Benzine Trainer

Hallo,

wat Bert net schreef
..wat ik vrijwel altijd doe is 5 graden op midstick zetten,
en dan het toerental verhogen of verlagen
tot de heli op midstick los komt,
NIET andersom! (dus niet toerental vastleggen op een "lekker klinkende" waarde
en dan pitch op midstick aanpassen tot hij loskomt)..

is echt de gouden regel,

je kan zelfs voor uittesten een vaste pitch-curve instellen,
en dan met de lineaire throttle-curve spelen,
dan ben je al ....
en dan luisteren,
dat bij veranderde pitch de motor niet langzamer of sneller woord, klaaaaar

leuk vertelt Bert !!

Groet
Uwe
 
M'n BEC eindelijk binnen en geïnstalleerd en m'n blades gespoten, kortom hij is eindelijk startklaar :D

full


full


full


Hopelijk kan ie van 't weekend de lucht in.

grts,
Ronny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Ronny,

gefeliciteerd !! :celebrate:

er zijn nog ergens zo rotorbladen en een rotorkop te koop,
(ik heb nog de versie met paddelstang en twee bladen)
en als die van jou goed vliegt,
denk ik nog eens serieus over na

met 4 bladen , wouw :banana:

lat maar horen, als je vliegt,
en hou hem heel,
groetjes van Uwe
 
Wat een mooi design heb je op die bladen gemaakt ! Dat zal er pprachtig uitzien als hij draait :D
 
bedankt voor de positieve reacties ;),
de heli heeft in deze configuratie reeds gevlogen en vliegt zeer goed met deze bladen..... 'k zou zeggen hou u niet in Uwe.

Enige nadeel, vind ik, is dat Vario slecht een max. toerental van 1250 omw/min voorschrijft voor deze bladen waardoor de gascurve wel héééél erg laag moet blijven en ik bijna met verhoogd stationair rondvlieg.

grts,
Ronny
 
Dat ligt niet aan het lage toerental, maar aan de ontzettend niet-lineaire carburateur van de Zenoah, in combinatie met dat die trainer minstens 3 kilo lichter is als waar die 4-bladsrotor voor ontworpen is.
Want je motor, die draait gewoon een nette 10.000 RPM....

En anders kun je altijd nog het hoofdtandwiel en pinion (die twee bovenin het mechaniek) wisselen....

Maar ik zou dat niet doen, en ik durf vrijwel te garanderen dat zodra de romp er omheen zit en het ding 10 kilo weegt, je gascurve ook naar wat normalere waardes kan....

Groet, Bert
 
Even een vraagje vvor de benzinespecialisten onder ons :
Welke bougie is de juiste voor men trainer ?
Ik had gisteren men heli laten proefdraaien op de grond (zonder blades) en plots gaf hij de geest :confused: ik gebruik momenteel een NGKR CR7HS maar wil deze nu vervangen omdat ik vind dat deze mijn electronica lichtjes stoort !!!
Omdat de heli niet meer wou starten heb ik de bougie vervangen door een NGKR CR8HVX, maar heb de indruk dat deze nog meer stoort.
Welke bougie gebruiken jullie ? Ik heb er wel een ontstoorde kop opzitten.

Graag info aub.

Thx,
Ronny
 
Ik heb die origineel bougie, die Vario bij de Benzinemotor
mee levert, helaas weet ik nu niet welke dat is,
en als wat stoort, is dat volgens mij zaak van de stekker,
da zit een condensator voor ontstoring in,
ik zou straks maar kijken.

Groet
Uwe

edit: NGK CMR 7H (die heb ik van Vario bij de 23 cc zenoah mee gekregen,
de bougie kreeg altijd een goede kleur, nooit probleem met de bougie,
wel eens probleem met de zenoah gehad met slechte olie i.v.m. temperatuur)
 
Laatst bewerkt:
Een maat van me (Andre) heeft vanavond een Vario Acrobatic gekocht , word tijd dat de wind gaat liggen dus , we hebben nu 2 heli`s die wachten op goed weer !
 
Ik wacht ook op een beetje beter weer,

wil graag maar weer een brandstof-heli naar buiten gooien,
laat het maar weten voor de maiden, even SMS'je of zo,
je hebt ook PB

Groet
Uwe
 
Ik ben vadaag gaan maidenen maar dit is toch een beetje tegengevallen. Ik heb de bavarian 3SX erop zitten en krijg hem gewoon niet afgesteld. Na het voorzichtig liften begint de heli steeds opnieuw te "waggelen" en dit wordt alleen maar erger. Ik heb meer dan een uur enkel maar kort gehooverd en veel afgesteld. Ik ga nu de verschillende forums een afschuimen en hoop hier of daar wijzer te worden :(.
 
