Motor/rotor voor Zeilbootje

Hallo,

Sommige bootjes hebben een rechte vin en sommige een wat meer schuine vin, zoals bij mijn eerdere post vanmiddag is getekend. Wat is het voordeel van een schuin lopende vin?

PS Jan, inderdaad, ik nam de plastic plaat, polystereenglas, en die zinkt in de vijfer inderdaad, had ik niet verwacht.

Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mabo,

Voor een modelzeilboot maakt de vorm en hoek van de fin weinig uit, zó hard lopen zelfs de snelste boten niet... Wedstrijdklassen is andere koek, daar is het een wetenschap op zich.

Als je een vijver hebt, die in de loop van het seizoen dicht groeit, dan is een rechte kiel met een bulb die uitsteekt de perfecte manier om onwrikbaar vast te lopen in de onderwatergroente.
Wijst de kiel naar achteren en steekt de bulb niet uit, dan heb je kans dat een deel van de zooi van de kiel af zal glijden, maar in de meeste gevallen loop je ook dan vast.

De vorm van de kiel, smal, breed, diepstekend, ondiep, de plaatsing en de hoek onder de romp heeft ook invloed op de zeileigenschappen en of de boot überhaupt wil zeilen.
Dat is een redelijke complexe materie, hier wat leesvoer:
https://www.sailsupply.nl/blog/hoe-werkt-een-zeil-op-een-zeilboot/

Kyosho heeft een 'reputatie' wat betreft het verkeerd ontwerpen van boten, de Seawind is daar een ouder voorbeeld van, er is véél meer uit te halen als je die fouten corrigeert, iets wat in de US niet toegestaan is, als je er wedstrijden mee wilt varen, omdat het een gesloten wedstrijdklasse is; iedereen vaart met dezelfde (slechte) boot rond, dat maakt het weer gelijk en komt het op de schipper aan. Met mijn gemodificeerde SeaWind zou ik niet mee mogen doen, want die vaart ze allemaal zoek.
Een andere blamage is de ETNZ 1M America's Cup Remote Control Racing Yacht Sailboat Kit van Thunder Tiger, zo uit de doos is het een gebakje, ziet er schitterend uit, maar heeft ook veel werk nodig (lees herbouw), wil het fatsoenlijk zeilen.
Ik heb nog zo'n romp liggen om opnieuw op te bouwen, het dek is er al af en het gat van de kielkast is dichtgemaakt...

Groeten, Jan.
 
Hallo Mabo,

Je bootje is 66 cm lang.
De RG65 is een 65 cm lang bootje, waar goede ontwerpers 20 jaar aan hebben gesleuteld om optimale zeileigenschappen te krijgen. Als je het gratis plan van de Goth RG65 download, en ongeveer onder water nabouwt, zorg dan dat:
de kiel en roer op ongeveer dezelfde plek op de romp zit; met dezelfde afmetingen;
de mast op exact dezelfde afstand voor de kiel; (klassiek tuig)
dat de mast en de kiel loodrecht op de waterlijn staan;
en de bulb tussen 450 en 600 gr weegt.

Het bootje mag dan meer wegen, ( maar niet zinken natuurlijk) en de vorm is ook niet echt belangrijk, er zijn goed zeilende klompjes, flessen etc.

Een schuine kiel geeft weerstand bij overstag gaan en raar gedrag bij golven. Recht is beter. Ik heb elders in het forum een topic over met simpele methoden een kiel maken, en een post over een bootje met RG65 onderwaterschip.
Succes verder
 
Hallo,

Een loden kiel maken kan dat alleen met gieten of zijn daar andere oplossingen voor? Ik heb geen 3d printer zoals Freek.

Inmiddels een pannetje gekocht voor op het campingaz, maar moet dan eerst een mal maken en daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ik zie in een oude post van Jan het nr. 2014.4 en heb een site gevonden (hobbydirect.de) met:

Graupner, kielballastgewicht loodvervanger, 2014.4

Is 376 gram. Iemand daar ervaring mee?

Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt een duur stukje lood Mabo. Komt met de portokosten op 41 Euro. Zou van hout een plug maken en daarmee twee afdrukken in klei. Dan de klei uit laten harden en de afdrukken vol gieten met lood. Niet smelten in een pannetje, maar in een groente blik, waaraan je een tuitje hebt geknepen. Vasthouden met een waterpomptang. leren handschoenen aan en een veiligheidsbril op. Je hebt maar relatief weinig lood nodig. 100 cc lood weegt ongeveer 900 gram. Een pannetje is veel te wijd, geeft veel dampen af en giet veel te breed. Doe het smelten buiten, het liefst dwars op de wind. Giftige dampen kunnen dan onbelemmerd wegwaaien. Kijk maar of dit iets voor je is. Gr. Klaas.
 
