Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Vanavond 30 juli vliegen op Langevelderslag?

    De voorspelling voor vanavond 30 juli is Bft 3 tot 4 uit het NW.
    Ik ben van plan te gaan vliegen. Mijn vraag is: kan dat in verband met mogelijke drukte op het strand? Zijn er nog regels waar ik me aan dien te houden?
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wie vloog er gister op de Langevelderslag? Ik heb wel iemand gezien maar toen ik ging kijken zag ik alleen een zenderkoffer, wat gereedschap en een kist voor het model. Piloot en vliegtuig ontbraken alleen.
     
  3. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Goedemorgen, in november (2015) wil ik met mijn vliegclub gaan hellingvliegen op Langevelderslag. Zijn er nog bijzonderheden waarmee we rekening moeten houden, mbt toegang, beschikbaarheid, dagen/tijden? Dank & groeten, Arjan
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het draadje is vrij lang inmiddels, info staat er allemaal maar is lastig te vinden.

    Even snel:

    Altijd binnen het startgebied van de delta/parapentes blijven! Dit is met hekwerk afgezet.
    Er is veel energie in gestoken om 'ons' daar te laten vliegen met de harde afspraak dat we NIET buiten dit hekwerk door het duin gaan lopen.
    Ook aan de voorkant van het duin naar beneden lopen is niet toegestaan.
    Dus als je onverhoopt op het strand land moet je omlopen langs nederzandt.

    Er is in het verleden een mooie meeting geweest met dik 20 man, een geweldige dag maar daarna werd al het vliegen verboden (ook voor de mandragende liefhebbers) omdat er door het duin gelopen werd. Tot die dag werd er altijd naast de startplek in het duin gevlogen om de para's niet in de weg te zitten en er werd altijd gedacht dat dit goed was. Helaas dus echt niet en medeforummer MaartenX heeft gedurende enkele weken moet lullen als brugman om het vliegen weer toegestaan te krijgen.

    Volgens mij zijn er verder geen regels wanneer je wel of niet mag vliegen. Daglicht is geloof ik een algemene regel en niet LVS Specifiek.

    Als het heel druk op het strand is, is het aan jouw verantwoordelijkheidsgevoel of je kan en wil vliegen.
    In de winter valt het vaak wel mee, dan loopt er alleen een hoop volk langs de vloedlijn.

    Als er ook mandragende luchtvaart is (delta en parapente) hebben zij ALTIJD voorrang. Deze plek is voor en door hen gecreƫerd, wij mogen/moeten er ook gebruik van maken omdat we niet in het duin mogen staan maar niet ten koste van hun.

    Verder kan ik aanraden doordeweeks daar te vliegen, er is dan geen kip op het strand, alleen meeuwen in de lucht en als de wind goed staat is het een heerlijk duin!
     
  5. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Justus, bedankt voor je snelle reactie en heldere verhaal. Groeten, Arjan
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Afgelopen zaterdag stond de wind precies goed. Ik was er zelf niet maar MaartenX wel, en Fotor heeft wat beelden geschoten. Heb ik een filmpje van in elkaar gezet.
    Zag er wel lekker uit daar!
     
    jve en Justus vinden dit leuk.
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Die PSS'jes worden steeds mooier Maarten!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bedankt voor het monteren Arjan! Ik heb even teveel andere dingen te doen.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Mooi filmpje, mooie PSS en lekker weer zaterdag.

    Rick
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het was heerlijk weer zaterdag, meer dan genoeg wind en niet te koud. Ik heb aan jullie gedacht Rick, perfect weer voor een wedstrijd!
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht

    Thnx Jacob.

    Dit wordt mijn nieuwe project voor de helling:

    ImageUploadedByTapatalk1447961119.185288.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Wauw, een 262. Paar vuurpijlen in de motor gondel en gaan
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Moet daar nog een stabilo bij, of wordt dit een vliegende vleugel?
    Ziet er wel vet uit. Zeker met zo'n echte cockpit-kap.
     
  14. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik heb ooit een Mustang overgenomen om op te knappen. Helemaal van balsa.alleen servo's er in en de juiste balans vinden.
    Ik heb het idee om er een helling kist van te maken vergelijkbaar met die van Maarten.
    De vraag; is het een probleem aan de helling dat bovenkant en onderkant van de vleugel symmetrisch zijn? even bol dus.
    mij lijkt van niet maar vraag het toch even om teleurstellingen te voorkomen. Zit de CG ook ongeveer op 1/3 van de wortelbreedte? of is dat anders bij dit soort profielen?
     
    A B vindt dit leuk.
  15. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    2015-12-07 22.44.56.jpg

    en deze heb ik ook nog om van het duin te gooien
    2015-12-07 22.45.35.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een symmetrisch profiel is met een redelijke wind altijd goed. Je vliegt dan net zo efficient op z'n kop als rechtop.
    Als de wind wat minder is, komt een wat gewelfd profiel beter uit maar nooit meer dan zo'n 2 -2.5% welving op de hellingen hier.

    Het zwaartepunt hangt af van de vleugel geometrie, het stabilo oppervlak en de lengte tussen vleugel en stabilo.
    De ligging van het zwaartepunt is nauwelijks afhankelijk van het profiel.

    1/3 van de gemiddelde vleugelbreedte is een heel veilig begin, meestal ligt het optimum verder naar achteren.
    Bij een vleugel met voorwaartse pijlstelling zoals de Mustang ligt de gemiddelde koorde wat meer naar voren en zal 1/3 van de wortelkoorde een achterlijker zwp opleveren dan bij de T33(?) met rechte vleugel.

    Rick
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je op zo'n vleugel met symmetrisch profiel en (vrijwel) full span rolroeren die roeren tijdens normale vlucht 1 mm naar beneden trimt, of tijdens rugvlucht 1 mm naar boven, krijgt je toch een gewelfd profiel. Niet optimaal van vorm, maar als je die trimuitslag klein houdt (1 hooguit 2 mm dus) blijft het best efficiƫnt, en de winst in lift is meer dan behoorlijk.
     
  18. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Bedank voor jullie reactie. Dan gaan we aan de slag om de mustang aan te passen voor de helling.
     
  19. Gustav

    Gustav

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    46
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het blijft een heerlijke locatie......fijn te horen dat het met de para's nog steeds lekker loopt daar! (ik heb overigens op LVS nooit iets negatiefs meegemaakt met de mandragende duinvliegers)
     

Deel Deze Pagina