Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Bedankt Ronald,

Helaas staat daar niks van op mijn tekening, daarboven begint het aanzicht van het staartstuk. zal wel een oude tekening zijn.

DSC02106.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag maar niet geschaatst het ijs was dof en er stond water op :(, dus tijd voor wat bouwwerkzaamheden aan de Spit :).

Een tijdje terug een malletje gemaakt voor een nieuw cockpit kapje, de oude had ik verprutst.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-279.jpg

Bij Hobby-in Waalwijk hiermee een kapje laten trekken.
Dit kapje aan de onderzijde voorzien van ABS H-profieltjes die in de rompglijprofielen passen.
Ook aan de binnenzijde nog een stalen ring ø2 mm. aangebracht om zo de kap wat stevigheid te geven.
Het voorste vaste gedeelte van de oude kap was ook niet meer te gebruiken, daarom van wat multiplex en scrap balsa een frame gemaakt.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-281.jpg

Dit frame blijft demontabel m.b.v. schroefjes aan de binnezijde, omzo de glijkap in- en uit te kunnen bouwen.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-282.jpg

En het kapje naar achteren geschoven.

Gr. Ronald
 
Ronald....

Ik heb nog wel een cockpitkap liggen voor de spitfire van top flite. Heb zelf ook een spitfire van TF gehad... Helaas gecrashed. Maar de ongeschonden cockpitkap heb ik wel bewaard! Belangstelling?

Gr. Bert
 
Vandaag maar niet geschaatst het ijs was dof en er stond water op :(, dus tijd voor wat bouwwerkzaamheden aan de Spit :).

Een tijdje terug een malletje gemaakt voor een nieuw cockpit kapje, de oude had ik verprutst.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-279.jpg

Bij Hobby-in Waalwijk hiermee een kapje laten trekken.
Dit kapje aan de onderzijde voorzien van ABS H-profieltjes die in de rompglijprofielen passen.
Ook aan de binnenzijde nog een stalen ring ø2 mm. aangebracht om zo de kap wat stevigheid te geven.
Het voorste vaste gedeelte van de oude kap was ook niet meer te gebruiken, daarom van wat multiplex en scrap balsa een frame gemaakt.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-281.jpg

Dit frame blijft demontabel m.b.v. schroefjes aan de binnezijde, omzo de glijkap in- en uit te kunnen bouwen.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-282.jpg

En het kapje naar achteren geschoven.

Gr. Ronald

Hoi Ronald, Waar heb jij de profieltjes gehaald om de kap schuivend te maken?
Ik wil dit ook gaan doen bij mij Ziroli Corsair.


Gr Patrick
 
Hoi Patrick,

De profielen heb ik gekocht bij modelbouwwinkel 't Oude Station in Papendrecht.

Het profiel in de romp:
Messing koker: uitwendig 5x2,4 wanddikte 0,5 mm.
In één hoge zijde een sleuf van 2 mm. met de ijzerzaag gezaagd.

Het profiel voor de schuifkap:
ABS kunststof H-Profiel: 4x4 mm. Flens- en lijfdikte 1 mm.

De kunststof H-profielen zijn met secondenlijm aan de ABS-kap gelijmd, of dit voldoende sterk is in de lucht zal in de praktijk nog moeten blijken.

Succes.

Groeten, Ronald
 
He Ronald, ziet er allemaal weer goed uit.

Ga vooral door, dit jaar vliegen:?::?:.

Bij mij licht de bouw even stil ivm een crash :hammer:
IMG_0065.jpg

IMG_0067.jpg


Dus moet even snel wat anders in elkaar bouwen:rolleyes:
IMG_0077.jpg

Spacewalker 1/8

Zodra deze vlieg klaar is dan gauw weer verder met de spitfire.

Wel wat voorderingen gemaakt de retracs zijn ingebouwd (wat een fck klus is dat) moest wigjes maken om ze goed te kunnen montern.
IMG_0062.jpg


ook is de de vleugel voor een gedeelte ingedekt net zoals de bovenzijde van de romp.

Ik hoop dat ik jouw Spitfire een keertje in het echt mag zien vliegen:p:cool:

Heb jij toevallig meer gegevens mbt het 322 sqn tijdens WOII:?:
Zoals hadden ze Polly Grey op de romp geschilder en werden de hits bijgehouden dmv tekens op de romp enz.

Heb al van allerlei instanties gemaild, maar krijg niks los van deze personen.


Blijf je volgen,

mvgr
Marcel
 
Hoi Marcel,

Zonde van je Skystar:(, niet meer te repareren?
Trouwens een mooi kleurenschema van de Spacewalker.
Spitje in de wacht? zijn de smurven op skivakantie?:p Azraël op de loer?:vamp:
Je schiet al lekker op met de vleugel, ziet er goed uit.
Zie ook al wieldeuren op de werktafel liggen, een project op zich om die mooi passend te krijgen.
Vond zelf het inbouwen van de retracts e.d. de lastigste klus tot nu toe.

Vond wat info over het 322 sqn. met de roodstaart papagaai logo:
Dutch
Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.strijdbewijs.nl/nl/S3.jpg

Mijn oog viel op de robostrut torsiescharnieren van je Spit, volgens mij horen die naar voren te staan, wellicht kan je ze nog 180° verdraaien.

Succes met het bouwen.

Groeten, Ronald
 
Hallo,

De schaatsen staan weer in het vet :(.
Afgelopen week weer eens verder gegaan met de cockpitkap :).

