Brandstof motoren

:( :( Helaas blijkt de SuperTigre een defecte zuiger te hebben: er is een stuk uit het topland gebroken, daar waar de borgpin van de zuigerveer hoort te zitten.

Mocht er iemand zijn die nog een zuiger van deze motor heeft liggen, OF die deze verder in goede staat lijkende motor kan gebruiken voor onderdelen, dan hoor ik dat graag.

EDIT: De breuk is NIET bij draaiende motor gebeurd (geen butsen in de kop, geen krassen in de voering, geen bijbehorende krassen op de zuiger) EN, de breuk is vies van kool en olie, dus de motor heeft nadien nog geruime tijd gelopen. De borgpin van de zuigerveer zit ook nog op zijn plek.

Dus hoewel deze motor dus "van de markt gehaald" is (ik kan dit niet met goed fatsoen aan iemand doorgeven) ga ik gewoon kijken of hij nog loopt, ik denk het wel, eerlijk gezegd...

Yess, yess, yess!!!!

Het was een puur mazzeltje, maar ik heb een nieuwe zuiger op de kop weten te tikken!
IMG_20201104_155039.jpg


IMG-20201104-WA0003.jpeg


Bas, maak je borst maar nat.... Voor het megabedrag van 52,50 plus wat ik nog voor de lagers kwijt ben (vermoedelijk minder dan een tientje) is hij van jou, als je hem nog hebben wilt.

EDIT: lagers zijn er (eindelijk) uit, ze stribbelden flink tegen. Vanavond even nieuwe bestellen, dan heb ik ze Vrijdag.
 
Laatst bewerkt:
Zucht, ohw zucht der diepste zuchten... haha...
Ai! Dat is een mooi exemplaar!

Maaaarehhhh... ben je nu nog niet stapelverliefd op deze brommer?

Eerst maar aan de loop met dat ding... voordat ik mijn port-ohw-menee trekst.... haha!
Maar mooi dat het binnen is... Top!

Groet Bas
 
Oh, ik heb nog een staartje heli brandstof staan (2% Nitro) en ik kan hem zeer zeker aan de loop krijgen.

Maar stapelverliefd, nee... Ik heb deze motor gekocht met het idee door te geven aan een liefhebber, dus ik heb mezelf er niet aan gehecht.
 
Het was weer eens lekker vliegweer afgelopen weekend dus weer heerlijk gevlogen.
Wel 2 opmerkelijke voorvallen met mijn oude Charter met OS Max FS 48 Surpass.
Ik was de motor aan het starten maar was na het aanzuigend van brandstof mijn gas vergeten dicht te doen. Ik gaf een tik en de motor sloeg achteruit aan. Dus de openstaande carburateur was even de uitlaat. En het begon te branden:hammer:. Gele vlammetjes. Snel uitblazen dus er was niets aan de hand. Dat heb ik niet eerder meegemaakt of gezien:oops:
Verder prima gevlogen tot een harde tik en motor uit. Prima kunnen landen en echt een halve meter voor het toestel stil stond viel de propeller er af. Het was echt een lachwekkend gezicht:rolleyes: De moer en ring waren natuurlijk weg dus heb hem niet meer kunnen laten lopen maar alles voelt normaal.
Het blijft een spannende hobby:D

Jan
 
Ik had iets dergelijks afgelopen weekend met de ASP 52 op de Ogar: die had toch al best een paar uurtjes gelopen, dus ik was er van overtuigd dat de prop goed vast zat.
Dat is een spinnermoer, nooit eerder gedoe mee gehad. Maar opeens zat die dopmoer dus klem in het starter rubber en draaide de prop loos rond...
 
Wat apart Jan, een ontbranding in de carburateur. Ook misschien best 'gevaarlijk', methanol brand ook wel wat minder zichtbaar en stel dat het de brandstofleiding in gaat.. vreemde situatie en lijkt me ook wel schrikken. Die Webra liep trouwens erg mooi (op het filmpje)!
 
Wat apart Jan, een ontbranding in de carburateur. Ook misschien best 'gevaarlijk', methanol brand ook wel wat minder zichtbaar en stel dat het de brandstofleiding in gaat.. vreemde situatie en lijkt me ook wel schrikken. Die Webra liep trouwens erg mooi (op het filmpje)!
Inderdaad heel apart.
Maar de motor staat rechtop dus als je dan de choke gebruikt loopt er altijd weer wat uit dus dan heb je al een brandbare omgeving.
Als er dan een terugslag is dan kan het blijkbaar toch gebeuren.
Als er een motorkap om heen zou zitten dan merk je het pas later en wordt het pas een uitdaging...
Dus niet vergeten je gas dicht te doen!!

Jan
 
Laatst bewerkt:
En het filmpje van de Werbra T4-80.
Hij loopt:) (overigens niet het opgeknapte exemplaar maar het exemplaar waar ik mee wil gaan vliegen)
Het klinkt ook echt niet anders dan een "gewone" vietakt.
Het distributie deksel lekt nog wel wat.
Heb ik ondertussen opnieuw netjes afgekit. Was even los geweest om naar het riempje te kijken.

Jan
 
Ik had iets dergelijks afgelopen weekend met de ASP 52 op de Ogar: die had toch al best een paar uurtjes gelopen, dus ik was er van overtuigd dat de prop goed vast zat.
Dat is een spinnermoer, nooit eerder gedoe mee gehad. Maar opeens zat die dopmoer dus klem in het starter rubber en draaide de prop loos rond...
Dan moet het wel aan het weer gelegen hebben:D

Jan
 
En daar issie dan, die SuperTigre met kapotte zuiger die een paar dagen geleden voorbij kwam...

Zoals jullie al konden lezen, een nieuwe zuiger op de kop kunnen tikken, en een paar nieuwe lagers waren ook vrij vlot gescoord.

Dit is letterlijk, zonder dollen en overdrijven, de ALLEReerste keer dat ik stroom op de plug zette.
Primen is buiten beeld gedaan, maar de allereerste klap was raak, en bleef raak.

De prop is totaal verkeerd (12 x 11) vandaar dat hij vol gas niet door wil lopen, maar ik had zo gauw even niet iets beter passends.
Brandstof is 10% Nitro, 20% olie (50/50 castor en Carbulin).

Ik moet zeggen, dit machientje loopt inderdaad schitterend mooi...

Bas is de eerste gegadigde.
 
Ik voel me gevleid [emoji39]
Nu eerst filmpje bekijken...

Wel... gezien... rappe starter!
Maffe is dat mijn Magnum 61 alleen goed wil aanslaan als de kop iets verwarmd is...
Liggend welliswaar....
vermoeiend aanslaan...

Pak de OS... knip met de vinger... hop en aan... zoals deze Super Tigre... aan slaat...

Vast carburatie... en de compressie is notabene in orde... plug ook...

Loopt schitterend Bert! Mooi werk!
 
Laatst bewerkt:
Vond dit nog in een doos met losse motor onderdelen.
OK Cub 0.049. Past een normale gloeiplug op. De tank sluit niet goed af en de vulpijpjes rammelen.
Zag op internet ook types met een plastic tank a la Cox. Denk dat deze ergens eind 40 jaren is?
Als ie loopt misschien leuk op een 1/2A Texaco Old Timer.
 

Bijlagen

  • IMG_4207.JPG
    IMG_4207.JPG
    364,5 KB · Weergaven: 146
  • IMG_4209.JPG
    IMG_4209.JPG
    418,3 KB · Weergaven: 144
Afgelopen jaar met een Pipet bezig geweest met een OS Max FS 90 (voor 5 Euro gedemonteerd in een bakje gekocht). Dus nog met de nokkenas aan de achterzijde zoals de FS 60 met open kleppen.
Heb er een ontsteking opgezet. Ik laat hem wel gewoon op methanol lopen.
Dank zij alle tips van Brutus loopt het prima. Nog wat rijk in het midden gebied maar merk wel hoe dat met het vliegen gaat. Wat vooral opvalt is het makkelijk starten en zeer betrouwbaar en langzaam stationair lopen:)
Binnenkort invliegen.

Jan
 
Die loopt lekker, Jan... kan nog wel wat langzamer stationair denk ik?
Maar klinkt heerlijk.

Dat starten is een genot, he?
 
Back
Top