Vic Smeed Tomboy

Tja...wat nu? 2S 250? of motorloop tijd begrenzen?
Wat mij betreft vooral zorgen dat het een spelletje blijft zonder academische restricties. Uitdaging voor de dieselaars om de elektrovliegers bij te houden. Degene die koste wat kost wil winnen die moet dan maar een e-Tomboy maken. Ik hoop dat de rest vooral meedoet voor de fun en de gezelligheid.
 
Ah, ik had even gemist dat er verschil zat in de max vliegtijd. Moet goedkomen dan, 6 minuten op de diesel lijkt me te doen.
 
Laten we de Lipo's gelijk houden en dan een duur van 30 sec vastzetten.
De vlieger moet dan de motor uitschakelen op 30 sec en mag niet meer opstarten.
Met 40 of 50 sec is het toch niet meer leuk of prettig zo ver te klimmen, je kunt met een Tomboy niet naar 300m want dan zie je het model niet meer.
En als iemand vals wil spelen dan moet hij dat maar doen en gaan we dat snel genoeg zien.
 
Nog wel een vraagje kunnen in de Tomboy klasse ook gelijkwaardige (formaat etc) meevliegen.
Of gaan we ook echt nog een soort van E-1/2 A Texaco klasse krijgen
 
effe een voorbeeldje

upload_2020-12-2_23-16-26.png


Nog een voorbeeld

upload_2020-12-2_23-23-15.png


Okay nog een leuke dan

upload_2020-12-2_23-29-25.png
 
Een 0,3 kan best op een Tomboy, maar dan moet de prop wel wat harder draaien! Maar, Nino is een combatvlieger, dus die houdt wel van snelle motortjes! Toch? Ik als stuntvlieger heb liever een wat grotere die het wat rustiger aan doet...
Voor wat betreft elektro aandrijving, ik heb nogal wat praat over zware motoren en dito lipo's voorbij zien komen. Nu is mijn ervaring met elektro beperkt, maar ik heb een VV Veron Cardinal (zelfde formaat als een Tomboy) die het prima doet met een 1806/2300 kv op een 7x4 prop, met een 2S 260 lipo. De Meijdam timer staat afgesteld op 30 sec. motorloop, en het lipo'tje kan dat 4 keer! Dan zit hij vrijwel op z'n bewaarspanning, als bonus. Met het ingestelde toerental klimt het model licht. Het systeem kan best meer toeren maken, dan wordt de stijgvlucht sneller en misschien kan het lipo'tje dan 3x 30 seconden... Binnenkort maar eens uitproberen..
 
Wat een mooie Tomboys hier :wave

Leuk om inspiratie op te doen voor een kleurenschema. Papier het mooiste maar dat durf ik niet aan, het zal gewoon folie worden.

Wat de motoren betreft: volgens Alex zijn de Redfin 0,5cc dieseltjes vergelijkbaar met de 0,75cc Mills motortjes qua power dus dat lijkt ook een goede kandidaat te zijn om toe te voegen aan het reglement.
Zou een 0.33 cc voldoende power
Een 0,3 kan best op een Tomboy, maar dan moet de prop wel wat harder draaien! Maar, Nino is een combatvlieger, dus die houdt wel van snelle motortjes! Toch? Ik als stuntvlieger heb liever een wat grotere die het wat rustiger aan doet...
Voor wat betreft elektro aandrijving, ik heb nogal wat praat over zware motoren en dito lipo's voorbij zien komen. Nu is mijn ervaring met elektro beperkt, maar ik heb een VV Veron Cardinal (zelfde formaat als een Tomboy) die het prima doet met een 1806/2300 kv op een 7x4 prop, met een 2S 260 lipo. De Meijdam timer staat afgesteld op 30 sec. motorloop, en het lipo'tje kan dat 4 keer! Dan zit hij vrijwel op z'n bewaarspanning, als bonus. Met het ingestelde toerental klimt het model licht. Het systeem kan best meer toeren maken, dan wordt de stijgvlucht sneller en misschien kan het lipo'tje dan 3x 30 seconden... Binnenkort maar eens uitproberen..
stunthenk, bedankt voor de goede tips die ik van je kreeg,,ik ben verslaafd geraakt van de tomboy foto s en verhalen enz ,,, via dit forum zal ik zeker veel goede tips krijgen bedankt !!
 
Zou een 0.33 cc voldoende power
Heb je mijn filmpje gezien?

Dit is met hele lage toeren zodat hij makkelijk laag bleef voor het filmpje. Als ik de compressie verhoog schiet hij als een pijl de lucht in, dus ik denk dat een 0,33 ook zou moeten voldoen. Wel is het zaak dat je heel licht bouwt, zeker de staart. En ik heb stiekem het neusje iets verlengd zodat het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen is.
 
Heb je mijn filmpje gezien?

Dit is met hele lage toeren zodat hij makkelijk laag bleef voor het filmpje. Als ik de compressie verhoog schiet hij als een pijl de lucht in, dus ik denk dat een 0,33 ook zou moeten voldoen. Wel is het zaak dat je heel licht bouwt, zeker de staart. En ik heb stiekem het neusje iets verlengd zodat het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen is.
 
Ik zal er zeker opletten om de staart zo licht mogenlijk te krijgen. En de motor 8mm vooruit,,. Mooi filmpje hoor, grt nino
 
Dit filmpje is van een vlucht toen de temperatuur daalde vanwege de ondergaande zon. Gevolg is dat je steeds een beetje meer compressie moet geven om het vermogen in de koelere lucht op peil te houden. In deze vlucht was het vermogen net aan de magere kant; in de vorige vlucht klom de Tomboy nog een beetje. Achteraf had ik wat meer peut in het tankje mogen laten toen ik het model losliet.
Voor wat betreft de drijvers: Helaas hebben ze nooit water 'geproefd'... Ze zijn gebouwd voor mijn eerste Tomboy, uit 1978, kun je nagaan. Het valt niet mee om een plas te vinden waarvan je met een VV model kunt vliegen. Zo'n stukkie water moet dan A. midden in een weiland of hei liggen zonder obstakels aan de rand; of B. groot genoeg zijn waarbij je dan weer een roeiboot o.i.d. moet hebben om achter het model aan te gaan. En C. de oevers moeten kaal en ondiep genoeg zijn. En die combinatie van mogelijkheden is tot nu toe aan mijn neus voorbij gegaan. Weet je een plek?
GEWELDIGE VLUCHT ... MOOI FILMPJE
 
Back
Top