Ikarus Meteor

Wordt het toch een dinosaurus ? :D
Zie je gelijkenis???:confused:...
rex-skelet-dinosaurus-tyrannosaurus-stockfoto_csp29480023.jpg
IMG_7305.jpg
 
Verder met de vleugelbeplanking. Ik gebruik voor de middenpanelen een harde kwaliteit balsa. Voor de neus een medium. Dit om het buigen op de neus wat eenvoudiger te maken. Ik lijm elke plank afzonderlijk. Dit om controle over de verlijming te krijgen. De planken worden op de kopse kant schuin verlijmd.
B1E4757E-5142-4026-90F5-0E5FD12A792F.jpeg
 
Ik heb nu de neuslijst geschuurd en de balsa indekking op de vleugelneus aangebracht. Het buigen van het balsa over grote lengtes is best wel lastig. Je hebt enorme hoeveelheden klemmen en spelden nodig. Tevens ontstaat een behoorlijke spanning in het materiaal. Daarom heb ik het balsa aan de buitenzijde nat gemaakt. Het trekt dan vanzelf krom! De verlijming kan dan bijna spanningsloos geschieden.
A1064A52-146C-4966-9FEB-160E5301A4F9.jpeg
FA5E91DE-57D1-4AEC-A2A7-F566D0167574.jpeg
7A7397A0-E0E6-43F8-8772-FBF46744C1D8.jpeg
82DFE40A-4FAD-4363-B7DD-2ED85389A977.jpeg
 
A73D38F6-3AA3-4EAB-9638-2C469E37A145.jpeg
Even weer een berichtje van het front. Het is een tijdje stil geweest vanwege diverse redenen. Allereerst natuurlijk de corona crisis. De wereld is zomaar opeens behoorlijk veranderd en dat heeft de zin in modelbouwen toch even weg genomen. Nu heb ik mijn draai wel weer gevonden ( thuis werken) en ben dus maar weer eens begonnen. Nu valt er ook nog niet zoveel te melden. Ik ben weer latjes aan het plakken
 
Hoe is het met de Meteor? Ik ben wel benieuwd naar het vervolg in dit project.
Het is inderdaad een beetje stil. Dit ivm een tussenprojectje. Ik ben een RES-Dart aan het bouwen. Die neemt stiekem nog behoorlijk wat tijd in beslag! Daarna komt de Meteor weer op de plank. En nu mogen we ook weer vliegen dus voorlopig kleine stapjes. Overigens is er ondertussen goede voortgang in het rcgroup forum!
 
Die RES Dart ligt bij mij In de doos onder de bouwtafel te wachten tot de SHK klaar is, en die kost meer tijd dan gepland. Ik heb maar een klein hokje, 1 kist te gelijk.
Even off-topic: Bouw je de Dart standaard of lichter? Over lichter maken is een leuke YouTube van pampaflyers. Ik wil de romp ook meteen kleiner maken, meer dan een accu hoeft er toch niet in.
 
Even off-topic: Bouw je de Dart standaard of lichter? Over lichter maken is een leuke YouTube van pampaflyers. Ik wil de romp ook meteen kleiner maken, meer dan een accu hoeft er toch niet in.
Ik heb alle mogelijkheden benut om het model lichter te maken. Ik weet nog niet wat het eindresultaat wordt want ik moet het model nog bespannen. Het filmpje van de Pampavliegers staat natuurlijk in mijn favorieten! :D Er is een draadje op dit forum waar de bouw van de Dart wordt beschreven. Daar kan ik wel een paar foto’s posten.
 
Het bouwseizoen is bij mij vandaag weer begonnen en de Ikarus Meteor staat weer op de plank!
Na meer dan anderhalf jaar rust werd het ook wel weer hoog tijd. Maar ik heb er weer zin in!
Ik pak de draad weer op bij de vleugel. Daar mist nog een deel van de beplanking. Tevens moet ik ook de eerste reparatie uitvoeren want de kat mag graag over de bouwtafel lopen en is daarbij door de vleugelbeplanking gezakt (8,5 kilo is net iets te veel voor 2mm balsa...)
Ik wil ook de discussie openen met een vraag: de ontwerper adviseert om de vleugel met 25 gram glasmat de bekleden. In Australie is nog een bouwer van een Meteor en die heeft het model inmiddels in ruwbouw af. Het totaalgewicht bedraagt slechts 10 kilo. Zijn redenatie is dat dit eigenlijk te weinig is. Daarom heeft hij besloten om te "investeren" in glasmat op de vleugel. Hij heeft voor de vleugel een laag 160 gram en een laag 105 grams glasmat gebruikt. Het gewicht van het model neem hierdoor toe met 2 kilo. Dit lijkt mij een goede gedachte. De vleugels kunnen best wat extra stijfheid hebben en de zweefeigenschappen zullen er alleen maar beter van worden. Maar 160 + 105 grams mat lijkt mij wel wat veel. Mijn gedachte gaat uit naar 80 + 40. Wat zouden jullie adviseren?
IMG_0101.jpg
IMG_0102.jpg
 