@Bert (artflyer), Ben al aardig opgeschoten met het selfmade kapje, maar in ieder geval bedankt :) voor je aanbieding het TF kapje.
Jammer van je Spit hoe vloog ze?

De achterrand van de schuifkap voorzien van 2 strookjes 1 mm. op elkaar geplakt multiplex, deze mbv het stoomstrijkijzer rondgebogen. Dit ook gedaan met de voorrand van de vaste achterkap.
Ook nog een plastic stripje van 1x1 op de onderrand vd schuifkap gelijmd ter hoogte van de rail, zag dit op diverse detail foto's en geeft tevens wat extra stijfheid, Het kapje schuift inmiddels aardig soepel.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-302.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-297.jpg

"De schilder" is ook al lang geweest om de beglazing te passen, weet nog niet of deze voor of na het spuiten vastgelijmd wordt.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-298.jpg

Vergeleken met de echte klopt de de dwarsdoorsnede vd cocpit niet helemaal (de zijkanten zijn in het echt wat vlakker) het is regelmatig zoeken/puzzelen naar comprimissen tussen de TF kit rompvorm en foto's/outlines van de echte.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-296.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-293.jpg

De achteruitkijkspiegel (stukje balsa en 1 mm multiplex) voor de foto met een plakbandje gemonteerd, Hier blijft natuurlijk niets van over in de achterbak naar het veld dus dit gaan we nog een keer demontabel maken met een schroefje.
Las op het internet dat de eerste MK9's een rechthoekige spiegel hadden, de latere kregen een ronde.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-303.jpg

Tussendoor ook al het stoeltje een stukje opgebouwd.
Ben imiddels op zoek naar een piloot. Zag op de Oss Scale Meeting prachtige op de Peijnenburg Spitfires rondhangen, Voor 1/7 helaas een maatje te groot.

Groeten, Ronald
 
voor piloten kun je misschien eens bij century jet rondneuzen, heb daar een mooie 1:7 piloot voor mijn focke wulf van. Helaas moesten bij mijn piloot de voeten eraf om hem in de cockpit te laten passen, misschien hoeft dit bij jou niet....

als je een century jet piloot koopt moet je er wel aan denken hem goed af te wassen, de lossingswas zit er namelijk nog op... ook moet je flink wat schuren aan ze want de vingerafdrukken staan er nog op van de kleimallen... maar als dat eenmaal geregeld is zijn het prachtige piloten;)
 
ziet er erg mooi uit
ik ben zelf een model van mick reeves aan het bouwen
niet zo mooi als deeze maar door heel wat geknutsol tog best aardig
aleen de vleugol van de mick reeves is van stiropoor wat met een eliptiche vorm tog wel wat problemen geeft
maar voor het gewone vliegwerk is i mooi zat
ik heb ook nog een brian taylor mk1 maar daar vlieg ik niet meer mee
die is wel naukeurig gebouwd maar ondertussen te oud om nog te vliegen
heb hem gekregen van een van de vliegers van phantacie
en die heeft hem in 76 al geboowd
maar die van jou word echt mooi ben benieuwd naar het eind resultaat
 
Hallo, weer eens tijd voor een update,

Afgelopen weken het e.e.a. weer eens gedaan aan de Spit.

Als eerste de zijkantjes van de TF dummy cockpit eruit gesloopt, was er niet tevreden over. De zijkantjes nu voorzien van een 1,5 mm plaatje balsa met daarop wat nep spantjes. De stuurstangen omkleed met balsa. In de echte zit daar ongeveer ook een langsligger (is in verhouding wel iets kleiner).
SpitfireTop-FliteBouwfoto-304_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-305_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-306_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-307_resiz.jpg

De vleugel moest nog voorzien worden van pannel lines.
Eerst alles met potlood er op gezet.
Met isolatietape de lijntjes van de luiken/platen omrand.
Een papje gemaakt van lakplamuur en terpetine en dit tegen het tape gesmeerd.
Vervolgens schuren, schuren, schuren en nog eens schuren (korrel 180).
SpitfireTop-FliteBouwfoto-308_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-310_resiz.jpg

Na het schuren het tape eraf en alles nalopen met een mesje.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-318_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-319_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-320_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-321_resiz.jpg

Vanavond de vleugel afgestoft met kwast en stofzuiger.
Daarna de boel ontvet wasbenzine en voorzien van een laagje primer. Altijd een leuk moment.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-327_resiz.jpg

Resultaat valt zeker niet tegen.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-328_resiz.jpg

SpitfireTop-FliteBouwfoto-329_resiz.jpg


Zo dat was het weer voor het moment.
Volgende klusje wordt het dashboard, zag in verschillende draadjes prachtige voorbeelden/methodes. Maar eens vragen aan de dochters of ze nog ergens een kralendoos hebben staan.

Groeten, Ronald
 
kan zijn dat ik er over heen heb gekeken ( al een tijdje terug dat ik in dit draadje ben geweest), maar met welke verf ga je het afwerken? warbirdcolors?

ziet er verder enorm goed uit, beter dan de panellines op mijn focke-wulf!
 
Zo he Ronald.

Nu weten we weer hoe we pannelines moeten maken.
Helemaal toppie man.:worship:
Het blijft genieten hier.
Lekker door gaan zo.

Groeten Han.
 
Waanzinnig Ronald, ziet er zeer strak uit :thumbsup:

Zag dat je naar Oss gaat??? En dan de vraag ga je deze schoonheid meenemen?????

Dan kom ik zeker zaterdag (afkijken en spieken) de spit bewonderen:).

mvgr
Marcel
 
Back
Top