jeroen1987's heli beslommeringen

Ik heb zaterdag zonder governor gevlogen met een Vcurve, en vanmiddag met governor.
Dat is echt een wereld van verschil!
emoji1.png

Dat werkt best goed, he?
 
nagaan als je op 2200 gaat draaien, en 30% nitro gaat stoken :D

2200 is ook wel meteen de bovengrens van de heli..
en 30% gaat er vlotter doorheen dan 15%
 
Overigens, als je die toerentallen op een proportioneel kanaal zet, dan kun je lineair het toerental instellen... Alternatief, kun je bij gebruik van een 3standen schakelaar het hoogste en het laagste toerental vanaf de zender varieren door middel van ATV op dat schakelkanaal.
 
Voorlopig kan ik wel even vooruit met die 12 gloeipluggen hoop ik haha, anders mankeert er toch iets aan de afstelling oid.

Ik ga zo meteen met beleid de backplate openen, ben erg nieuwsgierig wat ik daar ga aantreffen.

Tsja het vliegt boven mijn verwachtingen hoor, al dat geneuzel van die elektro piloten dat nitro heli's weinig vermogen heeft..... tsja als je echt het "harde 3d" werk beheerst heb je recht van spreken, maar de meeste gebruiken de volledige vermogen niet eens.
Ik had ook al een Yamaha r1 met 170pk op alleen het achterwiel voordat ik überhaupt was afgereden, maar dat is weer een totaal ander verhaal

Nee ik draai nu max 2050rpm op 20% nitro, en ik vind het prima vliegen.. Ik heb erg mijn best gedaan om het goed af te stellen. Zaterdag heeft @Sirolf met het zo goed mogelijk uitgelegd en laten horen/zien.
Maar toch binnenkort nog eens laten controleren voor alle zekerheid
 
Ik had in eerste instantie een schakelaar op mn zender toegewezen waarmee ik de governor kon activeren.
En waneer deze actief is kan ik schakelen door de idle modes heen.
Maar doen wilde ik een autorotatie uitvoeren, maar zolang de governor actief is werkt de hold niet zoals het hoort....
Toen viel eindelijk het kwartje en heb ik de hold schakelaar ook aan de Gov on/off gehangen!
Dus hold eraf is Governor actief, vervolgens hold erop gaat ook de governor uit.
 
tip.

schakel de waarde van de gov op de idle knop.
dan kun je per vliegmode van toerental wisselen
 
pluggen gaan idd zo maar een of twee kapot, maar soms vlieg je met een en de zelfde een half jaar (of meer),
wat ik doe, is de heli na het landen nog even ietsje laten draaien, dat hij niet zo maar van heet naar koud zakt,
en ook nog wat tijd heeft om af te koelen, dat bespaard o.a. ook zo de ene of de andere plug
 
tip.

schakel de waarde van de gov op de idle knop.
dan kun je per vliegmode van toerental wisselen
Dat gebeurt nu ook, door de hold eraf te zetten activeer ik de governor.
Vervolgens kan ik met een 3 standen-schakelaar (tevens mijn conventionele idle-up schakelaar) tussen 3 verschillende toerentallen schakelen, de rpm's kan je simpelweg aanpassen op de GV 1 zelf.
 
Dus hold eraf is Governor actief, vervolgens hold erop gaat ook de governor uit.

Ik ben niet 100% thuis in de mogelijkheden van het ding die ik zelf niet gebruik.... maar krijg je dan niet, dat zodra je hold er af haalt en de motor start, dat ie dan gelijk naar het eerst ingestelde toerental wil? (ik kan me vergissen hoor... zoals ik al zei, wat ik niet gebruik, ken ik ook niet door en door)
 
Nu ik er over nadenk vrees ik inderdaad dat je gelijk hebt Bert[emoji17]
Hoe kan ik dan de Gov activeren zonder dat ik extra schakelaars hoef te bedienen op de hold en idle-up schakelaar na dan?
Ik wil ook niet voordat ik een autorotatie wil uitvoeren eerst de governor uitschakelen om vervolgens de hold schakelaar te kunnen bedienen.....

Verder ben ik niet bekend met ATV waardes @brutus?
 
Nee, sorry.... ik heb net even de manual doorgelezen: als jij de governor inschakelt, word hij nog niet direct actief.... Je kunt gewoon starten, en middels de pitch stick gas geven.
Pas als het gas minimaal 20% geopend is EN het toerental 70% van de op dat moment ingestelde waarde bereikt, komt de governor in, om vervolgens actief te blijven TOT je de schakelaar weer omhaalt (zelfs als je de stick helemaal terug zet, blijft hij actief).

Jouw set-up werkt gewoon: op het moment dat jij hold inschakelt gaat de motor naar het hold-toerental (ik neem aan dat dat bij jou stationair is), en als je (in de lucht) hold er weer af gooit, gaat hij gewoon in eerste instantie op de gascurve verder tot je weer 70% van het toerental bereikt hebt (wat dus heel snel kan zijn) en dan pikt hij het weer over.

Enige puntje van aandacht kan zijn, dat throttle cut alleen werkt als ook throttle hold geactiveerd is, OF als de governor nog niet actief is.
Maar throttle cut gebruik je normaliter toch niet als "noodknop", hold wel en die doet het gewoon altijd.
 
