Hoi Student,
Ik zie nitro als 100% brandstof. Top fuel dragsters knallen op dit goedje, omdat nitro de hoogste energie afgifte heeft. kijk hier:
Fuel Comparison, Gasoline, Methanol, Nitromethane - SMOKEmUP.com.
Dan moet je toch echt nog eens goed naar die site kijken, met name de getalletjes: Onderaan in het tabelletje
(die verrekte koekwausen van een Amerikanen gebruiken ongeloofelijk stupide eenheden, maar getalletjes zijn getalletjes)
Zie je vrij duidelijk staan, dat hoewel een motor inderdaad ongeveer 2,5 keer zoveel vermogen afgeeft op pure Nitromethaan, er voor dat vermogen wel NEGEN KEER ZOVEEL brandstof nodig is, in gewicht.
Hetzelfde tabelletje verklapt, dat Nitro ingeveer slechts ongeveer iets meer dan 25% van de energie per kilo bevat van benzine (wat dan weer ongeveer klopt met het verhoogde brandstof verbruik).
Als jij, zoals je schrijft, bij 15% een ring van 0.3 mm moet gebruiken om je motor "thermisch gezond" te krijgen, heb je domweg een te hete plug er in zitten, OF je middengebied staat te schraal t.o.v. je hoofdnaald.
Geloof me vrij, op Curacao zit er dezelfde 21% zuurstof in de lucht, en de uitzetting van lucht (door het temperatuurverschil met NL) is zodanig klein, dat het maar bitter weinig uitmaakt. Dat mag echt niet meer dan 1 klikje van de naald uitmaken: in NL is het verschil tussen winter (5 graden) en zomer (30 graden) al nauwelijks dat ene klikje, en hier stappen we ook niet massaal over van 15 naar 30% bij de seizoenswisseling...
Methanol (en zeker de combinatie methanol/Nitro) zijn juist gekozen vanwege hun onkritische gedrag m.b.t. brandstof/lucht verhouding, en het verschil tussen NL en Curacao is zo klein dat zelfs benzinemotoren er weinig last van ondervinden (en benzine is juist de brandstof met de grootste kieskeurigheid voor wat brandstof/lucht verhouding betreft)
Wat jij omschrijft, klinkt als een geheel ander probleem, en welk probleem dat exact is, durf ik vanaf hier ook niet te zeggen.
Er zijn nogal eens problemen geweest met de viscositeit van de olie, waardoor het lastig word de juiste lineariteit (combinatie van je drie naalden) in te stellen.
Kan ook een te warme plug zijn.
Bij een motor die te warm loopt is er steevast hetzelfde probleem aan de hand: te vroege ontsteking. De truuk is de reden voor die te vroege ontsteking te vinden: plug, compressie of mengsel (of een combinatie).
Onthoud: slecht optoeren ligt niet aan het mengsel, maar ALTIJD aan te late ontsteking (als je er een bougie in zou zetten zodat je een vast tijdstip hebt, zou je zien dat het ding bij knalvette mengsels juist als een kanon optoert). Dat die late ontsteking door het mengsel KAN worden veroorzaakt, is pas punt twee. Dat je dat mengsel te rijk moet zetten, kan weer liggen aan de verkeerde plugkeuze, of aan een te lage compressieverhouding.
Een factor die vaak over het hoofd gezien wordt, is dat de gasklepstand behoorlijk invloed heeft op de compressie-einddruk (de werkelijke druk die optreedt in de cylinder als de zuiger BDP nadert) en dan is het niet heel verwonderlijk dat je met een ring van 0.3 mm bij stationairloop zo weinig einddruk hebt, dat de motor slecht optoert
Vermoedelijk toert hij beter op met een ring van 0.2 mm, en loopt hij dan te warm als je vermogen vraagt, zit je in dat "vol gas" gebied te arm, of je hebt domweg een te hete plug.
Dat gezegd hebbende: er zijn veel mensen die voor stevig 3D toch 30% Nitro gebruiken, en OS motoren staan er om bekend, graag veel Nitro te willen hebben.
Je brandstof koelen moet je niet doen: ten eerste warmt het op tijdens vliegen, en krijg je dus een verlopende afstelling, ten tweede moet je met koudere brandstof de naalden verder open zetten en loopt e motor dus NOG rijker als het opwarmt tijdens de vlucht, en ten derde is Nitro een olie-achtige, niet heel erg vluchtige vloeistof (Methanol verdampt harder) dus die temperatuur heeft er niet heel veel invloed op.
Persoonlijk zou ik teruggaan naar die ring van 0.2, de koudste plug die ik vinden kan, en de afstelling nog eens grondig herzien, met name het middengebied. Want ik krijg een beetje de indruk dat je alleen aan de hoofdnaald draait, en dan geen punt kunt vinden waarbij hij zowel in middengebied als vol gas goed draait...
Groet, Bert