Is helemaal geen domme vraag op zich. Stoomboten hebben per definitie warmte aan boord. Dus in plrincipe zou een koude gastank geen probleem moeten of mogen zijn.Ik weet niet zo veel van stoom en gas, dus sorry als dit een domme opmerking is, maar kunt u de gastank niet "verwarmen" met het water van de voedingspomp?
Of is dat verschil in temperatuur/ de massa van het water niet voldoende?
Het voedingwater is er echter niet zo geschikt voor, maar er gaat een ENORME hoop afvalwarmte de pijp uit aan afgewerkte stoom. De meeste mensen gebruiken die warmte om het gastankje op druk te houden. Bij mij is dat nogal lastig, simpelweg om reden dat ik met de plaatsing en inbouw van de gastank daar geen rekening mee gehouden heb, en de constructie zich daar NU niet meer voor leent.
Maar er bestaat ook zoiets als "heatpipes" waarmee je warmte van willekeurige bronnen naar willekeurige andere plekken kunt transporteren. Daar wil ik mee gaan experimenteren, dat ik die dingen in het "zadel" van de gastank verwerk of zo.
Maar ik heb even een beetje gerekend, en de totale warmte nodig om het gasverbruik te verdampen, bedraagt ruwweg 6 Watt.
Die 6 Watt wordt NU puur geleverd door condensatie van vocht uit de lucht tegen de koude tank, bij een temperatuurverschil tussen tank en omgeving van een graad of 15 a 20.
Dat betekent dat een simpel vermogensweerstandje van 3 Watt al zeer sterk merkbare verbetering zou moeten brengen. 3 Watt, bij 4,8 Volt is ongeveer 600~700 mA
Een tweede "ontvangerpakket en een keramische weerstand tegen de tank gelijmd zou dat probleem al op moeten lossen volgens mij. Het overwegen waard, maar niet nu, ik ga straks eerst lekker nog even varen...

Laatst bewerkt: