Hellingvliegen Langevelderslag

Vanavond 30 juli vliegen op Langevelderslag?

De voorspelling voor vanavond 30 juli is Bft 3 tot 4 uit het NW.
Ik ben van plan te gaan vliegen. Mijn vraag is: kan dat in verband met mogelijke drukte op het strand? Zijn er nog regels waar ik me aan dien te houden?

Wie vloog er gister op de Langevelderslag? Ik heb wel iemand gezien maar toen ik ging kijken zag ik alleen een zenderkoffer, wat gereedschap en een kist voor het model. Piloot en vliegtuig ontbraken alleen.

Goedemorgen, in november (2015) wil ik met mijn vliegclub gaan hellingvliegen op Langevelderslag. Zijn er nog bijzonderheden waarmee we rekening moeten houden, mbt toegang, beschikbaarheid, dagen/tijden? Dank & groeten, Arjan

Het draadje is vrij lang inmiddels, info staat er allemaal maar is lastig te vinden.

Even snel:

Altijd binnen het startgebied van de delta/parapentes blijven! Dit is met hekwerk afgezet.
Er is veel energie in gestoken om 'ons' daar te laten vliegen met de harde afspraak dat we NIET buiten dit hekwerk door het duin gaan lopen.
Ook aan de voorkant van het duin naar beneden lopen is niet toegestaan.
Dus als je onverhoopt op het strand land moet je omlopen langs nederzandt.

Er is in het verleden een mooie meeting geweest met dik 20 man, een geweldige dag maar daarna werd al het vliegen verboden (ook voor de mandragende liefhebbers) omdat er door het duin gelopen werd. Tot die dag werd er altijd naast de startplek in het duin gevlogen om de para's niet in de weg te zitten en er werd altijd gedacht dat dit goed was. Helaas dus echt niet en medeforummer MaartenX heeft gedurende enkele weken moet lullen als brugman om het vliegen weer toegestaan te krijgen.

Volgens mij zijn er verder geen regels wanneer je wel of niet mag vliegen. Daglicht is geloof ik een algemene regel en niet LVS Specifiek.

Als het heel druk op het strand is, is het aan jouw verantwoordelijkheidsgevoel of je kan en wil vliegen.
In de winter valt het vaak wel mee, dan loopt er alleen een hoop volk langs de vloedlijn.

Als er ook mandragende luchtvaart is (delta en parapente) hebben zij ALTIJD voorrang. Deze plek is voor en door hen gecreëerd, wij mogen/moeten er ook gebruik van maken omdat we niet in het duin mogen staan maar niet ten koste van hun.

Verder kan ik aanraden doordeweeks daar te vliegen, er is dan geen kip op het strand, alleen meeuwen in de lucht en als de wind goed staat is het een heerlijk duin!

Afgelopen zaterdag stond de wind precies goed. Ik was er zelf niet maar MaartenX wel, en Fotor heeft wat beelden geschoten. Heb ik een filmpje van in elkaar gezet.
Zag er wel lekker uit daar!

Het was heerlijk weer zaterdag, meer dan genoeg wind en niet te koud. Ik heb aan jullie gedacht Rick, perfect weer voor een wedstrijd!

Die PSS'jes worden steeds mooier Maarten!

Thnx Jacob.

Dit wordt mijn nieuwe project voor de helling:

ImageUploadedByTapatalk1447961119.185288.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ooit een Mustang overgenomen om op te knappen. Helemaal van balsa.alleen servo's er in en de juiste balans vinden.
Ik heb het idee om er een helling kist van te maken vergelijkbaar met die van Maarten.
De vraag; is het een probleem aan de helling dat bovenkant en onderkant van de vleugel symmetrisch zijn? even bol dus.
mij lijkt van niet maar vraag het toch even om teleurstellingen te voorkomen. Zit de CG ook ongeveer op 1/3 van de wortelbreedte? of is dat anders bij dit soort profielen?

• Like
Reactions: A B
Een symmetrisch profiel is met een redelijke wind altijd goed. Je vliegt dan net zo efficient op z'n kop als rechtop.
Als de wind wat minder is, komt een wat gewelfd profiel beter uit maar nooit meer dan zo'n 2 -2.5% welving op de hellingen hier.

Het zwaartepunt hangt af van de vleugel geometrie, het stabilo oppervlak en de lengte tussen vleugel en stabilo.
De ligging van het zwaartepunt is nauwelijks afhankelijk van het profiel.

1/3 van de gemiddelde vleugelbreedte is een heel veilig begin, meestal ligt het optimum verder naar achteren.
Bij een vleugel met voorwaartse pijlstelling zoals de Mustang ligt de gemiddelde koorde wat meer naar voren en zal 1/3 van de wortelkoorde een achterlijker zwp opleveren dan bij de T33(?) met rechte vleugel.

Rick

Als je op zo'n vleugel met symmetrisch profiel en (vrijwel) full span rolroeren die roeren tijdens normale vlucht 1 mm naar beneden trimt, of tijdens rugvlucht 1 mm naar boven, krijgt je toch een gewelfd profiel. Niet optimaal van vorm, maar als je die trimuitslag klein houdt (1 hooguit 2 mm dus) blijft het best efficiënt, en de winst in lift is meer dan behoorlijk.

Het blijft een heerlijke locatie......fijn te horen dat het met de para's nog steeds lekker loopt daar! (ik heb overigens op LVS nooit iets negatiefs meegemaakt met de mandragende duinvliegers)

Back