Bouw van Debbie, tweetakt motor

Ik heb op dit forum wat oudere draadjes ontdekt van diverse mensen die Debbie hebben gebouwd. Met wisselend resultaat. Lijkt toch nogal eens een probleem om haar aan het draaien te krijgen. Er zijn ook een paar Youtube video-tjes te vinden. Vanochtend kwam ik deze variant tegen. Ziet er geweldig uit en loopt mooi!


Temperatuur in de garage is weer normaal. Van de week nog wat onderdeeltjes e.d. ontvangen. Dit weekend eindelijk weer eens aan de slag.

Jeroen
 
Ik weet wat het is om een modelbouw motor aan de praat te krijgen.
Gelukkig heeft mijn motor een teken van leven gegeven en weet dus dat hij het kan doen.
Ik heb hem even opzij gezet en laat het even rusten, maar hij gaat doen waarvoor ik hem gemaakt heb.
En Jeroen ook jou motor zal ooit een teken van leven geven, daar ben ik van overtuigd.
Groet, Ruud.
 
Vandaag het voetje voor de uitlaat afgemaakt. Was best nog een bewerkelijk onderdeeltje!

Alles goed aftekenen

P2200001.jpg


En frezen maar!

P2200002.jpg


Volgends de tekening moest het voetje met M2 boutjes op de cylinder worden bevestig. Ik heb M2 boutjes en zelf een setje tappen. Maar ik vond het toch een beetje link om dat te doen. Het laatste waar ik nu op zit te wachten is een tap die afbreekt in de cilinder. Dus toch maar een maatje groter gedaan, M3. Mijn speciale tap-follower tooltje!

P2200003.jpg


Schuine kantjes aanbrengen:

P2200004.jpg


Ben tevreden over het eindresultaat!

P2200005.jpg


P2200006.jpg


En zo ziet het er gemonteerd uit!

P2200007.jpg


P2200008.jpg


Volgens mij moet ik nog maar een onderdeeltje maken, de steuntjes voor de carburateur. Vervolgens nog wat gaten boren en tappen en dan alles solderen en de finale opbouw kan beginnen!

Jeroen
 
Weer twee onderdeeltjes klaar; de voetjes voor de carburateur.

Ging perfect met het slagmes van Dirk. Frees op laagste toerental (280rpm) want dit gaat om een diameter van 35 mm.

P2280005.jpg

Heel rustig aan, steeds kleine stapjes van 0,3mm diepers.

P2280007.jpg


P2280009.jpg


Passing is perfect!!

P2280010.jpg


Aan de zijkant nog wat rondingen gefreesd, gaten geboord en tappen maar.

P2280012.jpg


Ben weer tevreden met mijn zondagochtend productie!

P2280013.jpg


Lijkt al bijna echt!

P2280015.jpg
 
Gisteren en vandaag weer een stukje verder gekomen. Ik ben begonnen aan een van de laatste onderdelen, de nok. De nok op Debbie is om de micro-schakelaar te bedienen voor de ontsteking. Ik heb een halsensor klaar liggen, dus geen nok nodig. Maar ik heb nog steeds iets nodig om de magneet in te monteren en dat doe ik liever niet in het vliegwiel zelf. Dus ik had gewoon een ronde ring kunnen maken ipv de nok. Maar het leek me wel leuk om een nok te maken. Bovendien, ik heb nog steeds in mijn achterhoofd het verhaal van Jan Ridders, hij kreeg Debbie niet aan de gang met een Hal-sensor. Dus met een nok, kan ik altijd terug naar het oorsponkelijke ontwerp, 12V met een grote bobine en een microswitch.

Ik had nog een mooi stukje messing liggen en met wat handigheid en een van mijn eerdere tooltje kon ik dat keurig op maat krijgen.
P3060002.jpg


Vervolgens aan de achterzijde beetje uitgedraaid om mooi op de hals van het vliegwiel te passen.

