Bouw van Debbie, tweetakt motor

Schoonmaken messing en koper,
Afkoken in citroenzuur,
Ultrasoon met citroenzuur of ander reinigingsmiddel,
Stralen met fijn glasparel,
Borstelen met een scotchbrite,

Zal een foto plaatsen straks van zo'n borstel bij "hardsolderen"

Bedankt Willum. Dat afkoken met citroenzuur moet dat direct of kan dat ook nog naderhand?
Maakt het nog wat uit wat voor citroenzuur. Ik heb dit gevonden: https://www.hollandandbarrett.nl/sh...RcC5c-ejmkNxhpp6Ps0sOWGIU9y495rhoCzskQAvD_BwE

Ben inmiddels met wat polijsten, Brasso en een Dremel met een koperen borsteltje ook al een eindje gekomen:

P3140001.jpg


P3140002.jpg


Nog even een vraagje over de soldeertechniek. Het dempertje is een stukje pijp met twee dekseltjes die “stuik” aansluiten. Geen pasrond oid. De eerste kan in nog wel solderen, denk ik, door binnenin een paar kleine stukjes zilversoldeer te leggen. Maar bij het tweede dekseltje lukt dat niet meer. Nog tips om zo’n verbinding goed te solderen? Alvast bedankt

P3140003.jpg


Ben ook begonnen om wat onderdelen op de fundering vast te bouten:

P3140004.jpg
 
Het schoonmaken van een soldering kan het best niet te lang na het solderen.
Stel je dit te lang uit,
Sommige resten van flux willen wel eens nawerken/etsen.

Zoals ik al ergens hier schreef,
Soldering af laten koelen,
Dan opnieuw verwarmen om resten flux te verweken,
Dan wegwassen met warm water
Laatste resten afkoken met citroenzuur.

Willum
 
Het schoonmaken van een soldering kan het best niet te lang na het solderen.
Stel je dit te lang uit,
Sommige resten van flux willen wel eens nawerken/etsen.

Zoals ik al ergens hier schreef,
Soldering af laten koelen,
Dan opnieuw verwarmen om resten flux te verweken,
Dan wegwassen met warm water
Laatste resten afkoken met citroenzuur.

Willum

Dank Willum, ik zag ook je tips in het andere draadje.
Heb je nog een idee hoe het best die dekseltjes te solderen. Gewoon van buiten soldeer toevoegen?
Alvast bedankt

Jeroen
 
Wat voor ontsteking ga je gebruiken?

Volgens het ontwerp van Jan Ridders zou er een doe het zelf bougie in moeten, met 12V onstekingscircuit middels een micro-switch die door de nok wordt bediend.

Ik heb een echte bougie (dank Ruud) klaarliggen en een electronisch 6V onstekingscircuit met Hal sensor. Ruud gebruikt dezelfde voor zijn hit/miss model.
We zullen zien waar we ‘m mee aan de praat krijgen.

Ik heb ook al een litertje Coleman benzine klaar staan. tov gewone benzine, zeker met deze verdampercarburateur zou dat beter moeten werken.

Jeroen
 
Hardsolderen

Heb je nog een idee hoe het best die dekseltjes te solderen.
Gewoon van buiten soldeer toevoegen?


Buiten toevoegen?
Nee liever niet.
Ik moest er even over nadenken hoe jou een goed antwoord te geven.

De eerste soldering maak je als bekertje (dus staand solderen), binnen toevoegen.
Dan vloeit alles mooi en netjes naar buiten.
Nog even van onderen, opzij en van binnen naverwarmen om een mooi aanvloeien te bereiken.

Tweede soldering het dekseltje/frontje ruim maar netjes voorvertinnen met hardsoldeerzilver.
Let op alleen de plek waar de soldering komt schoonmaken.
Dan de twee delen warm in elkaar solderen.
Staand solderen.
Nog even van onderen en opzij naverwarmen om een mooi aanvloeien te bereiken.
Zo zou je het kunnen doen Jeroen.

Succes.
Komt zeker goed.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Ik zal binnenkort eens enkele fronten persen en een paar voorbeelden solderen.
De foto's hiervan komen dan hier terecht.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het ontwerp van Jan Ridders zou er een doe het zelf bougie in moeten, met 12V onstekingscircuit middels een micro-switch die door de nok wordt bediend.

Ik heb een echte bougie (dank Ruud) klaarliggen en een electronisch 6V onstekingscircuit met Hal sensor. Ruud gebruikt dezelfde voor zijn hit/miss model.
We zullen zien waar we ‘m mee aan de praat krijgen.

Ik heb ook al een litertje Coleman benzine klaar staan. tov gewone benzine, zeker met deze verdampercarburateur zou dat beter moeten werken.

Jeroen
Ja ik heb destijds ook voor een echte bougie gekozen icm een rcexel cdi.
Hij heeft het gedaan maar
echt betrouwbaar heeft ie nooit gelopen.
Ik verdacht de kogel zitting maar ben er nooit echt lang mee bezig geweest,hij deed t en dat was toen genoeg voor mij om naar een volgend project te gaan.
Eveneens een 2 takt.
De firefly .46 die trouwens nog steeds als een zonnetje loopt.

