Stoom techniek

20191125_180903~2.jpg
 
Bij deze de laatste update van de stoomkoets. Bijna klaar om proef te draaien, vertragen van 1op 4 tussen gezet. Nu nog wachten op koppelingen, dan kunnen we hem gaan testen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt dat de schaalverhouding van de koetsier niet overeenstemt. Deze had ik over van mijn andere stoomkoets, maar staat net wat gezelliger. Moet nog opzoek naar nieuw personeel van 7 inch.;)
 
Bij deze de test van de motor. Draaide goed met vertraging heeft hij best wel kracht. Inmiddels passend personeel gevonden. Nu spatborden en motorkap maken dan de boel schoonmaken en opspuiten dan kunnen we verder gaan opbouwen en stoomketel verder klaar maken. Mamometer was tijdelijk, komt een kleinere versie en nog een afblaasklep.
 
  • Like
Reactions: ozy
Bij deze de test van de motor. Draaide goed met vertraging heeft hij best wel kracht.

Eerst over de cardanas. De hoek tussen de assen is vrij groot, Hoe groter de hoek, hoe groter de belasting op de lager kruizen(inwendige van de koppeling).
Ten tweede, dat je bent voort gegaan met je verslag. Zie mijn verzoek bij #23 en de vooral de laatste zin.
Echt leuk om te lezen.
 
De ruimte was erg beperkt voor de cardanas om daar een vertraging tussen te zetten. De motorkap gelijk is aan de hoogte van de bank. Daardoor kan de motor niet hoger geplaatst worden. Bij vorige motor liep de lijn beter, maar had veel stoom nodig en te weinig kracht. Het is heel anders of je in het water een schroef laat draaien of dat je er op straat een wiel aan drijft. Maar blijkt het zo te zijn dat de lager snel slijten, zijn deze wel makkelijk te vervangen.
Dat ik mijn verslag verder weer op stoomforum zet is vooral om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met stoom. En ook om een stukje geschiedenis weer tot leven brengen. Mischien komt er ooit nog wel een stoomkoets/auto show i.p.v. sleepboten, enz. Ik hoop in ieder geval dat er meerdere geïnspireerd worden door de verslagen die iedereeen op het forum doet.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Dat klopt, onbelast draaide hij mooi liep rustig kon 20 min lopen. Maar toen ik hem op straat wou laten rijden lekte de stoom uit de omkering i.p.v. dat de stoom over de cilinders ging. Had ik kunnen verhelpen, maar het stond me ook tegen dat deze afweek van de originele 1 cilinder motor die de la Mancelle heeft. Mochten er mensen zijn die de oxilerende 4 cilinder willen overnemen dat kan voor €100,- stuur dan even een p.b.
 
Laatst bewerkt:
Maar toen ik hem op straat wou laten rijden lekte de stoom uit de omkering i.p.v. dat de stoom over de cilinders ging.
Ja, dat is niet leuk. Maar dat een machine draait op lucht wilt niet zeggen, dat deze draait op stoom.
Stoom is een geheel ander medium. Door de hogere temperatuur krijg je onverwachte lekkages.
Overigens, als je machines werken onder stoom, wilt niet zeggen, dat deze onder lucht werken.
Mijn beide stoommachines, de stoompomp en de scheepsmachine werken echt niet onder lucht.
In mijn geval komt dit door de stoomolie. De zuigerveer blijft door de afgekoelde olie, bijna stroop, plakken in de veergroef.
Pas na verhitting door stoom, komen de machines weer tot leven.
 
"stoomertje,
En nu in kleur aan het spuiten. Is gelijk al een heel ander gezicht.

Strak in de lak.
En toch vind ik het jammer.
Dat messing zag er zonder verf echt mooi uit.
Zo puur.
Er kan van alles onder dat mooie laagje verf zitten.
En toch,

Mooi stukje werk.
De enorme inzet en aandacht straalt er van af.
Compliment.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top