De Kappa 35 F5J

GJ zegt hier min of meer dat hij alle wedstrijden al kletsend met een toeschouwer zou winnen. Maar omdat hij dat saai en te makkelijk vindt gaat hij geen wedstrijden vliegen en heeft hij de kist weer verkocht

Ik vind dat je dat anders mag interpreteren. Deze boute uitspraak ben ik overigens niet van jou gewend Arjan, ongeacht of je het er wel of niet mee een bent. Je fakkelt nu iemand op persoonlijk vlak af, en dat lijkt mij niet geheel gepast.

GJ geeft aan dat de Kappa voor hemzelf te saai is, en bij nader inzien de F5J niet past bij de uitdaging die hij in het modelvliegen zoekt. Dat is een hele andere verklaring dan waar jij mee aankomt.

Ik lees het als volgt, en dat is dat de Kappa zeer geschikt is voor de F5J. :-)
 
Deze boute uitspraak ben ik overigens niet van jou gewend Arjan, ongeacht of je het er wel of niet mee een bent. Je fakkelt nu iemand op persoonlijk vlak af, en dat lijkt mij niet geheel gepast.
Zoals je van mij gewend bent fakkel ik niemand af. Ik reageer op een paar uitspraken. Zo zou je het ook kunnen interpreteren.
 
Oh, vast wel..

Dan nog even een update c.q. vraagje..
Wel vreselijk off topic maar misschien wel leerzaam voor anderen.

Zoals waarschijnlijk bekend heb ik een Kappa beschadigd ontvangen, de verpakking was niet zichtbaar beschadigd.
Ik kwam er pas achter toen ik hem bij de koper af ging leveren.
De koper heb ik zijn geld teruggegeven dus die heeft er geen last van.

Nu wordt ik door de verschillende posterijen van het kastje naar de muur gestuurd.
De nederlandse post heeft alle foto's opgevraagd, de rekening een verklaring van mij.
Dat zouden ze dan in een dossier zetten en de slovaakse post kan het dan opvragen.
De verzender moet volgens Post NL claimen.
Nu mailde ik voor de zoveelste keer de slovaakse post of ze Eroplan zover kunnen krijgen dat hij gaat claimen.
De slovaakse post zegt dat IK moet claimen bij Post NL omdat het model in mijn bezit is.
Ik wordt er een beetje triest van.
De zending was verzekerd verstuurd.
Wie heeft er nu gelijk?
Zou een "normale" WA het dekken?
Tegen wie zou ik eventueel een procedure kunnen starten?
Het is toch bijna 1000 euro weggegooid en ik heb net in de tuin gekeken, mijn geldboompje begint zijn blaadjes te verliezen.

GJ


Krijgen we nog een filmpje te zien van de kappa in actie? Wie durft??

Blacquièrdinges
 
Het is een hele leuke kwestie.
Ik ben hiervoor zelfs apart verzekerd.

Het is heel simpel de verzender is aansprakelijk totdat jij de zending accepteert als blijkt dat na acceptatie het model beschadigd is ligt bij jouw de verantwoording om te bewijzen dat het door het vervoer gekomen is.

Vraag :

Was de verpakking beschadigd bij aflevering ?

(Zo nee dan zullen geen van de vervoerspartijen zich aansprakelijk voelen en kun je die wel van je lijstje schrappen om de schade te verhalen)

Wat ik nog wel eens hoor van collega distributeurs is dat de producenten uit het voormalig "oostblok" nog wel eens een onderdelen van beschadigde verpakkingen in andere dozen drukken om zo "schadeloos" te blijven.
Als dit bij jouw het geval is dan zal het voor jouw donders moeilijk aan te tonen zijn dat de oorzaak bij hem ligt aangezien de verpakking onbeschadigd is.
 
De verpakking was aan de buitenkant niet direct zichtbaar beschadigd.
Bij onderzoek bleek er een klein gaatje, 2x3 cm, in de doos te zitten.
En waarschijnlijk was de verpakking te kort zodat bij de minste geringste klap de vleugel geraakt zou worden, maar dat is gissen.
Het model was OK toen het verzonden werd, ik heb de foto's gezien.
Volgens mijn verzekeringsman, die ik net gesproken heb, kan je je hier niet tegen verzekeren.
Of je moet een heel groot bedrijf zijn en een enorme premie betalen.
Het geld is dus waarschijnlijk weg...

De slovaak houdt zich exact aan wat de slovaakse post zegt en is niet van plan mij een gratis nieuwe vleugel te sturen.
Ik probeer het netjes op te lossen, ik ben nu bezig met een slovaakse motorenbouwer, om te vragen of hij kan bemiddelen.

