Mijn heli ervaringen en vragen

ik zei ook niet dat de 3GX per definitie slecht was.

Maar het zal nooit mijn keus worden qua FBL systeem gezien de dingen die ik heb zien gebeuren. Als je pre-check goed is, en je heli valt om bij het opstijgen .. dat heb ik echt nog niet mee gemaakt bij een ander fbl systeem.

@bert, ik ben ook niet boos op je hoor ;-) haha, zou ook maar saai worden als iedereen me dezelfde machines en systemen gaat vliegen.

Gelukkig maar, ik was ook niet boos op jou... :D

Eerst maar eens afwachten of die pre-flight check OK is...
Als de phasing verkeerd staat, is daar geen kruid tegen gewassen, he? dan gaan ook de dure merken op hun kant.... Dan gaat zelfs non-E-stab op zijn kant!

Groet, Bert
 
haha gelukkig ;-)


Wat gewoon ook wel eens gebeurt is dat fbl systemen een opstart fout hebben..
dus pre-checks altijd uitvoeren. Heeft mij ooit bijna een heli gekost toen ik het een keer niet checkte en toch bleek dat de initialisatie niet goed was uitgevoerd.
 
citaat: "...als je pre-check goed is, en je heli valt om bij het opstijgen ..
dat heb ik echt nog niet mee gemaakt bij een ander fbl systeem.."


ik ook niet bij de 3GX,
zou toch een ander oorzaak hebben vlg. mij
 
Zonet eens alle settings doorlopen. Ook de reactie van de swash nagelopen bij zender inputs en bij kantelen heli. Nergens en echte fout te vinden.

Heb nu wel een aantal zaken aangepast.
- De AR7200BX vast gegespt met klitteband. Ik lees dat er nog al eens problemen zijn als die op te zachte foam staat. Trouwens, op de 300X zat de AR7200BX af fabriek vast gegespt met een tie-wrap.
- Heb geen dual rate en expo meer in de zender staan (menu B in parameter setup stond op "transmitter", heb ik nu op "normal" gezet)
- In menu E bij parameter setup de waarde iets hoger gezet.
- de cyclic respond van de standaard "normal" naar "increased gezet" (menu G in parameter setup). Heb ik vooral gedaan om wat meer het paddle gevoel ook naar deze heli over te brengen.


Nog 2 vragen die bij me opkwamen:

1) Kan er een probleem zijn met de instelling 6° pitch (menu J in het setup menu). Omdat de uitleg bij een 2-blads prop is: "Move the rotor blades so that they are parallel to the tail boom."
Bij mij is het een 3-blads, ik heb deze instelling gedaan met 1 blad boven de tailboom en daar de pitchmeter op gezet. Dan de verdere instructies gevolgd met die 6° instelling.

2) In menu E van de parameter setup lees ik bij stickband to low: "It is difficult to find a stick position where no input is sent to the AR7200BX. A setting too low can lead to a helicopter tipping on takeoff or a helicopter that is difficult to control."

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de maiden snel even tussendoor wou doen en geen deftige preflight check deed, noch de swash deftig in de gaten hield. Eigenlijk wou ik de heli gewoon eens met de blades laten optoeren en toen dacht ik "laat ik maar meteen de maiden doen ook".
Dus misschien zat die parameter bij "E" te laag?
 
Niet zo moeilijk denken.

En niet zoveel tegelijk aanpassen.

Je moet het zo zien.
Een estab is domweg 3 gyro's die gekoppeld zijn door een computer.
Alledrie hebben dus gewoon dezelfde problemen als je met je staartgyro kunt hebben...

Heb je dus een heli die een bepaalde frequentie heeft, kan dit samenvallen met de gyro's, en gaat hij daar op reageren.
Soms helpt het foampje daartegen. Ander schuimpje, klittebandje.
Soms zit de unit wel op foam, meer tegen het frame. Niet goed.
Of draad tussen de unit en frame. Ook niet goed.

Iedere estab heeft daar last van.
Alleen de ene wat meer als de ander.
Je moet altijd de swash in de gaten houden, en recht sturen.
Zodra het gas op de motor gaat, zolang de rotor beweegt moet jij sturen.
Ook tijdens aftoeren. Ook tijdens optoeren.
Heb zat keren de swash scheef zien gaan zonder input tijdens optoeren.
aftoeren wat minder, maar blijft gevaarlijk.
gewoon handen aan de knuppels en opletten alsof je al vliegt.

