Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ veldmuis...blijkbaar niet ... heb zo zojuist een email gestuurd met annulering en de vraag of ze dan toch hebben wat ik nodig heb ...met omschrijving en dat plaatje...alhoewel ze vanmiddag zeiden dat ik deze zou moeten hebben :-(
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Elke techneut Welke in hydraliek geschoold is moet weten welk ventiel met dit symbool bedoelt word.

    Het ventiel wat zij aanbieden is zoals Dirk al zei niet de juiste. Als je die inbouwd werkt straks je joystick niet meer. Wat zeggen ze van de tekening dan?

    Edit: Lees nu dat ze het plaatje nog niet gezien hebben. Wacht dat maar ff af.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Tja... geen geweldige techneuten dus :-s

    Plaatje hebben ze wel gezien , toen ik hem vanmiddag aan de telefoon had zei hij dat hij het voor zich had, en ik heb hem geattendeerd op de A &B.

    Heb zojuist ook een email gestuurd naar een ander bedrijf... kijken of die zoiets hebben en weten wat er bedoeld wordt.

    Hmm..... zou er in m'n (1:1) vliegtuig niet zo'n hevel zitten ..... morgen eens op onderzoek gaan :p
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb vannacht liggen dromen over die stomme hevel:rolleyes:

    Waarom zouden de joysticks niet meer werken?
    Als ik het schema snapt en volgt..... als ik deze hevel zou gebruiken is het enige probleem de middenstand voor de P en T, verder werkt het allemaal wel.

    De P en T worden afgesplitst met een T-stuk van de joystick , dus als het T-gedeelte aan 1 kant wordt afgesloten, dan maakt dat niets uit , de joystick krijgt nog steeds zijn olie van de P en T.

    Zie ik het verkeerd ?:(
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Je joystick werkt niet meer naar behoren omdat A en B geblokkeerd wordt (voor een cilinder is dat handig, blijft deze in de stand staan waarin je hem net gebracht hebt) ... gevolg is de servo bediening blijft open staan in de laatst bediende stand, met als gevolg dat het ventiel druk blijft geven aan de cilinder (en dus naar zijn uiterste positie loopt (maar dat wil jij weer niet ...)) ... bij een omloop valt de servo terug in "neutraal" ... en sluit dus het aangestuurde ventiel ...
     
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Nee....wanneer p en T in middenstand met elkaar worden verbonden stroomt alle olie direct van p naar t zonder dat de druk je joystick nog bereikt...... Met andere woorden, p en T worden dan in ruststand van je extra ventiel reeds voor je joystick gewoon kortgesloten...

    Wat jij bedoeld dirk is wanneer je in middenstand a en B blokkeert. Dan blijft je servoventiel in de laatst bediende stand staan....

    Maar met alle respect....we halen nu 2 ventielen door elkaar dirk....nogmaals....het laatst getoonde ventiel is degene welke je moet hebben cor......

    Deze dus:[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat had het ventiel dat Cor besteld had ...
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ja... het is me duidelijk.
    Jammer genoeg kon ik het ventiel niet meer afbestellen. Terugsturen was geen probleem zeiden ze.

    Er is zeker geen manier om dit ventiel wel werkend te maken voor mijn toepassing .... een beetje DIY aan het ding?

    Ik heb nu al een flinke tijd zitten zoeken op internet ,maar ik vind alleen maar dit soort hevels die ik nu besteld hebt.

    Veldmuis/Dirk .... hebben jullie wellicht een adres die zo'n hevel hebben?

    Bedankt.
     
  9. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ja cor.....dat kan..... :)

    Wat dacht je van de P en T aftakkingen vanaf je joystick aansluiten op de a en B van je ventiel en vanaf de P en T van je ventiel naar je servos........ ;)
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo gemakkelijk kan het toch bijna niet zijn ??

    Moet ik alleen nog wat andere reduceer koppelingen halen , want de PT en AB zijn uiteraard niet dezelfde maat ..


