Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Neem eens wat op van je vliegkunsten, dan kunnen wij er nog van meegenieten.

Heb je de nieuwe stabilo eens gewogen? Dat toestelletje is niet voor niets gemaakt van schuim. Nu ga je er een massieve plank voor in de plaats zetten op de grootst mogelijke afstand van het zwaartepunt. Ik weet het niet hoor...
 
Scharnieren borgen door er spelden of cocktailprikkers in te prikken. Niet vergeten zowel aan stabilo/kielvlak als hoogte-/richtings-roer kant te doen.
Ooit van modelvliegende chirurg gelezen dat hij pas goed had leren snijden door met balsa te werken.
 
*oef* .. daar zal een hoop lood aan de neus bij moeten :-/
Je zou eens kunnen proberen om er een hoop grote gaten in te maken, zoveel dat het gehele nog stevig is. Oracover (of een andere folie) zorgt ook voor stevigheid.

Cor
 
*oef* .. daar zal een hoop lood aan de neus bij moeten :-/
Je zou eens kunnen proberen om er een hoop grote gaten in te maken, zoveel dat het gehele nog stevig is. Oracover (of een andere folie) zorgt ook voor stevigheid.

Cor


Dit lijkt mij ook een verstandig idee, word het een stuk lichter van.

(zeker doen!)

Succes!
 
hallo

hou de vleugel toch maar massief, andere motor is ook stukken zwaarder dat compenseert it misschien

hoef me voorlopig niet te vervelen trouwens

100_7193.jpg


groet alfred
 
Hoe zwaarder, hoe meer schade bij een eventuele crash. Hoe dik is die balsaplank voor het stabilo? Ziet er heel erg massief uit. Een plankje van 2 á 2,5 mm dik zou al voldoende noeten zijn. en dan het liefst nog opgebouwd uit latjes.

Het gaat op een licht toestel en toevoegingen als een "zware motor" zijn volkomen overbodig.
 
Hoe zwaarder hoe hoger de vleugelbelasting. Hoe hoger de start-, land- en minimale vlieg-snelheid. Grotere kans op overtrekken bij start en landing. Toestel vliegt beroerder.
 
hallo,

kan altijd nog een orginele bestellen zo duur zijn de delen niet maar pruts nu eenmaal graag
misschien vind ik het wiel wel opnieuw uit en anders ga ik er voorlopig mee taxieen :D

groet alfred
 
Zie ik nou een slow fly prop erop?

Met de standaard motor is hij eigenlijk al te snel voor beginner. Laat staan met zwaardere motor (ik neem aan dat je hogere kV bedoelt???). Heb je dan ook een grotere ESC erop zitten?

Ik zou eens beginnen met die easystar en de cessna even laten staan.
 
hallo,

kan altijd nog een orginele bestellen zo duur zijn de delen niet maar pruts nu eenmaal graag
misschien vind ik het wiel wel opnieuw uit en anders ga ik er voorlopig mee taxieen :D

groet alfred

Als je graag pruts, bouw dan zelf een toestel. Er zijn genoeg bouwdozen te koop geschikt voor beginners en dat geef enorm veel zelfvoldoening. Daarnaast leer je er ook erg veel van.

Cor
 
hallo,

dat komt er wel ooit van maar die modellen zijn een stuk duurder in aanschaf en mezelf kennende zou het zonde zijn om daarmee te beginnen




Zie ik nou een slow fly prop erop?

Met de standaard motor is hij eigenlijk al te snel voor beginner. Laat staan met zwaardere motor (ik neem aan dat je hogere kV bedoelt???). Heb je dan ook een grotere ESC erop zitten?