Verder ben ik niet bekend met ATV waardes @brutus?
Dat is de "servo-uitslag" van dat betreffende kanaal. Vermoedelijk staat die standaard op -100/+100.
Stel dat jij 1800, 2000 en 2100 als toerentallen ingesteld hebt, dan kun je die 2000 niet veranderen (je kunt de middenstand niet veranderen, maar als je de -100 verandert in -50, gaat hij 1900 toeren draaien op die schakelstand, en als je de +100 in +50 verandert, gaat hij in de hoge stand 2050 toeren draaien...

Ik heb de backplate eraf, volgens mij mag deze lager ook vervangen worden?
De kleur van de kooi (dat dingetje wat OM de kogels heen zit) is niet doorslaggevend.... de bruine aanslag op de lagerschaal zou aangekoekte olie kunnen zijn.

Maar de kogels zelf, die moeten blinkend en perfect zijn. En die kan ik nu net niet goed zien op de foto.

Maar in geval van twijfel: vervangen. Nieuwe lagers is tientjes werk...
 
Oke ben blij te horen dat het toch goed is, was namelijk al lang blij dat ik niet een extra schakelaar hoef te bedienen alleen voor die governor...
Mijn Throttle-hold is inderdaad ingesteld als stationair.
En inderdaad, zodra je de hold erop zet en vervolgens er weer af dan is hij erg vlot weer op toeren. Vergelijkbaar met een Bailout op een elektro heli (dus zonder soft-start)

Mijn Throttle-Cut gebruik ik pas zodra de heli stationair loopt en op de grond staat, dus wat dat betreft zou het geen ramp zijn als deze niet te bedienen is met de governor erop...
 
Oke dus als ik het goed begrijp verander je eigenlijk de "endpoints" van de Throttle kanaal per vlieg-modus?
Handig dat het kan, maar denk niet dat ik dit vaak zal veranderen.

Ik ga dat lager zeker vervangen, even uitzoeken welke ik hebben moet.. Betaal graag voor kwaliteit namelijk, hier wil ik absoluut niet op bezuinigingen

Is er toevallig een video waar te zien is hoe je de lager vervangt?
 
Die lager ziet er wel best bruin uit, maar of het aangekoekte spul is, of roest kan ik niet zo goed zien.
Van wat ik tot nu toe begrepen heb is de lager er niet zomaar eruit te trekken, maar daar zullen de nitro wizards hier op het forum wel goede methoden bij hebben.
De winkel in waalwijk zou ze ook moeten hebben.
 
Die lager ziet er wel best bruin uit, maar of het aangekoekte spul is, of roest kan ik niet zo goed zien.
Van wat ik tot nu toe begrepen heb is de lager er niet zomaar eruit te trekken, maar daar zullen de nitro wizards hier op het forum wel goede methoden bij hebben.
Ja zekere voor het onzekere gaat deze eruit...
Logischerwijs moet je het blok zien te verhitten om het lager er makkelijk uit te krijgen.
Ik hoorde dat je het blokje in de oven kan leggen waarna je de lager er zo uit tikt
 
En inderdaad, zodra je de hold erop zet en vervolgens er weer af dan is hij erg vlot weer op toeren. Vergelijkbaar met een Bailout op een elektro heli (dus zonder soft-start)

Doe even de volgende test: na met actieve governor te vliegen, landen, en met throttle hold stationair zetten. Stick helemaal terug naar minimum, en uiteraard even wachten tot hij een groot deel van zijn toeren kwijt is. Als je dan throttle hold er af haalt, zou hij weer gewoon stationair moeten blijven lopen, en optoeren zodra je weer gas geeft.
Moet je wel in "normaal modus" een lineaire gascurve in je zender hebben staan uiteraard, met een V-curve werkt het niet (dan geeft hij gelijk weer volgas)

Oke dus als ik het goed begrijp verander je eigenlijk de "endpoints" van de Throttle kanaal per vlieg-modus?

Niet van het throttle kanaal, maar van het schakelkanaal. Je moet de vliegmodussen toewijzen aan hetzelfde schakelaartje als waarmee je de governor schakelt.

Je moet je throttle kanaal ongewijzigd laten, inclusief de curves die je had toen je nog zonder governor vloog. Die vormen namelijk je back-up ingeval bijvoorbeeld de sensor kapot gaat of zo....
 
Ik hoorde dat je het blokje in de oven kan leggen waarna je de lager er zo uit tikt
Klopt.... Eerst de cylinderbus er uit (moet je vermoedelijk óók warmte voor gebruiken), daarna de zuiger er uit, dan de krukas er uit,
en dan het gietstuk een minuut of tien in de oven leggen op rond de 150 graden. Met een houten stokje duw je dan zo het voorste lager er uit, en voorzichtig met de achterkant van het carter op een houten plank kloppen, en het achterste lager zou er ook zo uit moeten vallen.
Monteren in exact omgekeerde volgorde.
Bij het terugplaatsen van de cylindervoering moet de zuigerveer goed de cylinder in, en dan moet je even goed opletten: in de zuiger zit een groef, waarin die zuigerveer ligt. In die groef zit een hééél klein pennetje. De uiteinden van de zuigerveer moeten precies aan weerszijden van dat pennetje liggen, anders gaat het fout. Je mag hier ABSOLUUT GEEN kracht bij zetten.

Beste werkt om de krukas in onderste stand te draaien, dan de bus HALF in het blokje schuiven, en daarna voorzichtig de zuiger naar boven te werken tot hij soepel in de bus ligt. Daarna de bus verder naar beneden duwen, en dan de motor verder afmonteren.

Als je het nog nooit gedaan hebt, effe hulp zoeken, als je het éénmaal gedaan hebt, is het een fluitje van een cent.
 
Back
Top