.
Hoi Cor,
Dit vereenvoudigd het zoeken wellicht

Ik heb de linkjes naar de verslagen in het blauw bijgevoegd.
In sommige van deze verslagen wordt er daarna (op de volgende pagina) doorgeboomd over deze afwerk methode.
Misschien staat daar nog bruikbare informatie tussen?
Ik vind het in ieder geval eenvoudig te verwerken, goedkoop, reuk arm en na drogen kei hard!
Om het oppervlak mooi glad te krijgen is ook weinig nabehandeling nodig.
Soms wat leight weight filler erover welke je na uitharding er weer bijna geheel af kan schuren.
Dan zijn eventuele kleine open weefsel plekjes weer mooi dicht.
Grondlaag erover en weer goed schuren.
Dan maak ik de paneellijnen en klinknagels en andere details.
Aflakken in kleur, de decals plaatsen, weatheren en (eventueel) nog een brandstofbestendige transparante 2K laag erover.
Thats it!
Btw. Ik houd het gehele laksysteem op watergedragen PU-basis.
Hierdoor weet ik ook zeker dat er geen lakken met elkaar gaan reageren (wat ik vroeger wel eens heb ervaren...)
Daar wordt je niet vrolijk van als je de kleurlaag er weer af kan schuren i.v.m. een chemische reactie tussen de lakken.
Kan je alle paneellijnen, klinknagels, etc ook weer opnieuw doen!
Daarom dit systeem, het heeft zich voor mij helemaal bewezen.
Als brandstofbestendige laag komt er bij mij (brandstofvlieger he

) nog een transparante 2K PU-lak overheen.
.
Fokker T.VIII W (G)
25 grams glasweefsel opgebracht met watergedragen Glitsa PU.
Indekking is 2mm balsa.
Het resultaat zover, de Fokker is nog niet gereed):
.
Junkers Ju-87 Picchiatello
Geheel bekleedt met tissue en watergedragen PU-lak.
Indekking is 2mm balsa.
Dit is geen Glitsa, maar eenzelfde soort watergedragen PU-lak van een ander merk (zie verslag).
Het resultaat:
.
DH-T.10 Chipmunk
25 grams glasweefsel opgebracht met watergedragen PU-lak.
Indekking is 2mm balsa.
Het resultaat:
.
Dornier Do Wal
Hier eens iets nieuws geprobeerd...
25 grams glasweefsel opgebracht met watergedragen PU-lak in kleur (ook op de vleugels!).
Oja, bij deze Wal is alle indekking zelfs maar 1,5mm dik balsa!
Het gewicht van deze methode bleek wel hoger dan alleen aangebracht met Glitsa.
Het resultaat:
Hierbij wel de opmerking dat Bart zijn Dornier Wal bekleedt had met japan tissue en Glitsa (zoals ik bij m`n Picchiatello gedaan had) en zijn vleugel wel een golfslagbad werd...
Ik denk dat dat komt door de zachte 1,5mm balsa indekking i.c.m. de zeer weinige ribben in de vleugelconstructie...
Ik denk omdat de kleur PU-lak welke ik voor mijn Wal heb gebruikt minder waterig is dan Glitsa dat ik daar geen last van heb gehad ondanks de 1,5mm indekking.
Bij de indekking van m`n Picchiatello was de japan tissue i.c.m. watergedragen Glitsa namelijk geen enkel probleem!
De Picchiatello is ingedekt met 2mm i.p.v. 1,5mm balsa (ik gebruik zelf eigenlijk bijna altijd 2mm voor indekking).
Maar goed, je moet natuurlijk de methode uitzoeken welke het beste bij je past en waar je het meeste vertrouwen in hebt.
Alle hierboven beschreven methoden door anderen zijn ook prima!
Ik heb alleen gereageerd omdat ik hierboven las dat de methode welke ik gebruik volgens sommigen helemaal niet kan werken....
(25grams weefsel of japan tissue i.c.m. watergedragen PU-lak, bijvoorbeeld Glitsa)
Dat is echt onzin, vandaar mijn tegengeluid
Succes!
Groeten, Ramses
.