P3060003.jpg

Zo dus
P3060004.jpg


De nok, nu nog schijf is 50 mm. De nok wordt 3mm, dus een gedeelte moet op 44mm worden gemaakt. Wederom mijn eerdere tooltje om een en ander in te spannen gebruikt.
P3060005.jpg


P3060006.jpg


Ik heb op deze manier ook eerder ook de drijfstang gemaakt. Maar dit is een helemaal rond onderdeel en dat is bijna niet vast te houden. Dus een nieuw plan, of liever gezegd een additioneel tooltje gemaakt. Daarvoor moest ik sowieso ook even de drie bevestigingsgaten overnemen van het vliegwiel. Er zijn meerdere technieken, maar als het niet ultra precies hoeft werkt een papieren malletje maken perfect. Voorzichtig met een hamertje alle randen eruit tikken.

P3070008.jpg


P3070009.jpg


Simpel over te nemen:

P3070010.jpg
 
Vervolgens gaten boren, verzinken etc

P3070012.jpg


Keurig!

P3070013.jpg


Klein handeltje gemaakt uit een stukje aluminium en vastgebouwd. Gat van de as doorboord.

P3070015.jpg


Klaar om te gaan frezen!

P3070016.jpg


Ik ga heel voorzichtig, steeds maar een paar tienden. Mocht ik het handeltje laten schieten dan is er nog geen man overboord. Kan het rokje altijd iets lager maken, komt allemaal niet zo precies. Maar moet niet te vaak gebeuren. Maar er is toch nog iets niet helemaal in orde. Op de een of andere manier lijkt het dat de schijf niet helemaal concentrisch zit. Wellicht wat lastig te zien op deze foto, maar aan een kant (links op de foto) lijkt er meer materiaal weg te worden gefreesd dan aan de andere zijde. Snap het niet, want alles is goed concentrisch gemaakt en opgesteld. Maar er moet toch ergens iets raar zitten.

P3070017.jpg


Vanmiddag ga ik met mijn vrouw een mooie toertocht maken in een van onze oldtimers. Later maar weer verder. Nachtje overslapen, komt tijd, komt raad

Jeroen
 
Mooi werk Jeroen,

En op zondag maak je het mooiste werk.
Handig die tooltjes.
Goed bewaren.
Tegencenter plaatsen voor nog meer stabiliteit.
Als het werkstuk dan ook nog verder uit zou steken komt dat ten goede aan je eindmaat.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vervolgens gaten boren, verzinken etc

Bekijk bijlage 426594

Keurig!

Bekijk bijlage 426595

Klein handeltje gemaakt uit een stukje aluminium en vastgebouwd. Gat van de as doorboord.

Bekijk bijlage 426596

Klaar om te gaan frezen!

Bekijk bijlage 426597

Ik ga heel voorzichtig, steeds maar een paar tienden. Mocht ik het handeltje laten schieten dan is er nog geen man overboord. Kan het rokje altijd iets lager maken, komt allemaal niet zo precies. Maar moet niet te vaak gebeuren. Maar er is toch nog iets niet helemaal in orde. Op de een of andere manier lijkt het dat de schijf niet helemaal concentrisch zit. Wellicht wat lastig te zien op deze foto, maar aan een kant (links op de foto) lijkt er meer materiaal weg te worden gefreesd dan aan de andere zijde. Snap het niet, want alles is goed concentrisch gemaakt en opgesteld. Maar er moet toch ergens iets raar zitten.

Bekijk bijlage 426598

Vanmiddag ga ik met mijn vrouw een mooie toertocht maken in een van onze oldtimers. Later maar weer verder. Nachtje overslapen, komt tijd, komt raad

Jeroen
Die dingen vijl ik met behulp van "vijlnoppen"
Dat zijn geharde schijfjes met een gat in.
In dit geval twee schijven met een gat van 10 en buitenkant 44 ( denk ik ,want kan het helaas niet zo goed zien op de foto met tekening )
Schijfjes 5 - 10 mm breed , plaats aan elke zijde van de te maken nok een schijf en steek er een kort stukje as van 10 mm door.
Vijl nu tot op de schijven , vijl haaks op de boring . Laat de 13 mm voor de nok staan. Met een schuurlinnen afwerken terwijl de schijfjes er nog op staan.
10 minuten werk en je nok is klaar.
Dirk
 
Tegencenter plaatsen voor nog meer stabiliteit.
Willum, op de draaibank snap ik dit, maar hoe zou ik een tegencenter moeten plaatsen op de freesbank?
alvast bedankt.

Die dingen vijl ik met behulp van "vijlnoppen"
Dirk
Bedankt, had ik nog nooit van gehoord. Ik heb even gegoogeld, maar er komt geen enkele hit. Heb je wellicht een website waar ik eens kan rondkijken?


Alvast bedankt

Jeroen
 
Ik vond die vijfnoppen wel een goed idee. En inderdaad simpel te maken. Als je zoals in mijn geval een nok uit messing maakt, lijkt me iets van een gewone stalen ring, eventueel even zelf harden, meer dan genoeg. Alleen had ik natuurlijk niets liggen wat in de buurt kwam van de juiste buitendiameter. Maar ik denk dat ik deze techniek nog wel een andere keer zal gaan gebruiken.

Gisterenavond nog maar eens goed gekeken waarom in mijn opstelling een en ander niet concentrisch verloopt. Ik kon niets specifieks vinden. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met het niet strak genoeg ingespannen zijn. Dus de boel maar een beetje veranderd. Zwaardere klem en zo:

P3100001.jpg


Ging prima!
P3100002.jpg


En nu gemonteerd op het vliegwiel

P3100003.jpg


Ik had me toch een beetje verkeken op de afmetingen, dus die wijken nu een klein beetje af van de tekening, maar dat is geen enkel probleem.
Op na de volgende onderdeeltjes.

Jeroen
 
Laatste paar onderdeeltjes gemaakt:

Soldeerblokjes!

P3130004.jpg


Serieproductie: wel twee stuks!

P3130005.jpg


Klaar!

P3130006.jpg


Vervolgens moest ik nog wat gaten boren in wat onderdelen, voordat ik kan beginnen met solderen.
Hier het dompertje

P3130007.jpg


P3130008.jpg


Dekseltje Carburateur:

P3130009.jpg
P3130010.jpg


Carburateurhuis. Komt allemaal niet zo heel precies, even met behulp van voelermaatje balanceren exacte bovenkant bepalen

P3130011.jpg


Ook weer klaar:

P3130012.jpg


Eerste soldeerstuk. Met zeer veel dank aan de soldeerstandaard van Willem:

P3130014.jpg


Ben er matig tevreden over. Ik had nogal wat moeite om de soldeer echt tussen de verschillende onderdelen te laten vloeien. Ik geloof dat het nu wel allemaal vast zit. Heeft niets te houden, moet wel vloeistof dicht zijn.

Ben wel een tijd bezig geweest met schoonmaken en poetsen. Met water en schuurspons na het afkoelen deed niet veel.

Ik heb dacht ik ergens gelezen dat je als nabehandeling gesoldeerde messing onderdelen in een trilbadje met citroenzuur kunt doen. Ik heb zo’n trilbad, dus alleen citroenzuur nodig als dit inderdaad werkt.

Jeroen
 
Lekker bezig Jeroen.
Je motor schiet mooi op zo.
Ik ben benieuwd als hij straks helemaal klaar is hoe hij eruit ziet.
Ik heb mijn messing goed opgepoetst met een koperborsteltje en schots-brite, ging ook prima.
Groet, Ruud.
 
Ik had nogal wat moeite
om de soldeer echt
tussen de verschillende onderdelen te laten vloeien.

Wat is dit Jeroen.

Alles vers metaalblank
Alles goed schoon
Alles goed ontvet
Net genoeg flux
Lekker warm stoken
Soldeerdraad vers schoon
Soldeerdraad fluxen
Aanvloeien
Naverwarmen en goed in laten trekken.
Langzaam af laten koelen
Schoon maken
En trots kijken naar je werkstuk

Schoonmaken messing en koper,
Afkoken in citroenzuur,
Ultrasoon met citroenzuur of ander reinigingsmiddel,
Stralen met fijn glasparel,
Borstelen met een scotchbrite,

Zal een foto plaatsen straks van zo'n borstel bij "hardsolderen"

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Back
Top