Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

@Pieter: Thanks!
@Ed: dit jaar taxien en keuren en dan ben ik al blij.
Staat qua werk nog veel op de planning.

Heb de M3 bouten losgehaald en toen zag je toch een mooie afdruk van de ring erin zitten. Das dus lelijk!



Heb de folie eraf gehaald, de boutjes verzonken en er simpelweg weer overheen gecoverd!



Toch wel veel netter zo, oud versus nieuw;



Bedankt voor de opmerking Richard, t is toch veel netter zo!

Rene, enorm bedankt voor t verzinkboortje! [emoji106][emoji106][emoji106]

Beide booms zijn klaar op een enkel servostekkertje en bestickering na.

Nu maar verder met het hoogteroer!
 
Zo, na een kleine break ivm werk en een reorganisatie van de zolder is het weer mogelijk om verder te bouwen aan de Boomer.

Net voor deze periode kwam ik er achter dat de gaten in het hoogteroer niet oplijnen met de inslagmoeren in het hoogteroer. En niet een beetje, maar een beetje boel.
De rechter boom is nog te doen met wat vijlwerk hier en daar en misschien een busje erin lijmen maar de linkerzijde is echt way off.

Ik heb dus twee weken de tijd gehad om er eens flink de balen ervan te hebben maar nu weer vol goede moed er tegenaan.
Vanavond is Berto even geweest voor de nodige tips en trucs over hoe het beste op te lossen (waarvoor mijn dank!)

Stay tuned, morgen maar eens een begin maken!

PS; booms zijn inmiddels volledig bedraad en voorzien van stekkers en het hoogteroer heeft een set scharnieren gekregen.
 
Hendig! [emoji106][emoji16]

Vanavond dan maar aan de slag.... Even doorbijten....

Dit zijn van die dingen die ineens moeten lukken want anders kun je je model goed verpesten... Slik....[emoji15]

Eerst een plaatje van hoe t was, de inbuskop lag verzonken in een hardhouten blokje wat in het hoogteroer zit verlijmt:



Beste optie is die gaten te dichten en dan opnieuw gaten te boren op de juiste positie.

Een beetje geluk moet je hebben, van de zomer een paar ronde hardhouten stokjes van ijsjes in de binnenzak gestoken want "je weet maar nooit"
Vrouw keek mij raar aan toen, maar nu kwamen ze uitstekend van pas, exact de juiste maat om de gaten mee op te vullen! [emoji16]

Dus afgeplakt, nieuwe gaten positie gemarkeert en erin gelijmt met sneldrogende houtlijm.
Je ziet dat de linker (de voorste bout v/h roer) flink anders moet zitten:



Nadien vlak geslepen/geschuurt en de gaten opnieuw geboord.
Begonnen met een heel klein boortje, kijken of je goed uitkomt, maatje groter boortje, beetje sturen en zo na vier/vijf stappen uiteindelijk de gaten op de juiste plaats weten te krijgen! Yes!!

De bouten zitten nu in een mooi strak gat en komen exact uit in de draadbussen.
Het enige is nu dat de koppen boven het oppervlakte van het hoogteroer uit komen.
Iets wat me echt niet boeit want nu zitten ze in iedergeval fatsoenlijk en stevig.

Ik verlijm de ringen strak ook op de huid en maak er nog een rondje cover overheen, komt t weer helemaal goed!

Morgen de andere kant aanpassen, deze gaten lijnen wel op maar ga ik wel nog even uitvullen.

Eindresultaat;



 
Vandaag het stabilo verder afgemaakt;
Servo gemonteerd, linkage gemaakt en het hoogteroer verlijmt en geborgd.
Ook de boutgaten even netjes afgewerkt met cover en de bijgeleverde plakkers om de cover te beschermen.
De uitsparingen waar de bomen invallen heb ik ook iets moeten vergroten, bij het aandraaien van de bouten bleek dat e.e.a. niet lekker paste en het stabilo niet volledig aangezet kon worden.
Op het servostekkertje na (altijd dingen op als je bezig bent...) is het stabilo klaar.







