Alice L Moran

Dag Forum,
Romp van Alice opnieuw geschuurd en in de Wilsor epoxy gezet, deze maal met de kwast en niet met een roller.
Resultaat is een stuk beter. Waarschijnlijk hecht deze epoxy slecht op Albastine spuitplamuur. Een stukje wat ik nu opnieuw in de spuitplamuur had gespoten is wederom niet mooi geworden, maar dat is maar een klein stukje, gelukkig. Komt wel goed met de 2e laag epoxy.

30-5-2023-romp.jpg


Verder ook nog wat detail werk afgemaakt:
6 stuks stoot fenders , MOB boot , werkboot , par transport bakjes.

30-5-2023-1.jpg


Ook de laadbomen boven het sleepdek gemonteerd en opgetuigd.

30-5-2023-2.jpg



30-5-2023-3.jpg


En de roosters van de catwalk vervangen, ik vond ze niet naar de zin.
Deze keer van messing gaas, in plaats van plastic horregaas.

30-5-2023-catwalk.jpg


En ook nog op het B-dek , twee stuks frames met iets erop , onder dekzijl.
Had ik op een foto gezien , ik weet niet wat onder de dekkleden zit , maar ik vermoed extra reddings materiaal voor op een eventuele sleep?

30-5-2023.jpg


Intussen ook al een beetje begonnen met mijn volgende model : de Nieuw Zeelandse sleper , Wiliam C Daldy.
De romp van dit model wil ik van epoxy met doek maken , dus eerst een plug maken.
Alvast oefenen voor de Finse ijsbreker Karhu, welke na de William gebouwd gaat worden (ook epoxy romp)
Ik ga wel een nieuw bouwverslag opstarten van de bouw van de William C Daldy.

Gr. Menne
 
Dag forum,
We zijn weer wat verder :
  • E- installatie zover klaar en getest , gereed om ingebouwd te kunnen worden.
  • Romp en dekken in definitieve kleur gepoten.
  • Bij bootjes en davit afgemaakt.
Nog te doen:
  • Witte striping op huid aanbrengen , inclusief diepgangs markering en scheepsnaam en thuishaven.
  • Zink anodes op slinger kielen aanbrengen.
  • Aandrijvings installatie dus inbouwen.
  • Diverse vlaggen aanbengen : USA , Japan , Liberia. En ook : YJWL (roepnaam)
  • Diverse tank ontluchters en ventilatie pijpen plaatsen.
  • Etc. etc.
Hierbij enkele foto's van huidige status.

Gr. Menne Osinga

16-07-2023 B deck.jpg


16-07-2023 Electric installation.jpg


16-07-2023 PS view.jpg


16-07-2023 SB view.jpg


16-07-2023 towing deck a.jpg


16-07-2023 towing deck.jpg
 
Imposant schip geworden Menne! Zit de elektronica er al in en al een proefvaart gepland? Gr. Klaas.
 
ziet er imposant uit en ook nog heel nieuw en fris, maar ze staat dan ook nog op de werf :)
Heb je mooi voor elkaar, succes met de te water lating en testvaarten
 
Dag forum,
Intussen apparatuur ingebouwd en schip in ligbad gehad.
Model ligt te ver voorover, circa 15 mm te diep voor en 10 mm te ondiep achter.
Toen geprobeerd met circa 14 lood-broodjes , van elk 22 gr, dus totaal 308 gr, schip recht te ballasten.
Helaas kwam het schip zo veel te diep te liggen.
Dus alles er maar weer uit gesloopt en geprobeerd betere gewichts verdeling te realiseren.
Accu pakket , 2x5 accu's , stond eerst vertikaal voorin de machinekamer.
Dit pakket beter verdeeld: 1x5 stuks voorin en 1x5 stuks acherin machinekamer.
Bovendien liggend onder in de bilge.
Moet nu stuk beter zijn , van de week maar weer in bad.
Intussen vanmorgen mijn walvisjager , AM 14 , naar de Theaterkerk in Nes ,NO Fryslan, gebracht.
Komt daar in september te staan in een expositie over de walvisvaart.
Hierbij enkele foto's van de Alice met overzicht van de installatie, en de flyer van de expositie.

Gr. Menne

06-08-2023 MK 1 (Aangepast).jpg


06-08-2023 MK 2 (Aangepast).jpg


06-08-2023 MK 3 (Aangepast).jpg


06-08-2023 Sleepdek 1 (Aangepast).jpg


06-08-2023 Sleepdek 2 (Aangepast).jpg


Flyer 1.jpg
 
Dag Forum,
Gisteren Alice weer in bad gehad en best wel tevreden.
Er moesten 4 broodjes lood van elk 22 gr in , om model zonder slagzij te krijgen.
Ze lag beetje over sturboord , dus broodjes aan bakboord gelegd.
Voor en achter lag ze wel gelijk , op dik 5,5 mtr. (gedeeld door 75 is dit circa 73 mm)
Ook ligt model paar mm te diep , maar hier is niets meer aan te veranderen.
We zullen er maar vanuit gaan dat ze net vol gebunkerd is , voor de proefvaart.
Dus na 2 jaar bouwen komt er een einde aan dit bouwverslag ,alleen de diverse vlaggen moeten nog in top gehangen worden. Er komen binnenkort alleen nog foto's van de proefvaart.
Waarschijnlijk volgende week.

