MACH Outdoor open!!

Neemt niet weg dat ik het hele vertimingsverhaal niet snap, wat doet vertiming?


Je kunt vertiming zien als een versnellingsbak in een 1:1 auto. De benzine motor heeft een bepaalde effecientie in een bepaald toerengebied. Een versnellingsbak maakt daar gebruik van en maakt de auto ook sneller. Optrekken in zijn 3 of 4 is lastig voor de motor en maakt het geheel niet effecient/verstookt veel benzine en de motor zal ook op z'n donder krijgen.

Timing in de brushless motor doet in de basis hetzelfde. De motor heeft een vaste vertiming en die vaste vertiming heeft een bepaald toerental en trekkracht. Ga je geen extra vertiming toevoegen dmv de regelaar is het net alsof je overal in 1 versnelling rijd. Je hebt dan alleen de tandwiel overbrening die je in kunt stellen voor meer of minder snelheid op het rechte stuk of in het binnen gebied. Je gaat dus ergens in het midden zitten tussen snelheid op het rechte stuk of acceleratie in het binnengedeelte. Dat geeft een bepaalde warmte ontwikkeling omdat de motor alleen in een bepaald gebied zijn effecientie heeft. Het is nu eenmaal lastiger om uit zijn 3de of 4de versnelling weg te trekken.

Bij de toerwagen stock hebben ze dan ook maximale overbrenging ingesteld omdat anders de motoren het niet lang uithouden. Je ziet daar ook dat ze wel acceleratie hebben maar binnen een paar meter al uitgeacceleerd zijn en dan met min of meer dezelfde snelheid over het rechte stuk van de MACH rijden. Zouden ze een grotere pinion erop zetten voor meer snelheid worden de motoren meer belast in het binnengedeelte en worden dee motoren snel te heet als men te ver gaan.

Extra vertiming laat de motor sneller draaien maar zorgt ook dat de trekkracht bij hogere toerentallen omlaag gaat. Bij regelaars die extra vertiming kunnen geven ga je dan ook je tandwiel verhouding instellen voor het binnengedeelte van het circuit. Betekend dus kleiner pinions of grotere spur. De extra vertiming dmv de regelaar is dan je automatische versnellingsbak uit de langzamere gedeelte en op het langere stuk van het circuit.

Even simpel gezegd, als voorbeeld bij de Hobbywing hebben we maximaal 65 versnellingen of stapjes die je in kunt stellen. (die stapjes staan voor een bepaalde hoeveelheid extra vertiming aan de motor).

Door de extra versnellingen/ stapjes en het verlagen van je tandwielverhouding voor het binnengedeelte wordt de motor effecienter aangestuurd waardoor die koeler blijft maar als neveneffect ook sneller.

Heb geprobeerd een makkelijk voorbeeld te geven wat vertiming doet zonder al te technisch te worden. Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden. Bovenstaande gaat wel uit dat je de tandwiel verhouding en timing correct hebt ingesteld. heb je dat niet kun je de motor ook opstoken als je te ver gaat.
 
Duidelijk verhaal Alex, bedankt hiervoor.

Over slipperclutchen ook verder nagedacht, in feite maken moderne regelaars dit onderdeel overbodig (softstart / ABS).

Ongerustheid over het voortbestaan van de baan is ook weggenomen na raadplegen bestemmingsplan en andere raadstukken.

Heb in het verleden te vaak kartbanen zien sneuvelen vanwege bouwplannen / expansiedrift gemeenten.
 
De baan ligt ingeklemd tussen de rioolwaterzuivering en de gemeentereiniging. Niet veel kans dat ze daar een woonwijk gaan neerzetten.
 
Martin, hoe ging de eerste 1/8 wedstrijd met de basic motoren? Heb even gechekt, wellicht vergis ik me maar volgens mij heb je nu in een half uur ongeveer net zoveel rondjes gedraaid met de basic motor als in 2008-2010 met een turbo motor?

ps:
Gezien de eerste race in het seizoen op een circuit met nog matige tractie wel bijzonder.
 
Laatst bewerkt:
We kunnen het ook over bestemmingsplannen hebben maar dat interesseert helemaal niemand.

De 1/8 heeft wel degelijk iets met de Mach outdoor te maken dus is interessant voor mij zonder weer een nieuwe topic aan te moeten maken in de nitro sectie kunnen we dat hier best in 2-3 replies iets over kwijt lijkt me.
 
