Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario

Discussie in 'Metaal Modelbouw' gestart door P Voogt, 29 jul 2020.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Meen je dat nou? :D (Je hebt je vertikt, denk ik)
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Oeps, dank voor de opmerkzaamheid. Aangepast.
     
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 13, deel 1:
    097 Hfst 13-1.jpg

    We zijn nu toe aan de werkende delen van de Ducati. Omdat het best interessant is hoe deze zijn opgebouwd en hoe de afzonderlijke onderdelen zijn gemaakt, heb ik ook wat opnamen gemaakt van de onderdelen. En soms wat tussen stappen. Met daarbij ook wat Tips&Tricks.

    Stap 1:
    Vorkpoten:

    De onderdelen:
    098 Vork2.jpg

    Bij het monteren van de ‘upside-down’ buiten veerpoten aan de binnen poten, moet je met de schroevendraaier een knap stuk de buitenpoot in. Dan moet je schroef met ring precies recht in en voor het daarvoor bestemde gat komen in de top van de binnen poot. Dat kost aardig wat pogingen:
    099 Vork3.jpg
    Handiger is om het schroefje met een veer-vierklauw bij de kop te pakken en het schroefje dat naar binnen te steken en de eerste (kwart) slag te laten maken. Zodat het wel recht in het schroefdraad draait:
    100 Vork4.jpg
    In elkaar gezet heeft een vorkpoot dan deze veerweg. Daar zit best spanning op, want ik kreeg bijna kramp in mijn hand.
    101 Vork5.jpg

    Morgen verder ........
    Groetjes, Peter
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooie materialen! Ben benieuwd naar de complete voorvork.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Klopt. Er is veel aandacht aan besteed en met zorg verpakt. Een genot om mee te werken.
    Gr. Peter
     
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Stap 2:
    Remschijven:

    De onderdelen, allemaal van metaal:
    102 Rem1.jpg

    Ook bij de Ducati zijn het zwevende remschijven. De schijven zelf zijn met 6 bussen verbonden aan het frame:
    103 Rem2.jpg
    Het makkelijkste werken is om de 6 busjes met hun flens naar beneden, in de 6 uitsparingen van het frame te schuiven. Dan de remschijf daarom plaatsen (kan maar op 1 manier) en de 6 busjes voorzien van de ringen.
    Vervolgens worden deze gefixeerd met 6 ring-clips:
    104 Rem3.jpg
    Schuif deze bij voorkeur niet met een kleine schroevendraaier op hun plek. De kans is groot dat je bij 1 van de 12 er af schiet en met de schroevendraaier in je vingen steekt. Met een punt tangetje gaat dit veel beheerster. Let wel op de de armpjes van de clips onder de flensrand vallen. Anders springt deze er gegarandeerd af.

    Na even knutselen heb je dat 2 remschijven zwevend aan hun frame zitten:
    105 Rem4.jpg

    Stap 3:
    De voorvelg:

    De onderdelen:
    106 Rem5.jpg

    Niet al te veel werk om deze in elkaar te zetten:
    107 Rem6.jpg
    Met tevens de ABS sensor-ring en een haaks ventiel.
    Deze 2 zijn van kunststof. Bij het model uit 2016 waren deze grijs van kleur. Ik had mij al voorgenomen om deze zelf te spuiten, want ze zagen er wel erg goedkoop uit. Maar Pocher/Hornby heeft goed naar de review geluisterd/gekeken en de frames met die onderdelen zelf gespoten. Top!

    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF en Johannes59 vinden dit leuk.
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 13, Deel 2:
    108 Hfst 13-2.jpg
    Stap 4:
    Voorband:

    De onderdelen:
    109 Voorband1.jpg

    De band is voorzien van mooi graphics:
    110 Voorband2.jpg
    De band eerst opgewarmd in warm water, daarna gemonteerd in de juiste ‘rijrichting'. Het wiel met de ABS sensor ring naar links:
    111 Voorband3.jpg

    Stap 5 kost even wat meer tijd. Moet de 'banje-plugs' maken in de beide remklauwen.
    Groetjes, Peter
     
    TIMBERWOLF, HeliKoper en Johannes59 vinden dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Stap 5:
    Remklauwen:

    De onderdelen:
    112 Rem1.jpg

    Samengevoegd:
    113 Rem2.jpg
    Met de decals:
    -Ohlins voorvork;
    -Marchesini FORGED velg.
    En de naam Brembo is deze keer al ingekleurd.

