Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Als het de eerste auto is die je bouwt mag je toch wel rekenen op een dagje werk. Met de nodige drink-,plas-,rust- en afreageerpauzes inbegrepen :wink:. Lekker je tijd ervoor nemen, in het hele modelbouwgebeuren is er bijna niks leukers dan het bouwproces :-)

Ja, toch wel. Je hebt al een beetje bouwervaring, weet hoe je de handleiding moet gebruiken,... Een Savage bestaat wel uit wat meer onderdelen, maar hoeft daarom nog niet veel moeilijker te zijn.

Neem er in ieder geval je tijd voor :wink: Ik weet uit ervaring dat dat tijdens de bouw moeilijk is, omdat je zo snel mogelijk met je auto wilt gaan rijden. Maar als je er je tijd voor neemt, zie je misschien juist dat ene dingetje wat je anders gemist had.

Er zijn wel wat stukjes die je eerst door moet hebben, die behoorlijk lastig kunnen zijn.
Maar voor de rest is het niet zo heel moeilijk, ik heb er zelf wat langer over gedaan omdat ik steeds ergens vast zat doordat ik iets miste omdat ik nog niet alles besteld had.

Ik ben trouwens van plan om lichtjes op mijn savage te zetten, en heb een beetje zitten zoeken maar nergens echt een duidelijk voorbeeld gevonden.
Ik wil het liefst ledjes voor en achter en evt knipperende bovenop, en ik zou ze dan op mijn accu willen aansluiten (6V, sterke ledjes dus).

Ook wil ik een externe laadplug (eentje van 2 breed, jst dus) inbouwen, daar moet ik dan nog snoertjes voor hebben. Dit is toch een kwestie van beide draden splitsen en samenvoegen in een jst en de jst/zo'n futaba 3 breed voor in de ontvanger?

Weet iemand toevallig of ze die stekkertjes in gewone electronicazaken verkopen?
En heeft iemand een voorbeeld van hoe je de ledjes zou moeten solderen, en eventueel hoe je ze kan laten knipperen? Bedankt!

hahaha je bent super...

Ik weet het haha. :lol:

Ik ben trouwens van plan om lichtjes op mijn savage te zetten, en heb een beetje zitten zoeken maar nergens echt een duidelijk voorbeeld gevonden.
Ik wil het liefst ledjes voor en achter en evt knipperende bovenop, en ik zou ze dan op mijn accu willen aansluiten (6V, sterke ledjes dus).

Ook wil ik een externe laadplug (eentje van 2 breed, jst dus) inbouwen, daar moet ik dan nog snoertjes voor hebben. Dit is toch een kwestie van beide draden splitsen en samenvoegen in een jst en de jst/zo'n futaba 3 breed voor in de ontvanger?

Weet iemand toevallig of ze die stekkertjes in gewone electronicazaken verkopen?
En heeft iemand een voorbeeld van hoe je de ledjes zou moeten solderen, en eventueel hoe je ze kan laten knipperen? Bedankt!

Is dit in het kader van, waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan??

Gewoon ff op Ebay kijken, dit soort setjes zijn daar kant en klaar te krijgen voor prijzen waar je het zelf niet voor kan maken. :thumbsup:

Dat valt best tegen, en eigenlijk vind ik het leuker om het zelf te maken, zoals ik bij de rest van mn savage heb gedaan :)
Als ik weet wat ik moet hebben bestel ik het gewoon ergens uit Hongkong,
een maat van me kent daar wel wat leuke winkels.
Waar moet je eigenlijk verder nog op letten bij het solderen van ledjes, behalve dat ze op de goeie spanning branden en dat je ze niet verkeerd om zet?

Als je ze soldeert zorgen dat je ze niet te warm maakt. Dat vinden ze niet zo prettig. Denk mss ook even aan een krimpkousje over een van de beentjes om kortsluiting te voorkomen.

succes

greetzzz

Ok bedankt voor de tips! Ik denk dat ik eerst maar mijn kap ga spuiten voor ik aan de leds ga beginnen, dus dan heb ik weer iets om me in te verdiepen :)

Dan maar in het savage topic proberen..