Ik zou eens beginnen met die easystar en de cessna even laten staan.

wil gaan beginnen met het zweefvliegtuig
heb er gisteren een carson 10 turns 40/60 amp 3120 kV ingebouwd met een 100 amp. vliegregelaar
de oude motor was een brushed die akelige geluiden maakte en krikke had deze motors voor 7,50 in de aanbieding

er past een lipopack in van 5000 mah 20/30 c in (de orginele waren ni-cd van dezelfde afmetingen)
heb er een mooie klappropellor bij gekocht en als ik hem rechtop houd is hij met half gas al gewichtsloos vol gas maakt de motor 22000 rpm met 7.4 volt
dat is teveel denk ik ?


propellors daar heb ik geen sjoege van in de cesna zit nu nog de orginele motor en bij krikke waren de oranje de enige op voorraad

heb er wat gekocht en gekeken naar het warm worden van de motor en of ze op toeren komen
voor de cesna wordt het denk ik de tweede van boven (8X4) met de rechtse motor 470 watt en 1300+ kv
de derde past maar net en eigenlijk zouden de wieltjes dan wat langer moeten dat lijkt me geen succes

100_7209.jpg


wellicht zet ik die grootste (dacht dat 14X8 12 cm totaal was met een spoed van 8 :confused:) een keer op de zweefer, als het straks allemaal een beetje lukt

de andere bouwpakketten bouw ik rustig op en aan de hand van de ervaringen en tips hier en straks op de club
en dan duw ik daar een motor naar wens in
had gelezen dat de standaard motors te licht waren


groet alfred
 
hallo,
dat komt er wel ooit van maar die modellen zijn een stuk duurder in aanschaf en mezelf kennende zou het zonde zijn om daarmee te beginnen

Een stuk duurder??? :???: Ik denk dat je nu een pak duurder uit ben met reparaties die nutteloos zijn. Als je zoiets voor hebt met een zelf gebouwd toestel is het een fluitje van een cent om het te repareren.

Maar ik snap je wel , zelf ben ik ook zo'n eigenwijs iemand en komt er meestal wel mee weg....

succes verder,
Cor
 
hallo

ja het hout en de rest van de benodigtheden waren duurder dan een spare vleugel
maar zoals al gezegt pruts graag en heb nog genoeg voor nog 3 van die staartstukken en lijm enz komen straks bij de ndere bouwpakketten ook van pas


het zit erop en het gewicht heeft het zwaartepunt niet echt geweld aangedaan (iets naar voren gekomen)
folie is besteld (wit was op)

100_7216.jpg


groet alfred
 
Draai je met klapprop 22000 toeren? Of met een van de andere propjes?

Houd het maximum toerental van de prop in de gaten. Er is een limiet.
Spat het uit elkaar... en komt het ongelukkig uit... wel... dan kunnen de gevolgen serieus niet te overzien zijn. En een paar rondvliegende kapmessen zit geen hond te wachten. Op een vliegclub al helemaal niet.
De vriendelijke heren van Krikke zijn autospecialisten. Van vliegtuigen weten ze echt helemaal niets.
Op de verpakkingen horen de toerentallen vermeld te staan. Anders zijn die terug te vinden op de sites van de fabrikanten.

Aangezien je totaal niet weet wat je aan het doen bent... (doet me denken aan een oude vuurwerk campagne)

Het Kv getal van de motoren is veel te hoog. Eerder iets voor een heli.
De bladen van een heli worden met een tandwielkast of snaar reductie aangedreven. Daarmee draaien de wieken op het koppel van de bijzonder hoogtoerige motor op een stukken lager toerental.

Krikke heeft je iets verkocht waar je voorlopig nog niets aan hebt. Daarmee zijn je goedkope motortjes toch weer duurkoop geworden.
Nu zijn die dingen wel mooi om te zien... maarja... daar doe je het toch niet voor?

100ah regelaar? Die komt in de toekomst vast wel van pas. Met de juiste motor was een 30 a 40ah regelaar al genoeg geweest, en had gewicht bespaard.

Als je het niet weet, dan stel je je vraag op het forum. In deze het elektrodeel, voor de keuze van de juiste voorstuwing.
Verzoek je om een gericht antwoord om je probleem op te lossen... omdat je het gewoon niet weet, geef je dat gewoon aan... opdat je kistje straks goed vliegt zonder dat de zaak verpulverd of mensen gewond raken.
Als je kist niet op orde is, wordt het niet lessen, niet vliegen.