Mal maken is zo gedaan eerst een vormpje maken
Image.jpeg

En dan met gips een malletje maken
20220122_172216.jpeg

Heel ERG goed laten drogen !!!!!!! En dan gieten en heb je zoiets
20220123_143353.jpeg


Zo gedaan het drogen is het langdurige gedeelte . Je kan ook met gietzand werken dat doe ik met grotere bulbjes

Suc6
 
Hallo,

Dank je Freek, misschien wil ik daar graag gebruik van maken.

Ik vraag mij echter af of wat jij toont, Dimitri, het lood gieten is in gips?
Modelleergips van de bouwmarkt?
Dan kom ik er namelijk ook wel uit.

Groet, Mabo
 
20220207_201850.jpg
Ja gewoon modelgips oa verkrijgbaar in bouwmarkt /kunstenaars benodigdheden. Maar echt HEEL GOED LATEN DROGEN!!!!!!!
"Houten" bulbje netjes midden in een bakje plaatsen en gips er in gieten (bulbje vast plakken op de randen) en na dien in de mal een spaak leggen geeft wat meer stevigheid aan de uiteinden lood is erg kwetsbaar /vervormd snel. Hier onder een 2.4kg bulbje nog deels in t gips
20200208_190227_1.jpg

Vul kanaal /ontluchtingen zijn hier goed te zien . Houtje is voor een gleuf in het lood waar de vin in staat boren in lood is lastig!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dimitri,

Als je de mal gevuld hebt met gips en het model hoe haal je het dan in 2 delen los, zagen?

16442650549891372217198272054737.jpg


Groet, Mabo
 
Als je de mal gevuld hebt met gips en het model hoe haal je het dan in 2 delen los, zagen?
Hallo Mabo,

Als je de foto's goed bekijkt, dan zie je dat Dimitri twee mallen giet, twee keer de halve bulb, dus.

Die werk je glad af, zodat ze mooi aansluiten en maakt er een trechter om te gieten in en een aantal ontluchtings kanaaltjes.

Laat Dimitri het je maar goed uitleggen, want lood is een naar goedje...

Groeten, Jan.
 
Ja 2 delen heb je nodig zo dat je hem kan openen.
Maak je loodje ook iets groter, lood krimpt wat en is mooi bij te draaien/schuren (mondkapje buiten!!!)
tapatalk_1644267228871.jpeg

Hier zie je een plug (links) en afgedraaid eindproduct (rechts).

Maar let AUB op met vloeibaar lood en een niet 100% droge mal !!! Geeft het echt de tijd om te drogen desnoods geforceerd in een oven de mal afbakken . Water/vocht en vloeibaar lood doet rare dingen dus nog maals pas op en wacht tot de mal echt 100% droog is.
En hier een 1 op 1 malletje in de maak

En hier wat er mis kan gaan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dimitri,

Bedankt voor de waarschuwing. Kan het inderdaad ook nog in de oven doen. Ben benieuwd. Het staat nu te drogen.
16442703431711753185296283414295.jpg


Groet, Mabo

PS interessant die filmpjes
 
Laatst bewerkt:
Als je je houten model verwijderd hebt en het nog niet droog is kun je het beste wat nu de bovenkant is (straks de binnenkant) vlak maken.
Het kan ook heel mooi met vorm zand hier een zeer secuur voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dimitri,

Model vernieuwd en opnieuw in gips. De vorige had model maar te licht en geen vorm.

Er zit ook drap op het vloeibaar lood. Eens kijken hoe ik dat voor het gieten verwijder.

Hieronder het 'leermodel'.
Screenshot_20220208-140238_Gallery.jpg

Groet, Mabo
 
Mabo, Het vlies bovenop het lood (oxidelaag) aan de kant schuiven met een stuk omgebogen draad (met een soort lus op het eind) en dan eraf vissen. daarna gieten. Voor de eerste keer lang niet slecht.
Tijdens het gieten stolt het lood al tegen de wanden van de mal. Zorg voor een flink aanvoerkanaal. de ontluchting kan iets kleiner. Je wordt er al doende handiger in. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,

Dank voor je tips. Ik ga ermee aan de slag.

Ik zal ook goed afvlakken alvorens samen te voegen zoals Dimitri adviseert.

Vanavond de 2e helft, de eerste kan dan alvast drogen. Hoop dat het qua gewicht ook goed is.

Groet, Mabo
 
Back
Top