Dit weekend weer een stukje verder gekomen met Debbie.
Allereerst maar eens de ronding aan de staander gefreesd op de bekende manier.
De tekening zegt 34 mm, dus dit is keurig!
Vervolgens in de draaibank om het gat van 10mm naar 26mm te vergroten. Eerst natuurlijk goed inspannen en precies uitlijnen. Dat laatst lukte voor geen meter. Dat kwam omdat twee van de klauwen in de zijkant van de staander drukte. Dat houdt ‘m wel goed op zijn plaats. Maar daarmee lukt het niet om het werkstukje te verplaatsen om uittelijnen.
Gelukkig had ik voldoende materiaal aan beide zijde laten zitten om even een kleine, tijdelijke, modificatie door te voeren:
ging gelijk een stuk beter:
Draaien maar, niet te hard, ongeveer 200rpm.
Eerst het 10mm gat opgeboord met mijn grootste boor, 13mm. Daarna kan ik erin met mijn binnendraaibeitel. Meetklokje om de diepte in de gaten te houden:
Met deze opstelling kan ik eenvoudig de beitel wegnemen om metingen te doen en weer terugplaatsen. Ongetwijfeld niet helemaal precies, maar voor dit werk precies genoeg en gemakkelijk.
Lagertje is 26mm rond en 8mm dik. Past heel precies
Moet de staander nog een keer inspannen om vervolgens het gat van 13mm uit te draaien zodat het een kraag van 2mm wordt. Wel omslachtig, maar ik heb geen haast. Vervolgens kan ik dan de staander verder frezen op de juiste maat. Aan de onderkant laat ik een paar mm extra. Dan maak ik de tweede staander. Ik heb ook al een ideetje hoe ik ervoor kan zorgen dat de lagers uiteindelijk zo precies mogelijk in lijn komen te staan.
Hopelijk van de week weer verder. Ik wil ook de komende dagen alle materialen bestellen die ik nodig heb voor de carburator. Wil graag alles voor de kerst in huis hebben. Ik heb ruim twee weken vakantie, dus ik hoop dan een heel eind te komen. Moet natuurlijk ook nog wel wat aan mijn oldtimers sleutelen!
Jeroen