    Gr. Peter
     
    M@rcel, Johannes59 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. CJanse

    CJanse

    Lid geworden:
    26 dec 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Peter, wat een mooie gedetailleerde reportage! Ik ben ook in het bezit van een afgebouwde eerste versie en heb de tweede versie nog in de doos liggen.
    Ik weet niet hoe je er over denkt maar mijn voorvorkpoot heb ik voorzien van een zwarte rand zodat het net lijkt of de oliekeerring aanwezig is. Ik heb voor
    de originele boutjes van Pocher steeds een beetje olie gebruikt in het tapgat en geen enkele bout is afgebroken. Groet, Cor.

    DSC01828.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Cor,
    Dank voor je reactie. Dat is een goed idee. Ik heb nu div. O-ringetjes (ergens). Zal eens kijken of dat wat is.
    Ik kan er nu nog goed bij om ze nog even uit elkaars halen.
    Gr. Peter
     
    CJanse vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Voordat het volgende deel aan de orde komt, eerst nog 2 extra’s op de voorvork.
    De ABS sensor op de linker vorkpoot aangebracht. Is een bogiekap van een oude Pocher 1:8 auto ;-)
    114 ABS.jpg

    En hier gemonteerd te zien, samen met de zwarte vorkpoot afdichting. Naar aanleiding van de tip van Cor. Cor nogmaals bedankt!
    115 Vorkring.jpg

    Hoofdstuk 14, Deel 1:
    116 Hfst 14-1.jpg

    Stap 1:
    Achterbrug:

    De onderdelen:
    117 Achterbrug1.jpg
    Om al die mat zwarte delen een beetje tot uitingen laten komen, moest ik wat extra's doen met de belichting.

    Het is een beetje zoeken om aan de hand van de instructie alle delen te monteren. Omdat de 2 hoofddelen van de achterbrug nogal gebogen zijn. En op de tekening zitten enkele bevestigingspunten een beetje verstopt.
    Daarom een tussenstap naar de montage tot 2 hoofdonderdelen
    118 Achterbrug2.jpg
    119 Achterbrug3.jpg
    Nee, het wordt geen sneeuwscooter ;-)

    De 2 delen samengevoegd:
    120 Achterbrug4.jpg
    121 Achterbrug4.jpg
    Opletten dat de remleiding los in de geleiding over de achterbrug loop en hij nergens klem zit. Dan kan hij strak verschoven worden op juiste lengte richting achterrem.

    Ducati heeft er bij de ontwikkeling echt een 3D juweeltje van gemaakt.
    Groetjes, Peter
     
    M@rcel, TIMBERWOLF en Johannes59 vinden dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Stap 2:
    Excentrische achteras behuizing + remklauw:

    De onderdelen
    122 Achterashuis1.jpg

    Gemonteerd:
    linker zijde:
    123 Achterashuis2.jpg

    Rechter zijde:
    124 Achterashuis3.jpg
    De remleiding wordt nog goed gelegd, samen met de ABS-sensor kabel.

    Met nog een extra foto, want ik was de M2x6 Socket-head Allen screws van Paul Koo vergeten:
    125 Achterashuis4.jpg
    Dus i.p.v. de zwarte kruiskop Pilip boutjes.
    Groetjes, Peter
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
    M@rcel, TIMBERWOLF, CJanse en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 14, Deel 2:
    126 Hfst 14-2.jpg

    Stap 3:
    Achterwiel: Velg + Band

    De onderdelen
    127 Achterwiel1.jpg

    Eerst de kleine decals aangebracht rond het asgat. Ze zijn iets meer dan 1 mm hoog. Links/onder als referentie voor de afmetingen, een tandenstoker.
    128 Achterwiel2.jpg

    De velg met de band (gemonteerd in de juiste draairichting), achteras, remschijf en ABS sensorring:
    129 Achterwiel3.jpg
    Deze wordt straks vanaf de rechterzijde in de achterbrug gestoken.
    De band eerst even een poosje in het warm water gelegd, anders ging hij echt niet om de velg.

