Calmato 40 laagdekker

Ze zijn helemaal vergeten een propeller erbij te doen. Ik heb er zelf een gekocht en daar het lood op geplakt (wel stevig natuurlijk, en opnieuw gebalanceerd).
 
Jazeker, jazeker, hij heeft gevlogen.

Non-event, paar tikjes trim up, verder weinig aan het handje.

GEEN bewegende beelden.

Na de Super 60 is dit even een treetje hoger, en dat is precies wat ik wilde.

Maar inderdaad: een hele goede vlieger.

Motor moet even een tandje domp hebben, ringetje er achter doen.


jan.
 
Ik heb er gisteren ook eentje ingevlogen voor een clublid. Het is zijn eerste houten toestel.
Idd een non-event. Die dingen vliegen zo goed...
 
Nou, gefeliciteerd!!
Domp en zijwaartstelling zijn kleine dingetjes die ook naar smaak ingesteld moeten worden, net als zwaartepunt en roeruitslagen.
Nu veel uurtjes maken en het gewoon zien als een leerlingkist, dus een stukje gereedschap.
Probeer wel jezelf te dwingen om het vliegtuig te blijven besturen en niet achter het vliegtuig aan te sturen en bij het landen een punt op het veld bepalen waar je hem tot stilstand wil hebben en niet gewoon zomaar ergens neerploffen.
Als je je dat aanleert kan je echt op elk veld, hoe klein en vreemd ook, landen.

GJ
 
kleine dingetjes die ook naar smaak ingesteld moeten worden, net als zwaartepunt en roeruitslagen.

Nou . . .

Er was vandaag ook iemand op het veld die een laagdekker Calmato had omgebouwd van 10cc (!) 4-takt naar electro.

Ik zag 'm de kist balanceren op z'n vingertoppen, en bij nameten lag het zp op plm. 11 cm.

Ik zeg nog . . .

Dat liep fout af.


Nu veel uurtjes maken en het gewoon zien als een leerlingkist, dus een stukje gereedschap.

Precies. :thumbsup:

Was het niet Ron die laatst een link had naar een soort oefenprogramma voor de iets gevorderde motorvlieger?

Ben ik wel benieuwd naar . . .


jan.
 
Wil je mijn oefenprogramma horen? Vliegen, vliegen, vliegen.
Bevalt het weer je niet? Vliegen!
Kater van de avond ervoor? Vliegen!
Geflitst door de politie? Vliegen!

Je hebt de ideale kist om uren te maken.
Gisteren bij dat invliegen toonde ik mijn clubmaat dat je bvb perfect een rollende cirkel ermee kan vliegen. Daar is hij nog lang niet aan toe maar de kist kan het wel.
 
Er was vandaag ook iemand op het veld die een laagdekker Calmato had omgebouwd van 10cc (!) 4-takt naar electro.
Ik zag 'm de kist balanceren op z'n vingertoppen, en bij nameten lag het zp op plm. 11 cm.

Basiswet.... als het zwaartepunt enigszins in de buurt ligt waar het moet liggen vliegt het wel.
Maar als je er dan 3cm vanaf zit, dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen?
Dat is gecrasht is is leergeld..

Wat Dries zegt... vliegen, vliegen en jezelf dwingen dingen te doen.
Niet gewoon dom rondjes rechtsom vliegen omdat dat lekkerder is dan linksom.
En voor jezelf bepalen, ik ga nu dit, dit en dit doen.
Landingcircuitjes altijd netjes aanvliegen, laatste leg op de juiste hoogte dan staat de kist altijd op hetzelfde punt op het veld.
En niet bang zijn voor rollen, loopings, rugvlucht.
Altijd op grote hoogte doen als je angst hebt en dan steeds lager..
De kist kan alles, nu jij nog.

GJ
 
Zou het wat zijn om een wedstrijdprogramma van kunstvlucht erbij te nemen? Oefening voor oefening, in volgorde van moeilijkheid.....mijn kennis ontbreekt om er een net lijstje van te maken. Iemand?
Te beginnen met rol en looping??.....enz.
Bekijk bijlage 323108
 
Laatst bewerkt:
Dag Arnold, de bijlage opent niet . . .

Knipsel.PNG


Is dat het zelfde stuk waar Ron ergens op doelde?

Ben daar toch ook nog wel benieuwd naar.

Maar, eerst maar eens het ding (beter) leren kennen . . . :)


jan.
 
