Bouw van Debbie, tweetakt motor

Echt met respect, mooi gemaakt.
Nu blijkt, dat het nadeel van kantelen van de bovenkop ook een voordeel heeft.
De bewerking ziet er en vooral technisch goed uit!.
Ter aanvulling:
Ik zag, dat je 70° wilde schrijven.
Deze tekens zijn eenvoudig te maken door de combinatie van:
- ø = de Alt toets plus 155
- ° = de Alt toets plus 248
Op het Internet zijn ook de ander ASCII codes te vinden.
Veel succes met de volgende werkzaamheden.
Henk
 
Dit weekend hoop ik aan de cilinder bodem plaat te beginnen. In de cilinder bodem plaat komt een bronzen bus die geperst moet worden.

Debbie sheet 4 cyliinder plate.jpeg


Ik heb een paar vragen:

Hoe kan ik het beste de exacte maatvoering voor het gat in de bodem plaat en buitendiameter voor de bus bepalen. Het gat in de bodemplaat is 10mm. Dus ik dacht boren en ruimen. Dan kan ik het ook precies meten. Maar hoe kom ik dan tot de buitendiameter op de bus, zodat ie geperst kan worden?

Met zo’n persing van de bronzen bus loop ik dan het gevaar dat de binnendiameter van de bus iets nauwer is geworden. Heeft het zin om de binnendiameter op de juiste diameter te draaien/ruimen nadat de bus in de de bodem plaat is geperst wellicht?

Alvast hartelijke dank!

Jeroen
 
Met zo’n persing van de bronzen bus loop ik dan het gevaar dat de binnendiameter van de bus iets nauwer is geworden. Heeft het zin om de binnendiameter op de juiste diameter te draaien/ruimen nadat de bus in de de bodem plaat is geperst wellicht?

Neem nu het verbussen van de zuigerpen lager in de zuigerstang.
Dit was vroeger een bronzen bus, die gekoeld in het zuigerstang oog werd geperst.
Daar na het inpersen is de inwendige diameter veranderd, daarna werd met een verstelbare ruimer de boring voor de zuigerpen weer op maat gemaakt.
Ik geef alleen dit voorbeeld. Het maakt niet uit wat, maar door inkrimpen wordt de binnen boring kleiner.
Dus eerst, desnoods aan aan de binnen diameter onbewerkt(niet op de exacte maat), inkrimpen en dan de boring op maat ruimen.
 
Weer een stukje verder gekomen. Ik maak de cilinder bodem plaat en de cilinderkop uit een stukje staaf materiaal. Eerst de cilinderbodem plaat maar.

Dit wordt de kant met de pasrand:

P8220018.jpg


Afsteken gaat ook al steeds wat beter. Maar met mijn kleine draaibankje moest ik eerst met een korte afsteekbeitel wat ruimte maken voordat ik met een langere beitel er helemaal doorheen kon.

P8220019.jpg
P8220020.jpg


En toen ging het even niet zo heel goed en sloeg de boel vast. Was gelukkig allemaal snel te bestellen!

P8220021.jpg


Pasrond voor de cilinder past perfect!

P8220024.jpg
P8220025.jpg


Eerst nu even de cilinderkop maken van het resterende stuk aluminium staf wat nog ingespannen zit. Daarna beide onderdelen individueel afwerken.

Jeroen
 
Het plan was om vanmiddag naar het Openluchtmuseum in Arnhem te gaan. Weer zat niet mee, dus maar uitgesteld. Dus weer wat tijd aan Debbie besteed!

Eerst maar even verder met wat nog in mijn draaibank zat; de cilinderkop. Aansluiting voor de bougie gemaakt. Aftekenen van de 18mm m.b.v. een onderdeeltje van mijn vorige project wat verkeerd ging:

P8230001.jpg


Om precies te werken heb je precieze meetapparatuur nodig. 14mm diameter, 3 mm diep

P8230002.jpg


Ik ben nog steeds niet erg goed in dit soort dingen. Heel veel concentratie. Mijn andere hobby is fotografie!!

P8230006-2.jpg


Afsteken gaat steeds beter. Of ik begin het een beetje te leren, of ik heb wat meer geluk. Waarschijnlijk een beetje van beide!!

P8230015.jpg


Ziet er prima uit!

P8230016.jpg


Even opnieuw in de draaibank, voorzichtig inspannen en afdraaien maar:

P8230018.jpg


Ziet er prima uit

P8230020.jpg


De cilinderbodemplaat ook opnieuw ingespannen en afgedraaid
P8230019.jpg


Nog een zijde die ik moet afdraaien;

P8230021.jpg
 
Jeroen,
Mocht je hem niet zelf willen maken.
Ik heb onlangs 4 bougietjes gekocht, die dingen kosten geen drol.
Als je er een wilt hebben kan ik hem met de lascursus wel meebrengen (hij is gratis)
Groet,
Ruud.
IMG_5515 small.JPG
 
[QUOTE="R Groen, post: 4078988, member: 47491"
Ik zal hem 26 sept. meebrengen naar de lascursus.
.[/QUOTE]
Net contact gehad met ze. Ze proberen zes cursisten bij elkaar te brengen en laten uiterlijk 19 september weten of het wel of niet doorgaat.

Jeroen
 
Vandaag eindelijk weer eens wat tijd aan Debbie kunnen besteden. Het draaien van het cilinderkopje is nu klaar.

P8300106.jpg


P8300107.jpg


Alles keurig aan de maat. Past perfect op de cilinder!

P8300109.jpg


Van de week weer verder. Alle gaten boren en draad tappen

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit Jeroen.
Heb jij dat ook dat je graag meer tijd aan de hobby wilt besteden maar de gewenste tijd niet kan vinden.
Komende week weer aan het werk dus dan moet de hobby 's avonds gebeuren maar dan zijn er ook weer andere zaken die aandacht vragen.
Kortom..........
Gr. Ruud.
 
Naar aanleiding van dit verhaal ben ik eens gaan zoeken in het hobbyhok en vond deze, ben er 5 jaar geleden ook aan begonnen maar mee gestopt volgens mij vanwege de ontsteking.
2-takt motor 1.jpg
2-taktmotor 2.jpg
 
Heb jij dat ook dat je graag meer tijd aan de hobby wilt besteden maar de gewenste tijd niet kan vinden.
.

Ja Ruud, zelfde gevoel. Maar in alle eerlijkheid, ik ben er zelf debit aan. Ik heb nog al wat verschillende hobbies en interesses. Dat is allemaal nog naast mijn baan en de gebruikelijke familie en vrienden activiteiten. Sinds drie maanden ook nog een klein dochter. Dus ik ben gelukkig veelal bezig met dingen die ik leuk, interessant en of belangrijk vind. Maar ja, er zitten maar 24 uur in een dag.

Naar aanleiding van dit verhaal ben ik eens gaan zoeken in het hobbyhok en vond deze, ben er 5 jaar geleden ook aan begonnen maar mee gestopt volgens mij vanwege de ontsteking.

Bedankt. Ik heb nog een heel eind te gaan. Ik maak me (nu in ieder geval) nog niet zo druk over de ontsteking. Als ik het hele verhaal op de site van Jan Ridders zo lees, is vooral de precisie waarmee een aantal kritieke onderdelen zijn gemaakt van belang om überhaupt dit motortje aan de praat te krijgen. We zullen zien. In ieder geval doe ik weer veel ervaring op met het bouwen van dit motortje.

Jeroen
 
Back
Top