Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Scheelt wel iets aan compressie, maar niet zo heel veel. Het feit dat de electrode veel dieper zit en daarmee dus de vonk in een kleiner volume wellicht meer van invloed zal zijn. Ik heb even naar de tekeningen zitten kijken. Zo te zien heeft de doe-het-zelf bougie van Jan Ridders een iets langere schroefdraad en die zal er dus verder ingaan. Voorlopig hou ik het allemaal zo. Het gaat nog wel een tijdje duren voordat ik kan beginnen met testen!

    Jeroen
     
    R Groen en Potter vinden dit leuk.
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    R Groen en Stoompomp vinden dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    En dat op een zondag Jeroen?
    Dat is serieus werken.
    Gereedschap heb je genoeg.
    Die conische pen van de fuseekogel wil er wel eens slecht uit.
    Conische passingen zoals deze maak ik wel eens snel heet en dan gelijk een klap of persen.
    Maar het is je gelukt.
    Prima.

    Veel rijplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Weer wat voortgang met Debbie

    Lagerbusje uit een stukje brons gemaakt

    PB250001.jpg

    Lagerbusje met de bekende oven/diepvries methode behandeld en ingeperst
    PB250002.jpg

    Vervolgens van staal nog een pennetje gemaakt. Moest wel precies. Perspassing in de gaffel en in het lagerbusje moet ie zonder speling draaien:

    PB250003.jpg

    Begint er al een beetje op te lijken

    PB250005.jpg

    Volgende onderdeel: Tweemaal een support voor de as/vliegwiel. Dat wordt nog een heel gedoe met mijn klein freesbank. Eerst alles maar weer gaan aftekenen

    Jeroen
     
    ozy, Gea, R Groen en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,

    Je weet toch maar "wat mooi" werk te maken.
    Ziet er strak uit.

    "gedoe met mijn klein freesbank"
    Ook dat gaat jou lukken.
    En anders van je volgende zondagsgeld een grotere?

    Succes Jeroen,
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Jeroen, ik ben tot nu toe een stille bewonderaar en meelezer. Je blijft met een hoge kwaliteit bouwen, ziet er goed uit! Toch nog een vraag: komt er nog een contramoer tegen de gaffel of borg je de gaffel alleen met Loctite op de draad?
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Jazeker, er komt een contramoer op! Staat ook zo in het ontwerp van Jan Ridders. Ben ik niet aan toegekomen. Ik vind het leuk om het zo een beetje in elkaar te zetten. Geeft de burger een beetje moed, want het is nog een hele bevalling, maar wel erg leuk en leerzaam.

    Aan de zuigerzijde geen contramoer, maar daar is het draad aanzienlijk langer en zit bijna 20-22mm diep in de zuiger en zou loctite voldoende moeten zijn. Moet nog wel eens kijken naar de temperatuur waar mijn huidige loctite tegen bestand is.

    sheet 6 piston plus rod.jpeg
     
    Demaic en Potter vinden dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisterenavond begonnen me de staanders. Ik heb twee stukjes aluminium. En de lagertjes

    PB270001.jpg

    Eerst aftekenen. De meest kritische maat is de lengte tussen onderkant staander en hartlijn lager. Voor beide staanders moeten die precies gelijk worden. Ik heb voorlopig even 2mm extra materiaal onderaan gelaten zodat ik later een perfecte uitlijning kan doen.

    PB270002.jpg

    Kan alles wel frezen, maar in geval van mijn freesmachine gaat zagen een heel stuk sneller.

    PB270005.jpg

    Begint er al een beetje op te lijken.

    PB270012.jpg

    Om de bovenste ronding te frezen ga ik dezelfde techniek gebruiken als eerder voor de drijfstang. Ik had hetzelfde tooltje kunnen gebruiken, maar deze radius en materiaaldikte is twee maal groter. Dus een upgrade van 6mm naar 10mm leek me wel gepast.

    Centerboor / 10 mm boor

    PB270013.jpg
    PB270014.jpg

    Snel even nieuw tooltje gemaakt:

    PB270016.jpg

    PB270018.jpg

    Dus dat moet gaan lukken! Mijn grootste uitdaging voor deze staanders is het gat voor het lager. Dat moet 26mm worden en er blijft een borst achter die het lager op zijn plek houdt. Op mijn freesbank wordt dat niks, heb ik ook geen spullen voor. Dus het plan was om het op de draaibank te doen. Maar of dat zou passen was nog maar de vraag. Zo groot is mijn draaibank nou ook weer niet. Dus gisterenavond ook maar even geprobeerd of dat überhaupt gaat lukken.

    PB270019.jpg

    PB270020.jpg

    Ik moest nog wat meer materiaal weg zagen, maar het lijkt precies te passen! Valt niet tegen!

    Dus nu eerst de ronding bovenop de staander frezen en vervolgens het gat op de draaibank uitdraaien. Daarna de rest van de vorm van de standaard frezen.

    Jeroen
     
    ozy, Demaic, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Lekker bezig Jeroen.
    Ik had bij mijn motor de frameplaten op elkaar geklemd met parallelklemmen en toen alle bewerkingen uitgevoerd zodat ze gelijk werden.
    Maar ik weet niet of dat bij jou ook mogelijk is, als je ze op elkaar klemt of je dan alle bewerkingen wel uit kunt voeren.
    Het is wel een nauwkeurig klusje, want het is wel fijn als de lagers in lijn staan.
    Succes.
    Gr. Ruud.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ben benieuwd naar jouw oplossing.
    Zelf had ik een overeenkomstig probleem met de 3 lagersteunen van de krukas van de stoommachine.
    Succes, Henk.
     
    R Groen vindt dit leuk.
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Of tijdelijk vastplakken met Loctite en later los halen door het een beetje te verwarmen!
     
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De twee tegelijk helemaal afwerken gaat niet , er zit een kraag aan het gat voor de kogellager. Zie de tekening op de achtergrond.
    Dirk
     
  13. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Voor de lagersteunen (met gemonteerd lager) te monteren.. een rechte as door door de lagers.
    Vervolgens onder elk lagersteun een likje stabilit express of ingedikte epoxi of kneedbaar staal of... ( wat je hebt) en het totaal met de rechte as, monteren.
    De lagersteunen net niet te vast draaien...
    De as moet licht blijven draaien.
    De handel laten uitharden en de as kan je verwijderen.
    Wil je de lagersteunen demontabel houden, maar wel optimaal uitgelijnd..dan een van de twee vlakken per lagersteun, voorzien van dunne huishoud folie, zodat het opvullende materiaal niet hecht.
    Kan ook met beetje dun aangebracht vet.
    Als je dan elk lagersteuntje van een merkje voorziet, kan je de lagersteuntjes altijd weer op en in de goede positie terug plaatsen...niet alleen in bijv.hoogte, maar soms ook in kanteling.
    Kogel/naald lagering vangt veel onnauwkeurgheid op.
    Nette bronzen lagering klemt subiet de as, bij de minste onvolkomenheid.
    Het probleem zit hem vaak niet in de fundatie.. die zal je netjes gevlakt hebben of in 1 slag gefraisd.
    De lagersteunen(inkluis gemonteerd lager) zelf hebben vaak een minieme afwijking.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De kraag geeft de mogelijkheid om de boringen in lijn te houden.
    Een korte as van 1,9 maal de lager breedte in de boringen.
    De beide beide steunen zijn op dit punt gefixeerd.
    In het uit te zagen deel tussen de benen een dikke klembout.
    Als meetreferentie een boring van 1mm in de korte as met hierin een stift.
    Vanaf de stift is de hoogte af te meten.
    Na verwijderen van de meetstift kan het geheel, afgetekend, in de werkstukhouder van de frees bank geklemd worden.
    Kort voorstel, Henk
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    En hoe maak je die boringen voor de lagers tegelijkertijd met de twee platen op elkaar geklemd , gelijmd of geklonken?
    Dirk
     
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt voor al jullie reacties en meedenken. Mijn overwegingen om de twee platen niet op elkaar te plaatsen was inderdaad de kraag, maar ook het feit dat het dan een 20mm dikke plaat wordt. Wat voor mijn freesmachientje wel een hele kluif wordt. Dus gekozen voor deze wat bewerkelijkere aanpak.

    Voor de uiteindelijke uitlijning diverse mogelijkheden en dat was nog voordat ik al jullie suggesties zag.

    Jeroen
     
    Zeiler en R Groen vinden dit leuk.
  17. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dit weekend weer een stukje verder gekomen met Debbie.

    Allereerst maar eens de ronding aan de staander gefreesd op de bekende manier.

    PC060001.jpg

    De tekening zegt 34 mm, dus dit is keurig!

    PC060004.jpg

    Vervolgens in de draaibank om het gat van 10mm naar 26mm te vergroten. Eerst natuurlijk goed inspannen en precies uitlijnen. Dat laatst lukte voor geen meter. Dat kwam omdat twee van de klauwen in de zijkant van de staander drukte. Dat houdt ‘m wel goed op zijn plaats. Maar daarmee lukt het niet om het werkstukje te verplaatsen om uittelijnen.

