HMS Peregrine (1704)

Het hout goed nat maken (20 minuten in het water) - dan laat het zich al een stuk makkelijker torderen. Dan op het model klemmen en in de goede vorm laten drogen. Dat duurt wel een dag.

Ik heb de maat 1,5 x 5 mm niet standaard liggen, maar kan deze wel zagen uit een grotere plank die ik heb.
Okay. Dan ga ik dat eerst proberen Hans. Mocht het dan nog niet lukken, dan mail ik je wel via jouw site.
 
Als Corel nog altijd dezelfde latjes levert als 27 jaar geleden, dan kan ik bevestigen dat de bleke latten voor de eerste huidlaag aan de dikke kant zijn, maar ik dacht eerder 2mm dan 2,5.
Bij voldoende weken (20 minuutjes onderdompelen) laten ze zich echter makkelijk buigen en torderen, en behouden na drogen op de spanten mooi hun vorm. Ze zijn ook een plezier om te schuren.
De rest is ervaring in waar je de latten moet schuin snijden en bijschuren om een goede pasvorm te bekomen ...
 
Thanks Herby. Ik heb de latjes nog eens opgemeten, steekproefsgewijs, ik denk dat ze inderdaad 2 mm zijn, met dikkere uitschieters. Ik ga ze langer laten "zwemmen". Tegen de tijd dat ik e.e.a. in de vingers heb, dan zullen ze wel op zijn! :rofl:
 
Probleempje!
Ik ben begonnen met het beplanken van het rompje. Maatjes opgenomen op de spanten en verjongd vanaf de1e plank (dat is een hele), nu worden de plankjes nooit meer dan de helft verjongd (aan de kielzijde) en bovenzijde van de plank afgeschuind, zodat hij mooier aansluit. Nu zit ik op een punt dat aan de boeg het hout niet meer wil mee buigen. Het neigt nu naar beneden als ik het in de vorm van de boeg buig. Dat probeerde ik tegen te gaan door het hout in zijn geheel een kromming de andere kant op te geven, maar dat werkte niet. Het hout wil ook het balsa eronder niet meer raken. Wat doe ik fout?
20201113_151048.jpg


20201113_150921.jpg

Suggesties welkom!
 
Instekers zoals Peter hierboven noemt is ongebruikelijk bij de boeg, die kun je wel toepassen bij het achterschip. Iets meer verjongen helpt je vaak nog wel een eindje op weg, maar mede omdat je latten wat dikker zijn komt het probleem wat je aankaart vaak wat sneller en soms gaan de latten er gewoon niet meer op wegens het zogenaamde schotelen. Je kan dan het beste verder gaan met beplanken vanaf de kiel naar boven. Het is niet makkelijk om in theorie iemand wegwijs te maken in het beplanken, bestaande verslagen lezen en bestuderen helpt ook...
Op onderstaande foto zie je eigenlijk twee mogelijkheden om dit op te lossen; vanaf de kiel verder gaan en een ander verloop van je huidgangen, met name bij de boeg,
JPG_8129_4178_bewerkt-1.jpg

Ik hoop dat de foto één en ander duidelijk maakt, je ontkomt er niet aan om je huidgangen wat te versnijden om het schotelen te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Instekers zoals Peter hierboven noemt is ongebruikelijk bij de boeg, die kun je wel toepassen bij het achterschip. Iets meer verjongen helpt je vaak nog wel een eindje op weg, maar mede omdat je latten wat dikker zijn komt het probleem wat je aankaart vaak wat sneller en soms gaan de latten er gewoon niet meer op wegens het zogenaamde schotelen. Je kan dan het beste verder gaan met beplanken vanaf de kiel naar boven. Het is niet makkelijk om in theorie iemand wegwijs te maken in het beplanken, bestaande verslagen lezen en bestuderen helpt ook...
Op onderstaande foto zie je eigenlijk twee mogelijkheden om dit op te lossen; vanaf de kiel verder gaan en een ander verloop van je huidgangen, met name bij de boeg,
Bekijk bijlage 404069
Ik hoop dat de foto één en ander duidelijk maakt, je ontkomt er niet aan om je huidgangen wat te versnijden om het schotelen te voorkomen.

Piet, dank voor de reactie en zeker ook de foto. :) Ik ga het nu van onderaf proberen en daarna eventuele spleten et. cetera opvullen.
 
ik heb dat ook nog niet helemaal onder de knie, en ik denk velen nog niet. Komt wel een keer. Belangrijkste is dat het er strak uitziet en er geen spleten tussen de planken zitten. Dan heb je al een hele prestatie geleverd.
En niemand zal dat ene plankje opvallen dat niet correct gesneden is volgens het boekje.
 
ik heb dat ook nog niet helemaal onder de knie, en ik denk velen nog niet. Komt wel een keer. Belangrijkste is dat het er strak uitziet en er geen spleten tussen de planken zitten. Dan heb je al een hele prestatie geleverd.
En niemand zal dat ene plankje opvallen dat niet correct gesneden is volgens het boekje.

Ik heb een instructieboekje van OcCre gedownload, van de Polaris. Zij beplanken op een heel simpele manier. Ja, voor de gevorderde modelbouwer waarschijnlijk een gruwel haha, maar daar komt nog de 2e laag overheen. Ik ga het op hun manier doen. De meesten zullen het inderdaad niet zien. Als ik de Peregrin af heb, ga ik nog wel eens relaxed oefenen met beplanken.
 
Als ik goed kijk denk ik dat je het latje aan de rode kant verjongd hebt?
Verjong het aan de andere kant. Dan krijg je een natuurlijker verloop en legt de plank zicht meer in de ronding je zult dan minder last van openstaan hebben.
IS dit ook de eerste lat die je verjongt? Verjong dan de derde daar boven ook een beetje dat geeft ook meer lucht

Naamloos.png
 
Als ik goed kijk denk ik dat je het latje aan de rode kant verjongd hebt?
Verjong het aan de andere kant. Dan krijg je een natuurlijker verloop en legt de plank zicht meer in de ronding je zult dan minder last van openstaan hebben.
IS dit ook de eerste lat die je verjongt? Verjong dan de derde daar boven ook een beetje dat geeft ook meer lucht

Bekijk bijlage 404100

Inderdaad Hans, ik heb de onderzijden van de latten verjongd, de rode lijn. Ik ben begonnen met verjongen al op de 2e lat, omdat het model nogal klein is en de plankjes in verhouding vrij groot en dik. De eerste lat heb ik niks aan gedaan. Ik zal het proberen!
 
k ben begonnen met verjongen al op de 2e lat,
Prima je kunt niet vroeg genoeg daarmee beginnen.

Je zult zien dat als je aan de andere zijde (de bovenkant zeg maar) verjongt, dat je om hem aan te sluiten met de lat erboven, je hem iets omhoog moet buigen en dan tordeerd hij van zelf al iets.

Anders met smallere latjes gaan werken? En niet vergeten de latjes aan de zijkant te schuinen. ;)
 
Prima je kunt niet vroeg genoeg daarmee beginnen.

Je zult zien dat als je aan de andere zijde (de bovenkant zeg maar) verjongt, dat je om hem aan te sluiten met de lat erboven, je hem iets omhoog moet buigen en dan tordeerd hij van zelf al iets.

Anders met smallere latjes gaan werken? En niet vergeten de latjes aan de zijkant te schuinen. ;)
Dat is inderdaad een belangrijk iets, de lat aan de bovenzijde verjongen.
 
Peter, alhoewel het niet eenvoudig is om iemand op afstand wegwijs te maken met het beplanken, kun je misschien eens op je gemak kijken in mijn verslag van de Sovereign waar ik vanaf deze pagina verschillende technieken laat zien wat het beplanken betreft; https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-5 (even naar onderen scrollen waar ik begin met het beplanken vanaf de kiel) Hier worden ook latten gebruikt van 2 mm dik en alhoewel de romp natuurlijk aanzienlijk groter is als die van jou, kun je misschien toch je voordeel er mee doen en eruit halen wat je nodig hebt. Ook de 2e (dubbele) beplanking word uitvoerig behandeld. Succes!
 
Als ik goed kijk denk ik dat je het latje aan de rode kant verjongd hebt?
Verjong het aan de andere kant. Dan krijg je een natuurlijker verloop en legt de plank zicht meer in de ronding je zult dan minder last van openstaan hebben.
IS dit ook de eerste lat die je verjongt? Verjong dan de derde daar boven ook een beetje dat geeft ook meer lucht

Bekijk bijlage 404100
Peter, alhoewel het niet eenvoudig is om iemand op afstand wegwijs te maken met het beplanken, kun je misschien eens op je gemak kijken in mijn verslag van de Sovereign waar ik vanaf deze pagina verschillende technieken laat zien wat het beplanken betreft; https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-5 (even naar onderen scrollen waar ik begin met het beplanken vanaf de kiel) Hier worden ook latten gebruikt van 2 mm dik en alhoewel de romp natuurlijk aanzienlijk groter is als die van jou, kun je misschien toch je voordeel er mee doen en eruit halen wat je nodig hebt. Ook de 2e (dubbele) beplanking word uitvoerig behandeld. Succes!
Dat is inderdaad een belangrijk iets, de lat aan de bovenzijde verjongen.

Dank alvast voor de hulp! Gaan jullie altijd alle huidgangen aan de bovenzijde verjongen? Of alleen in dit specifieke geval? Ik meende dat je altijd de onderzijde (kielzijde) moest verjongen. Ik ga je sovereign-verslag nog eens bestuderen Piet.
 
Verjongen aan de onderzijde is totaal onlogisch (bij de huidgangen die van aan de bovenzijde aangebracht worden): als je de lat een natuurlijk verloop laat volgen, gaat hij aan de bovenzijde de vorige plank gaan overlappen, en dit overlappend gedeelte moet je weghalen om geen uitstulping aan de onderzijde te krijgen.
Het is bewonderenswaardig dat je niet meer dan de helft van de plankbreedte wil verjongen, maar voor de eerste laag speelt dat geen rol, en zo doe je ervaring op met het beplanken , verjongen en instekers gebruiken, en zie je al waar je voor de 2e laag aandacht moet hebben voor verjongen.
De belangrijkste functie van de eerste laag is een solide ondergrond te leggen voor de 2e laag, zonder knikken, kieren, uitstulpingen of putten.
 
Verjongen aan de onderzijde is totaal onlogisch (bij de huidgangen die van aan de bovenzijde aangebracht worden): als je de lat een natuurlijk verloop laat volgen, gaat hij aan de bovenzijde de vorige plank gaan overlappen, en dit overlappend gedeelte moet je weghalen om geen uitstulping aan de onderzijde te krijgen.
Het is bewonderenswaardig dat je niet meer dan de helft van de plankbreedte wil verjongen, maar voor de eerste laag speelt dat geen rol, en zo doe je ervaring op met het beplanken , verjongen en instekers gebruiken, en zie je al waar je voor de 2e laag aandacht moet hebben voor verjongen.
De belangrijkste functie van de eerste laag is een solide ondergrond te leggen voor de 2e laag, zonder knikken, kieren, uitstulpingen of putten.

Bedankt Herby. Ik maak het mezelf te moeilijk denk ik. De onderste laag zie je nooit meer...
 
Back
Top