Maar het is redelijk frustrerend als ik van de ene post dit hoor en van de andere post dat.
Het zijn geen posterijen maar pesterijen.

Het is een kleine moeite om Eroplan helemaal kapot te schrijven op fora maar daar is niemand bij gebaat.
Dus dat zou het uiterste wapen zijn.

Maar niemand heeft dus ooit zoiets aan de hand gehad.
Jammer..

Als er binnen 2 weken geen oplossing komt dan gaat de schadekist weg, dan ben ik helemaal klaar met het oostblok.

GJ
 
misschien een andere verzekeringsman nemen die wel een passend pakket kan leveren ?
mijn voorraad en inventaris verzekering kost mij bij de Nationale Nederlander een bedrag van 5,25 p.mnd en een eigen risico van 125 per gebeurtenis.

Ik snap alleen niet dat je een beschadigd pakket in ontvangst neemt een beetje dom zou maxima zeggen maar ik snap nu waarom Gerard de Kappa's zelf ophaalt.

en ik zal je uit de droom helpen dit ga je niet oplossen omdat je het pakket geaccepteerd hebt dus ook de status van het model.
 
Nou, zodra hij de doos opent kan hij hem ook niet meer weigeren. Wat had hij dan moeten doen ? Het pakket was verzekerd dus zal de verzender toch bij de verzekeraar kunnen aankloppen ?
 
Sorry Robert,

Ook jij had de beschadiging niet gezien, pas toen ik de doos van binnen naar buiten bekeek zag ik het.
Dus dat verhaal gaat niet op.
Dan zou je dus helemaal niks meer kunnen accepteren.

Maar we zullen zien hoe het afloopt.
Anders zijn er nog wel andere frauduleuze handelingen mogelijk om het geld terug te krijgen, of even langs te gaan om wat spullen bij hem op te halen.

GJ
 
Zoals waarschijnlijk bekend heb ik een Kappa beschadigd ontvangen, de verpakking was niet zichtbaar beschadigd.
Ik kwam er pas achter toen ik hem bij de koper af ging leveren.
De koper heb ik zijn geld teruggegeven dus die heeft er geen last van.

GJ

GJ, ben jij een tussenhandelaar?
Waarom neem je zulke risico's?
Nu zit jij met de gebakken peren, laat doch iedereen zelf zijn spullen bij de leveranciers kopen. :rolleyes:
Nou, ik wens je succes in de strijd om je geld weer terug te krijgen. :mad:

Johannes
 
Nee Johannes,

Ik had mijn Kappa gekocht en werd benaderd of ik er nog 1 kon bestellen voor iemand.
Ik hoef er niks aan te verdienen dus inkoop + btw + verzending vind ik een mooie prijs.
En dan help je ook wat mensen wat goedkoper aan spullen.
Alleen nu is het even fout gelopen.
Je denkt, het is allemaal verzekerd dus dat zal geen problemen geven.
Maar wel dus.

En ja, iedereen kan zijn spullen gewoon bij leveranciers kopen.
Alleen heeft Pollack hem ook niet op voorraad, heeft er zelfs nog nooit 1 besteld.
En de man wilde hem snel hebben, ik kon hem in zijn kleuren binnen 2 weken leveren.
Dat het dan fout loopt met verzenden kan gebeuren.
Maar je verwacht dan ook dat de Post NL of Slovaakse post met een oplossing komt.

De beste manier is dan inderdaad niks meer voor anderen bestellen.
Maar dan hadden jullie op de club ook geen lood accu's gehad...
Had F5B niet van de grond gekomen.
Hadden heel veel mensen veel te veel betaald voor de altis loggers, etc.
Dus waar leg je de grens dan?
 
Gert Jan,
Als je benaderd wordt door iemand of je voor hem iets kan bestellen heb jij de keuze om ja of nee te zeggen.
Dus waar je de grens legt bepaal je helemaal zelf, doch?

Johannes
 
Dus waar leg je de grens dan?

Tsja, net als met zoveel dingen weet je helaas pas waar de grens ligt als je er overheen gaat.
Andere zaken kun je weer goed afdekken door vooraf duidelijke afspraken te maken als risico's zijn te voorzien.
Mja, veel dingen worden gewoon tegoedentrouw gedaan.

