Brandstof motoren



In een doos heel ver weg vond ik mijn eerste brandstof motoren.
De doos stond nog bij mijn moeder die alles zorgvuldig heeft bewaard.
Een hele verassing nooit meer aan gedacht.
2 super Tigre dieselmotoren uit 1965 ,ik heb deze motoren in 1971 2e hands gekocht en er heel veel mee gevlogen.
In deze tijd vloog ik nog met lijn bestuurde modellen.
Of er nog brandstof voor te koop is moet ik nog uitzoeken maar ether is er vast nog wel.
Petroleum zal er vast ook nog zijn maar met de huidige milieu regels is het spannend.
Diep in mijn herinnering plopt het woord amyl nitraat op.
Eerst maar eens schoonmaken en nieuwe lagers bestellen.
Heeft iemand nog tips hoe de motoren schoon te maken en te demonteren,
Ik heb een ultrasoon reiniger ???
Gelukkig heb ik voor diesels nooit wonderolie gebruikt maar Esso SAE 60. Er was nog een label van het olieblik in de doos.
Wil de motoren schoonmaken en conserveren.
 

Beetje warm maken helpt. Leuk draadje John.
Motor is nog gaaf,
Alleen de lagers moeten vervangen worden gelukkig Duitse lagers GMN, en nieuwe pakkingen,
Nu op zoek.
 
Laatst bewerkt:
@Mug… Saito? Opentrekken. Of zuigerveer vast. Of kleppen verontreinigd. Poetsen en weer klaar… tenzij de bus naar z’n gootje is.
De OS FS? Rauw? Lagers! Vaak stookt men die te veel castor. Meukt de zaak op met neerslag.
Zoveel in de hand gehad. Of ze moeten echt kuis versleten zijn op de bussen.
Oude motor is altijd werk. Maar wil niet zeggen dat er weer leven is in te brengen?
 
Dag Ed,

Ik ben onlangs ook weer met dieseltjes begonnen. Mogelijk heb je iets aan het volgende:
Zover ik kon nagaan is Iso Propyl Nitrataat niet meer te verkrijgen voor een particulier in Nederland. Een goede vervanger is, volgens https://www.rcuniverse.com/forum/ev...6-ignition-improver-isopropyl-nitrite.html.de, Amsoil diesel cetane boost. Dit is een van de weinige Diesel Ignition Improvers die uit > 90% ethyl hexyl nitrate bestaat. Was echter niet op voorraad bij de Nederlandse Amsoil importeur, maar wel bij https://www.ato24.de/en/amsoil-diesel-cetane-boost-0-473-l.htm. Ca 10 euro voor 470 cc plus ca 10 euro verzend kosten. Levering was in enkele dagen.
Mijn Parra T3 2,5 cc dieseltjes lopen er goed op en starten makkelijk.
 
Dag Jaap,
Bedankt voor de informatie, maar voordat ik zo ver ben dat de dieseltjes weer draaien moet ik eerst nieuwe lagers vinden en pakkingen maken.
Vanmiddag de lagers uit het huis gehaald en en de nummers met een vergrootglas porberen te achterhalen.
Het voorste lager is duidelijk maar het hoofdlager is bijna onleesbaar.
Meng jij je brandstof zelf of is er iets kant en klaar te koop.
In mijn herinnering was het 1/3 ether 1/3 petroleum en 1/3 olie en 1 % amylnitraat.
 
Terug bij de kogellagers ,de lagers zijn van het merk GMN een Duitse fabrikant die al 90 jaar bestaat.
Het voorste lager is GMN 625/634 en het achterste lager is na lag onder een vergrootglas turen een GMN 609 .
Simpel googelen is er niet bij, alle 609 lagers hebben een binnen diameter van 9 mm de mijne heeft een binnendiameter van 10 mm (10x 24 x7)
Het zijn lagers uit 1965 !!!!!
 
Terug bij de kogellagers ,de lagers zijn van het merk GMN een Duitse fabrikant die al 90 jaar bestaat.
Het voorste lager is GMN 625/634 en het achterste lager is na lag onder een vergrootglas turen een GMN 609 .
Simpel googelen is er niet bij, alle 609 lagers hebben een binnen diameter van 9 mm de mijne heeft een binnendiameter van 10 mm (10x 24 x7)
Het zijn lagers uit 1965 !!!!!

Je moet zoeken op 609/10
 
Dag Jaap,
Bedankt voor de informatie, maar voordat ik zo ver ben dat de dieseltjes weer draaien moet ik eerst nieuwe lagers vinden en pakkingen maken.
Vanmiddag de lagers uit het huis gehaald en en de nummers met een vergrootglas porberen te achterhalen.
Het voorste lager is duidelijk maar het hoofdlager is bijna onleesbaar.
Meng jij je brandstof zelf of is er iets kant en klaar te koop.
In mijn herinnering was het 1/3 ether 1/3 petroleum en 1/3 olie en 1 % amylnitraat.

Voor zover ik weet is er in Nederlands nergens kant en klaar modelmotordieselbrandstof te koop.
Ik meng zelf volgens het advies van Alberto Parra voor zijn T3 dieseltje:
These engines are steel cylinder and piston and fuel should contain not less than 18% castor oil. Avoid use of synthetic oil. The recommended mix is 18% Castor Oil, 35% Ether, 47% Kerosene and add 1,2 – 2% Ethyl Nitrate, DII or Amsoil.
Bij koud weer 2% Amsoil en warm weer 1.2%.

Omdat je je motor helemaal gedemonteerd hebt is het mogelijk verstandig of hem weer 'opnieuw' te laten inlopen. Bv de cilinderbus zal iets gedraaid teruggezet zijn tov de zuiger. Ik gebruik 23% olie bij inlopen.
 
Ik moest natuurlijk ook nog even onder het kleppendeksel kijken bij de RSM:D
20221223_081704.jpg


Jan
 
Kijk even bij de deelnemers van SAM ( die vliegers met antieke motoren ) bijna iedereen heeft daar wel wat diesel voor je te leen .
 
Dag Ed,

Ik ben onlangs ook weer met dieseltjes begonnen. Mogelijk heb je iets aan het volgende:
Zover ik kon nagaan is Iso Propyl Nitrataat niet meer te verkrijgen voor een particulier in Nederland. Een goede vervanger is, volgens https://www.rcuniverse.com/forum/ev...6-ignition-improver-isopropyl-nitrite.html.de, Amsoil diesel cetane boost. Dit is een van de weinige Diesel Ignition Improvers die uit > 90% ethyl hexyl nitrate bestaat. Was echter niet op voorraad bij de Nederlandse Amsoil importeur, maar wel bij https://www.ato24.de/en/amsoil-diesel-cetane-boost-0-473-l.htm. Ca 10 euro voor 470 cc plus ca 10 euro verzend kosten. Levering was in enkele dagen.
Mijn Parra T3 2,5 cc dieseltjes lopen er goed op en starten makkelijk.
Heb even naar Parra dieseltjes gezocht, zien er goed uit. Nu nog ergens te koop?
 
Heb even naar Parra dieseltjes gezocht, zien er goed uit. Nu nog ergens te koop?

Ik heb die van mij 2 maanden gelden gekocht bij Alberto Parra: http://control-line.eu/engines.html. Alberto is de ontwerper, doet de assemblage en verzendt vanaf Gran Canaria. Productie onderdelen gebeurd in de Ukraine, volgens mij in dezelfde fabriek waar ook de Redfin motoren gemaakt worden.

Mijn eerste indruk van de motoren is erg goed.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-weer-oppakken.284008/ :)
 
Back
Top