Martin, hoe ging de eerste 1/8 wedstrijd met de basic motoren? Heb even gechekt, wellicht vergis ik me maar volgens mij heb je nu in een half uur ongeveer net zoveel rondjes gedraaid met de basic motor als in 2008-2010 met een turbo motor?

ps:
Gezien de eerste race in het seizoen op een circuit met nog matige tractie wel bijzonder.

Ik mag niet klagen nee. Ging goed. 106 Ronden, en met normaal pitwerk/tankwerk (want ik reed heel rustig de pit in) had ik zelfs de 108 wel kunnen halen denk, ook omdat ik toch nog 1 foutje maakte waardoor ik op zijn dak kwam te liggen.
De motor voelt vergeleken met een vol vermogen motor heel tam natuurlijk, maar eigenlijk is het goed te vergelijken met 1/12 indoor 13.5T of zelfs 10.5T en modified. Met modified heb je veel meer je handen vol aan de motor, en met minder vermogen kun je je veel meer concentreren op je sturen, en dat is met de 3.5cc stock motor nu niet anders.

Duidelijk was wel dat ik iets meer tijd besteed had aan het uitvogelen (beetje logisch nadenken) over de koppeling en tandwieloverbrengingen, vooral in zijn 2e versnelling. Hierdoor had ik 6-10 km meer top dan de andere, daarbij opgeteld reed ik ook een mooiere vloeiende bocht het recht stuk op, waardoor ik ook met meer beginsnelheid het recht stuk opkwam, en daar heb je profijt van aan het einde ervan.....

Al met al een redelijke reklame denk voor het brandstofrijden op de MACH, heb al weer positieve verhalen gehoord van twijfelende rijders die nu toch ook een stockmotor gaan aanschaffen, dus dat gaat de goeie kant op!.....
 
We kunnen het ook over bestemmingsplannen hebben maar dat interesseert helemaal niemand.

De 1/8 heeft wel degelijk iets met de Mach outdoor te maken dus is interessant voor mij zonder weer een nieuwe topic aan te moeten maken in de nitro sectie kunnen we dat hier best in 2-3 replies iets over kwijt lijkt me.

Tuurlijk is dit veel interessanter.
 
Ik mag niet klagen nee. Ging goed....

Als ik naar jouw grafiek kijk en zie hoe (belachelijk) vlak jij rijd, heb je geen tot klagen nee... ;-) .

Netjes hoor!

Dat bied weer hoop voor de 1/8 klasse op mach. En voor de electro klasse hierdoor weer uitzicht op wat meer grip:-) .

Halewijn
 
(belachelijk)

tis wat he... ;)
(ik heb de schaal wat aangepast, kun je het nog beter zien.... :mrgreen:

Ehh, het is nu ff afwachten welke kant het opgaat. Tendens in 1/8 is nu eenmaal dat dit zo hard mogelijk moet gaan, dus is het best een hele cultuuromslag om de 1/8 aan de "stockmotoren te krijgen"..... Maar, het begin is er, wie weet!
 
Je hield nog tij over om zelf te gaan tanken en koffie te drinken.
Overigens werd er in de 1:10 ook goed gereden aan de rondetijden te zien.
 
Overigens werd er in de 1:10 ook goed gereden aan de rondetijden te zien.

De 1/8 heeft (voorlopig) zo erg vermogen moeten inleveren om aan de geluidseisen te voldoen, dat de 1/10 niet veel langzamer meer is nee, maar wel is het nu dat een 1/8 nog makkelijk te rijden is, en de kans op schade en crashes verder is afgenomen, wat het weer goedkoper maakt.
 
wellicht omdat er ook dit in staat:

In het plangebied ligt voorts een aantal woonschepen. De
woonschepen zijn reeds in de geldende bestemmingsplannen als
zodanig bestemd voor permanente bewoning. De bijgebouwen ten
behoeve van de woonschepen aan de Cruquiushaven en de
Glipperdreef hebben een bestemming ‘Tuin’ gekregen. De
woonschepen zelf zijn ondergebracht binnen de bestemming ‘water’.
Door middel van een aanduiding ‘woonschepen’ is de relatie tussen
de woonschepen en de bijgebouwen aangegeven
 
Laatst bewerkt:
Back
Top