Db da70

Haha deze prop is goed misschien niet de aller stilste maar ik wil ook vermogen over houden. Die aanzuiging is echt moeilijk. Ik heb twee cm vanaf de carb tot kap. Ik kan daar zeker geen 90 graden bocht opmaken zonder de kap te verkrachten. Een vliegmaat heeft wel net de aanzuiging veranderd ik ga kijken wat het bij hem oplevert en dan zien we verder. Ik zet de motor liever op rubbers dan die aanzuiging
 
Laatst bewerkt:
Met een Fiala heb je meer power, tenminste, die gaat beter met je power om, bladen zijn dunner en efficienter.
Mejzlik heeft dikke bladen, dus meer weerstand en dus ook meer geluid.
Kan je er misschien een luchtfilter op kwijt, dat scheelt ook al iets.
En misschien heeft Toni Clark iets tussen carb en carter dat haaks de hoek om gaat?
Dan kan je wel de romp in.

GJ
 
Ook Tony heeft dat niet. Die heeft meer voor zenoah. Er is van seacraft zo een hoek en die gaat dan buiten de kap. Dan denk ik als je het buiten de kap haalt hoor je het dan niet beter. Ik heb echt maar 2 cm daar krijg je echt niets tussen ook geen filtertje.
 
Toen de discussie tijdelijk even off topic ging over geluidsmetingen had ik een geluidsmeet-certificaatje beloofd.

weet iemand hoe ik in goddsnaam een .xls bestand kan toevoegen? Ik blijf tegen de melding "ongeldige extensie" aanlopen, of ik die extensie nu weghaal, of er een paar willekeurige letters in zet, of .doc of .jpg, hij blijft hem weigeren...
 
Om uit te vogelen waar je de meeste winst kunt behalen zou ik willen aanraden het frequentie spectrum te bekijken. Op de iPhone heb je bijvoorbeeld een programmaatje als BS-Spectrum waarmee er een frequentie analyse wordt uitgevoerd op de iPhone microfoon. Gekalibreerd is dat allemaal niet, maar dat maakt ook niet uit in dit geval.

Post eens het / een spectrum hier op het forum en dan kijken we even welke frequenties de boosdoeners zijn en of het dan vooral uitlaat / motor of prop is b.v. Belangrijk is dan ook even het toerental te vermelden bij de meting.

Groet Q
 
Toen de discussie tijdelijk even off topic ging over geluidsmetingen had ik een geluidsmeet-certificaatje beloofd.

weet iemand hoe ik in goddsnaam een .xls bestand kan toevoegen? Ik blijf tegen de melding "ongeldige extensie" aanlopen, of ik die extensie nu weghaal, of er een paar willekeurige letters in zet, of .doc of .jpg, hij blijft hem weigeren...
Excel openen, opslaan als pdf, en dan die publiceren, dan kunnen we het in ieder geval zien
 
Dan denk ik als je het buiten de kap haalt hoor je het dan niet beter. Ik heb echt maar 2 cm daar krijg je echt niets tussen ook geen filtertje.
Als je nu eerst eens meet zonder kap.
Vervolgens de lucht inlaat aan past en weer een meting doet, zonder kap.
Dan weet je of een maatregel aan de luchtinlaat effect heeft.
 
Weet ik niet, heb ik niet geprobeerd.
Ik weet dat "onze computerman" om ze te comprimeren al een andere extensie moest gebruiken. Die heb ik ook geprobeerd (was gewoon zijn 3-letterige voornaam) maar dat werkte ook niet.
Begrijp het niet zo goed, het is gewoon een sheetje van 800 kB of zo, foto's komen soms veel groter binnen.
Excel openen, opslaan als pdf, en dan die publiceren, dan kunnen we het in ieder geval zien
bij deze:

De formules in cel F26 t/m F33 is: "=10^(B26/10)". Dit zijn de lange getallen achter iedere meting.
Formule cel F34 is: "=SOM(F26:F33)". Dit is de simpele optelsom.
Formule Cel F35 is: "=F34/8". Dit is simpel de optelsom gedeeld door 8
Deze bovenstaande cellen kun je verbergen, ze hebben geen echte waarde (geen enkele agent gaat ze narekenen) maar ik heb ze destijds i.v.m. de controleerbaarheid door het door de gemeente ingehuurde onafhankelijk expertise bureau zichtbaar gelaten.

Formule Cel F37 is: "=(LOG10((SOM(F26:F33))/8))*10". Dit is de uiteindelijke dB-waarde.


Wie het na wil maken, maak een leuk formuliertje naar eigen smaak, en kopiëer de bovenstaande formules daar waar nodig (pas eventueel en indien nodig de cel-verwijzingen aan) en hoppa, je hebt een instant dB waarde berekening.
Let op: de aanhalingstekens moet je NIET meekopiëren!!!

Bij deze twee voorbeelden zit het rekenkundig gemiddelde ruwweg 0,3 dB lager dan het logaritmisch gemiddelde, dit komt omdat de spreiding van de 8 metingen vrij gering is.
Hoe groter en gelijkmatiger de spreiding (verschil tussen hoogste en laagste waarde), hoe groter de afwijking. Bij heli's is de afstraling rondom meestal redelijk gelijkmatig, bij vliegtuigen kunnen hier nogal grote spreidingen ontstaan.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het gaat er niet om hoe groot het bestand is, maar het forum staat gewoon dicht voor bepaalde soorten bestanden, geen idee waarom, misschien beveiliging, vervuiling....?

zou een moderator antwoord op kunnen geven.
We kunnen het in ieder geval zien nu!

Ziet er goed uit.

Groeten

Arie
 
Ziet er goed uit.
Dank je... we zaten toen een beetje in een verdomhoekje, gezeik met het "Fryske Gea", een soort van private milieubeschermingsorganisatie die donateurs in het hele land heeft, en destijds, we spreken vóór de crisis van 2008, dus genoeg budget om moeilijk te gaan doen (juristen en ingehuurde "deskundigen" waren geen probleem, en werden te pas en te onpas ingezet). Het is in mijn ervaring gewoon een "nare" club als je ze tegen je hebt, een soort van clubje van milieu-fascisten die heel intimiderend konden optreden inclusief naar het veld komen met bij voorbaat een politie auto er gelijk maar bij.
En wij moesten het destijds als hobby-vliegschooltje met letterlijk een tientjes-budget doen. De dB meter bij de Conrad vandaan was al een kwart van ons jaarbudget :D
Dus ik heb er destijds behoorlijk mijn best op gedaan. Het moest gewoon spijkerhard en bomvrij dichtgetimmerd zijn.

EDIT: het gekke is, dat in mijn certificaten de zin "één van de metingen is in het verlengde van de uitlaat" weggevallen is. Vermoedelijk heb ik dat destijds gedaan omdat de Cobra een recht naar boven wijzende uitlaat heeft, maar in alle andere certificaten (die ik hier niet plaats i.v.m. de adresgegevens van derden) staat die zin er wel in, en hij hoort er ook in te staan.
Blijkbaar ben ik wat onzorgvuldig geweest, want bij de SkyFox hoort hij er ook in te staan...

Oeps....
 
Laatst bewerkt:
Ook Tony heeft dat niet. Die heeft meer voor zenoah.
Toni Clark is de importeur van DA Motoren en toen ik bij hem was (Gerhard Reinsch) had ie een wand vol met bakken met onderdelen voor in en uitlaten voor DA.
Hij heeft meer voor DA en Valach dan voor Zenoah.
Niet geschoten is altijd mis.

GJ
 
Weer een meting gedaan gisteren. 92.1 en 93.7 aan de andere kant. Officieel is het 93 db max. Nemen het gemiddelde... maar in de toekomst zal er wel weer een meting plaats vinden en is de motor afgesteld. Ik merk wel dat de motor veeel koeler loopt met de 3 blad. Ik had normaal pieken van 180 heb zelfs een keer 190 gehad op de cilinder tussen de eerste en tweede rib gemeten direct tegen het metaal. Daarna daalde dat meestal naar 160 en 120 bij langzaam vliegen. Nu haal ik max tussen de 150 en 160
 
Je zit er dus behoorlijk naast
Mijn toetsenbord is niet zo rap van tong.

Het is een indrukwekkende berekening met een even indrukwekkende uitleg.

Als dit de manier is om langs de expertise bureaus op te komen, 1,5dB verschil, dat valt nog binnen de tolerantie van een class 2 instrument.
Dan laat de rekenfout maar zitten.
 
Als dit de manier is om langs de expertise bureaus op te komen, 1,5dB verschil, dat valt nog binnen de tolerantie van een class 2 instrument.
Dan laat de rekenfout maar zitten.
Die tolerantie in de meetapparatuur doet er niet zo heel veel toe, want de geluidsdruk aan de gevel is ook een berekende waarde die niet eens méétbaar is met datzelfde meetinstrument...
Zo'n vergunning heeft juridische waarde, en die verliest het, als je papierwerk niet klopt.
Die formule stond in de geluidsrapportage, en valt als zodanig onder de documentatie bij de vergunning.
Je kunt alles voor elkaar hebben, en op zo'n lulligheidje nat gaan. En als je "vijanden" hebt in de omgeving (en welke vliegclub heeft dat niet?), is er een gerede kans dat dat gebeurt. Sommige mensen gaan nu eenmaal HEEL erg ver om een club onderuit te halen...
Dat kun je maar beter voor wezen.
 
Heb je je smartphone er met een frequentie analyse app al bijgehouden @Sprokkel ? Het zou tof zijn wanneer je hier een screenshot (of meerdere van verschillende hoeken) plaatst dan kunnen we em met z'n allen analyseren en kijken waar nog potential zit...
 
Back
Top