Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Waarom liggen overal in Nederland van die prachtige hellingen.. Behalve in de buurt van Zwolle? :(

Nou ja, het vliegt in ieder geval! Afstellen komt wel als het iets beter weer is ;)

Zo. Vandaag op het veldje hierachter geprobeert de juiste up stand van de elevons te vinden met de plank van Huey. Dat is gelukt, en met de juiste stand vliegt het plankje vanuit handstart toch een niet mis te verstane 80 meter...Ik schrok ervan... dat was bijna het hele voetbalveld!!! Ik kwam er ook achter dat de uitslag van beide roeren net niet gelijk was....dus ik heb op de staartheveltjes elke 3mm gaatjes geboord zodat de stuurstangetjes op veel meer standen in te stellen zijn....ik merk dat 3mm omhoog of omlaag van een stuurstang op het roer behoorlijk wat invloed heeft op de uitslag daarvan. Nooit zo op gelet !

@Wubbe: Uiteindelijk is de upstand voor deze plank en dit profiel bij 20% zw punt dit: (4mm) Onderkant elevons raakt bovenkant profiel. Met deze upstand gaat de plank rechtuit minimaal 80 meter met een flinke zet.

IMG_2563.jpg

Verder gegaan met de plank van secondelijm, versie 1.2a. Elevons lopen nu door tot aan de staart.
IMG_2562.jpg

Ik heb ook de constructie van de vleugel/elevons iets aangepast zodat je een netter resultaat krijgt met het uitsnijden van de elevons dan bij V1.2. Nu geen last van bruislijm randen/restjes...uitsnijden is nu gelijk een strak roertje, zonder al teveel extra schuurwerk.

Wordt mooi ! Het rompje past werkelijk naadloos, en denk ik het resultaat van net iets extra nauwkeurig uitmeten en uitsnijden. Straks gaat het rompje in de epoxy, en op zwakke punten een paar streepjes 160 gram glas. Niet te veel....we willen onder de 180 gram blijven.

IMG_2564.jpg

Linker vleugelhelft nu ook ingedekt. Goed met plantenspuit nat maken (fles glassex, maar dan zonder sex en glas, maar wel met water) en met 2 uurtjes is de bruis hard. Leuk dat "Depron" merknaampje op de vleugels :D

IMG_2565.jpg

Laatst bewerkt:
Het depron is inmiddels weg, bijna :D Tijdens uitharden van de bruis plaats ik een latje onder de neuslijst. Zo zorg je ervoor dat deze helemaal recht is, van root naar tip, en van Linkerhelft naar rechterhelft.

IMG_2566.jpg

Het rompje is inmiddels ge-epoxyed en uitgehard in de oven op 45 graden..maar hopen dat de servos nu niet gaar zijn :D

Neej nog niet geprobeerd leon....tis er gewoon het weer niet voor...vlagerige 4/5 , koud en dus niet relaxed. Op het veldje hierachter wapperde het ook alle kanten op...dan is het moeilijk een kist te beoordelen / te trimmen. Maar zeker de bedoeling om zw naar achter te verhuizen / up wat te minderen...net zoals ik dat deed met mijn ammehoela op de helling vorige week. Voorlijk zw punt...vliegen...lood je eruit....elevons aanpassen ....vliegen...loodje eruit..elevons aanpassen....oops rodeo....loodje erin...goeie setting. Nu heeft deze versie 10 gram lood in de neus...voor zw punt op 20%.

Maar goed, dat uittrimmen van mijn ammehoela was met constante wind en goede omstandigheden op de helling....dat komt vast wel weer. Belangrijkste is dat de plank nu goed vliegt uit de hand, zij het met misschien iets voorlijk zwaartepunt. De response op de roeren is vinnik goed...beter dan de 1.0...dus....

IMG_2567.jpg

Tweede helft nu ook bekleed en elevon uitgesneden....superrrrr strak. Het lijkt op de foto alsof de vleugel een negatieve V stelling heeft, das niet zo, deze plank heeft 2 graden positieve v stelling.

Rompje in de epoxy...past perfect, servo's zijn bijtgaar :D

IMG_2568.jpg

Laatst bewerkt:
Petje af, maar...

Wat een bouwsnelheid, en wat een enthousiasme! :worship:
En leuk dat hij het zo goed doet.

Waar ik het laatste mee heb zitten stoeien was dat je wilt dat de roeren geen up/down geven als je een bocht inzet. Ik kreeg dat er niet uit.
Sietse heeft daarop met de differential van de elevons zitten stoeien. Dat hielp! (ik wist niet dat op een MX-12 differential ook werkte als je 2 elevons ingesteld had :confused:)

Maar (toch even zeiken) je ziet nu helemaal duidelijk dat de romp flink smaller kan :teacher:
  • ontvanger op zijn kant (en/of vervangen door een kleinere)
  • servo's achter elkaar of tegen elkaar en dan om-en-om gemonteerd (als je de voorste servo iets hoger monteert gaat de stuurkabel over de hevel van de andere servo)
Vlieg je op 35 mhz?