Je kan inderdaad een wedstrijdprogramma kunstvlucht erbij nemen.
Maar je kan zelf ook een volgorde opstellen.
De grootst gemaakte fout die ik bij vliegers zag die al een tijdje hun brevet hadden was dat ze niets meer deden dan dat ze comfortabel vonden.
Dus eigenlijk leerden ze niets bij maar vlogen op routine.
Als je dat dan doorbrak dan ging het helemaal fout, dan waren het gewoon weer beginners.
Daarom, blijf jezelf uitdagen, je hoeft helemaal geen strakke loopings of rollen te vliegen maar probeer wel gewoon steeds weer jezelf uit te dagen.
En.. Bertus zal het eens zijn.
Leg een bierviltje of zo op het veld en zorg dat je daar op land en rol dan door tot een ander vastgesteld punt.
Klinkt heel lullig maar als je op een ander veld gaat vliegen en dat blijkt ineens een postzegel te zijn dan is het goed om te weten dat jij dat model wel op die postzegel kan landen.

GJ
 
Op een of andere manier kan ik in een post later geen afbeeldingen of bijlagen meer plakken. Need valid forum id. Zegt ie.

Screenshot_20190603-095222.jpeg

Misschien als iemand hier wijs uit kan worden en aan kan geven in welke volgorde het leren kunstvlucht (dat staat toch voor perfecte controle!) vliegen te behappen is?
 
Ik vind kunstvlucht geen perfecte controle.
Kunstvlucht is een ingestudeerd programma.
Een computer zou dat ook kunnen vliegen.
Perfecte controle is als je je model onder alle omstandigheden kan redden en veilig aan de grond kan krijgen.
Bij kunstvlucht weet je dat als je het ene figuur gedaan hebt welk figuur er achteraan komt en wat je uitgangspositie is.

GJ
 
Klinkt heel lullig maar als je op een ander veld gaat vliegen en dat blijkt ineens een postzegel te zijn dan is het goed om te weten dat jij dat model wel op die postzegel kan landen.
Kweenie….

Het grootste probleem wat ik bij mezelf detecteer als het gaat om landen op een "vreemd" veld, is het gebrek aan kennis van de lokale omstandigheden (dingen als oriëntatiepunten aan de randen van je blikveld, hoe de wind zich lokaal gedraagt etc etc).
En met de nieuwste aanwinst (Saphir) blijk ik om een of andere reden, hopelijk tijdelijk, volledig mijn calibratie voor wat betreft afstand en snelheid kwijt te zijn: ik "zie" het domweg (nog) niet. Best raar, want ik vlieg met zowel grotere als kleinere kisten en daarmee heb ik nooit de indruk gehad moeite te hebben met de inschatting.
Sowiso is die Saphir niet echt op een postzegel te landen....
 
Wat ik geleerd heb met wedstrijden vliegen is dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je vliegt.
Als de basis goed is en je je model kent dan maakt het echt niets uit.
Je vliegt je landingcircuit niet echt op afstand maar op tijd.
Zoveel seconden naar links, zoveel seconden naar voren, zoveel seconden naar recht, zoveel seconden naar achteren en dan zoveel seconden voordat ie voor je voeten ligt.
Afstand heeft daar niets mee te maken.
De eerste keer dat ik in heuvelachtig gebied vloog (Bad Bruckenau) was best raar.
Wat bergen op de achtergrond, een boompje wat naar mijn gevoel veel te dichtbij stond.
Maar als je dan gewoon op die seconden vliegt dan land je de kist gewoon op de centimeter op de stip, exact op de seconde dat ie daar moet liggen.
In noodgevallen (stilgevallen motor of geen energie meer) dan wordt het anders maar ik heb zelfs een kist noodgedwongen geland, in de cirkel op zo'n 100 meter afstand, of erger nog, in een weiland, een meter of 200 meter van me af.
En hij was nog heel.
Dat is gewoon je model kennen, dus vlieguren.
Maar bij lessen leerden wij iedereen, hij moet daar de grond raken en daar stilstaan.
En zelfs met de de meest vreselijk kisten kan je op een postzegel landen, als je aanvlucht maar goed is.
Als je van een grote hoogte aan komt duiken dan kan je nooit meer op tijd de snelheid eruit halen dus, dat heb ik ook Wil geleerd, ruim je laatste leg (beentje) aan komen vliegen en dan heb je tijd zat om alles te plannen en plof je elk normaal model op de stip neer.

GJ
 
@arnold,
Zo, doe gelijk maar effe t laatste proffesionele A programma..

Mij valt op (ben club instructeur) dat veeel piloten jaren na hun prevet programma ( looping, procedure turn , vrille enz )
niet eens meer zouden kunnen afvliegen met hun huidige advanced whatever ragbak of full scale model.

Bijv veel scherp afgestelde 3D helies bij ons (maandags avonds) die vanalles uithalen maar vraag je zon ervaren vent,
doe effe t brevet voor boven de pionnetjes dan lukt dat niet meer.. ???

Maar na al die jaren blijft voor de meesten het positioneren (waar vlieg ik, waar vliegt t dan (boven)) een dingjetje,
en afhankelijk van de wind t juiste circuit met zijn allen dezelfde kant op ("ja maar ikke kan alleen maar rechtsom")
en op elkaar blijven letten ("laanding!" ho! Let op; Piet is zn brokken daar ergens bij elkaar aan t zoeken..)

Bij veel club is een hek of duidelijke afstandelijke scheiding tussen terras, pits en vliegbedrijf een noodzaak.

T gekste wat ik daarmee heb meegemaakt zijn ervaren A vliegers, die bij een klein veldje in zeeland hun dure 2x2m bakken door de crosswind niet goed geplaatst kregen en dus bij de landing in de wind dan maar een stukje over t dak van de plaatselijke container keet rolden..
En ikke in C met landing wel beoordeeld mn mpx dubbeldekkertje schuimpje crosswind op veld netjes vooor de jury geprakt.
Waait om, pootjes boven.. 0 punten, boehoe
 
Laatst bewerkt:
Ja Niek, een goede piloot heeft geen vol gfk F3A glasbak nodig om punten te scoren.
Maar helaas zit het tussen de oren bij veel mensen dat ze beter gaan vliegen met een dure kist terwijl je als beginner in het C-Programma beter een Calmato Sport achtige kan nemen.
Daar leer je veel beter van vliegen omdat ie minder neutraal is als een echte wedstrijdkist.

GJ
 
@arnold,
Zo, doe gelijk maar effe t laatste proffesionele A programma..

Ja zeg......als je de bomen wilt raken, moet je op de maan mikken......zoiets :D

Goed dat je het zegt, ik wist niet dat er 3 soorten programma's waren.
Hier het c programma dus:
Hier kan ik ook nog wijs uit worden. Mooie plaatjes.... 't komt goed!
 

Bijlagen

Wat ik geleerd heb met wedstrijden vliegen is dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je vliegt.
Als de basis goed is en je je model kent dan maakt het echt niets uit.
Je vliegt je landingcircuit niet echt op afstand maar op tijd.
Zoveel seconden naar links, zoveel seconden naar voren, zoveel seconden naar recht, zoveel seconden naar achteren en dan zoveel seconden voordat ie voor je voeten ligt.
Afstand heeft daar niets mee te maken.
De eerste keer dat ik in heuvelachtig gebied vloog (Bad Bruckenau) was best raar.
Wat bergen op de achtergrond, een boompje wat naar mijn gevoel veel te dichtbij stond.
Maar als je dan gewoon op die seconden vliegt dan land je de kist gewoon op de centimeter op de stip, exact op de seconde dat ie daar moet liggen.
In noodgevallen (stilgevallen motor of geen energie meer) dan wordt het anders maar ik heb zelfs een kist noodgedwongen geland, in de cirkel op zo'n 100 meter afstand, of erger nog, in een weiland, een meter of 200 meter van me af.
En hij was nog heel.
Dat is gewoon je model kennen, dus vlieguren.
Maar bij lessen leerden wij iedereen, hij moet daar de grond raken en daar stilstaan.
En zelfs met de de meest vreselijk kisten kan je op een postzegel landen, als je aanvlucht maar goed is.
Als je van een grote hoogte aan komt duiken dan kan je nooit meer op tijd de snelheid eruit halen dus, dat heb ik ook Wil geleerd, ruim je laatste leg (beentje) aan komen vliegen en dan heb je tijd zat om alles te plannen en plof je elk normaal model op de stip neer.

GJ
Als ik goed opgelet heb;
Tijdens het landingscircuit verlaag je de hoogte (is ook snelheid) en de snelheid. Als je dat goed doet, landt het toestel bijna zichzelf.
Alle andere manieren (ik land hem wel even) verhogen het risico op schade.
Ik beweer op geen enkele manier, dit perfect te kunnen.
Jan kan toch al vliegen?
 
Back
Top