Veel bouwers hebben problemen met Debbie gehad maar er zijn ook veel goed lopende exemplaren,ik hoop dat de jouwe tot de laatste behoort.
Succes!!
 
in wat voor oplossing (sterkte) moet je dit gebruiken?

Sorry Jeroen,
Had ik eigenlijk gelijk bij moeten schrijven.
2 volle eetlepels op een liter warm water, bij normale vervuiling.
4 bij sterke vervuiling.
Afkoken in een rvs pannetje on de een wasemkap.

Succes
Willum
 
Weer een stukje verder met Debbie

Even alles los opgesteld op de bodemplaat. Volgens het ontwerp zou dit aluminium moeten zijn, maar ik heb gewoon een dikke stalen plaat genomen. Voldoende stijf en dik genoeg om waar nodig schroefdraad te tappen.

Wilde vandaag al de draaiende delen eens goed in elkaar zetten. Dus eerst maar eens een beetje passen

P3270005.jpg


Moest nog een afstandsbusje maken:

P3270006.jpg


Drie gaten boren en tappen

P3270007.jpg


Perfect!

P3270008.jpg


Secuur uitmeten en passen waar de as tov de cilinder komt te staan. Met de zuiger in het onderste dode punt moet de uitlaat volledig open zijn. Niet op de foto, maar nog even de uitlaat voor de zekerheid er ook afgehaald.

P3280009.jpg


Alles opgesteld, uitgemeten en haaks

P3280010.jpg
P3280010.jpg


Aftekenen, gaten boren, tappen, vastbouten die handel!

P3280011.jpg


P3280012.jpg


Voorlopig staat de bodemplaat even op vier kleine boutjes, maar dat wordt nog anders in de echte opstelling.

Maar wat belangrijker is:


Lijkt keurig te draaien. Met een slinger aan het vliegwiel zonder problemen ruim drie omwentelingen. Ik had nog niet de o-ring voor de zuigerstangafdichting gemonteerd. Maar dit geeft de burger wel weer moed.

Deze week ga ik proberen de rest van de onderdeeltjes te solderen. Het wordt redelijk weer en het solderen doe ik toch liever buiten in de openlucht dan in de garage. Liefst met een beetje zon, maar in ieder geval geen wind.

Wordt vervolgd.

Jeroen
 
Weer een stukje verder met Debbie

Even alles los opgesteld op de bodemplaat. Volgens het ontwerp zou dit aluminium moeten zijn, maar ik heb gewoon een dikke stalen plaat genomen. Voldoende stijf en dik genoeg om waar nodig schroefdraad te tappen.

Wilde vandaag al de draaiende delen eens goed in elkaar zetten. Dus eerst maar eens een beetje passen

Bekijk bijlage 430669

Moest nog een afstandsbusje maken:

Bekijk bijlage 430670

Drie gaten boren en tappen

Bekijk bijlage 430671

Perfect!

Bekijk bijlage 430672

Secuur uitmeten en passen waar de as tov de cilinder komt te staan. Met de zuiger in het onderste dode punt moet de uitlaat volledig open zijn. Niet op de foto, maar nog even de uitlaat voor de zekerheid er ook afgehaald.

Bekijk bijlage 430673

Alles opgesteld, uitgemeten en haaks

Bekijk bijlage 430674 Bekijk bijlage 430674

Aftekenen, gaten boren, tappen, vastbouten die handel!

Bekijk bijlage 430675

Bekijk bijlage 430676

Voorlopig staat de bodemplaat even op vier kleine boutjes, maar dat wordt nog anders in de echte opstelling.

Maar wat belangrijker is:


Lijkt keurig te draaien. Met een slinger aan het vliegwiel zonder problemen ruim drie omwentelingen. Ik had nog niet de o-ring voor de zuigerstangafdichting gemonteerd. Maar dit geeft de burger wel weer moed.

Deze week ga ik proberen de rest van de onderdeeltjes te solderen. Het wordt redelijk weer en het solderen doe ik toch liever buiten in de openlucht dan in de garage. Liefst met een beetje zon, maar in ieder geval geen wind.

Wordt vervolgd.

Jeroen
Hardsolderen toch beter niet in de zon , dan kan je niet goed zien hoe fel het stuk gloeit ;) liever in de schaduw .
Dirk
 
Gloeiende hardsoldering
upload_2021-3-30_18-4-47.png

Foto eigen w.p. 3-2021

Jeroen,
Nou daar wordt je toch bang van?
Bijna te heet.

Bij solderen en hardsolderen let ik op de temperatuurmeter, de flux.
Begint deze te vloeien (vloeimiddel) dan kun je bijna toevoegen.

Kleur is gevaarlijk.
Geven alle verschillende metalen een zelfde warmte kleur bij bijvoorbeeld 500, 600 of 650 graden Celsius?
Ik weet het niet.

Kleur,
ook van aluminium zegt men dat het geen kleur heeft bij hitte.
Ik weet als aluminium oranje-rood is,
is het super vloeibaar is, dus 740 graden Celsius.

