springer Tug

Wat dacht je ervan om de gebruiksaanwijzing van je zender eens erbij te pakken (of te downloaden) en dan te gaan lezen?
Iets over "bereik" en zo?
 
Oops:sleeping:, aangepast....:hammer:
Ik snap niet waarom er e stond en geen een.

Gelukkig hebben we helpende mede-forumers die anderen goed helpen:worship:
 
Met een 2,4Ghz zender heb je een 2,4Ghz ontvanger nodig van hetzelfde merk.
Dus jij hebt, als je een Turnigy zender gekocht hebt, die ontvanger nodig die daarbij zit.
Maar niet alle zender en ontvangers van hetzelfde merk werken op elkaar, even zoeken dus welke je moet hebben
 
MFA transmissiemotor 12 V/DC 6:1 Ik heb hem dan zonder vertraging
. Ik kan het zelf niet vinden

Dan moet je zelf zoeken naar de juiste motor en dan de specificaties lezen.

Lekker makkelijk weer een ander laten doen waar je zelf te bela.... voor bent.

Als je nu de juiste verwijzing er nog bij had gezet was het wat anders geweest. (de productinformatie met alle vertragingen erop geeft info genoeg)
http://www.produktinfo.conrad.com/d...222362-da-01-en-Getriebemotor_MFA_919D_61.pdf

Jouw vraag is vergelijkbaar met het volgende
ik geef een link op van een personen auto
en vraag
hoe hard draaien de wielen
en vermeld verder
ik heb er één met twee wielen. :hammer:
 
Op conrad staat wel hoeveel toeren de motor draaid met transmissie, die is nu weg.
Dus doe je dat toerental *6 en weet je hoeveel hij toeren hij draaid
 
Met het aantal turns kan je grofweg schatten wat een motor misschien kan verbruiken.
Met volt en ampere weet je precies wat je aan het doen bent.
 
* is hetzelde als x...
Maar die regelaar kan waarschijnlijk tot 15 turns....jou motor zal zeker goed gaan... hoe lager de turns, hoe sneller de motor draaid ( meer toeren).
En langzaam draaiende motor kan praktisch op alle regelaars.
 
turns - Google zoeken

Met wat eigen initiatief en wat leeswerk, had je dit binnen 60 seconden kunnen vinden:
Zoals Cheeta al schreef, vergeet dat aantal turns nu maar helemaal. Ban dat naar de verre achtergrond met de bedoeling het helemaal uit je gedachte te wissen. Het aantal wikkelingen (turns) van een motor is een gegeven waar je totaal niets aan hebt bij het kiezen van de juiste regelaar bij je motor of motor bij je regelaar.

Wat je moet weten zijn de volgende zaken:
1. Welke accu spanning wil je gebruiken?
2. Welk maximum toerental wil je gebruiken?
3. Welk vermogen wil je gebruiken?
4. Wat voor soort motor wil je gebruiken?
5. Hoe groot mag de motor zijn?
6. Wat voor accu wil je gebruiken?
Wanneer je deze zaken op een rijtje hebt kan je op zoek gaan naar een motor/regelaar/accu combinatie voor jouw boot.

Punt 1.
Stel je wilt een LiPo accu gebruiken van 11,1V, dat zijn 3 cellen.

Punt 2.
Dat is wat lastiger want dat hangt mede af van de soort boot. Een speedboot zal een kleinere schroef met een hoger toerental gebruiken dan een jacht of een werkschip. Maar stel dat je op 10.000 omw/min uitkomt voor een beetje snel jacht.
Dan kan je uitrekenen wat het aantal toeren per Volt is dat je motor nodig heeft. Dat doe je door 10.000 te delen door 11.1 dan kom je uit op iets meer dan 900 omw/V. Omdat dit getal altijd bij onbelaste motor wordt opgegeven moet je er om en nabij 10% bij optellen om op de juiste waarde uit te komen. Je krijgt dan ongeveer 1000 omw/Volt.

Punt 3.
Ook dat is een beetje lastig want dat hangt weer af van de schroef die je gebruikt. Je zal dus ergens een tabel moeten zien te vinden waaruit je kan aflezen hoeveel vermogen een bepaalde schroef (ongeveer) nodig heeft. Waar je dergelijke tabellen kan vinden weet ik helaas niet, misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen.
Maar stel je hebt 250 Watt nodig, ik ga tenslotte uit van een snel jacht dus daar zal best wat vermogen voor nodig zijn.
De stroom die er dus continu door de motor met lopen is dan 250/11,1=22,5Amp. Die stroom moet je regelaar dus minstens kunnen verwerken. Het is echter beter om een beetje hoger te gaan in verband met eventuele overbelasting dus zou ik minimaal een 25Amp regelaar nemen maar liever nog een 30Amp type.

Zo nu weten we al heel wat meer en gaan we op zoek naar een geschikte motor.
Punt 4 en eigenlijk ook 5.
Hier komt een heleboel persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Wil je een borstel motor gebruiken of een borstelloze motor? Borstel motoren zijn vrij simpele motoren die in een vreselijke hoeveelheid soorten en maten leverbaar zijn. Borstelloze motoren zijn er tegenwoordig ook te kust en te keur. Ze waren aanzienlijk duurder maar dat is de laatste tijd duidelijk minder geworden. Er zijn er nu zo veel en er is zoveel concurentie dat ze nauwelijks meer duurder zijn dan de borstel motoren van goed kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de bijbehorende regelaars.
Om alle mogelijke motoren te bekijken heb je een dagtaak aan. Dus kijk eens op het internet rond of ga naar de modelbouwwinkel van je voorkeur.
Je weet dat de motor geschikt moet zijn voor 11,1V (dat zal wel 12V worden). Hij moet om en nabij de 22,5Amp gebruiken bij maximum efficiëntie en hij moet ongeveer 1000 omw per volt maken.
Omdat er zoveel vesrchillende motoren zijn zal het zeker moeten lukken om er één te vinden die ook in je boot past. Je kan wel een leuke motor bedenken maar als die te groot is voor je boot kan je er natuurlijk ook niets mee. Dus kijk bij het zoeken naar een geschikte motor ook naar de afmetingen!
Daar moet dan natuurlijk een passende regelaar bij komen.
Let wel op dat de regelaar voor een borstel motor heel anders is dan één voor een borstelloze motor. Er bestaan wel regelaars voor borstelloze motoren die ook borstelmotoren kunnen aansturen, maar die zijn extra prijzig.

Punt 6.
De laatste stap de accu. Aan het begin hebben we al bepaald dat we een LiPo accu willen hebben. Die accu moet dus ook de continue stroom van 22,5Amp kunnen leveren. Gelukkig is dat niet zo'n groot probleem want een Lipo met een belastbaarheid van 15C moet dat al kunnen en die zijn er zat. Je wilt ook een beetje behoorlijke vaartijd dus kies je voor een flinke accu. 4000mAh of zelfs 5000mAh zijn ruimschoots te koop. Als je een accu hebt met een belastbaarheid van 10C dan kan je bij deze accu's al 40 of 50Amp eruit trekken. Dat moet dus ook geen probleem zijn.

Ok, dit was dus een voorbeeld van hoe je kan bepalen welke motor, schroef , regelaar en accu je voor je boot nodig hebt. Aan de hand hiervan zou het toch moeten lukken om ook voor jouw boot een geschikte combinatie te vinden.
 
ik zoek de hele middag al zowat
maar ben nog eigenlijk niet veel wijzer geworden. want ik wil weten hoeveel turns die motor nou draait. en of toeren nou hetzelfde zijn als turns
 
Back
Top