Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

grote verhuizing

Vandaag de Edewelweiss op het veld gehad voor een tweede vlucht, helaas de linker rolroerservo wilde eerst niet werken (slecht contact) en daarna viel een moer op de rompboden, die een van de nylon breekbouten op zn plaats houd. Mijn gevoel zegt dan : niet vliegen...eerst fixen. Dus net maar de (13) kleine edelweissjes in een grotere pot gezet met betere grond (met veeeeel kalk erin)

IMG_2090.jpg
 
Vandaag de hele middag kunnen vliegen met de Edelweiss. Inmiddels ben ik er iig achter dat de motor echt wel wat pittiger kan...het gaat omhoog maar zelfs met een kleinere prop heeft de motor moeite om de zwever omhoog te krijgen. (met aan het eind van de dag weer uitgelopen lagers en een snoeihete motor)

Vliegen gaat verder prima, niet echt snel op de ailerons, maar voldoende. Mooie vlakke bochten te draaien met een beetje rudder en elev. Reageert erg goed op thermiek, en die was er genoeg vanmiddag. Een keer ging het wel erg hard omhoog en was ik de orientatie bijna kwijt, dus remkleppen uit en uit de bel steken. Uiteindelijk ging dat toch aardig.....ik ben ook nog maar een beginner met zweven merk ik :D

Toestel steekt goed, en heb twee keer aangedoken op het veld met behoorlijke snelheid...mooi om te zien en te horen....geen last van flutters oid (de oorzaak van de crash van mn ooit 1e Edelweiss) :D Aanvliegen voor landen gaat super....met klepjes is de daalhoek/shelheid perfect te doseren. (en dat is wat Huey miste op de asw22....plons)

All in all, dit project is wat mij betreft he le maal geslaagd!

IMG_2160.jpg


Ergens in de polder bij utrecht....Huey is de asw22 aan het uitwringen ha ha.

Ik geloof dat Huey nog een filmpje heeft van de eerste start van de edelweiss vandaag (alleen posten als m'n haar goed zit graag :D)
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met deze goed vliegende Edelweiss...

In de database van Arjan staan voldoende suggesties voor een goede motor.

Ik zou zoeken naar een 28X36 met 1000 kv

Succes, en tot op een van de bijeenkomsten
 
Laatst bewerkt:
Tnx willem, Ik heb precies dat.....900kV en 140 gram en draait een 11*8 met gemak (de motor die we Huey kregen en nu in de PT20 van Mees zit....300 Watt) Deze past ook net in de neus van de Edelweiss. Voor de PT20 heb ik van S-Lijm een 1100 KV 220 gram buitenloper gekregen met behoorlijk meer pit (500watt) ....want natuurlijk gaan we ook de PT20 uitvoeren met een sleephaakje :D

Dit wordt echt een heel erg leuk vliegseizoen :D
 
Laatst bewerkt:
De echte maiden van de Edelweiss op-een-mooie-dag-met-echt-mooi-weer heeft vandaag plaatsgevonden !

Franck was er een beetje nerveus van, nergens voor nodig want het vliegt FAN-TAS-TIES !!!! een echte tranentrekker !



( ik heb ook op film staan hoe Franck staat te sturen, maar aangezien hij hoognodig naar de kapper moet (zit leuk trouwes, je haar. Schrikken de kinderen er niet van ? (F.Jacobse en T.van Es)) heb ik geen toestemming dat hier te plaatsen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met zo'n stijghoek/snelheid kan je aan F5J meedoen.... Binnen 30 seconden op 200 meter.
Ik kan er niets aan afkeuren
 
Hmmm das waar willem, maar de huidige motor houdt er na deze stijgvlucht een andere mening op na....that is...hij is nu uit elkaar gevallen :-/
 
Denk dat je met een 12x6 op je huidige motor veel betere resultaten boekt. 8" is een beetje teveel van het goede (vergelijkbaar met in de auto een berg op rijden in een te hoge versnelling. Je gaat nauwelijks vooruit als je gas geeft maar belast de motor wel erg zwaar)
 
Arjan, er zit nu een 11*6 op...en tis gewoon te veel. Met minder gas blijft de motor wel koeler maar echt een stijgvlucht is het dan niet...alhoewel..met het weer van vandaag ging zon beetje alles omhoog. Het kan zijn dat dit motortje niet ok is, ik heb het ooit jaaren geleden gekocht maar eigenlijk nooit gebruikt. Ik kan het nog eens statisch op de bank zetten en eea doormeten.
 
je moet maar tot een meter of 50 gas geven ;)
daarna doe je het maar op thermiek.

idd, die klimhoek is meeer dan goed zat.

je hebt toch immers alle tijd om tot boven te raken.

uiteraard is het leuker om snel boven te zijn.
dan is het een andere motor plaatsen (voor jouw 5min werk)
 
Motortje en wikkelingen net bekeken....tzijn "3 strand" wikkelingen over het anker...1 draadje is gebroken van 1 fase...dus rest nog 2 draadjes....gesoldeerd. Gaan het nog eens proberen.
 
Helaas ook gefixed wordt de motor te heet. Vanmiddag getest....waardeloos weer, toch ff een thermiekbel te pakken gehad :-)

Motor wordt vervangen.
 
edelweiss mini

Geinspireerd door dit draadje heb ik een eigen ontwerp mini edelweiss gebouwd. Beplankte styro vleugels en een rompje van gamma triplex. Spanwijdte van deze versie is 1 meter 80. Vandaag gesleept achter de Porter: :p:p:p.

Dit is meteen ook ons clubproject dus als het goed is vliegen er binnenkort 13 bij Cumulus.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow dat is gaaaaffff!!!!!!!!!

Max, we komen dit seizoen naar je toe...met de edelweiss xl dan vliegen er 14. (en Mees komt mee, want die heb je wat beloofd...en daar heeft ie het wekelijks over :D)
 
Laatst bewerkt:
Wow dit is gaaaaffff!!!!!!!!!

Max, we komen dit seizoen naar je toe...met de edelweiss xl (en Mees, want die heb je wat beloofd...en daar heeft ie het wekelijks over :D)

Moet je zeker doen! het vliegseizoen bij de ZCNOP is weer gestart, ik heb al een twaalftal vluchten in de voorjaarsthermiek gemaakt.

Max
 
soms zie je een model en dan denk je die wil ik ook ... dat heb ik hier ook .
maar gelukkig zit ik dan heel snel weer met 2 benen aan de grond .er is geen plek meer en nog wat redenen.

Maar Frank, mocht jer de tekening nog op pdf hebben ,zou je me deze willen doormailen op mijn stikje is nog wel plek namelijk .
 
Back
Top