Ik vertel steeds kijk naar het vloeimiddel.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Volgens het ontwerp van Jan Ridders zou er een doe het zelf bougie in moeten, met 12V onstekingscircuit middels een micro-switch die door de nok wordt bediend.

Ik heb een echte bougie (dank Ruud) klaarliggen en een electronisch 6V onstekingscircuit met Hal sensor. Ruud gebruikt dezelfde voor zijn hit/miss model.
We zullen zien waar we ‘m mee aan de praat krijgen.

Ik heb ook al een litertje Coleman benzine klaar staan. tov gewone benzine, zeker met deze verdampercarburateur zou dat beter moeten werken.

Jeroen

Bijna zover dus.

Ik vind dat toch altijd weer een momentje hoor

Het ziet er iig allemaal goed uit:)

Heb je al plannen voor een volgend project?
Mischien een 4 takt?

Ik heb in dat geval nog wel wat mooie complete bouwplannen liggen als je wil.

Maar goed eerst deze maar eens afvinken;)

Succes!
 
Heb je al plannen voor een volgend project?
Mischien een 4 takt?

Ik heb in dat geval nog wel wat mooie complete bouwplannen liggen als je wil.
!

Bedankt, maar inderdaad eerst Debbie afmaken en hopelijk aan de praat krijgen. Dat laatste zou wel leuk zijn.
Ik heb nog niet echt nagedacht over een volgend projectje, maar ik wel absoluut verder gaan. En dan moet het natuurlijk ook weer een stapje moeilijker worden! Dus ik meld me ongetwijfeld in de nabije toekomst om eens te kijken wat voor bouwplannen jij wellicht hebt.

Jeroen
 
Eindelijk weer eens wat uurtjes aan Debbie kunnen besteden. Al het soldeerwerk is nu gedaan. Varieert van prima, tot kan wat beter. Maar vooralsnog laat ik het zo.

Beetje pielen om alles op zijn plek te krijgen

P4080004.jpg


Klaar!

P4080005.jpg


Zonder soldeerstatief was het niet gelukt! Geweldig Willum! Ik gebruik gewoon twee steentjes uit de tuin, bij gebrek aan beter. Beetje oppassen want met warmte kunnen die spetteren, maar ik heb altijd een veligheidsbril op.

P4080006.jpg



P4080007.jpg



Ging niet altijd gelijk helemaal goed. Deze zaten in eerste instantie helemaal scheef, dus doet moest over.

P4080008.jpg


P4080009.jpg


Direct na het afkoelen stop ik de gesoldeerde onderdeeltjes in mijn trilbadje met citroenzuur. 5 minuten of 80 graden celsius en daarna met een Dremel met een roterend koperen bortsteltje. Werkt perfect

P4080010.jpg


Zo komt het uit het trilbad:

P4080011.jpg


En zo ziet het er even later uit na de “Dremelbehandleling”

P4080012.jpg
 
Citroenzuur beitsen.

Mooi scherpe en gladde schroefdraad.
Super.
Hersolderen kan altijd.
Niet tevreden, veranderen, geen probleem.
Op de onderste foto kwan de soldering net iets warmte te kort.
Maar ziet er toch goed uit.
Het verbrande residu van de flux heb je mooi weg geetst met het warme citroenbad.
Vreemd dat die oxide niet helemaal weg is, jammer.
Misschien net iets langer in bad laten dobberen.
Dus je hebt geen ticopur nodig?

Dat soldeerstatief, ik ben blij dat je er zo veel plezier van hebt.
Die keitjes is niet geweldig.
Alles wat niet echt hitte bestendig is kan ontploffen bij verhitting met solderen.
Ik had beter wat atributen bij het rooster kunnen doen.
Hardsoldeer atributen:
chamottesteen.
hittebestendig gipsplaat
rvs draadrooster
Ik heb vorige week bij een groot keramisch bedrijf een doosje met kleine vuurvast opgehaald.
Dat zou ook iets zijn.
Trouwens soldeerpositie van je werkstuk moet toch ideaal zijn.
Het raakvlak met het rooster is nagenoeg niets, dus geen of weinig warmte afleiding.

Werken met een veiligheidsbril,
of minstens een gewone bril is altijd veiliger.
Zilverhardsoldeerdraad en ook messinghardsoldeerdraad kan bij oververhitting uit elkaar spatten.
En als het spat? Altijd naar je kop.
Moet je echt lang solderen, en kijk je in de vlam, neem een groene 3M veiligheidsbril.

Poetsen van een werkstuk na beitsen of glasparelen doe ik vaak met een roterende borstel.
Draadstaalborstel, 3M kunststofborstel, lappenschijf, scotchbrite lappenschijf en lamellenschijf.
Dit op de kolomboor of op een 1400 t/pm motor.
De stationaire elektromotor heeft ook een keuze boorkop met tandkrans of flensmontage.
Veel is mogelijk.

Mooi werkstukken Jeroen.
Veel modelbouwplezier
Willum
 
Back
Top