Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Bedankt voor de tip.
    Ik vind het erg lastig om alle onderdelen juis bijelkaar te zoeken, retract mech, poten, electronica.
    Heb een spitfire set besteld van vergelijkbare afmeting, horizon, e flite.
    Screenshot_20200502-230802_Chrome.jpg
    Ondertussen verder met de geheel binnenliggende rolroer aansturing.
    Ik probeer de methode volgens tekening, rds zou ook kunnen.
    20200502_195211.jpg
    Alles uit 2mm gvk plaat, 1.5mm scharnierpennen.
    Ben het nu in de vleugel aan het prutsen, stukje 1mm triplex huid om het op te bevestigen.
    20200502_230608.jpg
     
    Cnn, ramses, juwi en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Vanaf tekening snap ik de werking niet
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Of is dat kleine cirkeltje in het roer net achter de voorlijst van het roer de scharnierlijn?
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Jup, dat is de scharnierlijn. Je trekt met je servo om de flap te laten zakken. Verder mooi werk!
    Edit: ik zie nu dat het je aileron is, maar dat cirkeltje is idd de scharnierlijn
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Klopt helemaal, een pagina terug staat een aileron in aanbouw met doorgaande 1.5mm staaldraad scharnieras.
    Op de tekening zie je ook nog een 90 graden hevel, om met 1 centrale servo beide ailerons aan te sturen. Ik zet er 2 servo,s in.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Avond aan het stoeien geweest met het landingsgestel. Deze is net wat anders van afmeting dan op tekening staat, dus alles moet een beetje aangepast. En omdat hij in 2 richtingen fors gedraaid in de vleugel zit een hele puzzel.
    Verder zijn mijn 2 wielen net paaseieren... ga nieuwe bestellen, deze omruilen.
    20200507_224733.jpg ei en een met scheve as boring.
    20200510_115929.jpg
    Het onderstel zit er in. Dragers wat breder gemaakt en taps. Verder moesten er 8mm vulblokjes tussen.
    De uitsparing voor het wiel is ook best lastig vanwege het schuin inklappen is de wielkast aan de voorzijde heel ruim.
    Ik wacht met verlijmen totdat ik goede wielen heb.
    Ondertussen begonnen met de oliekoelers. 20200510_231711.jpg
    De kleppen worden verstelbaar als bij de echte. En die diagonaal verstevigings stangetjes? Dat is ook schaal, kwam ik achter door wat foto,s te bekijken. Mijn voorbeeldbouwer op rcsb had die ook en ik wist niet waarom. Nu dus wel.
     
    strutter, De Mol, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Na 5 maanden weer een beetje voortgang met de Spit.
    20201025_202511.jpg retract zit er in, rolroer servo en begin met een flap gemaakt.
    Erg veel gepriegel met veel houtjes zo,n Brian Taylor kist..
     
    juwi, ramses, Santman en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hartstikke goed en leuk dat je weer bezig bent! :thumbsup:


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat gaat idd heel mooi! :thumbsup:
    Komt altijd zeer veel werk onder vandaan! Top!
    Gr Bas
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Priegeltje van vanavond, flap indicator klepje.
    Hij doet het.
    20201027_213421.jpg
    20201027_213409.jpg
    Fotos op z,n kop..
    Weer lastig, want ik moet eerst alles schilderen voor de montage. Maar dan is de vleugel helemaal ingedekt en kun je er niet meer helemaal bij.
    Ik vind het een moeizaam te bouwen kist, alles vraagt om detail oplossingen en gepriegel...
     
    juwi, ramses, crins en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig :worship: volg het in stilte.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Maar als 'ie klaar is: dan heb je ook wat! :thumbsup:


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb je bouwdraadje gevonden Tjarko. Ga het verder volgen, heel gaaf project!
     
    tjarko vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, mooi systeem, past netjes in de vleugel. Enig nadeel is dat je veel scharnierpunten hebt waarbij alle speling bij elkaar opgeteld wordt voor de totale speling. Je zal de pennen vrij strak in de boorgaatjes moeten passen, of beter gezegd de goede stalen as moeten vinden bij boortjes. Dat kan prima, effe van te voren met wat testjes uitproberen.