Eenmaal los heb ik het eigenlijk nog nooit gehad dat er een probleem blijft, of je moet alle waardes echt te hoog hebben opgeschroeft.

Wen je nou maar aan dat je die swash in de peiling houdt..
Iedere estab kan een wegtrekker geven. Zelfs mijn vbar heb ik het mee gehad...
En die zijn erg goed met trilling..


Over je menu j. Geen idee. Heb jouw estab niet.
Ff niet aan zitten. Eerst zien of het zo lukt.
Gevaar is dat je zoveel aan gaat passen, dat je aanpassingen juist problemen gaan veroorzaken.

Wat je vaak ziet bij 3 of 4 bladskoppen, is dat men er redelijk standaard bladen op zet.
Alleen heb je bij een 3 blad dan 1/3 meer lift bij idem toerental en pitch.
Dus wordt de kop wat agressiever eigenlijk.
Je hebt dus grote kans dat hij wat agressief/zeer reactief reageert.
Niets om je zorgen over te maken. Gewoon rustig doen, kleine correcties.

Officieel hoort een 3 blad kop een 3 blad set te krijgen, e die set hoort wat smallere bladen te hebben.
Daardoor minder lift per blad, dus weer eenzelfde evenwicht als in de 2 bladskop.
Maar vaak is dat evenwicht ver te zoeken ;-)

Estabs zijn vaak afgericht op 2 bladskoppen, dus reageren ze als zodanig.
Kan zijn dat je de pitch waardes iets terug moet schroeven.
Maar, eerst proberen. Dan pas kijken of het nodig is.
Je wilt er niet tijdens een vlucht achter komen dat je te weinig pitch hebt om tegen de wind in te komen...
 
Het stomme is dat ik altijd de swash in de gaten hou, behalve bij deze maiden...
Dus sowieso deels pilot error.

Maar die trillingen lijken me het meest waarschijnlijk. Toestel stond volledig strak en stabiel op te toeren. Maar net toen ze licht begon te worden (andere resonantie?) : hopla, flip voorover. Ging echt snel.

Ben nochtans de Blade 300x en mcpx gewoon. De AR7200BX komt trouwens van een (gecrashte) 300X. Wel een update en reset gedaan. Helemaal opnieuw geprogrammeerd voor de Trex450.

Heb de servo's ook eens belast door de swash wat tegen te houden en dan commando's te geven. Bij die test was er geen enkele die er de brui aan gaf of doorschoot.

De bladen waren van CopterX. Mee met de rigid 3-blads kop besteld. Zaten mooi per 3 verpakt. Zijn ook makkelijk 1/4de smaller dan de originele Align 2-blads:
fef0a04e6f23573bb61c7462ad43b342.jpg

9b0ea8a38168afb6f1dbdcba7c3f1bab.jpg


De FBL unit staat wel goed en "vrij" volgens mij:

b7a7339a12fc45a7f42ae0203162acc2.jpg

a34d23197200f38bd0affd0dddd9b269.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Menu J :

J. Teaching the Cyclic Pitch Geometry
CAUTION: Do not touch any stick on your transmitter when entering menu
point (J). This will cause unwanted flight behavior.
1. Move the rotor blades so that they are parallel to the tail boom.
2. Attach a pitch gauge to a rotor blade. The swashplate should be in the neutral position and the blade should have 0° of pitch. If the swashplate is not neutral with 0° of blade pitch, repeat menu point (G) before proceeding.
3. Move the aileron stick left or right until the pitch gauge has exactly 6° of cyclic pitch.
IMPORTANT: The Status LED should still be Blue at 6° of cyclic pitch. If the
Status LED is Red, Purple or Off, you must mechanically adjust the helicopter.
You can use:
A.) Shorter servo horns
B.) Shorter linkage balls on the inner swashplate ring or
C.) Longer blade grip linkage levers
4. If the pitch gauge has more than 6° of cyclic pitch, move the aileron stick in
the opposite direction until the pitch gauge is at 6°.
5. Release the aileron stick and press the setup button once.
 
super ding de AR7200BX,

maar je moet echt een hele boel instellen,
en altijd boven aan beginnen,
bv. kijk ook uit, hoe de unit gemonteerd is (horizontaal, verticaal)

als je bv. J de 6 graden verandert,
moet je ook de waardes in L weer nieuw instellen,

dus je kan niet zo maar een onderdeel veranderen,
en alles andere ongeacht laten,

maar als je het een keer door hebt, werkt het prima,
en bekijk maar je gains,
afhankelijk welke heli je hebt is die heel erg verschillen

maar het eerste zou uberhaupt zijn,
de aansturing van je 3-blads-kop,
zo loopt bij mijn rigid Bell bv. de swashplate voor nick links en rechts
en voor rol naar voren en naar achteren !

suc6, Uwe
 
Dus, bij een meerblads kop doet de swash andere zaken dan bij een 2-blads?
Zit daar dan mijn fout?

Ik dacht net door de mechanische phasing dat je swash "normaal" mocht blijven reageren?
Het is toch pas door de phasing in de software te zetten dat je een "vreemd" gedrag van de swash krijgt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je moet maar kijken waar bv.
de stuurstang staat van het blad dat naar achteren staat (langs de tailboom)
zit die stuurstang dan links aan de swash?

(bij mijn Bell staat de stuurstang van het blad dat naar achteren gaat
ook achteren op de swash, daarom dat gedrag van de swash)
 
Ja dan zit het wel allemaal goed.
Blad naar achteren : stuurstang zit links op de swash.

Bedankt om het mee denken!

Ondertussen blijf ik ook denken "wat ging er nu echt mis?"
Misschien nog een geluk dat er plastic bladen op zaten. Die zijn dadelijk gebroken en hebben zo de meeste krachten opgenomen. Verder geen schade gelukkig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kijk maar naar je swash, wat die doet bij de pre-flight-check
dat die niet te veel beweegt, dus te veel gain,
of te veel cyclic,

de cyclic van de unit en de cyclic van jou sticks worden verschillen ingestellt
 
Je bent hem niet gewend. En waarschijnlijk is die swash voorover gegaan, heb je dst gemist.
Bij licht worden knalt ie meteen om.

Phasing hoort wel ingestelt te worden.
Dit kun je zien als de heli licht wordt, en licht de swash voorover zet. De rotordisc hoort dan recht voorover te gaan.
Zit daar een verdraaiing in, moet je phasing instellen.
 
Ik stel de AR7200BX grotendeels in via de "StudioX" software en USB-dongle.
Instellingen allemaal goed overlopen met de manual er bij.

Ondertussen heb ik iemand anders gehoord die met de BeastX net het zelfde heeft meegemaakt op een 600-size. Pas ingesteld, alles goed bij optoeren en plots "hopla" voorover.

Dus, ik gok dat het een probleem van trilling was. Instellingen waren juist de eerste keer.
Al blijft het geen geruststelling dat de BeastX zo gemeen uit de hoek kan komen....
 
Dat moet dan echt iets raars zijn hoor. Ik heb drie verschillende heli's gehad met de AR7200BX en er eentje gereviseerd van iemand anders en ik heb echt nog nooit wat raars meegemaakt. Het is een heel voorspelbare controller. Ik heb hem op dunne tape gehad en op foam. Nooit enig probleem.
 
Mijn enige ervaring met de AR7200BX (of gewoon BeastX) is op de Blade 300X. En dan nu de mislukte maiden van de Trex450 met 3-blads kop.

Dus kan enkel horen wat anderen zeggen. Wel vreemd dat ik en die andere net hetzelfde hebben meegemaakt. Al wil ik de BeastX best vetrouwen want hoor er veel goed van. Die kerel de me dat wist te vertellen vliegt trouwens nog BeastX.
 
Dolle pech dan denk ik of een setup fout. Kantelen van heli's met een Beastx is geen "known issue" zeg maar ;)
 
Van de 3g ook niet. En die kon het ook doen in sommige gevallen..
Dat het bij jou toevallig altijd goed ging, is nooit een garantie voor anderen :mrgreen:

Gyro's blijven gewoon rare dingen..
 
Back
Top