Wat betreft verzending klopt het wat Robert schreef en wat je zelf ook al had bedacht.
De verzender is verantwoordelijk totdat de ontvanger het pakket in handen heeft of tenzij overeen is gekomen dat de eigendomsoverdracht of risico-overdracht op een ander moment geschiedt.
Het hangt bedrijfsmatig ook af van de gebruikte incoterms maar bij normale pakketpost is het veelal bij overdracht van het goed.
Jij hebt het pakket (je wist op dat moment niet beter) ontvangen en daarmee houdt de kous juridisch gezien gewoon op en komt het neer op de goodwill van de verzender.

Even in het algemeen;
Hoe vaak komt het niet voor dat iemand iets heeft besteld, dit graag wil hebben en desondanks beschadigingen toch in ontvangst neemt. Of snel tekent en zonder naar het pakket te kijken iets ontvangt.
Als je een pakket in ontvangst neemt dan moet je het controleren op beschadiging. In geval van beschadiging dien je het te weigeren.
Even het pakket open maken en kijken of het beschadigt is behoord niet tot de mogelijkheden.

Maar back on topic; heb je het niet toevallig met je credit card betaald?
Bij veel van zulke kaarten zit ook een soort aankoop verzekering (die waarschijnlijk niemand gebruikt).
Voorbeeld

Gr.
Paul
 
Johannes,
De grens ligt bij mij bij de persoon die ik het ga leveren.
Als ik weet dat ik hem er blij mee kan maken en kan helpen dan doe ik dat.
En ja, alles ter goeder trouw.
Ik vertrouw de meeste modelbouwers en over degenen die ik niet vertrouw is her en der wel wat bekend (greep uit de clubkas, onzinverhalen en dergelijke).
Het is een klein wereldje dus je hoort altijd wel wat.

Inderdaad mag je van post het pakket niet eerst openmaken.
Dus eigenlijk ben je aan de goden overgeleverd.
De verzekering stelt dus niks voor, ben ik dan nu ook weer achter.

Helaas moest er geld overgemaakt worden, ook geen paypal, anders dan was ik daar ook mee gedekt, hoewel dat ook niet erg makkelijk is, weet ik uit ervaring.



Ik heb net bericht van de slovaakse motorbouwer, ook niet heel positief.
Hiij is geen vrienden met Pekarmodel...

Ik heb nu dus 3 opties.
1. Het model gewoon vliegen zoals het is, voordeel is dat ik er dan niet meer zuinig op hoef te zijn en ik er diverse nieuwe motoren in kan testen (die ik hopelijk eind volgende week binnen heb).
2. Het model repareren, dat is het goedkoopst en er dan ook zelf mee vliegen en als ie OK is verkopen.
3. Een nieuwe vleugel bestellen a 520 euro, ex verzendkosten en dan totaal bijna 1500 euro uitgeven aan een ding wat ik voor mezelf niks vind dus ik dan ga verkopen met 600 euro verlies.

Ik ga eens diep nadenken...

GJ
 
Toch even lachen in deze trieste zaak.

Zo te zien heeft Robert dit FB klusje al geklaard.
Engels is inderdaad niet heel goed want ene Katarína waardeert het negatief koopadvies met de duim omhoog. :)


En over de zaak zelf uit eigen vervelende ervaring.
Transporteurs trekken zich niets aan van "handle with care" stickers. Bouwers en handelaren proppen in 90% van de gevallen in fragiele kartonnen dozen met willekeurig een stukkie schuim en de krant van eergisteren. Alleen van Lubosz P. kreeg ik lang geleden een solide triplex verpakking. Kortom, ook met verzekering, ben je als koper altijd de schlemiel en het lijkt alsof niemand dat erg vindt. I.g.v. reclameren krijg je te horen dat je een uitzondering bent. Dat ben ik dan nu 3 keer geweest, geloof er niks van.

We hebben weinig keuze. Afhalen kost je een vermogen aan brandstof en ook tijd. Alleen verzamelbestellingen met vooraf naar de bouwer verstuurde verpakking (flightcase) zou afdoende moeten zijn. Maar dan vliegen we allemaal hetzelfde ;)

Je kan overigens met de leverancier overeenkomen dat je de inhoud voor acceptatie in het bijzijn van de transporteur bij levering wil beoordelen. Weet dit kost je een vrije dag, want veel transporteurs hebben in hun leveringsvoorwaarden staan dat ze bij je buren mogen afleveren. En om die nu met het klusje op te zadelen.... en in de stad is buren een zeer ruim begrip.

Johnny
 
Ik heb met Sambamodel ook wel eens een beschadigde v staart opgestuurd gekregen. Maak maar even een foto van de verpakking en de v staart, dan sturen we een nieuwe op. Zo kan het dus ook. Vandaar dat ik al 15 jaar daar klant ben.
 
Back
Top