WillydeWoofer
Forum veteraan
Wordt het toch een dinosaurus ? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het is inderdaad een beetje stil. Dit ivm een tussenprojectje. Ik ben een RES-Dart aan het bouwen. Die neemt stiekem nog behoorlijk wat tijd in beslag! Daarna komt de Meteor weer op de plank. En nu mogen we ook weer vliegen dus voorlopig kleine stapjes. Overigens is er ondertussen goede voortgang in het rcgroup forum!Hoe is het met de Meteor? Ik ben wel benieuwd naar het vervolg in dit project.
Ik heb alle mogelijkheden benut om het model lichter te maken. Ik weet nog niet wat het eindresultaat wordt want ik moet het model nog bespannen. Het filmpje van de Pampavliegers staat natuurlijk in mijn favorieten!Even off-topic: Bouw je de Dart standaard of lichter? Over lichter maken is een leuke YouTube van pampaflyers. Ik wil de romp ook meteen kleiner maken, meer dan een accu hoeft er toch niet in.
Het bouwseizoen is bij mij vandaag weer begonnen en de Ikarus Meteor staat weer op de plank!
Na meer dan anderhalf jaar rust werd het ook wel weer hoog tijd. Maar ik heb er weer zin in!
Ik pak de draad weer op bij de vleugel. Daar mist nog een deel van de beplanking. Tevens moet ik ook de eerste reparatie uitvoeren want de kat mag graag over de bouwtafel lopen en is daarbij door de vleugelbeplanking gezakt (8,5 kilo is net iets te veel voor 2mm balsa...)
Ik wil ook de discussie openen met een vraag: de ontwerper adviseert om de vleugel met 25 gram glasmat de bekleden. In Australie is nog een bouwer van een Meteor en die heeft het model inmiddels in ruwbouw af. Het totaalgewicht bedraagt slechts 10 kilo. Zijn redenatie is dat dit eigenlijk te weinig is. Daarom heeft hij besloten om te "investeren" in glasmat op de vleugel. Hij heeft voor de vleugel een laag 160 gram en een laag 105 grams glasmat gebruikt. Het gewicht van het model neem hierdoor toe met 2 kilo. Dit lijkt mij een goede gedachte. De vleugels kunnen best wat extra stijfheid hebben en de zweefeigenschappen zullen er alleen maar beter van worden. Maar 160 + 105 grams mat lijkt mij wel wat veel. Mijn gedachte gaat uit naar 80 + 40. Wat zouden jullie adviseren?
Bekijk bijlage 460695 Bekijk bijlage 460696
Helemaal mee eens.. dus gewicht met mate! Maar de vleugels van de Meteor zijn sterk taps, dus het meeste gewicht zit in de wortel. Daarnaast bezit het model een paar "deuren" als rolroeren! Dus ik ben niet zo bang dat ik ernstig moet inleveren op rolrate. Overigens nog wel een vraag; ik lees dat je een nieuwe set vleugels hebt gemaakt. Waarom? En dit vliegt veel beter - hoe dan?2 kg aan de vleugels toevoegen gaat je kist traag laten reageren op de ailerons , ik heb dat ondervonden bij mijn Bergfalke , vleugels ingedekt met 0.8 mm vliegtuig triplex met volle indekking gewicht 1.9 kg,.
Vleugels herbouwd met 3 mm balsa open ribben 1.2 kg , vliegt veel beter .
Als je extra gewicht nodig hebt zo dicht mogelijk tegen het CG
Kist rolde zeer traag met volle uitslag en eenmaal in beweging moest je tegen sturen om de rol te stoppen, met die lichtere vleugel is dat probleem opgelost .kist rolt soepel en dempt uit zichzelf de rol.Helemaal mee eens.. dus gewicht met mate! Maar de vleugels van de Meteor zijn sterk taps, dus het meeste gewicht zit in de wortel. Daarnaast bezit het model een paar "deuren" als rolroeren! Dus ik ben niet zo bang dat ik ernstig moet inleveren op rolrate. Overigens nog wel een vraag; ik lees dat je een nieuwe set vleugels hebt gemaakt. Waarom? En dit vliegt veel beter - hoe dan?
Ik heb 2 opties, nog geen keuze gemaakt: spuiten of wrappen met auto folie (dus geen oracover of ora stick)Hoe wil je het glas uiteindel afwerken?
(Voordat ik een uitspraak doe over hoe dik glas je er overheen zou 'moeten' leggen..)