    Ben alweer blij :):D
     
  11. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Als er geen terugslagkleppen in het ventiel zitten moet het wel lukken. Normaal moet je een ventiel niet omdraaien maar voor lage flow en lage servodruk durf ik dat prima aan. Maar nogmaals, terugslagkleppen kunnen de pret vergallen . Maar ik weet dus niet of die in jouw nieuwe ventiel zitten...
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    openschroeven als die binnen is? of zijn die dingen zodanig complex met veren e.d. dat je hem nooit meer in elkaar krijgt. ?
    of gewoon proberen.?
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Laatst bewerkt: 7 jun 2013
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    PAKJES-AVOND.... is altijd leuk :)
    [​IMG]

    Jammer genoeg zit niet alles erin, het bedrijf was het al vergeten te versturen, dat hebben ze pas gisteren gedaan , maar ik zag op de "track en trace" dat er nog een pakket zit aan te komen , hopelijk is dat er morgen....

    Ik kan in iedergeval vooruit.

    Omdat de bestelling er maandag nog niet was , heb ik maar meteen het brandstof filter vervangen en ook de brandstofslangen ( ... ik verdacht een lek) .... maar uiteraard kreeg ik hem niet meer aan de praat. Geprobeerd te ontluchten , maar helaas. Op internet gezocht en daar vond ik de tip "remmen reiniger".... Ja hallo wat een wondermiddel ... nog geen 10 seconden en hij loopt weer als een naaimachine :D

    Anyway.... begonnen met de hydraulische leidingen op de giek te leggen en de Hydraulische cilinder geplaatst:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar nu heb ik een vraagje, ik heb heel veel reduceer koppelingen moeten kopen, maar ik zie dat ze geen rubbertje ofzo hebben.
    [​IMG]
    Ik kan me niet voorstellen dat ik die er zo in kan draaien.... wat is de bedoeling , kan ik vlas met vet gebruiken? of moet er zo'n koper ringetje tussen of....? Als het niet veel uitmaakt dan wordt het vlas , want dat heb ik hier thuis liggen.


    @ Dirk , een paar posts geleden zei je dat je niets van de HR-70 kon vinden ... dat kan kloppen , ik heb me vergist , het is een HR-30 :)

    Groeten,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik neem even een abootje op dit draadje.
    Zulke draadjes vind ik altijd geweldig, gewoon even heel wat anders.
     
  16. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor, deze koppelingen zijn als het goed is conisch van binnen en je aansluiting welke je erin schroeft conisch van buiten. Daar dicht hij op af ;). Met vlas werkt een loodgieter, geen hydrauliekmonteur ;). Dat werkt echt niet ;)

    Je cilinder voor je kantelbak vindt ik erg licht voor deze toepassing...ik hoop dat die zuigerstang recht blijft.... Evengoed gewoon proberen hoor, maar ik vrees met grote vrees. In ieder geval niet te gek belasten met hele volle bakken.....
     
  17. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Tussen een reduceerkoppeling en je ventielenblok kun je wel een koper ring of nog mooier, een bonded seal plaatsen.....
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hmm.. geen vlas dus ...... eens kijken wat de lokale traktor-garage voor me heeft. :)

    De cilinder is idd wat aan de magere kant, liefst had ik er een wat dikkere voor gehad , maar deze had ik nog liggen thuis ... zonde om hem niet te gebruiken. Als het niet werkt , dan is er zo een andere op gezet.

    Wederom bedankt voor de hulp,
    Cor
     
  19. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    No problem Cor :). Vind het wel leuk dit technische denktank op afstand principe ;). Helemaal als het straks allemaal werkt :)
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als het allemaal klaar is, komt Cor even langs rijden om een demo geven bij jou en Dirk thuis. Moet er nog iets gegraven worden bij jullie toevallig?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013

Deel Deze Pagina