Bouw van Debbie, tweetakt motor

Ziet er mooi strak uit Jeroen.
Dit zuigertje krijgt geen zuigerveren, begrijp ik.
Ik neem aan dat een passing van 0.02mm genoeg is om een goede compressie te krijgen en het zaakje toch mooi soepel te laten lopen.
Volgende keer dat ik bij HBM ben ook maar eens een hoonapparaatje meenemen, koffie heb ik zelf nog wel :rofl::rofl:
Groet,
Ruud.
 
Koffie

Volgende keer dat ik bij XXX ben ook maar eens een hoonapparaatje meenemen,
koffie heb ik zelf nog wel :rofl::rofl:


Dat is mooi.
Koffie hebben ze volgens mij nog steeds niet.

Veel plezier Ruud,
willum
 
Dat is niet aan de orde bij Debbie want er is helemaal geen smering! Jeroen

Helemaal geen smering :confused:
Dat zou me verbazen , dan gaat het motortje zeer snel vastlopen !
Het is toch een 2-takt motor , dan moet je toch olie toevoegen bij de benzine .
Voor de rest prima werk :thumbsup:

Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Werkt dat olie in een " verdamp" carburator?
De benzine verdampt , maar blijft de olie dan niet achter ?
Dirk
 
Hoonen
waarom hoon jij met een accuboormachine?
Waarom niet in je kolomboor,
of in je draaibank?

Willum,

Meerdere redenen:

Om te honen moet je een juiste afweging maken tussen de omwenteling van de hooisteentjes en de beweging over het werkstuk. Als je echt hoont voor een cylinder moet je zorgen dat je op 45 graden uitkomt. In mijn geval komt het allemaal wat minder precies. Maar toch. Je wilt toch een redelijke beweging maken over het werkstuk terwijl de hoonsteentjes rond draaien.

Nog de kolomboor of de draaibank is geschikt om bij redelijke toerentallen dat soort bewegingen over het werkstuk te realiseren. Bij een paar honderd toeren per minuut moet je al redelijk agressief de hoonbeiteltjes heen en weer bewegen.

Dit hoon-tooltje heeft een verend/flexibele verbinding. Dus ideaal voor een accuboormachine oid.

Nog even over de koffie: Honen gaat erg langzaam, dus als je tien minuten koffie gebruikt ipv hoonvloeistof maakt dat allemaal niet erg uit!

Jeroen
 
Werkt dat olie in een " verdamp" carburator?
De benzine verdampt , maar blijft de olie dan niet achter ?
/QUOTE]

Dirk,
Volgens de ontwerper Jan Ridder, is dit tweetakt motortje ontworpen om kortstondig, min of meer onbelast, te draaien. Dus smering is eigenlijk geen punt. Jan haalt aan dat de cylinder en zuiger van gietijzer zijn, “zelfsmerend”?

De carburator zou werken op normale autobenzine (E95) of Colefuel, wat gebruikt wordt in camping brandertjes.
Als ik dit motortje een of twee keer aan de praat krijg is het mooi zat. Gauw een videootje maken en hier posten!!

Ik weet niet wat deze verdamp carburator met een normale tweetakt mix doet: blijft de olie achter of komt die mee met de benzine damp. Gelet op bovenstaand niet zo relevant, maar wel een interessant vraag waar ik het antwoord ook zo niet op heb.

De compressie van dit ontwerp is slecht 1;5 of 1:6 oid, dus ik moet nog zien dat het allemaal gaat werken. Smering is wel het minst van mijn zorgen. Ik moet nu beginnen aan de drijfstang, het vliegwiel en de staanders voor de lagers van het vliegwiel. Allemaal draait/frees klussen die mijn vaardigheden tot op heden ver overstijgen!!!!!

Dus nog veel te doen, voordat ik me over smering zorgen maak, als ik me überhaupt over smering zorgen ga maken!

Jeroen
 
Helemaal geen smering :confused:
Dat zou me verbazen , dan gaat het motortje zeer snel vastlopen !
Het is toch een 2-takt motor , dan moet je toch olie toevoegen bij de benzine .
Voor de rest prima werk :thumbsup:

Dank Jef,
Zie mijn antwoord aan Dirk. Smering is niet echt een probleem op dit moment!
 
Eindelijk weer eens wat aan Debbie kunnen doen. Was weer een stap terug en twee vooruit!

Ik was van het weekend al even bezig geweest. Ik dacht dat het zuigertje, de cylinder en het dekseltje allemaal zo mooi paste. Maar dat bleek toch niet helemaal goed te gaan

Hier kan je zien wat er aan de hand is: Met het zuigertje ver in de cylinder wordt het dekseltje scheef gedrukt. Dat kon aan het gat liggen in de lagerbus. Leek me stug, na alle uitlijnperikelen.

PB090001.jpg


Lag dus gewoon aan het gat/draad wat ik in de zuiger had gemaakt. Net niet helemaal haaks op de onderkant van de zuiger!

