Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Leo.
Vanmiddag met grote belangstelling kennis genomen van jouw Liebherr project.
MEGA FANTASTISCHE prestatie.
Ik ben diep onder de indruk van je toegepaste kennis in techniek en materiaal.
ga dit zeker volgen.

en natuurlijk de beste wensen voor 2022.
 
Alle leukaanklikkers weer bedankt voor de belangstelling in het project.

RVerkerk bedankt voor het compliment ook de beste wensen voor 2022 en veel leesplezier.


Verder met het verslag`van de achterspatborden en zij geleiding.

20220106_131216.jpg

Eerst een verhoging gemaakt voor de twee zwaailampen die achter op het spatbord komen, twee flensjes een een stukje pijp van 4mm.

20220106_133852.jpg

De achterspatborden zijn scharnierend gemaakt om op te kunnen klappen bij het ophijsen van het contra gewicht .

20220106_133917.jpg

Hier de spatborden omhoog geklapt met kabelgootjes om de bedrading straks in weg te werken.

20220107_220150.jpg

Voor de zij geleiding gebruik ik koker 8x4mm die komt over de blokjes geschoven en die zitten mooi klemvast.

20220107_121443.jpg

Om die blokjes op de juiste plaats te houden tijdens het solderen gebruik ik de magneetvoet van mijn uitmeetklok en dat werkte perfect.

20220107_213907.jpg

Ook een opstap gerealiseerd voor de machinist. De hydraulische aansluiting die ik op de stempelcilinder had gemaakt moest er weer
af omdat er geen ruimte voor was, en in schaal was deze banjo ook te groot, dus daar moet een dunnere leiding voor gemaakt worden.

20220107_142743.jpg

Een ruime opstap voor de machinist.


20220107_213931.jpg

En dit is het eindresultaat met alle geleidingen gemonteerd.

20220107_213851.jpg

Zeer tevreden over het resultaat , nu de voorzijde afbouwen met cabine en motor compartiment.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Dank je Leon voor het compliment.
Ja, wat gaat de kraan wegen als hij gereed is, dat is voor mij ook nog de vraag, het is met alle onderdelen die ik maak continu proberen het met een zo laag mogelijk gewicht te bouwen.
Zo is alle bordessen en spatborden rondom maar van 0.5 mm plaat.
Ik hoop uit te komen op maximaal 50 tot 60 kg met de super structure en telescoop mast.
Vandaag een weegmomentje gehad met de kraan, en de weegschaal gaf 25.2 kg aan.

terlinden11200_02.jpg

Hier nog een foto van de spatborden en bordessen, en zoals je ziet moet er nog veel gemaakt en gebouwd worden.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Hier kan je goed zien hoe groot de Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 daadwerkelijk is.
Het is echt een "beest" van een kraan.
Het is echt een geweldig bouwproject waar jij mee bezig bent.
 
Charlotte bedankt voor de reactie en het compliment.:friends:

Pieter ook bedankt voor het compliment en de positieve reactie:koud:

Fixit ook bedankt voor het compliment, zeker als je mijn werk op het niveau van Charlotte plaatst;)

Verder met project Liebherr LTM 11200-9.1
Van de week niet veel nieuws gebouwd, maar aanpassingen uitgevoerd die naar voren gekomen zijn met afwerken van de ombouw.

Zo heb ik de achterspatborden 5mm naar voren verplaatst omdat de stempelarmen vastliepen tegen de spatborden met het naar binnen draaien
Dat was zowat twee dagen werk want ook de bordessen moesten worden ingekort, maar het is gelukt en nu loop ik ook niet het risico dat straks met ophijsen van de ballast dat het vastloopt tegen de geleiding.

De andere aanpassing zijn de stuurservo's.

Op pagina 15 had ik de hevel aan de bovenzijde van de servo maar voor de ruimte in de cabine heb ik deze naar beneden gebracht..

20220114_173709.jpg

De stuurservo nu met het lever aan de onderzijde, dit uitgerust met een flenslager om de stuurstang recht te houden .
20220111_143353.jpg

Als je de voorste servo veranderd moet je ook de achter servo aanpassen anders stuurt de kraan alleen in hondengang. Dus de servo lever naar de andere zijde gebracht en omdat de de hoek te groot en te kort was heb ik een tussen hevel gemaakt zodat de stuurstang recht kan blijven.

20220111_165220.jpg

Beide eindschakelaars van het spreiden en sluiten van de stempelarmen aan de onderzijde gemonteerd.

20220111_165228.jpg

Het is wel passen en meten.

Wordt vervolgd
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Weer een mooi stukje Modelbouw vakwerk.

Tja dat je soms onderdelen moet aanpassen, c.q. moet wijzigen is logisch, omdat je geen voorbeeld hebt van een eerder gebouwd model in deze grote omvang, waar je aan kan meten en kijken zien hoe iets is gemaakt/gemonteerd is.
Dit zelfde heb ik ook met het bouwen van de Goldhofer smalbed dieplader 5 x 3, ondanks dat ik een originele bouw tekening heb van de Goldhofer dieplader.
In de schaal 1:14 is het toch van net even iets anders om het goed te laten werken, dan bij de 1:1 Goldhofer dieplader
Dit heb ik nu ook met de besturing van het achterdek en de interdolly, maar daar ben ik nu uit met de kegeltandwielen.
Maar dit is toch ook weer mooi als een probleem kan oplossen en dat het daarna naar behoren werkt.

Wat een mooi filmpje zeg.
Nu zie je pas hoe groot bakbeest de Liebherr telescoopkraan is.
Het afstempelen werkt perfect, de stempelarmen en draaien mooi rustig naar buiten, ook de stempelpoten gaan mooi langzaam naar beneden.
Het liften van de onderwagen gaat ook mooi langzaam, zoals bij de echte 1:1
 
Back
Top