Kan jij hier wat licht op schijnen?
Ja hoor, dat kan ik...
Als je bang bent dat het een teleurstelling word, dan raad ik je sterk aan, om eerst een motor te verbouwen, die nog goed loopt, maar waar je geen traan om gaat laten. Daarna raad ik je aan om voor die ouwe motor die je toch nooit meer zou gaan gebruiken, toch nog maar snel even een kistje te regelen, want je gaat het gegarandeerd heel erg leuk vinden. Daarna ga je vast nog wel her en der wat I's vinden waar nog puntjes op gezet moeten worden, en da's nog véúéúl leuker...
Het zit als volgt: Je motor word met zekerheid heter. Of dat TE heet is, hangt van je vliegstijl af. Als je de gewoonte hebt om je gas als "aan/uit schakelaar" te gebruiken, tsja, dan zul je inderdaad bij sommige motoren iets aan de koeling moeten doen, maar sommige andere motoren kunnen er vrij goed tegen. Je kunt dat deels oplossen door je vliegstijl, OF door domweg een beetje een overbemeten motor te monteren, dan wordt het nog leuk ook.
(Je kunt er ook van afzien natuurlijk, en gewoon lekker volgas doorknallen op methanol.)
Bij de meeste tweetakten is het relatief eenvoudig om wat aan de koeling te doen door extra koellichamen (helikoelkoppen o.i.d.) aan de motor te bevestigen.
Bij Viertakten is dat lastiger, al kan er echt wel iets, maar het vergt wat meer inventiviteit en handigheid.
Motorkappen zijn in zoverre een probleem, dat ze vaak de koeling niet echt bevorderen. Dus daar moet je OF heel zorgvuldig mee omgaan, OF nog een beetje meer rekening mee houden met je vliegstijl. Maar het kan wel, ik heb een jaren 90 F3A kist met een ASP 15 cc, onder een motorkap en met resopijp, en zolang ik uitsluitend volgas geef in de verticalen, en alle horizontale werk op half gas doe (meskant uitgezonderd) is het probleemloos mogelijk het instappers programma (F3A-C) te vliegen.
Ik heb een sleepkist die lang genoeg vol gas volhoud om de eerste 50~100 meter vlot door te komen, daarna sleep ik gewoon iets minder steil, ik kom er echt wel.
Gewoon als voorbeeld van wat er kan.
Walbro, dat moet je gewoon uit je hoofd zetten: die dingen zijn echt niet zo zaligmakend als iedereen beweert, geen enkele van mijn ombouwsels heeft er een, en ik durf mijn motoren naast iedere willekeurige motor met een Walbro neer te zetten...
Je kunt de meeste standaard methanol carburateurs met hele simpele middelen en binnen 10 minuten aanpassen voor benzine. Die tien minuten, dat geldt voor als je er al een stuk of wat gedaan hebt. Als je het voor het eerst doet, raad ik je DRINGEND aan om er flink de tijd voor te nemen, maar binnen een middag moet ook dan zonder problemen mogelijk zijn. Moeilijk is het absoluut niet, als je maar weet HOE, en dát kun je allemaal vinden in dit draadje:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/
In de allereerste post vind je een soort van "inhoudsopgave".
Ik ben alleen bang, dat de motoren die jij wilt ombouwen, airbleed carurateurs hebben. Dat KAN wel en is qua modificatiewerk zelfs nog veel simpeler, want je hoeft eigenlijk helemaal NIETS te doen, maar elluk foordeel hep se nadeel, dan heb je wat electronica voor nodig, plus een zender die geschikt is (vrij programmeerbare mixers met mix-curves). Aan die electronica kan ik je wel helpen.
Voor een idee: dit is een jaren 60 Webra (kamzuiger Blackhead en deze loopt ook op benzine.