Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hans V, 10 jun 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vanochtend nog wat zitten verlijmen en nog wat lopen schuren en ook nog effe geluncht alleen zonder die 4de bakkie koffie en @Dirk brengt ook geen koffie tussendoor. Maar een paracetamol zou meer op zijn plek zijn geweest gezien de ontwikkelingen. :) :)

    IMG_20190413_135808.jpg

    Het rolroer past maar toch ben ik niet helemaal tevreden met het eindresultaat. Op zich is de torsie/verdraaiing er helemaal uit maar nu zie ik dat het rolroer aan de tip eigenlijk iets te dun is waardoor het rolroer daar wat ondieper ligt en het profiel feitelijk niet mooi doorloopt. Ik had dit al eerder gezien dat het profiel daar iets te dun was maar ik hoopte dat door alles aan de rolroertip weg te snijden wat het rolroer te lang was het probleem uiteindelijk minder zou worden maar dit is niet gelukt.
    Het gaat toch om zo'n 0,5mm (schat ik) dus niet netjes. Ik moet nu de snij rib van de tip wat aanpassen en het overnieuw gaan doen zodat het tipprofiel 0,5mm dikker wordt.

    Veschil.jpg

    Ik krijg het niet goed zichtbaar met mijn camera en één hand om de boel goed vast te houden maar men kan zien dat het niet echt vloeiend is.

    Ook heeft de vorige eigenaar, die al begonnen was met het verlijmen van een latje, heeft het latje iets naar beneden afgeschuurd en zo ontstaat er dus een lelijke voeg waar de vleugel en het rolroer elkaar raken.Toen ik vroeger de rolroeren inbouwde schuurde ik de beide latjes gezamenlijk (rolroer en vleugel) waardoor het verloop veel vloeiender was. Bij de rechtervleugel kan ik het wel zo doen want daar was nog geen latje verlijmd (zie de 2de foto hier boven).


    IMG_20190413_122512.jpg

    Ik kan natuurlijk het oude latje wegsnijden en vervangen want er zitten wel wat beschadigingen op die eigenlijk wel te plamuren zijn, maar het risico bestaat dan dat door het wegsnijden van het balsa latje het allemaal weer minder strak wordt, recht snijden is ook een gave vind ik. En ik heb helaas nog geen schuurpapier gevonden waarmee je iets kan bij bijschuren i.p.v. afschuren. :)
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2019
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zit de onderzijde wel gelijk ?
    Plaatje balsa op plakken en gelijk schuren
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    De voo
    De foto's zijn een beetje slordig genomen met mijn mobiel want kom ik te dichtbij dan worden ze wazig en te ver af dan worden ze wazig en zie je niet echt de details.

    Nee René, de onderkant is (helaas) niet overal gelijk. Was het verschil over de hele lengte hetzelfde geweest dan was ik ook voor een plankje gegaan maar het verschil in dikte verloopt van dik naar dun en of ik dat 123 met een balsa plankje nog kan corrigeren? Hij zal er niet minder om sturen op de rolroeren maar ik ben er niet echt happy mee zoals het nu zit en zoals het er nu uitziet.

    Het is niet zoveel werk om een nieuw rolroer te snijden en met de wetenschap die ik inmiddels heb opgedaan kan het alleen maar beter en het kost haast niks aan materiaal. Als het mee zit gaan ik gelijk de tweede ook uitsnijden.
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vandaag ben ik er toch maar iets dieper ingedoken want waar ik eerder ergens gelezen had op diverse fora dat de Mini Nimbus over een Ritz 3-30-9 profiel zou beschikken ben ik er nu achter gekomen dat het een Ritz 3-30-12 profiel moet zijn, dit is in ieder geval bij de wortel het geval. En dit verklaart zo'n beetje waarom het rolroer te dun was.

    IMG_20190415_112155.jpg
    Nu de nieuwe snij ribben maken maar eerst een testje doen na het snijden om te zien of alles nu wel klopt qua dikte van het rolroer.
     
    DirkSchipper en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een rolroer in wording maar nu met het Ritz 3-30-12 profiel. En om @DirkSchipper wat te gemoed te komen voordat hij zo'n 5 bakken koffie drinkt morgen plaats ik maar gelijk het eindresultaat. :)

    IMG_20190424_140438.jpg

    En hier is duidelijk het verschil in dikte te zien tussen Ritz 3-30-9 (onder) en Ritz 3-30-12 (boven).

    Rol_dikte.jpg

    Inmiddels is er één klaar en ben ik redelijk tevreden want hij is kaarsrecht, heeft overal de juiste dikte qua profiel en past goed.

    Rol_passing.jpg

    De balsa lat die aan de vleugel zit verlijmd die wil ik nog vervangen want daar zit een beschadiging die zeker te zien zal zijn als ik de vleugel met glasweefsel ga indekken.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Diagonale vezelrichting hè!!!
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Omdat diagonaal weefsel makkelijker om de rondingen gaat dan vierkantweefsel heeft dat wel mijn voorkeur Dirk maar ik vraag het me af of dit ook in 25-gr/m2 is te krijgen?
    De enige plaats waar ik echt problemen verwacht met vierkantweefsel is bij de vleugeltip.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik denk niet dat Dirk bedoelt wat jij denkt dat hij bedoelt. :koud:

    Een diagonale vezelrichting kan een keper weefsel zijn waar jij, Hans op lijkt te doelen, maar ook een gewoon linnen weefsel.
    Keper drapeert inderdaad makkelijker dan een linnen weefsel en is voor zover ik weet ook niet in 25 grams leverbaar.
    Maar het gebruik van linnen weefsel dat je diagonaal dwz onder een hoek van 45° aanbrenget zal de torsiestijfheid van de constructie sterk verbeteren. Dat is weer van belang bij het voorkomen van kromtrekken en/of flutter.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @Rick NL bedankt voor de uitleg want ik had het advies van Dirk inderdaad verkeerd begrepen/gelezen want de vezelrichting is natuurlijk wat anders dan diagonaal weefsel (was nog vroeg). :)

    Inderdaad word ik de laatste tijd geconfronteerd met torsie dus uiteraard kiezen wij dan voor de 'diagonale vezelrichting'. ;)
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, dat bedoel ik niet!
    Vezelrichting diagonaal vanwege de torsiestijfheid van het roer/de vleugel.

    Als je (glas)doek zoekt wat goed om rondingen is te draperen moet je kijken naar de weef-wijze:
    - 'leinen' (NL woord ken ik niet) = om-en-om geweven
    - 'keeper' (D en NL gelijknamig) = 2-om-2 geweven, waarbij elke volgende draad slechts 1 positie verspringt
    Keeper laat zich heel goed om allerlei 3D gekromde vormen plooien.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Leinen (Leinwand) = vierkant geweven = plain weave
    Köper = keeper geweven = twill weave
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @ArthurP geeft de juiste Nederlandse vertaling.

    Helaas is keperweefsel voor zover ik kan zien niet te krijgen in 25gr/m2 en begint het volgens mij pas bij 80gr/m2, dit is voor mijn gevoel net even te zwaar zeker in combinatie met de nog aan te brengen lak.
    Zonder glas zijn de vleugels ook al redelijk sterk en te zware vleugels vragen dan weer andere aanpassing zoals aan de vleugelbevestiging met die 4 vrij dunne staalpennen.
    .
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Met de 25 grams van Hobby-in krijg jij diagonaal die vleugel prachtig versterkt.
    Alleen bij de tippen is sprake van ronding in 3 dimensies. De rest van de vleugel is (nagenoeg) 2D gekromd.
    En als het dan bij de tippen over een paar mm niet mooi gaat, en je iets weg schuurt, doe dat niets af aan de sterkte.
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan toch ook alleen de vleugeltips in 80g/m2 doen? Beetje extra impact sterkte is daar nooit weg. Voor de lange stukken is een stabieler doek juist weer makkelijker in rechte banen te leggen.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Tot aan de tip zie ik eigenlijk geen problemen en als het aan de tip iets minder mooi zit dan kan ik de tip altijd nog rood maken maar met wit valt er weinig te verdoezelen. Maar het is een kwestie van het glas goed knippen als je het om de tip heen legt.

    Tips hebben het soms zwaar te verduren en wat extra sterkte kan inderdaad geen kwaad. Ik twijfel alleen nog of ik de tip recht laat lopen of dat ik kies voor een tip zoals op deze foto is te zien.

    Image1.jpg
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hier wel 49 grams liggen, kan je wel een stukje van ophalen (Uithoorn of ik stop het in een envelopje en stuur het op) dat is net zo mooi te draperen als 25 grams alleen sterker.
    2 laagjes 45 graden van elkaar verdraaid maakt het supersterk en stijf.

    GJ
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Leinen=Leinwand=Plain weave=Vierkantgeweven=Linnen
    Linnen is gewoon nederlands voor Leinwand en deze benaming wordt ook gewoon voor dit simpelste om-en-om weefsel gebruikt.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wederom bedankt Gert-Jan, het zal alleen nog wel even duren voordat ik zover ben dat ik de vleugels ga afwerken. Misschien dat jij het eerdaags zelf nodig hebt want jij zit ook niet bepaald stil. Glasweefsel is niet zo kostbaar en tegen de tijd dat het zover is kan ik zelf wel een aantal meters bestellen. En als jij tegen die tijd misschien ook nog wat nodig hebt dan kunnen wij het misschien gezamenlijk bestellen.

    Gisteren wilde ik het tweede rolroer gaan bouwen maar kwam er weer van alles tussendoor, jammer want niks is leuker om te zien dat er een complete vleugel klaar ligt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb voorlopig geen 49 grams nodig en ik heb iets van 7m2 liggen.
    Ik ga eerst even een romp afmallen voor een speedkist en daar gebruik je zwaarder weefsel voor.

    Vraagje... waarom bouw je niet 2 roeren tegelijk, dat doe ik altijd, dan weet ik dat ze redelijk gelijk zijn.
    Als ik tijd tussen 2 dingen laat dan krijg ik andere inzichten en bouw ik de andere waarschijnlijk anders.

    GJ
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Gisteren kwam ik iets tegen wat voor sommige geïnteresseerde wel leuk zou kunnen zijn namelijk. "Evaluatie van schadefenomenen in vezelversterkte kunststoffen met behulp van elektronenmicroscopie".
    De schrijver gaat hier heel diep in op de eigenschappen van koolstof en glasweefsel.

    De schrijfster is Sara Van Biesen die dit onderzoek heeft gedaan voor het behalen van haar 'Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde' en het is > hier< te downloaden.
     

Deel Deze Pagina