Mijn heli ervaringen en vragen

- ook denk ik een Scorpion backup guard te installeren. Nuttig of alleen maar extra gewicht? En dan samen met de Ni accu of de BEC?

Ondertussen ben ik van dit idee afgestapt. In de heli's komt een TM1000 telemetrie module. Leest de RX voltage uit en ook de hoofdaccu. Alarm stel ik dan ruim in. Lijkt me minstens zo veilig en kan er achteraf meer mee. (logging, bijkomende sensoren,...)

Hoe laag kan je eigenlijk je headspeed zetten?
En kan je ergens berekenen hoeveel vermogen of liftkracht een rotor heeft met een diameter en headspeed?

Ik vlieg de Lama ondertussen met 65% vlakke curve (governor). Headspeed ligt theoretisch op 1.120rpm. Vliegt nog goed, heeft een mooi vliegbeeld en niks wordt warm!
Gewoon blijven verlagen tot de staart het niet meer houdt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd houd het de staart het niet meer
en de heli vliegt er instabiel,

ik gebruik die formel van Vario
die uitgaat van een pitch van 5 tot 5,5 voor hoveren

de tourentaal is dan bij een bepaalte
ø Rotor (rotor-diameter) een bepaalte RPM (U/min)

rotor-diameter........U/min (Rpm)
...2500 mm ................850 rpm
...1880 mm ...............1000 rpm
...1670 mm ...............1680 rpm usw. (enzv.)

dit is voor Vario schaal-helicopters,
niet voor 3D kisten !

Groet
Uwe
 
Die chart van Vario is toch een maximum voor het toerental?

Nog een bijkomende vraag, hoeveel lager voorzie je de rpm voor een meerbladskop tov een 2-blads? Zijn daar vuistregels voor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad geeft Vario een max toerental op wat gerelateerd wordt aan de rotordiameter.

In de praktijk blijkt dat vrij aardig overeen te komen met hooveren op ongeveer 5 graden, al zitten er ook redelijke afwijkingen bij:

Mijn Bell 47 G II mag volgens Vario probleemloos tot 1500 RPM draaien, maar blijkt bij 1150 RPM (ongeveer) al met 3,5 ~ 4 graden te hooveren.

Vario geeft verder geen verschillende toerentallen op voor meerbladsrotors, maar de ervaring leert, dat je met meerbladsrotors vaak wel wat lager kunt draaien.

Het probleem met de hekrotor-authoriteit, speelt bij heli's boven pak hem beet 550 size niet zo heel erg, en ik heb er in elk geval weinig van gemerkt bij de grotere schaalheli's, maar ik heb ook een beetje het gevoel dat het probleem van toenemende reactiekrachten (rotorkoppel) tengevolge van een meerbladsrotor, bij grotere heli's minder ernstig is.
Waar dat aan ligt, durf ik niet te zeggen, maar het is een feit bijvoorbeeld, dat de Vario dubbelbouts bladen (voor multiblades) stukken smaller zijn dan de bladen voor tweebladsrotors, en altijd met S-slag profiel. En dat scheelt een hoop t.o.v. het gebruik van symetrische brede bladen op een meerbladskop.

Groet, Bert
 
ja, Bert heeft dat meeste al beantwoord,
idd zijn de RPM's van Vario max. waardes,
maar mijn ervaring is,
als je veel lager gaat, vliegt die niet meer,
volgens tips van anderen piloten kan de RPM wel ietsje hoger,
maar zonder garantie,
dus voor mij houd ik me an deze touren,
en het is ook zo, veel lager is niet goed, ietsje hoger , ietsje risico ?

suc6, Uwe
 
Zit dit bij vario misschien nog in een andere verhouding tussen rotor en staartrotor?
zowieso scheelt een goed setje bladen erg veel.
s slag helpt al gigantisch. Heb dit op mijn mini titan ook gemerkt.. vliegt heel anders dan met "normale" 3d bladen

wat mij bij de 4 blads setjes opviel (de paar keer dat ik ze zag) is dat de minder breed zijn dan een 2 blads setje
daardoor heb je per blad minder verplaatste lucht, maar met 4 heft dat weer op
theoretisch kom je op hetzelfde toerental uit.
Maar het setje bladen is bepalend.. hang je gewoon 2 sets 2blads bladen aan de 4 blads kop, zul je waarschijnlijk een verschrikkelijk stuk moeten zakken in toeren om op hetzelfde vlieggedrag uit te komen.

qua verlagen van je toerental, altijd even een beetje agressief vliegen om te testen.
wel opbouwen natuurlijk... en hoog..
Staart is puntje 1, dat merk je vanzelf als je vol pitch recht omhoog gaat.
een rechtsdraaiende hoofdrotor zou tegen de klok in wegdraaien als de staart het niet redt
omlaag laten vallen, en opvangen verteld ook veel over het gedrag van de heli als je door een rare windvlaag de heli even extra pitch bij moet geven om de grond mis te kunnen vliegen..

daarna even rondvliegen, probeer hem een paar keer een beetje enthousiast op te vangen en uit te flaren.
niets is zo irritant als een heli die bij windstil weer geweldig vliegt, en bij windkrachtje 3 te weinig power heeft om zijn neus weer omlaag in de wind te krijgen (vraag me niet hoe ik dat weet :mrgreen:)
kijk dus of je voldoende overwicht op de roll en elevator hebt.
het bochtje met de klok mee is ook leuk. klok mee moet de staart harder werken om deze correct achter de heli te houden, en de staart vreet ook vermogen. de combinatie kan er voor zorgen dat de staart het opgeeft, of dat je rotor inkakt waardoor de heli weer een stuk doorzakt.
niet erg, maar weet je wel waar je op moet letten.
 