    PC060005.jpg

    Gelukkig had ik voldoende materiaal aan beide zijde laten zitten om even een kleine, tijdelijke, modificatie door te voeren:

    PC060008.jpg

    ging gelijk een stuk beter:

    PC060011.jpg

    Draaien maar, niet te hard, ongeveer 200rpm.

    PC060009.jpg

    Eerst het 10mm gat opgeboord met mijn grootste boor, 13mm. Daarna kan ik erin met mijn binnendraaibeitel. Meetklokje om de diepte in de gaten te houden:

    PC060013.jpg

    Met deze opstelling kan ik eenvoudig de beitel wegnemen om metingen te doen en weer terugplaatsen. Ongetwijfeld niet helemaal precies, maar voor dit werk precies genoeg en gemakkelijk.

    PC060014.jpg

    Lagertje is 26mm rond en 8mm dik. Past heel precies

    PC060015.jpg

    Moet de staander nog een keer inspannen om vervolgens het gat van 13mm uit te draaien zodat het een kraag van 2mm wordt. Wel omslachtig, maar ik heb geen haast. Vervolgens kan ik dan de staander verder frezen op de juiste maat. Aan de onderkant laat ik een paar mm extra. Dan maak ik de tweede staander. Ik heb ook al een ideetje hoe ik ervoor kan zorgen dat de lagers uiteindelijk zo precies mogelijk in lijn komen te staan.

    Hopelijk van de week weer verder. Ik wil ook de komende dagen alle materialen bestellen die ik nodig heb voor de carburator. Wil graag alles voor de kerst in huis hebben. Ik heb ruim twee weken vakantie, dus ik hoop dan een heel eind te komen. Moet natuurlijk ook nog wel wat aan mijn oldtimers sleutelen!

    Jeroen
     
    Potter, willum, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Mooi gemaakt zo Jeroen.
    Ook een goede oplossing om alles uit te lijnen, vaak is dat nog meer werk dan de bewerking zelf.
    Als je de tweede straks klaar hebt kun je een as door de twee lagers doen en dan samenklemmen en dan de onderzijde van de twee standers in één keer frezen, dan heb je hem altijd op dezelfde hoogte.
    Gaat allemaal goed komen zie ik wel.
    Succes met verder bouwen.
    Groet,
    Ruud.
     
    willum en JeroenDorr vinden dit leuk.
  19. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hi Ruud,
    Ja, dat had ik precies zo bedacht! De enige echte kritische maat is de hoogte van de onderkant staander tot hart lager. De rest is allemaal optisch. En die maat wordt nu bepaald door de verticale hoogte van de zuigerstang hart tov bodem plaat.
    Hartlijn zuigerstang moet idealiter de verticale hartlijn van de staander precies haaks doorsnijden.

    Eerste maar eens eentje helemaal afmaken.

    Jeroen
     
    willum en R Groen vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Tijdens het weekend een klein beetje verder gekomen, maar toch ook weer niet!

    Staander opnieuw ingespannen om de kraag juist te krijgen. M.b.v. center in de losse kop was het bestaande gat heel snel op de juiste plek te krijgen.

    PC080004.jpg

    En draaien maar weer!

    PC080005.jpg

    Keurig resultaat

    PC080006.jpg
    PC080007.jpg

    Terug naar mijn freesbank. Ik heb nogal wat tijd besteed aan hoe ik het beste de zijkanten van de staander op maat kon krijgen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het op deze manier te doen. Niet ideaal, zou het liever doen met de staander horizontaal liggend, maar dit gaat met mijn freesbank toch wat beter.

    PC080008.jpg

    PC080009.jpg

    Uiteindelijk is het gelukt. Dus toen alleen nog even de juiste maten erop krassen zodat ik ook de binnenkant van de staander kan uitfrezen. Toen realiseerde ik dat een kapitale fout heb gemaakt. De maatvoering is volledig verkeerd. Deze staander is veel te hoog. Het overkomt me helaas tegenwoordig meer en meer dat ik maatvoering vanuit een tekening niet goed op het werkstuk kan krijgen. Dit is niet te herstellen, dus terug naar af en helemaal opnieuw. Nou ja, zit er verder niet zo heel erg mee.

    PC120014.jpg

    Moest wel even een nieuw aluminium plaatje bestellen bij Sauerbier. Gelijk alle materialen voor de carburator ook maar mee besteld. Hopelijk kan in de kerstvakantie wat beter opschieten.

    Jeroen
     
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina