Brandstof motoren

Die loopt lekker, Jan... kan nog wel wat langzamer stationair denk ik?
Maar klinkt heerlijk.

Dat starten is een genot, he?

Starten gaat echt super. Zowel warm als koud een tik en lopen. En niet terug slaan of achteruit aanslaan.
En kan best nog wat langzamer maar moet nog kijken of dit in de lucht ook betrouwbaar is.

En inderdaad een passende bougie geplaatst.

Jan
 
vanaf hoeveel cc zou het meerwaarde hebben om een onsteking in te bouwen
zou dit al voordelen hebben op bv een 10cc 4takt ?? of is het pas interessant vanaf een 15cc 4 takt
 
vanaf hoeveel cc zou het meerwaarde hebben om een onsteking in te bouwen
zou dit al voordelen hebben op bv een 10cc 4takt ?? of is het pas interessant vanaf een 15cc 4 takt
Dat hangt helemaal van je prioriteiten af... Als je écht waarde hecht aan makkelijk starten, heeft het al zin vanaf 2,5 cc tweetakt.
Als het je gaat om de brandstofbesparing (methanol) dan heeft het pas enigszins zin vanaf denk ik zo'n 20 cc als je niet zo vaak vliegt, mischien 15 of 10 cc als je heel veel vliegt, maar dan moet je wel echt heel erg veel vliegen. Want de voordelen van makkelijk starten en betrouwbare loop zijn er en blijven er, maar 5 cent per vliegmiddag besparen, schiet niet op.
Hoewel een groot deel van de besparing zit in dat je 0% Nitro en 15% olie kunt gaan stoken, vooral in viertakten, en dat scheelt fors in de brandstofkosten.

Als je "alternatieve brandstoffen" wilt gebruiken, dan heeft het altijd zijn, ongeacht de cylinderinhoud of de kosten, want dan heb je dat gewoon min of meer nodig. Er zijn benzine-gloeipluggen maar dan praat over specifieke motoren (en soms hele specifieke pluggen), OF het wordt een grote gok of dat duivelse ding wel lopen wil of niet...

Maar het is vooral, linksom of rechtsom, gewoon heel erg leuk om op die manier met je motoren bezig te zijn.
 
Brutus,
Ik loop al een tijdje rond om een glowmotor om te bouwen naar benzine, ik heb nog twee .60, Webra en Enya beide uit de 60er jaren, goeie compressie en goede lagers..
Nou lees ik me suf hierover en ik zie ook zaken voorbij komen als: niet doen, kop wordt veel te heet, de Walbro krijg je er niet goed (als dat al moet) op. Kortom beter niet doen.
Aan de andere kant zie ik ook veel omgebouwde motoren lekker lopen op Utube:confused:.
Kan jij hier wat licht op schijnen?
 
Kan jij hier wat licht op schijnen?
Ja hoor, dat kan ik...

Als je bang bent dat het een teleurstelling word, dan raad ik je sterk aan, om eerst een motor te verbouwen, die nog goed loopt, maar waar je geen traan om gaat laten. Daarna raad ik je aan om voor die ouwe motor die je toch nooit meer zou gaan gebruiken, toch nog maar snel even een kistje te regelen, want je gaat het gegarandeerd heel erg leuk vinden. Daarna ga je vast nog wel her en der wat I's vinden waar nog puntjes op gezet moeten worden, en da's nog véúéúl leuker...

Het zit als volgt: Je motor word met zekerheid heter. Of dat TE heet is, hangt van je vliegstijl af. Als je de gewoonte hebt om je gas als "aan/uit schakelaar" te gebruiken, tsja, dan zul je inderdaad bij sommige motoren iets aan de koeling moeten doen, maar sommige andere motoren kunnen er vrij goed tegen. Je kunt dat deels oplossen door je vliegstijl, OF door domweg een beetje een overbemeten motor te monteren, dan wordt het nog leuk ook.
(Je kunt er ook van afzien natuurlijk, en gewoon lekker volgas doorknallen op methanol.)

Bij de meeste tweetakten is het relatief eenvoudig om wat aan de koeling te doen door extra koellichamen (helikoelkoppen o.i.d.) aan de motor te bevestigen.
Bij Viertakten is dat lastiger, al kan er echt wel iets, maar het vergt wat meer inventiviteit en handigheid.
Motorkappen zijn in zoverre een probleem, dat ze vaak de koeling niet echt bevorderen. Dus daar moet je OF heel zorgvuldig mee omgaan, OF nog een beetje meer rekening mee houden met je vliegstijl. Maar het kan wel, ik heb een jaren 90 F3A kist met een ASP 15 cc, onder een motorkap en met resopijp, en zolang ik uitsluitend volgas geef in de verticalen, en alle horizontale werk op half gas doe (meskant uitgezonderd) is het probleemloos mogelijk het instappers programma (F3A-C) te vliegen.
Ik heb een sleepkist die lang genoeg vol gas volhoud om de eerste 50~100 meter vlot door te komen, daarna sleep ik gewoon iets minder steil, ik kom er echt wel.