Bedankt voor deze nuttige tips! Ga ik zeker allemaal eens testen.

Op de meerbladskoppen heb ik assymetrische spinblades, dat zit dus wel goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wees wel bereid wat op te geven in de staartregio als je het laagste toerental opzoekt..
echte heli's moeten regelmatig ook met de neus in de wind landen, omdat anders de staart het niet helemaal redt.

haal ook de heading hold van de staart af..
zoals eerder vermeld, staart vreet vermogen.
en bij extreem lage toerentallen heb je alles nodig wat hij heeft.
kom je lekker vlot voorbij gevlogen, waarbij jij zelf de staart net niet lekker recht hebt gezet, staat die staart continu vermogen op te vreten om hem in jouw stand achter de heli te houden.

in normal gyro modus wordt de staart meer een windvaantje, en zal dus veel minder vermogen gaan vreten met rondvliegen.
ook landen met de neus in de wind regelt hij dan opeens zelf ;-)

Brutus kan je daar veeeeel meer over vertellen.
Ik heb zelf alleen pod boom heli's, 1 daarvan heeft een romp.
en die tel ik ff niet mee als het om schaalheli's gaat, daar heb ik nl meer mee gerommeld;-)
 
Zit dit bij vario misschien nog in een andere verhouding tussen rotor en staartrotor?

Niet dat ik weet...

Vario neigt naar ronde getallen in dat departement, en de standaard SkyFox (en afgeleiden) vliegt met 1:4 tussen hoofd en hek, de Benzinetrainer (en afgeleiden) met 1:5.
Het Extreme mechaniek weet ik niet precies (heb nooit de tandjes geteld), maar zit daar in elk geval tussenin.

Bij mijn weten zitten alle T-rex-achtigen in de buurt van de 1:4,2, dus daar is eigenlijk vrij weinig byzonders aan...

De Vario Hekrotors zijn verder ook niet groot, niet voorzien van speciale bladen of wat dan ook. Eigenlijk niks wat ze op wat voor manier dan ook byzonder maakt.

Mischien vliegen Vario-piloten wat bedaarder en rustiger? ;)

Groet, Bert
 
haal ook de heading hold van de staart af..
zoals eerder vermeld, staart vreet vermogen.

....

in normal gyro modus wordt de staart meer een windvaantje, en zal dus veel minder vermogen gaan vreten met rondvliegen.
ook landen met de neus in de wind regelt hij dan opeens zelf ;-)

Het regent hier vandaag weer praktische tips!
Tot nu heb ik steeds met heading hold gevlogen, af en toe wel eens een testje in rate gedaan maar nooit echt.
Volgende stap in het schaalvliegavontuur dus! ;-)
 
Ik weet wel zeker dat de vario piloten rustiger vliegen :mrgreen:
Ieder toestel moet gevlogen worden zoals hij ontworpen is..
 
Wegens wat te veel drukte op professioneel vlak maar ook hier thuis in het gezin stond de heli hobby even op hold. De weinige tijd die ik had heb ik dan nog in een DJI450 gestoken om FPV mee te vliegen.

Daarom stond (staat) oa. mijn Trex 450 pro met deels gebouwde CopterX 3-blads kop , spinblades en AS350 heli artist schaalromp in de verkoop.
Maar vandaag dan maar beslist deze heli af te bouwen en dan zien we wel of ik deze nog verkoop of niet.

Eerste vraag die de kop op steekt bij het afwerken van de rotorhead: hoe bepaal je de linkage lengte?
Bij de standaard Align 2-blads kop kan je in de manual lezen hoeveel mm je deze lang moet laten. Nadien is wel wat afstelling nodig maar valt mee.
Hoe doe je dat nu bij zo'n 3-bladskop zonder verdere info?

Nagenoeg de volledige draadstang indraaien bij alle linkages op goed gevoel en nadien bijstellen met de pitchmeter?
Of zijn hier truukjes voor?
 
simpel, servos en servo arm horizontaal,
en dan blad voor blad met de pitchmeter op 0 graden houden,
dan heb je vanzelf de lengte van de linkages,

en die linkages van de servo naar de swashplate bepaal je
dat de swashplate voldoende naar boven en beneden kan bewegen
voor maximum pitch en cyclic ,

dat moet eerst gebeuren natuurlijk, voor dat je de
lengde van de linkages naar de kop bepaald.

Leuk werk, suc6,
Gr. Uwe
 
eigenlijk kijk ik nooit zo erg naar de handleiding daarvoor.
is toch maar een richtlijn. na het indraaien moet je alsnog gaan finetunen, kan ik net zo goed zelf gaan kijken hoelang het uitkomt.

beetje afhankelijk of je de schaal manier (5 graden midstick) of 3d manier (0 graden midstick) vliegt.
ikzelf vlieg 0 midstick. Dus servo's recht op midstick.
Ik draai de linkjes half in het kunststof van koppen. Hoe heet dat spul officieel..
passen. en kijken waar je uitkomt.

kijk of je niet gaat binden onderin bij vol negatief en in de hoeken sturen.
Bij mij is dat meestal zo laag als ik de swash durf te zetten.
en dan kijken of de bovenste linkjes nog ver genoeg ingedraaid zitten.
Zo niet, zet je de swash wat hoger, kunnen de bovenste weer wat verder in.

vlieg je schaal, is midstick +/- 5 graden waar je servo's recht moeten staan..
Maar dan is ook je negatief veel minder.
 
Ik heb een vraag weet iemand hoe oud of hoe nieuw deze type is t-rex 450 dfc
3e088fd08e6df113f79fee29b359f345.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top