Dankje Leon, en 3 plankjes in 1 week is behoorlijk tempobouwen :D En goed doet v1.2 het zeker!...ik wist niet dat een plank met het gewicht van een kipfilet bijna een heel voetbalveld kan vliegen ! :D

De romp van de ammehoela kan idd veel smaller....das voor V3.0.

Differentiaal op de roeren...HA! Met mn evo heb ik dat al ingesteld op de 1.0, er dat werkt goed ook ! Nu weet ik nog niet hoe dat werkt op de spektrum dx6i van Huey, en dus V1.2 ammehoela......ik heb er nog niet naar gekeken...maar idd dat is misschien wel de goede tip.

Morgenavond is het beter weer..iig minder wind en meer zon...dus dan gaan we zeker verder experimenteren op de helling....morgen overdag de ammehoela van secondelijm klaar maken. Dan kunnen we met 3 plankjes verder prutsen / experimenteren.

Overigens, ik vlieg op zowel 35 als 2,4 Mhz....mijn ammehoela 1.0 vlieg ik op 35MHz / evo.......Echt ALLES is in te stellen :D (mn dx6i lijkt dan soms wel wat armoegedoe)

Laatst bewerkt:
3 keer een grijns van een meter....

Vanochtend appte Huey me dat hij en Slijm vanmiddag wilde vliegen met de ammhoela's op de helling....zo gezegd zo gedaan......

Hollandse luchten en een 3 bft met uitschieters recht op de helling. Huey pakt al na 10 minuten een belletje en whoept zo naar 50 meter oid ? Niet zeker, maar hoog was het wel!!! KEK!!!!. Zelfs op de parkeerplaats later met inpakken werd er door een paar collega modelvliegers een opmerking over gemaakt..."sow die ging hard omhoog !!".....ha ha ha....leuk. Ergens midden op onderstaande foto....heel hoog...

IMG_2570-2.jpg

Secondelijm's ammehoela _de epoxy was net droog_ vloog wer-ke-lijk perfect !!!...En het vervelende is dat hij ook in 1 keer het werpen onder de knie heeft ...grrrr :D Hij is gewoon meer een aap !!!! ....Hij werpt een ammhoela met gemak naar 20 meter.... das knap want dat lukt mij niet altijd. (en Huey ook niet :P)

Overigens, de servos die hij gekocht heeft voor deze plank (md933 henge) zijn perfect voor dit kistje. Snel, geen speling, goeie nulstelling.

IMG_2574-2.jpg

Twee ammehoelas op de helling..Huey's ammehoela zit nog in de restjes van z'n belletje (hoog)..... Slijm (laag) hoopt op wat thermiek.

IMG_2571-2.jpg

Grijns grijns grijns.....

IMG_2572-2.jpg

Helaas vliegt de V1.0 dusdanig k** in vergelijk met de V1.2(a) dat ik het maar bij foto's maken heb gehouden...Mijn grijns was er door het zien van twee mannen die met grote grijns aan het werpen waren :D Ik kijk ook nog even hoe de filmpjes zijn geworden...

Inmiddels is besloten 3 V3.0 ammehoela's te gaan bouwen. :hammer: Ik heb geen budget, dus Slijm en Huey zorgen voor de materialen...komt goed.

Hieronder ruimte voor beide heren om hun emoties te uiten, houd het netjes mannen :D

Het was maar een uurtje vanmiddag, maar wat hebben wij een schik gehad !!!

Laatst bewerkt:
Ik sluit mij helemaal bij S-Lijm aan ! Dit is echt zo waan-zin-nig leuk !!!!

Frank, zoal ik al zei, grenst mijn dank aan het onwerkelijke; met zo weinig iets zo "groots" maken is meer dan kek zullen we maar zeggen !

Daarom hoog tijd om je hier in het openbaar een grote pluim in je r..t te steken.

Voor wat betreft versie 3.0 heb ik zo mijn ideetjes, sowieso gaan S-lijm en ik vast spullen bestellen ! (sowieso zodanig dat de V3.0 voor Frank niks kost)

1 van de dingen waar ik net ook aan zit te denken is een Ammehoela-meeting zo ergens in Augustus op een goeie helling ergens; dat alle volgers van dit draadje ook hun eigen Ammehoela bouwen kijken we bij de meeting welke het beste vliegt e.d.

DIT IS ECHT TOP MENSEN !!!! Mijn grijns is breder dan de span van de AMH ! En hij wil maar niet weg....

hi hi hi....lol :). iK zag vanmiddag twee motorheads die met kipfilets (180 gram) aan het zweven waren....big smile....

Laatst bewerkt:
Wat een prachtige lucht daar ... Het was zeker héél thermisch ?

T' was een super lucht.. blauw.. witte wolkjes.... geen straf om dan daar te staan...en behoorlijk thermisch... buizerds, ooievaars.. vanalles kwam over...soms zelfs zo thermisch (op 30 meter hoogte) dat de plank per direkt 180 graden op zn kant ging...maar dan...blijf maar eens in zo'n mini belletje van een paar meter....tis Huey gelukt , want die knalde in no time naar heel veel meters...(zie foto's) Een beetje eenzelfde ervaring als ik had in lunteren vorige week (in no time naar 95 meter)
das pas kek!

Laatst bewerkt:
Back