Gr. Menne

10-08-2023 In bad a.jpg


10-08-2023 In bad.jpg
 
Gaat deze ook nog eens op reis naar Maassluis Menne? Resultaat om trots op te zijn! Gr. Klaas.
 
Vanmiddag de foto's ook naar Moran gestuurd.
En wederom positieve reacties ontvangen van Moran.
Ik was niet zeker over de thuishaven , had er maar Monrovia op gezet.
Dat is immers de hoofdstad van Liberia, ze oer onder Liberiaanse vlag.
Dus maar even gevraagd aan Moran, of Monrovia wel correct was.
Bleek niet zo te zijn , thuishaven was Hamilton (Bermuda)
Dit verklaard ook de Britse koopvaarij vlag in top , op 1 van de foto's van de echte Alice. (en nu ook op het model)
Intussen is het aangepast op de kont van het model .
Gr.Menne
14-08-2023 9.jpg
 
Dag forum,
Gisteravond 1e proefvaart met Alice gehouden.
Ging redelijk goed, alleen gaat boot veel te snel.
En na kort tijd hield BB motor ermee op.
Dit euvel is intussen verholpen , stekkertje los.
Ik denk dat de spanning naar de motoren naar beneden gebracht moet worden, voor beter vaarbeeld.
De batterij pakket is nu 12 V, 4000mA. (10 batterijen , 1,2 V elk) Misschien kan ik beter de helft van het pakket gebruiken.
Dan heb ik 6 Volt, 4000mA. Of batterij pakket 7,2 V, 4000mA kopen.
Of een stepdown converter toepassen. Ik heb nog een LM2596 3A liggen. Maar deze moet voor 3 A , aktieve koeling hebben.
Heeft iemand beter voorstel?
Hierbij foto's van proefvaart , filmpje volgt nog.

Gr. Menne

08-09-2023 1e PV (2) (Aangepast).jpg


08-09-2023 1e PV (7) (Aangepast).jpg


08-09-2023 1e PV (9) (Aangepast).jpg


08-09-2023 1e PV (10) (Aangepast).jpg


08-09-2023 1e PV (12) (Aangepast).jpg
 
Menne, ik zou zeker geen stepdown converter gebruiken.
of van de bestaande cellen twee pakketten maken 6 volt 4000mAh en deze parallel zetten dan heb je 6 volt 8000mAh
of twee nieuwe pakketten van 7,2 volt 4000mAh en ook deze parallel
met de laatste heb je iets meer vermogen, bij 6 volt zakt de spanning sneller in dan bij de 7,2 volt
het is een afweging, veel succes
groet Piet
 
Menne, Even nog niets aan de accu's doen. Moet me eerst even inlezen hoe het allemaal zat met motoren en regelaars. Wil wel graag weten wat soort zender je gebruikt. Zal een Multiplex zijn denk ik. Weet je zo uit je hoofd, of manual of, daar een Dual rate functie op zit? Gr. Klaas.
 
Menne, Kom er niet goed achter welke motoren je uiteindelijk hebt genomen. Aan de grauwe kleur te zien lijken het Bühlers. Ergens een typenummer te zien? Als ik me goed herinner heb ik deze destijds aangehaald
https://www.hobby-lobby-modellbau.c...o/p5614_B-hler-498-BB-S--12-Volt----2165.html
Die zouden op 12 Volt zoals aangegeven 3.100 omw/min. moeten draaien.
Zijn het 6 Volt motoren dan draaien ze op 12 Volt te hard.
Als je zender Dual rate heeft dan zou je daarmee, terwijl je de gehele knuppelslag gebruikt, het toerental kunnen reduceren.
Op 7,2 of 6 Volt gaan varen heeft grote invloed op de rest van je installatie vrees ik.
Je zou nog een paar dinge kunnen proberen.
1. zet eens een 12 volt 21 Watt autolamp in serie met elke motor en kijk wat er dan gebeurt. Let op dat de lamp heet kan worden en niets beschadigt.
2. zet de motoren in serie en stuur ze aan door 1 regelaar. Maar dan kun je niet meer sturen met de motoren.
Als je inderdaad 6 Volts motoren hebt dan is misschien de goedkoopste optie om een paar 12 Volts Bühlers bij Hobby Lobby te kopen.
Maar dan wel eerst zeker stellen dat het 12 Volts exemplaren zijn.
Hoor wel van je. Gr. Klaas.
 
Veel zenders hebben de mogelijkheid om de maximale snelheid in te stellen.
Hierbij wordt de uitgangssignaal bij volle uitslag van de joystick voor de snelheid verlaagd.
Vraag is, welke zender heb je?
 
Mijn vraag ging ook al in die richting Henk. Zelf heb ik 3 MPX zenders uit de vorige eeuw en die beschikken alle over Dual rate. Ergens heb ik iets gelezen over het zelf maken van een Dual rate voorziening. Dat was als ik me goed herinner bij een Robbe zender. En MPX is net weer iets anders. Ook is Corrien niet meer onders ons. Maar Menne zal wel met wat info komen. En dan zal er wel iets bedacht kunnen worden. Het eigenbouw Dualrate lag nog vers in het geheugen en terug gevonden. Was op een Futaba F14. Geldt maar vooe één kanaal. Zal je met 2 motoren dus dubbel uit moeten voeren. Zie link voor het principe. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/toerenregelaar-spanning-begrenzen.21690/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top