Gewoon als voorbeeld van wat er kan.

Walbro, dat moet je gewoon uit je hoofd zetten: die dingen zijn echt niet zo zaligmakend als iedereen beweert, geen enkele van mijn ombouwsels heeft er een, en ik durf mijn motoren naast iedere willekeurige motor met een Walbro neer te zetten...
Je kunt de meeste standaard methanol carburateurs met hele simpele middelen en binnen 10 minuten aanpassen voor benzine. Die tien minuten, dat geldt voor als je er al een stuk of wat gedaan hebt. Als je het voor het eerst doet, raad ik je DRINGEND aan om er flink de tijd voor te nemen, maar binnen een middag moet ook dan zonder problemen mogelijk zijn. Moeilijk is het absoluut niet, als je maar weet HOE, en dát kun je allemaal vinden in dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/
In de allereerste post vind je een soort van "inhoudsopgave".
Ik ben alleen bang, dat de motoren die jij wilt ombouwen, airbleed carurateurs hebben. Dat KAN wel en is qua modificatiewerk zelfs nog veel simpeler, want je hoeft eigenlijk helemaal NIETS te doen, maar elluk foordeel hep se nadeel, dan heb je wat electronica voor nodig, plus een zender die geschikt is (vrij programmeerbare mixers met mix-curves). Aan die electronica kan ik je wel helpen.

Voor een idee: dit is een jaren 60 Webra (kamzuiger Blackhead en deze loopt ook op benzine.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens...

IMG-20201120-WA0002[1].jpeg


Twee heuse ASP .46 zuiger/cylinder setjes... Voor het geval ik een OS FX 46 o.i.d. tegen het lijf loop...
(Ze moesten even in de oven want om een of andere reden zaten beide zuigers redelijk ver in de voering gedrukt en ik wilde niks forceren. Bij 150 graden hadden ze nog een héééél licht duwtje nodig...)
 
Kijk eens...

Twee heuse ASP .46 zuiger/cylinder setjes... Voor het geval ik een OS FX 46 o.i.d. tegen het lijf loop...
)

is dit wat voor je ben een beetje aan het opruimen en ik doe er niks mee .

Sorry voor de beroerde foto's
 

Bijlagen

  • IMG_2824.JPG
    IMG_2824.JPG
    242,7 KB · Weergaven: 181
  • IMG_2825.JPG
    IMG_2825.JPG
    247,2 KB · Weergaven: 172
Oh, ja, absoluut! leg maar achteruit. Wat wil je er voor hebben?
 
stuur me even een pbje , prijs komen we wel uit .

kom je de motor op halen Rottevalle is niet heel ver uit de richting
 
Wie kent deze Kosmic .23 en weet er iets meer over te vertellen?
Made in Italy staat er op en de carburateur lijkt ook van Super Tigre te zijn.
Op zich geen bijzonder kam motortje maar in de jaren 70 heb ik er een gehad. Die zat op een airboot.
Stukje nostalgie dus.
En lopen doet hij ook.
Jan
 
  • Like
Reactions: jef
Wie kent deze Kosmic .23 en weet er iets meer over te vertellen?
Made in Italy staat er op en de carburateur lijkt ook van Super Tigre te zijn.
Op zich geen bijzonder kam motortje maar in de jaren 70 heb ik er een gehad. Die zat op een airboot.
Stukje nostalgie dus.
En lopen doet hij ook.
Jan

http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kosmic Review.html
 
Dank je Jef!
Ik had dit ook gevonden
Echt veel te vinden op die site.
Maar over het merk wordt niet veel verteld.
En waren dit de enige motoren die ze maakte.
Misschien ook beter als ik het verhaal lees van de 23 RC.....
Blijkbaar een zeer kleine speler op de markt en toevallig dat ik er in die jaren een gekocht heb.

Jan
 
Onlangs via 2dehands een Enya .35-4C overgenomen , toen ik met de krukas draaide leek het of ik in het BDP de kruk een stukje links-rechts kon draaien , terwijl de rest leek te blijven staan in het BDP :eek::rolleyes:
Ik dacht dat het big-end uitgelopen was , daarom op de operatie tafel , nu bleek alles in orde en de motor ziet er nog heel proper uit binnenin , heeft weinig gelopen denk ik , zoveel te beter natuurlijk :p
Enkel de propmeenemer is kompleet verknoeid , wat ermee gebeurd is weet ik niet maar het gat met de platte kant waarmee deze op de krukas zit heeft VEEL speling en dat is waarschijnlijk wat ik voelde bij het ronddraaien :mad:
Een propmeenemer maken is op zich niet moeilijk , enkel het gat met die platte kant in , dat is een ander verhaal :confused:

DSCN7647.JPG


DSCN7648.JPG


DSCN7650.JPG


DSCN7651.JPG


DSCN7652.JPG
 
Back
Top