Krijg een beetje de de indruk -met alle respect- dat je met graagte je in 7 sloten tegelijk begeefd?

Folie op een schuimkist... het kan. Maar dan moet je de folie ver onder de 100 graad aanbrengen. Met een foliebout of strijkijzer. Een strijkijzer kan, maar werkt nogal lomp door het vaak hoge gewicht van de bout.
Stook je dus het schuim te heet?... dan kan de kist gevoegelijk de container in. Krimpfolie plakt niet echt lekker op EPP schuim. Een ervaren foliekunstenaar zal het wel lukken.
Is de folie voor de balsa vleugel reparatie van de zwever? Dan kan de temperatuur hoger. Aanbrengen rond de minus 100 graad. Rondom de patch lichtjes hechten, daarna bout op 150 graad de krimpfolie aanspannen.
Voor de schuimkist had je beter voor zelfklevende autofolie kunnen kiezen.

Overigens kan je ook Oracover krimpfolie aanschaffen bij Henks Helisport in Roden (Drenthe). Hij heeft een aardige voorraad staan.
(Henk had je beter geadviseerd bij een electromotor-combi aanschaf.)

Dit is het draadje wat je behoort te volgen.
afbouwbouw-verslag-graupner-elektro-kadett
Recept voor een betaalbaar en uitermate goed leskistje. Er is nog een draadje over deze kist!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

er zat een brushed 600 motor in de zweefer
de carson motors ken ik, heb deze ook in 1;10 auto`s gehad, met een 7.4 20c burst zal hij wat meer toeren als de 600 brushed maken

heb hem vastgebonden aan de tafel 20 minuten laten draaien (in auto`s worden deze motors warm en is er een koellichaampje nodig)
ging perfect, accu was nog niet helemaal leeg en de propellor is er een voor een zwaardere motor met een 6mm as (moest dat passend maken) en motor werd wel warm maar niet heet
denk dat het wel goed zit

het is een best ding die protech zwevert

100_7218.jpg


100_7217.jpg


om op die regelaar terug te komen, een motor die constand 40 amp en max 60 amp vraagd heeft een regelaar van 80/100 nodig is mij altijd geleerd
deze zit er nu in

100_7220.jpg


heb deze ook ooit in een auto gehad, had er toen een fan opgezet

100_7220.jpg


de oude protech regelaar/ontvanger en motor kan ik wel aan een liefhebber opsturen voor de verzendkosten want daar die ik niets meer mee

groet alfred
 
Folie op een schuimkist... het kan. Maar dan moet je de folie ver onder de 100 graad aanbrengen. Met een foliebout of strijkijzer. Een strijkijzer kan, maar werkt nogal lomp door het vaak hoge gewicht van de bout.
Stook je dus het schuim te heet?... dan kan de kist gevoegelijk de container in. Krimpfolie plakt niet echt lekker op EPP schuim. Een ervaren foliekunstenaar zal het wel lukken.
Is de folie voor de balsa vleugel reparatie van de zwever? Dan kan de temperatuur hoger. Aanbrengen rond de minus 100 graad. Rondom de patch lichtjes hechten, daarna bout op 150 graad de krimpfolie aanspannen.
Voor de schuimkist had je beter voor zelfklevende autofolie kunnen kiezen.

Overigens kan je ook Oracover krimpfolie aanschaffen bij Henks Helisport in Roden (Drenthe). Hij heeft een aardige voorraad staan.
(Henk had je beter geadviseerd bij een electromotor-combi aanschaf.)

Dit is het draadje wat je behoort te volgen.
afbouwbouw-verslag-graupner-elektro-kadett
Recept voor een betaalbaar en uitermate goed leskistje. Er is nog een draadje over deze kist!

dank !!

ga ik toch maar voor de spuitbus, iets waar ik wel bedreven in ben

groet alfred
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top