De savage van een vriend heeft ondertussen al zo'n maand hetzelfde probleem, steeds na het rijden zijn de koppelingschoentjes naar voren geschoten.
Nu dachten wij eerst dat dit aan de veel te lage gleuf in de pilot nut lag, daar schieten de veertjes steeds uit. Om deze reden hebben we een nieuwe pilot nut besteld, deze namelijk:
HPI Pilot Nut 1/4-28x8.5mm Black Savage 21

Dit is de standaard pilot nut van hpi, en op het plaatje lijkt de gleuf vrij hoog te zitten (hij ligt op zn kop). Toen we hem vandaag binnen kregen (samen met de e-savage voor een neefje :razz:) bleek hij hetzelfde te zijn als die we al hadden, met het gleufje te laag. Nu zijn we er ook achter gekomen dat de schoentjes best makkelijk over de "stokjes" van de koppelingsplaat glijden.
Bij elk schoentje geld dat wanneer ik hem verkeerd om op de koppelingsplaat monteer, hij wel stroef glijdt over het "stokje".

Is dit een teken van slijtage van de schoentjes of ligt het ergens anders aan, we hebben al op z'n minst 10 keer de motor erin gezet en eruit gehaald en nog blijft het probleem voortbestaan :sad:

Dan maar in het savage topic proberen..

De savage van een vriend heeft ondertussen al zo'n maand hetzelfde probleem, steeds na het rijden zijn de koppelingschoentjes naar voren geschoten.
Nu dachten wij eerst dat dit aan de veel te lage gleuf in de pilot nut lag, daar schieten de veertjes steeds uit. Om deze reden hebben we een nieuwe pilot nut besteld, deze namelijk:
HPI Pilot Nut 1/4-28x8.5mm Black Savage 21

Dit is de standaard pilot nut van hpi, en op het plaatje lijkt de gleuf vrij hoog te zitten (hij ligt op zn kop). Toen we hem vandaag binnen kregen (samen met de e-savage voor een neefje :razz:) bleek hij hetzelfde te zijn als die we al hadden, met het gleufje te laag. Nu zijn we er ook achter gekomen dat de schoentjes best makkelijk over de "stokjes" van de koppelingsplaat glijden.
Bij elk schoentje geld dat wanneer ik hem verkeerd om op de koppelingsplaat monteer, hij wel stroef glijdt over het "stokje".

Is dit een teken van slijtage van de schoentjes of ligt het ergens anders aan, we hebben al op z'n minst 10 keer de motor erin gezet en eruit gehaald en nog blijft het probleem voortbestaan :sad:

Heb je de schoentjes+veertjes er wel in de goede richting opgezet steeds?? :rolleyes:

Jaja, die zitten steeds goed. de punten die uitklappen wijzen naar de richting waar de motor niet heen draait. Nog iemand suggesties?

Anders heb ik iig geen idee. Misschien moet ie eens nagaan of hij iets verandert of vervangen heeft "vlak" voor het probleem zich begon voor te doen. Nieuwe clutchbell, andere veertjes, ander vliegwiel, spacers vergeten terug te zetten of juist teveel?? weet ik veel. :rolleyes:

En als je er niet uit komt dan zou ik gewoon een racekoppeling kopen met zo'n veer buiten langs, dan heb je geen veertjes meer die los kunnen schieten. :-D

Jaja, die zitten steeds goed. de punten die uitklappen wijzen naar de richting waar de motor niet heen draait. Nog iemand suggesties?

Wellicht is het mogelijk om een (dun) ringetje achter de nut te leggen zodat de nut + groef meer naar voren komt. Let er wel op dat er nog steeds vrijloop is van de kogellagers in je clutch bell.

De koppeling zat er al op toen hij zijn savage 2e hands kocht, met de savage koppeling.
Een ringetje heeft hij er ook tussen zitten maar dit helpt niet, de schoentjes schieten zover naar voren als ze maar willen. Een nieuwe koppelingsplaat zal ook lastig gaan, de koppelingsplaat die er nu op zit zit echt muurvast.
Maar hij zou er in principe af moeten kunnen lijkt me ;)
Als iemand nog koppelingschoentjes over heeft die wel blijven zitten op de savage koppeling (de huidige schoentjes lijken ook net iets te groot, dwz dat het stokje v/d koppeling maar halverwege het 2e gaatje v/h schoentje komt.)
hoor ik het graag :)

Ik heb een savag 3.5, en nu zit mijn uitlaat tegen mijn schokbreker aan. Er zitten al wat krassen op mijn uitlaat en er zit nu ook een gat in mijn shocksock. Hebben anderen dit ook of weet iemand hoe ik dit kan verhelpen. Het viel me al een keer op toen ik mn diff ging vervangen maar dacht er niet verder bij na:hammer:

gr niels

Back