    Mooi project, leuk die flap indicator!

    Groetjes,
    Gerald
     
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zoals in het echie. Mooi project
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Speling... Een F5B kist is wat simpeler... maar met een drup CA, bewegen, hou je dan alleen gear speling over van de servo.
    Bij een brommer op de bok vraagt dat om frequente checks... bij een e-drive zal het beter volhouden als hevellagering?
     
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Na 2 maanden weer begonnen, met wat lood in de schoenen.. deze kist is moeilijk bouwen. Maar gelukkig ben ik nu weer lekker onderweg.
    De rechter vleugel moet alle binnenwerk krijgen voordat de triplex bekleding er op kan.
    20210102_140637.jpg
    Aileron aansturing, flap aansturing, retracts.
    Veel werk waar je weinig meer van ziet uiteindelijk.
    Ook maar de linker vleugel afgemaakt tot dit punt, anders vergeet je hoe het zat.
    Die ging heel veel beter.
    Wielkasten voorgelamineerd van 3 lagen 1mm om een 125mm pvc buis.
    Dat werkt een stuk fijner en netter.
    20201230_131748.jpg
    Het gaat er in 4 segmenten in, 2 recht maar ook 2 ca 25 graden scheef, strak om de klapbeweging van het wiel.
    Aluminium moeren gedraaid en op de retract dragers gelijmd. De M4 draad zat ook in de vuren balkjes getapt, maar vond ik toch te eng.
    20210102_131440.jpg
    Zo lijmt het mooi met bouten er van de achterzijde in, alles recht en schroefdraad in fase.
    Alle ribben en liggers 1mm opgedikt, nu met hard balsa, de eerste vleugel had zacht 1mm, dat was niks waard.
    Klaar om de indekking boven te verlijmen. De vleugel staat met 6 stuks pilaartjes van 60mm balsa, die op de wortel, tip en midden rib zijn gelijmd, netjes recht op een rechte bouwplank.
    20210102_153844.jpg
    Bekleding van 0.4mm triplex met de strijkmethode vastgezet.
    Ineens heb je een stijve vleugel ipv een slap geheel!
    Linker vleugel zelfde manier en nog verder afgemaakt.
    De stukken triplex zitten en zo maar op.
    20210103_195711.jpg
    Bovenzijde dicht. Onder nog een paar te gaan. Ik trek nog even een draadje naar de tip ingeval ik er werkende verlichting in wil bouwen. Voor de kanonnen idem daar kunnen witte leds in, met een soundmodule, wie weet..
    20210103_195754.jpg
     
    TheoV, Bavo, juwi en 11 anderen vinden dit leuk.
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Lekker dat je weer bezig bent! Dergelijke projecten kosten hoop tijd en denkwerk, vaak gepaard met zo af en toe een motivatie crisis, dat is heel normaal hoor. Gewoon paar weken opzij zetten, dan krijg je vanzelf wel weer zin...althans bij mij gaat het dan toch weer kriebelen.

    Mooi project, hoor.

    Die strijkmethode is mij onbekend, zou je dat kort kunnen uitleggen?

    Groetjes,
    Gerald
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Bedankt voor de wijze woorden..

    Strijkmethode gaat als volgt:
    Frame dik insmeren met witte houtlijm. Pattex D2 werkt goed, bison top speed werkt minder..
    Even de beplating er opduwen en er weer af.
    Lijm aan beide zijden netjes uitsmeren dat er overal een laagje zit waar het moet verlijmen.
    20 minuten laten drogen tot het net niet meer wit is maar glazig.
    Onderdelen op elkaar leggen en positioneren, met strijkbout op stand katoen de delen vast strijken.
    Als er veel kromming in zit even vasthouden tot het wat afgekoeld is.
    Maar eigenlijk heb je instantane verbinding.
    Werkt super handig, eerst een puntje fixeren, alles precies op zn plek en dan ander puntje.
    Ook gebogen delen gaan goed, bv mijn Moswey kielvlak met 15mm radius kun je zo vast strijken.
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Eej, heel handig, dat wist ik nog niet. Bedankt! :thumbsup:

    Grt
     

Deel Deze Pagina