Het bouwseizoen is bij mij vandaag weer begonnen en de Ikarus Meteor staat weer op de plank!
Na meer dan anderhalf jaar rust werd het ook wel weer hoog tijd. Maar ik heb er weer zin in!
Ik pak de draad weer op bij de vleugel. Daar mist nog een deel van de beplanking. Tevens moet ik ook de eerste reparatie uitvoeren want de kat mag graag over de bouwtafel lopen en is daarbij door de vleugelbeplanking gezakt (8,5 kilo is net iets te veel voor 2mm balsa...)
Ik wil ook de discussie openen met een vraag: de ontwerper adviseert om de vleugel met 25 gram glasmat de bekleden. In Australie is nog een bouwer van een Meteor en die heeft het model inmiddels in ruwbouw af. Het totaalgewicht bedraagt slechts 10 kilo. Zijn redenatie is dat dit eigenlijk te weinig is. Daarom heeft hij besloten om te "investeren" in glasmat op de vleugel. Hij heeft voor de vleugel een laag 160 gram en een laag 105 grams glasmat gebruikt. Het gewicht van het model neem hierdoor toe met 2 kilo. Dit lijkt mij een goede gedachte. De vleugels kunnen best wat extra stijfheid hebben en de zweefeigenschappen zullen er alleen maar beter van worden. Maar 160 + 105 grams mat lijkt mij wel wat veel. Mijn gedachte gaat uit naar 80 + 40. Wat zouden jullie adviseren?
Bekijk bijlage 460695 Bekijk bijlage 460696

Ik adviseer Tommie weg te doen :D.
 
2 kg aan de vleugels toevoegen gaat je kist traag laten reageren op de ailerons , ik heb dat ondervonden bij mijn Bergfalke , vleugels ingedekt met 0.8 mm vliegtuig triplex met volle indekking gewicht 1.9 kg,.
Vleugels herbouwd met 3 mm balsa open ribben 1.2 kg , vliegt veel beter .
Als je extra gewicht nodig hebt zo dicht mogelijk tegen het CG
 
2 kg aan de vleugels toevoegen gaat je kist traag laten reageren op de ailerons , ik heb dat ondervonden bij mijn Bergfalke , vleugels ingedekt met 0.8 mm vliegtuig triplex met volle indekking gewicht 1.9 kg,.
Vleugels herbouwd met 3 mm balsa open ribben 1.2 kg , vliegt veel beter .
Als je extra gewicht nodig hebt zo dicht mogelijk tegen het CG
Helemaal mee eens.. dus gewicht met mate! Maar de vleugels van de Meteor zijn sterk taps, dus het meeste gewicht zit in de wortel. Daarnaast bezit het model een paar "deuren" als rolroeren! Dus ik ben niet zo bang dat ik ernstig moet inleveren op rolrate. Overigens nog wel een vraag; ik lees dat je een nieuwe set vleugels hebt gemaakt. Waarom? En dit vliegt veel beter - hoe dan?
 
Hoe wil je het glas uiteindel afwerken?

(Voordat ik een uitspraak doe over hoe dik glas je er overheen zou 'moeten' leggen..;))
 
In geval de Meteor te licht bevonden wordt kan je er altijd Felix de kat in stoppen.
Een grapje mag.

Voor het overige, een prachtig project die mijn volle aandacht opeist.

Mvg,
Aurectar
 
Helemaal mee eens.. dus gewicht met mate! Maar de vleugels van de Meteor zijn sterk taps, dus het meeste gewicht zit in de wortel. Daarnaast bezit het model een paar "deuren" als rolroeren! Dus ik ben niet zo bang dat ik ernstig moet inleveren op rolrate. Overigens nog wel een vraag; ik lees dat je een nieuwe set vleugels hebt gemaakt. Waarom? En dit vliegt veel beter - hoe dan?
Kist rolde zeer traag met volle uitslag en eenmaal in beweging moest je tegen sturen om de rol te stoppen, met die lichtere vleugel is dat probleem opgelost .kist rolt soepel en dempt uit zichzelf de rol.
 
Back
Top