Bouw van Upshur Hit & Miss motor

Vandaag het draaiwerk aan de zuiger gedaan.
Op de juiste diameter (25,36 mm) gedraaid.
De uitsparing voor de zuigerveer uitgestoken (met een beiteltje gekregen van Willum)
(Zuigerveer heeft Dirk voor mij gemaakt, de kennis om die te maken heb ik nog niet).
Binnenzijde uitgedraaid en netjes opmaat afgestoken.
IMG_5996 small.JPG
IMG_6001 small.JPG

IMG_6003 small.JPG
IMG_6007 small.JPG

Volgende keer gat voor pistonpen boren en ruimen en de lagerbus voor in de drijfstang maken.
Fijn weekend en de groetjes,
Ruud.
 
Ook jij!
Bij normaal draaiwerk gebruik ik de digitale schuifmaat.
Indien ik echt de diameter wil weten, dan grijp ik terug naar de beugel schroefmicrometer.
De meetnauwkeurigheid en ook de reproductie, herhalen van de meetwaarde, is en blijft een voordeel.
Succes met de verdere bouw. Groet, Henk
 
Mooi werk, complimenten.
Mooie oplossing om de zuigerpen te borgen met binnenzeskant stelschroeven met kratereind?. Met punt geeft schade op de pen en bij verwijderen ook schade in de boring.
Je hoeft nu geen klempassing in de zuiger, met borgveren voor het weglopen van de zuigerpen te gebruiken.
Vraag, daar tweetakt, ga je ook mengsmering gebruiken?
Groet, Henk.
 
Mooie oplossing om de zuigerpen te borgen met binnenzeskant stelschroeven met kratereind
Was niet mijn idee maar van Dirk, ere wie ere toekomt.
Is geen tweetakt maar viertakt, krijgt smering door voor het starten even de lagers een beetje van olie te voorzien.
Gr. Ruud.
 
Mooi werk, complimenten.
Mooie oplossing om de zuigerpen te borgen met binnenzeskant stelschroeven met kratereind?. Met punt geeft schade op de pen en bij verwijderen ook schade in de boring.
Je hoeft nu geen klempassing in de zuiger, met borgveren voor het weglopen van de zuigerpen te gebruiken.
Vraag, daar tweetakt, ga je ook mengsmering gebruiken?
Groet, Henk.
Twee platte vlakjes op de uiteinden van de zuigerpen en je krijgt geen putjes die de boringen kunnen beschadigen.
Bij deze viertakt motoren gebruik ik meestal wel mengsmering.
Het kan geen kwaad en ik vergeet al eens de smeerpot bij te vullen .:stout:
Dirk
 
Vanmiddag een nieuwe bewerking voor mij op de freesbank uitgevoerd.
Een opspandoorn met een zaag.
Ging prima maar de exacte hoogte bepalen viel niet mee, is daar een trucje voor?
Tandwielen-asje gedraaid, gleufje gezaagd en weer een onderdeeltje klaar.
IMG_6018 small.JPG
IMG_6020 small.JPG

IMG_6021 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Hi Ruud, ziet er weer mooi uit hoor! vraagje, waarom gezaagd en niet gewoon gefreesd? Heeft dat voor- en of nadelen? Zaag je in een keer of meerdere keren tot de juiste maat?

Alvast bedankt

Jeroen
 
waarom gezaagd en niet gewoon gefreesd
Geen idee Jeroen, ik had ooit eens zo'n setje met zagen en een doorn aangeschaft en wilde dit eens proberen.
En dit leek mij een mooi moment.
Ik heb het in meerdere keren gezaagd.
Het moest een sleuf worden van 3mm en had de keuze uit drie door mij aangeschafte zagen 1, 1.5 en 2 mm, ik heb de 1 mm genomen en drie keer gezaagd.
Dit ging prima.
Groet, Ruud.
 
Vandaag weer verder met de regulator.
Dit zijn allemaal wat kleine en wat bewerkelijkere onderdelen.
Eerst maar een homp messing op maat gedraaid en daarna frezen.
IMG_6033 small.JPG

Daarna het onderdeel afsteken.
Daarbij maakte de draaibank een hoop geluid ondanks het gebruik van een nieuwe afsteekbeitel.
Moet er bij vermelden dat ik dit bij een laag toerental gedaan heb, vanwege het grote stuk messing wat best wel ver uitstak.
Ik vond het zonde om er een stuk af te zagen, wat ik na de bewerking dan weer over hielt.
IMG_6037 small.JPG

Passen op het vliegwiel en de boring overnemen en gaten boren en tappen in het vliegwiel.
IMG_6041 small.JPG

Gaten boren in de lippen waaraan de bediening van de centrifugaal gewichten komen.
IMG_6044 small.JPG

Nu nog doorzagen (klusje voor morgen) en dan is er weer een onderdeeltje klaar.
Groet, Ruud.
 
Vanmorgen schroefdraad in de blokjes getapt en toen doorgezaagd.
De schroefdraad loopt nu mooi door en is het dus niet mogelijk de gleuf smaller te draaien.
Dit mag ook niet omdat de centrifugaal gewichten hierop moeten kunnen draaien.
IMG_6046 small.JPG

Na het doorzagen heb ik hem exact op de goede dikte gefreesd zodat de scharnierstripjes er soepel tussen kunnen.
IMG_6049 small.JPG

Nu de scharnierstripjes voor de centrifugaal gewichten maken (klein pruts werk, zagen en vijlen).
Groet, Ruud.
 
Vandaag de regulator verder afgemaakt.
Scharnierstripjes gemaakt uit een stukje rvs wat ik nog had liggen.
En de centrifugaal gewichtjes uit een stukje messing.
IMG_6053 small.JPG
IMG_6055 small.JPG

De hele handel op het vliegwiel gemonteerd, en gecontroleerd of het werk.
IMG_6058 small.JPG
IMG_6065 small.JPG

Nu nog een paar veertjes om de centrifugaal gewichtjes terug te trekken.
Prettig weekend en de groeten,
Ruud.
 
Mooi gemaakt, de oplossing met voorfrezen van de nok vindt ik een mooie probleem oplossing, voor komt veel vijlen.
Chapeau, Henk.
 
Back
Top