De eerste vlucht 8 dagen geleden was een triller , kist vloog alleen maar zeer traag met veel down trimmen.
Resultaat bijna geen reactie op de ailerons.
Snel geland in het hoge gras, gelukkig zonder schade.
Na nog eens opmeten gewicht 3200 en CG 95 mm , instelhoek vleugel moeilijk te meten doordat ik de flaps tot tegen de romp heb laten doorlopen.
Wat ik zeker wist was dat het verschil instelhoek van de veugel en stabilo te groot was, plaatje onder voorkant stabilo van 2 mm geeft ~ 1° verschil.e
CG op 95 mm was volgens mij ook niet goed omdat toestel heel heftig op de stabilo reageerde.
Die 95 mm was dus op 1/3 van de wortel koorde 285 mm, door de tapse vleugel tip 145 mm en de rechte voorkant lag het werkelijk CG meer naar voor.
CG dus naar voor op 1/3 van de gemiddelde koorde 230 mm/3 = 71.6 mm.
Om dat te bereiken had ik door de korte neus 300 gr extra nodig op de plaats van de Lipo, dus een grotere lipo + een extra lipo voor aparte bec voeding RC en servo's.
Gisteren nieuwe testvlucht , dat voelde gelijk heel wat beter, moest nog wel heel wat down drukken om tijdens het gebruik van de motor , daar moet ik nog aan werken.
Het los komen van de startwagen ging vrij vlot maar stijghoek werd groter en groter en snelheid zakte te ver terug zodat het moeilijk werd de kist op een rechte lijn te houden.
Na motor af ging het heel wat beter , stabiele vlucht na een paar klikjes klikken voor de ailerons, stabilo stond gelijk goed.
Na nog een paar moeilijke stijgvluchten waarvan een met wegvallen over de vleugel gevolgd door een duik op volle snelheid een looping , gelukkig voldoende hoogte om de kist terug onder controle te krijgen.
Met de lipo onbelast op 11.4 V heb ik de landing ingezet, om dat de snelheid nog vrij hoog was in het korte gras naast de baan, dat ging heel vlot mooi horizontaal zonder met de vleugel te haken een remspoor van 10 m
Voor ik een volgende vlucht maak ga ik alles nakijken want de duik en looping is gelijk een test voor de vleugel verbinder.
Gewicht toestel is nu 3500 gr , vleugel opp. 65 dm² = 54 gr/dm²
Met de grotere batt 3300 50C kon de motor ook meer vermogen leveren met de 12/7 prop, meting 693 W stationair