Staat je phasing wel goed? (m.a.w. als je de cyclic stick recht naar voren duwt, gaat je swash dan 45 graden schuin RECHTS/NAAR VOREN?

als je de heli recht achterover kantelt, reageert je Bavarian demon dan met een swashbeweging schuin rechts naar voren?

Want als dat verkeerd staat, is het logisch dat de boel gaat waggelen....

Die heli vliegt namelijk in traineruitvoering dusdanig makkelijk, dat zelfs een multiblade beginner (dus iemand die al wel kan vliegen maar nog nooit met een multiblade non-E-stab gevlogen heeft) hier totaal geen moeite mee mag hebben.... Dus die Bavarian demon, die mag er al helemaal geen problemen mee hebben....

Groet, Bert
 
Hallo Bert,
Phasing is oke, ik heb wel de virtuele tuimelschijfverdraaiing op 45° Graden moeten zetten omdat ik met een vierblad vlieg, daardoor krijg je een raar kantelende swashplate als je dit met stilstaande rotors probeert. De blades kantelen echter wel correct en de heli heeft al gevlogen. Denk er nu wel aan dat ik de verdraaiing misschien op -45° ipv +45° heb staan. Ga dit toch controleren.
Grt,
Ronny
 
Als je de - en de + omgedraaid zou hebben, had je niet kunnen vliegen: dan beweegt je heli dwars opzij naar links als je de stick naar voren duwt. Dat was 100% verkeerd gedaan....

Ik ken die Bavarian Demon niet, dus ik weet niet of die virtuele draaiing, of je die in de zender of in de Bavarian demon gedaan hebt....

Zoek dat éérst eens uit.... want ik vermoed, dat je die virtuele draaiing wel in de zender maar niet in de BD gedaan hebt....

Dat betekent dat jij wel goed stuurt, maar de BD niet....

Zoek dat maar eens uit, ik denk dat je daar je probleem vind....

Groet, Bert
 
Zit nu te proberen achter m'n heli. Tuimelschijfverdraaiind is ind correct, deze heb ik ingesteld op m'n barvarian. Dit mag niet op de zender gebeuren. Als ik "droog" m'n sticks beweeg lijkt alles correct te werken. 'T moet vlgs mij met een instelling in m'n bavarian te maken hebben, maar welke ?

Alvast bedankt voor 't "meedenken";)
 
Zit nu te proberen achter m'n heli. Tuimelschijfverdraaiind is ind correct, deze heb ik ingesteld op m'n barvarian. Dit mag niet op de zender gebeuren. Als ik "droog" m'n sticks beweeg lijkt alles correct te werken. 'T moet vlgs mij met een instelling in m'n bavarian te maken hebben, maar welke ?

Alvast bedankt voor 't "meedenken";)

Til je heli eens recht voorover, en kijk hoe de swash reageert....
Die moet logischerwijze exact hetzelfde reageren als wanneer je de stick recht achteruit haalt.... ik vermoed, dat als je beide tests doet, je een verschil gaat zien....

Groet, Bert
 
de verdraaiing stel je in de Bavarian Damon in, niet in de zender,
volgens mij zijn die instellingen in de SX niet veel anders dan in de X,
dat betekend, jij justeert alleen de zender , dat alles van 0 tot 100 %
aankomt in de Bavarian Demon, alles andere regelt die Bavarian Demon,
ook verdraaiing, reversen, subtrims enzv.

die Bavarian Demon reageert soms heel raar
op verkeerde instellingen van de gain
van de hoofdrotor en ook van de heckrotor,
dat zijn mijn ervaringen,

soms draai je echt de verkeerde kant op, en kom niet uit,
schrijf het een beetje op wat je doet,
en hoe de heli reageert, dan kom je misschien beter uit,

suc6, en dat ding vliegt super, als die goed afgestellt is !!!
Groet, Uwe
 
De sawsh beweegt ind in tegengestelde richting van de beweging die ik met de heli maak. Heli naar voor is swash naar achteren en vice versa. Idem voor de rolbeweging.
Ga bij de volgende proefvluchten iets meer met de gain van de swash experimenteren.
Grt,
Ronny
 
Back
Top