PB090002.jpg


Daar viel niks aan te doen. Dus maar even snel een ander zuigertje gedraaid. Was met een uurtje al gedaan. Ik had eigenlijk ook zo’n tap-tooltje willen maken als Ruud laatst heeft gedaan. Had helaas het materiaal niet in huis. Dus dan maar voorzichtig op deze manier:

PB090011.jpg


Tape gewoon inspannen. Vaste kop met de hand draaien en tegen de losse kop aandrukken. Ging perfect!

PB090014.jpg


Nu is het allemaal perfect!

Dus toch weer goed gekomen. Nu even een nieuw gaffel maken, want zoals eerder gemeld, daar zit het gat dus ook, helaas, niet recht. Al doende leert men, heet dat dan!

Jeroen
 
Jeroen,
Jij hoeft niet jaloers te zijn. je maakt zelf een mooie motor die er ook nog eens fantastisch uitziet.
En ook bij mij gaat er wel eens wat fout (regelmatig zelfs) maar daar leer je weer van.
Ik ga ook nog eens voor de Debby want ik vind het ook een leuk motortje.
Groet,
Ruud.
 
Weer een beetje verder gekomen met de gaffel. Eindeloos meten om zeker te weten dat het gat nu wel haaks is!

PB100013.jpg


Wilde wel zeker zijn dat het tappen ook goed gaat. Mijn eerder gefabriceerde taptooltje paste niet in mijn frees. Dus even de achterkant op maat gemaakt, zodat ie in de spantang past.

PB100014.jpg


PB100015.jpg


Zit in ieder geval keurig recht dit keer!

PB100016.jpg


PB100017.jpg


Op de een of andere manier lukt het me niet om de interne draad met de tap diep genoeg te krijgen. Op de vorige gaffel was het gat weliswaar scheef, maar de draad zat veel dieper. Ik heb alles nog een keer nagemeten. Alle maten zijn hetzelfde, gat is exact de zelfde diepte (11mm, wat al 1mm meer is dan de tekening). Ik heb bij mijn beste weten slechts 1 setje M6 x 1 tap en ook maar 1 boor 5mm. Dus ik snap niet hoe ik op de vorige gaffel de draad veel dieper heb gekregen in het gat. Verder niet zo’n heel groot probleem.

Morgen weer verder.

Jeroen
 
Jeroen,

Als de boring aan de maat voldoet,
en je gebruikt steeds de zelfde tap,
Heb je geen last van verstopping door tapspanen onder in het boorgat?
Dieper tapgat boren omwille van tapdiepte kan niet?



Verder:
Niet bij iedere tap begint de cindrische schroefdraad op de zelfde hoogte vanaf de punt gezien.
Het eerst draadvormende deel is conisch. Zie foto.
upload_2020-11-10_20-48-15.png

foto w.p. 11-2020

Bij deze reeks van zes tappen op de foto is de punt in lijn.
De rechtse twee tappen is een set, een voorsnijder en een nasnijder voor de volle draad.
De rechtse tap komt het diepst van de hele set in het boorgat.
Als het dan nog niet diep genoeg is,
heb ik wel eens gezien dan mensen de top bij de nasnijder afslijpen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Heb je geen last van verstopping door tapspanen onder in het boorgat?
Dieper tapgat boren omwille van tapdiepte kan niet?

Nee, geen tapspanen, meerdere keren alles eruit geblazen en opnieuw geprobeerd. Dieper boren doe ik liever niet. Want dan komt het gat, en de tap, in de onderkant van de vork terecht. Voorlopig laat ik het zo. Ik vermoed dat als ik alles ga vast zetten op de fundering dat ik sowieso nog een keer de afstelling van de zuigerstang goed moet gaan bekijken. Ik heb een standaard setje van drie tappen, maar zelfs de nasnijder gaat niet diep genoeg.

Hou mijn ogen open voor een tap die een paar mm verder komt,
 
Tappen

Ik ben even naar de werkplaats gelopen:
upload_2020-11-10_21-21-53.png

foto w.p.11-2020
M6 normaal
De rechtse tap is met vlakke top.
De cilindrische schroefdraad begint hier 3mm van de top.
Tel daarbij op de 118 graden top van je 5mm boor zit je al snel op 4-5mm waar geen schroefdraad komt.

Willum
 
Tap nemen voor blinde gaten.

Tel daarbij op de 118 graden top van je 5mm boor zit je al snel op 4-5mm waar geen schroefdraad komt.

Zojuist een tap voor blinde gaten gevonden op het internet. Gelijk maar besteld. Inderdaad er blijft zeker zo’n 4-5mm waar geen schroefdraad op zit. Op het zuigertje is hetzelfde. Om later de exacte afstelling van de zuiger tov in/uitlaat poorten te krijgen wil ik zoveel mogelijk van het schroefdraad in de zuiger en de gaffel kunnen benutten.

Bedankt voor alle suggesties

Jeroen
 
Back
Top