bouw binnenvaartschip armira

Bijna Rien! Nu nog even open zetten voor het publiek en dan kunnen wij hem ook zien. Alvast bedankt! Is Bert me net voor zie ik. Gr. Klaas.
 
Die heeft er zin in Rien! Heb je gauw gefröbeld. Gaat het allemaal nog in de MK en loopt je niet klem met de mogelijkheden op je zender? Gr. Klaas.
 
Die heeft er zin in Rien! Heb je gauw gefröbeld. Gaat het allemaal nog in de MK en loopt je niet klem met de mogelijkheden op je zender? Gr. Klaas.
past allemaal in de machinekamer en daar ik 14 functies heb kan ik nog wel even hoop ik
nog even voor de belangstellenden
motor : https://www.banggood.com/nl/N20-DC6...html?rmmds=myorder&stayold=1&cur_warehouse=CN
eindschakelaars : https://nl.aliexpress.com/item/20pc...443.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.130b4c4dnaRXWw
servo: https://www.banggood.com/nl/4X-JX-s...html?rmmds=myorder&stayold=1&cur_warehouse=CN
tandriem en tandwieltje : uit hp printer gesloopt
 
Wat is jouw doelstelling?
Blijkbaar is een andere volgorde nodig in mijn bericht, voor de duidelijkheid.

1 + 2 = 3
maar
2 + 1 = 3.
sorry.
Nu de uitleg:
Er kwam een tip over die regelaar met stroombegrenzing.
Die vind ik niet geschikt om de reden die ik plaatste.
Pas daarna had ik moeten beginnen over de hufterproof-oplossing.
 
De echte armira ligt inmiddels al 10 dagen in de ligdagen in Godorf dus maar eens ijverig aan het bouwen geweest ben nu met woning en stuurhut bezig
20180630_211504.jpg


20180630_210420.jpg



Heb vandaag een micro servo gekocht bij conrad in Bonn voor de radar past net in de stuurhut hopelijk werkt het het !!
20180630_212214.jpg
;]
https://www.conrad.de/de/spektrum-m...terial-kunststoff-stecksystem-jst-418448.html
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat denk ik wel lukken Rien. Als je maar zorgt dat de mechanische blokkering er uit is en de potmeter in de servo afgekoppeld is Op z'n minst de middendraad los. Hopelijk draat hij op een redelijke snelheid in de goede richting. Voor de aandrijving van de Decca radar op mijn Bugsier heb ik een oude Simprop servo gebruikt. Die heeft een 3 Volts motortje. Voeding terug gebracht op 2,5 Volt loopt de radar 40 omw/min. Een defecte Modelcraft servo loopt 60 toeren op 5 Volt. De spanning kun je terugbrengen door één of meerdere diodes in serie te zetten in de stroomtoevoer naar de servo. Elke diode zorgt voor 0,7 Volt verlaging van de spanning. Wat is zo het toerental van een moderne binnenvaartradar? Dacht dat de oude Decca 211, waar ik eind 60-er jaren mee voer ongeveer 40 toeren liep. Gr. Klaas.
 
Dat gaat denk ik wel lukken Rien. Als je maar zorgt dat de mechanische blokkering er uit is en de potmeter in de servo afgekoppeld is Op z'n minst de middendraad los. Hopelijk draat hij op een redelijke snelheid in de goede richting. Voor de aandrijving van de Decca radar op mijn Bugsier heb ik een oude Simprop servo gebruikt. Die heeft een 3 Volts motortje. Voeding terug gebracht op 2,5 Volt loopt de radar 40 omw/min. Een defecte Modelcraft servo loopt 60 toeren op 5 Volt. De spanning kun je terugbrengen door één of meerdere diodes in serie te zetten in de stroomtoevoer naar de servo. Elke diode zorgt voor 0,7 Volt verlaging van de spanning. Wat is zo het toerental van een moderne binnenvaartradar? Dacht dat de oude Decca 211, waar ik eind 60-er jaren mee voer ongeveer 40 toeren liep. Gr. Klaas.
dit is om de mast op en neer te doen daarom een linear servo hij komt in de stuurhut te staan om de radar te laten draaien ben ik nog aan het zoeken naar een heel klein motortje hoogstens 6mm hoog nadeel van 1:72
 
Is die 6 mm diameter of hoogte, Rien? In de link eentje van 6 mm diameter. Gr. Klaas.
https://www.bauer-modelle.com/epage...Path=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/4.2003
bedoel hoogte, met die motor 21 mm wordt de radar bijna net zo hoog als de mast
zelfde motortje had ik al gevonden op deze website https://eckstein-shop.de/V-TEC-Micro-DC-Motor-Gleichstrom-Getriebemotor-10x8mm-10x12mm-12x13mm-3V-6V-17-560RPM?curr=EUR&gclid=Cj0KCQjw1NzZBRCoARIsAIaMwuuQEGjx5yilxlCzUnaKTpEIYi354O6WuxQd5Vyv0yCp3rEsb_Hr430aAmnWEALw_wcB
hier staat dat hij 10 bij 8mm is maar op tekening onderaan is hij met vertraging ook 21 mm
scheelt wel een hoop in prijs
 
Laatst bewerkt:
Ja, da's een aardig prijsverschil. De enige die ik van zo'n klein formaat ken zijn uit een fototoestel, maar dan is vaak de vertraging geïntegreerd in het toestel en niet bruikbaar voor andere doeleinden. Zal moeilijk worden om iets passends te vinden. En om de aandrijving met een flexibele veer door de knikarm te laten lopen zal ook niet gaan denk ik. Gr. Klaas.
 
Wat is zo het toerental van een moderne binnenvaartradar? Dacht dat de oude Decca 211, waar ik eind 60-er jaren mee voer ongeveer 40 toeren liep. Gr. Klaas.

26 toeren per minuut, vaak zat geteld ivm keuren van radarinstallatie toen ik electricien was, bij mijn eigen radar tel ik er momenteel ook 26.
 
Heb vandaag een micro servo gekocht bij conrad in Bonn voor de radar past net in de stuurhut hopelijk werkt het het !!

Dat gaat denk ik wel lukken Rien. Als je maar zorgt dat de mechanische blokkering er uit is en de potmeter in de servo afgekoppeld is Op z'n minst de middendraad los. Hopelijk draat hij op een redelijke snelheid in de goede richting.


Soms begrijp ik mijn collega's modelbouwers niet. Kopen zij eerst een (dure) micro servo, slopen vervolgens de mechanische eindstoppen en de stand terugmeldingspotentiometer er uit, om een continu draaiende functie te krijgen.
Voor mij, als stoombouwer, zou een goedkope mini reductie motor, eventueel voorzien van voorschakel potentiometer het zelfde model getrouw effect hebben.
 
Jij kunt het, ik kan het, en sommigen kunnen of durven het weer niet.
Rond het punt van stilstand van een servo, werkt de schakeling als snelheidsregelaar.
Ontkoppel (mechanisch) de potmeter maar eens en zie wat er gebeurt wanneer je er aan draait.
 
Stoompomp, De microservo is bedoeld om de radarmast te bedienen. Ik heb je op het verkeerde been gezet om te veronderstellen dat de servo bedoeld was om de radar te laten draaien. Lees Amira zijn antwoord daarop maar eens door. Mijn oude Decca radar stond op een soort klapbare paal en de scanner moest uit om de mast te laten zakken. De huidige radars staan op een scharnierende dubbele arm, waarbij de antenne horizontaal blijft en je beeld houdt. Die minireductiemotor past bij de Amira niet in de kast onder de draaiende antenne. Verder ga ik er maar even niet op in. Gr. Klaas.
 
Back
Top