    De rechterzijde met borgmoer.
    130 Achterwiel3.jpg
    Het gewicht van het achterwiel is 1150 gr.

    Groetjes, Peter
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en Johannes59 vinden dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Stap 4:
    Achterbrug,. Wiel, tandwiel flens, remschoen:

    De onderdelen
    131 Achterwiel5.jpg

    Eerst de ABS sensor op arm van de remklauw bevestigd:
    132 Achterwiel6.jpg

    Het achterwiel in de behuizing gestoken:
    133 Achterwiel7.jpg

    Pocher levert de zwarte Philip-srews om het tandwiel met een flens aan de achteras te bevestigen.
    Paul Koo levert daar 6 mooie schroefeinden voor:
    134 Achterwiel8.jpg

    Samengevoegd:
    135 Achterwiel9.jpg

    Met de toegevoegde details:
    -rode verf op de schroefeinden, om zeker te zijn dat ze nog vast zitten;
    -de beveiligingsveer om de grote moer.

    De Complete linkerzijde:
    136 Achterwiel10.jpg

    En de rechterzijde:
    137 Achterwiel11.jpg
    Ook met de beveiligingsveer om de grote moer.

    Dit setje weegt bij elkaar 1626 gr.

    Groetjes, Peter
     
    TIMBERWOLF, M@rcel, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. CJanse

    CJanse

    Lid geworden:
    26 dec 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Vlaardingen
    Super gedetailleerde foto’s Peter!
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel.
    Ik doe mijn best. En met een beetje aandacht voor belichting ..... Gelukkig bevatten de onderdelen veel details ;).
    Gr. Peter
     
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Voor de volgende stappen ben ik zo eigenwijs geweest om de volgorde van de hoofdstukken wat te veranderen.
    De 3 grote delen gaan nu samengevoegd worden. Bij de bouw van de rode Duc in 2016 heb ik delen om hun kant gelegd en was het best een hoop gedoe om alles in elkaar te krijgen. En met het risico van afbrekende of verbuigende delen.
    Daarbij is het handig als je de garagesteun erbij gebruikt. Want je komt eigenlijk een handje te kort. Die steun kan dan mooi als 3e handje worden gebruikt.
    En voor de overzichtelijkheid heb ik de grote stappen in afzonderlijke posts gezet.

    Hoofdstuk 18:
    138 Hfst 18.jpg

    Garagesteun:
    De onderdelen
    139 Steun.jpg

    Samengevoegd:
    140 Steun1.jpg

    Groetjes, Peter
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Voor het samenvoegen van de 3 grote delen maak ik dus handig gebruik van de garagesteun.
    Dus eerst:
    Hoofdstuk 16, stap 1:
    141 Hfst 16.jpg

    De Achterbrug aan het motorblok:
    De garagesteun heb ik in de holle as van het achterwiel gestoken:
    142 Brug+Blok1.jpg
    Blijft nu mooi recht in positie staan.

    En kan ik nu met mijn rechterhand kantelen en met mijn linkerhand het deel met het motorblok in positie brengen:
    143 Brug+Blok2.jpg
    Met mijn linkerhand beide delen aan de achterzijde in positie vasthouden en de 1e bout met mijn rechterhand vastschroeven. Om deze bout scharniert tevens de achterbrug.

    Het is wel verstandig om een zacht blokje bij de hand te hebben om tussen het achterframe en de achterband te plaatsen. Want de schokbreker met veer wordt pas later gemonteerd. Zonder dat blokje drukt het achterspatbord tegen de uitlaat en tordeert die in zijn geheel.

    Nu het geheel omdraaien en de 2e bout bevestigen:
    144 Brug+Blok3.jpg

    Gr. Peter
     
    M@rcel, Herby63, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :wave
     
    P Voogt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina