Weet ik niet, heb ik niet geprobeerd.
Ik weet dat "onze computerman" om ze te comprimeren al een andere extensie moest gebruiken. Die heb ik ook geprobeerd (was gewoon zijn 3-letterige voornaam) maar dat werkte ook niet.
Begrijp het niet zo goed, het is gewoon een sheetje van 800 kB of zo, foto's komen soms veel groter binnen.
Excel openen, opslaan als pdf, en dan die publiceren, dan kunnen we het in ieder geval zien
bij deze:
De formules in cel F26 t/m F33 is: "=10^(B26/10)". Dit zijn de lange getallen achter iedere meting.
Formule cel F34 is: "=SOM(F26:F33)". Dit is de simpele optelsom.
Formule Cel F35 is: "=F34/8". Dit is simpel de optelsom gedeeld door 8
Deze bovenstaande cellen kun je verbergen, ze hebben geen echte waarde (geen enkele agent gaat ze narekenen) maar ik heb ze destijds i.v.m. de controleerbaarheid door het door de gemeente ingehuurde onafhankelijk expertise bureau zichtbaar gelaten.
Formule Cel F37 is: "=(LOG10((SOM(F26:F33))/8))*10". Dit is de uiteindelijke dB-waarde.
Wie het na wil maken, maak een leuk formuliertje naar eigen smaak, en kopiëer de bovenstaande formules daar waar nodig (pas eventueel en indien nodig de cel-verwijzingen aan) en hoppa, je hebt een instant dB waarde berekening.
Let op: de aanhalingstekens moet je NIET meekopiëren!!!
Bij deze twee voorbeelden zit het rekenkundig gemiddelde ruwweg 0,3 dB lager dan het logaritmisch gemiddelde, dit komt omdat de spreiding van de 8 metingen vrij gering is.
Hoe groter en gelijkmatiger de spreiding (verschil tussen hoogste en laagste waarde), hoe groter de afwijking. Bij heli's is de afstraling rondom meestal redelijk gelijkmatig, bij vliegtuigen kunnen hier nogal grote spreidingen ontstaan.