4-takt motor 1/10?

• Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
Vet!
Gaaf geluid en zo te zien rijdt het goed... hoelang nu met een tankje?

Alleen je kan hem niet echt lekker opengooien op dit circuit heb ik het idee...

Rij ruim 10 minuten met een tankje. ;-)

Circuit is idd heel bochtig en relatief klein, maar mooie maat voor 1:10.
Krijg hem best een paar volle seconden vol gas in zijn twee, motor loopt net wel net niet uit zijn toeren, dus eigenlijk prima voor dit circuit zoals ie nu staat ! Alleen die borders..... :( :( :( :(

Snelheid is gewoon zeer goed, kan eigenlijk met meeste auto's gewoon heel erg goed meekomen, trekkracht is super, top snelheid is iets minder, maar gaat goed de twee in... moet schatten, maar denk ~70 ofzo.

Maar op een stuurstangetje na geen schade gereden na een hele dag !
Dat is wel eens anders.

Afstellen is toch lastiger als ik dacht, motor lijkt nu heel rijk te staan, kijk maar naar de dikke pluim bij het wegrijden, toch rookt ie op vol gas heel weinig, en wordt motor vrij heet (120 graden). Voor mij gevoel moet ik hem onderin veel armer zetten, en boven wat rijker... helaas gaat dat niet.. heb alleen een HSN...

Het enigste wat wel lastig is, is het losgaan van het uitlaatje.. moeren worden zo heet op de kop van motor dat die na een temp cycle altijd weer los zitten. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Bestaat er loctite moervast voor temps >200 graden ?

Morgen maar eens kleppen stellen, eens kijken of dat nodig is ! (NOOOOIT gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen met een rc auto )

Iemand een FW-05RR met 2 takt herrieding kopen ? :lol: :lol: (grapje)

heej,

ik had het veel langzamer verw8 maar volgens mij loop je in het 2de filmpje zelfs in op die 1 op 8 auto.
heel gaaf dit.

mvg jarno

Dat deed ik idd, en heb hem zelfs op een paar ronden gezet.

Maar 1:8 liep niet netjes, en bestuurder was erg groen :-)

Nee, moet reeel blijven, deze auto kan goed meekomen op een klein bochtig circuit met RTR's, maar wedstrijden ga ik er waarschijnlijk niet mee winnen. Maar lol beleven zeker, en daar is het me toch om te doen !

Tis natuurlijk een beetje appels met peren, een FW-05RR tegen RTR's, ookal is motor redelijk vergelijkbaar, de auto is dat zeker niet.
Op wegligging rij ik met name de bochten veel rapper uiteraad.

4 takt rijdt wel heel prettig, vermogen is goed genoeg om flink door te rijden, maar is veel rustiger (ookal door het geluid), minder zenuwachtig, en daardoor leer je wel heel goed je lijnen kiezen op circuit.

Kan iedereen die wilt leren rijden zeker een 4 takt aanraden !

Ok, weinig rook op hoge toeren was kleppen stellen denk ik.

Hadden teveel speling, staan nu een stukkie strakker en weer volgens spec. Maar stonden niet dramatisch slecht.

Was de eerste keer stellen na zo'n 15 tankjes, valt me heel erg mee dat die zo weinig verloopt, zeker omdat dit incl inrijden is.

Klepzetels en kleppen zijn echt brandschoon, deze brandstof is echt goed !
(Bedankt Bloemendaal !)
Misschien wat parfum erin de volgende keer, want stinken doet het wel zeg :lol: :lol:

Is dat niet roelof op dat circuit?
Hij heeft volgens mij een soortgelijke kap 8)

Als ie zondag in Houthalen was zou het best kunnen, maar Roelof lappen met een 1:10 4 takt ?

Ken Roelof nog niet persoonlijk, maar heb al zoveel met hem ge"forumd" dat we elkaar wel een beetje kennen, in ieder geval goed genoeg om te weten dat ik Roelof echt niet kan bijbenen !

Nee, Roelof was in Frankrijk bij het B-EK 1:8, alwaar hij prima heeft gepresteerd! Binnenkort komt daar een verslag van online @ RC-Junkies.
Hem lappen met een 1:10 viertakt, dat gaat denk ik niet lukken...

Nee ik dacht misschien problemen met de motor o.i.d.. maar zijn kap leek er alleen op ;)

ff filmpje opnieuw gekeken en inderdaad die gene rijd niet echt de ideale lijn..... en vergeet niet dat 4takt voor auto´s nog helemaal niet ver doorontwikkeld is he, ik denk dat we binnen 5 jaar motoren hebben die niet meer onderdoen voor nitro motoren met conische vorm.

mvg jarno

nee hoor, 4 takt wordt veel te weinig opgepakt door de gebruikers en de industrie. Deze motor is al vanaf 1998 op de markt (rev 1) en er zijn ook zwaardere versies geweest. Maar veel development wordt er niet meer aan gedaan hoor, zeker niet te vergelijken met een 2 takt motor.

Ik hoop dat ze nog jaren de onderdelen leveren, maar dat blijft een gok.

Geen illusie, deze 4 takt krachtbronnen worden nooit snel genoeg om mee te kunnen met de 2 takt wedstrijd on road klasse.

Als buggy motor misschien wel, de extra trekkracht komt daar veel beter tot zijn recht. In the US rijden een paar rijders wedstrijd klasse met buggies 4 takt !

Voor mij is ie bedoeld als tweede "fun" auto, en dat is precies wat ie doet, heel veel fun creeren :lol: :lol:

Alleen de gezichten al van al die gasten achter de tafels als ik mijn auto start :D Had er zelfs eentje die een grote sprint trok om me te komen helpen de motor af te stellen... die liep zooooooo slecht... hihi. Een 2 takt klinkt idd heel beroerd als het een 4 takt is :)

4 takt valt wel makkelijker te tunen hadden ze bij dyno nog wat ook gedaan ik weet even de site niet weet iemand anders vast wel maar die had nog redelijk wat vermogen en toeren.

mvg jarno

Zekers, heb die verhalen echt allemaal gelezen voordat ik hier aan begonnen ben, met name in US een paar goede forum treads met heel veel info.

Maar ook die gast met die dynobank, die al die motors tuned en test (ook 2 takt trouwens) komt niet veel hoger dan 22.000 rpm en 0.8 pk met een 4.4cc 4 takt... mijn OS TZ draait 'stock' al 38.000 rpm en 1.5pk, zonder te tunen ! Dat verschil ga je nooit overbruggen.

Motors met kleppen zullen nooit de rpm's kunnen maken welke motors zonder kleppen draaien, boven 20.000 gaan kleppen zweven, zelfs met de meest strakke veren erop. In formule 1 gebruiken ze pneumatische kleppen, en zelfs daar komen ze nauwelijks hoger dan 18.000 rpm !

Nogmaals, mijn idee was ook om mee te komen met standaard klasse autookes... en dat lukt prima ! Nu maar niet meteen de volgende clubrace gaan winnen, want dan mag ik niet meer meedoen :-)

Back