Verder ook een start gemaakt met de vleugels.
Deze worden bevestigd dmv twee inbusboutjes waarmee je de vleugel vastzet aan twee lange antirotatiepennen die uit de romp komen.



Deze pennen wilde niet goed passen in de vleugel dus heb de alu blokjes in de vleugel wat geschuurd met een stokje met schuurpapier erop gelijmt zodat eea goed past
 
Het zal wel goed gemaakt zijn, dat geloof ik wel. Maar toch even navragen.

De hevel voor je hoogteroer is toch wel van aluminium?
Het is wel een heel stuk van je motor verwijdert, but better save than sorry
EE4FCDF3-393C-4D76-88C6-D96F5C35E97F_zps9u8swzum.jpg
 
@Hoeby;

Nee dat is ie niet.
Ik was van menig dat het houten roer en de folie er wel eerder de brui aan zullen geven als de hevel.
Daarbij komt nog dat de boel in de vlucht natuurlijk de nodige "koeling" krijgt Maar je hebt me aan t twijfelen gebracht! [emoji16]
En ik geef je gelijk, better safe then sorry!

Ook binnen de club wat navraag gedaan en kreeg hier ook wel dezelfde adviezen.

Dus toch maar deze hevels van intairco besteld:



Wat ik wel weer verschrikkelijk balen vindt is dat een van de bomen zwaar speling heeft. Het uiteinde kan, wanneer de kist helemaal in elkaar zit, 2 cm omhoog en naar beneden....

Het zit m in de CF buisjes door de boom heen waar de anti rotatie pennen doorheen steken. De buisjes zijn 0.5 mm groter als de pennen.
Dit resulteerd dus in een grote Beweging aan het uiteinde van de boom.

Ik dacht aan een productie foutje maar na wat navraag gedaan te hebben bij twee mensen die ook een ferrari sprint hebben opgehaald op Jetpower 2014 blijkt dat ook hun dezelfde problemen hebben.

Inmiddels staat bij mij de teller op:

- slecht gesopte en gespoten airintake
- boutgaten hoogteroer lijnen niet op met draad in de bomen.
- veel teveel speling op de bomen.

Ja, je moet altijd wat modelbouwen, geeft niks! Maar voor een ARF met dit prijskaartje vindt ik t een slechte zaak dat een hoogteroer niet past en een staartboom vette speling heeft. Je mag rustig verwachten dat dat in orde is.

Anyway, andere bomen vragen of zo haalt toch niks uit want die zullen 90% kans toch wel hetzelfde probleem hebben.

Maar eens verzinnen hoe we dit nu weer goed op kunnen lossen.
Deuvels plaatsen of toch beter passende anti rotatie pennen draaien.
Laatste is wel de mooiste optie denk ik maar wel weer veel werk.

@Dick zeker weten! In ieder geval de 11e op de nieuwjaarsborrel!
 
Laatst bewerkt:
Melvin ik heb hier een draaibank dus dat hoeft geen probleem te zijn deze optie die je aangaf lijkt mij ook de beste oplossing een pen draaien met een passende zuiging is geen probleem.

.
 
Hoi Melvin,

Je servo horn inkorten totdat je de max. uitslag van je roer hebt. Niet op de zender doen. Bij het servo verhoogt de kracht en verkleind de speling.
 
Melvin
wat ik al eens gedaan heb is aan de stiften een centerpunt draaien zodat hij mooi zelfzoekend erin gaat en de speling op te lossen door er krimpkous om te doen wat de kwaliteit betreft is het er zeker niet beter op geworden sinds Alan niet meer aan het roer staat dit mede heft mij ook doen besluiten geen tourus te kopen maar een viper was altijd zeer gelukkig met de diverse boomerangs (ruim 1200 vluchten) als ik nog eens een nieuwe zou willen dan wel uit de oude doos want nieuwbouw is geen restauratieproject maar met de hulp en ervaring van diverse clubgenoten kom jij er wel
gr.Pieter
 
@Dickie:

Dank! Ik maak graag gebruik van je aanbod!
Ik heb momenteel even een tussenoplossing gevonden voor de pennen, die lees je hieronder. Als eea allemaal goed zit kan ik dus zo de diverse maten opmeten en kunnen we dan nieuwe pennen draaien. (Het vleugeldeel vd pennen moet ik nog doen nl)

@Ray:

Jij bedoelt dat je de gewenste roeruitslag krijgt bij de max servo uitslag? Dus geen uitslagen vergroten/verkleinen dmv zender programmering?

@Pieter:

Inmiddels zit er een mooi schuin kantje aan de pennen, in plaats van krimpkous (schoof telkens van zn plek bij mij) heb ik de pennen ingetaped met alutape. Werkt top! Geen speling meer!
Zoals gezegd wil ik in de toekomst wel nieuwe pennen laten draaien.

Vwb de kits, Ik ben het draadje op RC Universe eens aan t doorspitten geweest.
De drie eerder genoemde problemen zijn reeds in 2008 al vaker voorgekomen zo te lezen.
Iedereen is zo te spreken over de vliegeigenschappen zodat t toch een succesvol ontwerp blijkt en de mindere puntjes er niet toe doen.

Vanavond dus flink aan de gang geweest en de bomen spelingsvrij gekregen.

Niet alleen door de passing van de pennen te verbeteren dmv alu tape maar ook door een extra fixeerpunt.

Deuvels op de uiteindes van de boom had ik ook al eens vernomen maar dat houdt in dat ik mn boom moet open slopen om zoiets degelijk te kunnen verlijmen.

Ik heb het zo opgelost:

Plaatje verlijmen in gat van de kabel doorvoer.
Plaatje zit verlijmt aan een spant en de boven, onder en zijkant vd boom:



Randje cover verwijderd en uitgevuld met 2 mn balsa (idem als de boom beplanking)



Later dit stukje nog even coveren.

Boom op zn plaats en een gat van 3 mm geboord door t plaatje en de kopse kant van de middenvleugel.
Boom eraf en het gat in de middenvleugel opgeboord naar 4 mm.
Van binnenuit via de servokabel doorvoer een M3 trekmoer geplaatst en zo fixeer ik de boom dmv een M3 inbus.
De boom is nu op 4 punten ondersteund en gaat nu echt geen kant meer op!
Bijkomend voordeel is dat de boom nu tegen de middenvleugel word aangedrukt en je dit niet meer hoeft te doen dmv het plaatsen van de vleugel.
Dan kom je altijd ff een handje te kort. Nu niet meer!

Wel een extra handeling met opbouwen maar ach, daar komen we wel weer overheen.

 
Yes, dat is wat ik bedoel. Natuurlijk de gemakkelijkste weg om je uitslagen in de zender te regelen maar dat is voor mij het laatste wat ik doe. Eerst mechanisch en dan elektronisch.

Wat betref je tailbooms zorg voor een speling vrije ophanging. Er zijn teveel kisten om deze reden al gecrasht. En dat boutje houdt wel iest maar aerodynamische krachten zijn heeeeeeeel veeeeeeel groter dan dat boutje kan hebben.

Eind januari de keuring op de clubavond:yes:
 
Ray,

Ik ga mn best doen vwb de servo's. Even afwachten tot de hevels binnen zijn.

Vwb de speling: die is er al helemaal uit door de alu tape.
Het M3 boutje is puur een extra fixeerpunt tegen t verdraaien. (Ik was al begonnen met de plaatjes voor t boutje toen ik de rol alutape zag liggen :-) )
Alle aerodynamische krachten kunnen worden opgevangen door de buis en de pennen.
Boutje is een extra zullen we maar zeggen!
 
Laatst bewerkt:
Top Dick! [emoji106]

Vanavond effe t tweede boutje in de boom geboord en de kale stukjes hout gefolied. Daarna even in elkaar weer.

Fijn gevoel als je de kist nu oppakt, alles is nu eindelijk een geheel, niks rammelt of zo, gewoon star! Blij!

Even wat motivational foto's gemaakt. Ziet er tof uit zo, intake randjes komen er ook mooi uit.





Volgende stap: vleugels.
Pas maken, servo erin en aileron erop.

Helaas morgenavond geen tijd, moet de staatsloterij winnen.

Overmorgen dan maar weer!! [emoji16]
 
Back
Top