Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Matthijs vandaar dat ik het vroeg,
Ik heb laatst een mal van een cockpit gemaakt (GFK) en het origineel in de motip gezet, zag er strak en glimmend uit.
Maar,... motip als ondergrond is foute boel en gaat is reactie met de mal.
gevolg mal en cockpit naar de haaien,.
De foto die ik van jou zag deed me er aan terugdenken.
Hmmm ja helaas. Leerzaam.....

Mal is aan het uitharden. Nu latjes erop voor meer stijfheid.
Morgen lossen vermoed ik. Vingers crossed.

e0b8bda15681a4031c07db2f70010b56.jpg
 
Laatst bewerkt:
En weer een update. Door het thuiswerken is er wat meer tijd over om "zo nu en dan" iets aan de hobby te doen. Was bezig met het maken van mallen onder begeleiding van Joel.

E.a. lukt maar matig. Het maken van mallen is echt iets wat je vaak moet doen met de perfecte materialen.
Onderstaande mal ik wel losgekomen van de plug, maar aan de randen is de mallenhars meteen afgebroken. Ik had kennelijk met micor ballons / poeder een ruwe laag moeten creeren aan de achterzijde van de mallenhars. Dat heb ik bij de volgende mal meteen gedaan.

6e4a449d7aea07c9c38f00c5c4d56d45.jpg


Ziet er wel profi uit. Maar als deze onderdelen zijn matig.

c0085462157547c7e4fc1cf23a887d9a.jpg


Dit onderdeel is redelijk uit een andere mal gekomen maar hiervan breekt de gelcoat af.

a1c7a231db351d447bf9d455bac4f4fa.jpg


Na extra uitleg geprobeerd om de 2e helft van de mal te maken voor het richtingsroer.



Total failure. Geen idee wat er misgaat. De profi wax gebruikt en de mallenhars zoals eerder. Een grote harde plak en mijn plug is stuk.

6821d97960b91d10ea7c4c9cecc4380c.jpg


Ergo, op deze manier "even" een paar onderdelen maken voor de EV_55 is een nogo. Volgens Joel heeft het hem 7 jaar gekost om e.a. te perfectioneren.

Ik ga verder met direct printen van negatieve mallen en daarin dan lamineren. Met of zonder vacuum zal moeten blijken. De mallen route kost te veel tijd (en is best kostbaar).
 
Laatst bewerkt:
.
Vind ik ook, nieuwe moed en andere methode :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Ik print ook mallen voor het vacumeren en voor motorkappen. Bij het vacumeren kan je alleen met top foie werken en niet met een zak. Ik moet de mal voor het vacumeren ook opvullen. De eerste keer, 3D print huid van 3mm, gewoon het honingraad zichtbaar.

Ik kijk af en toe mee met je draadje en vraag me af gebruik je naast was ook PVA (Poly Vinly Alcohol). Dit is een extra lossingslaag. Als de mal moeilijk lost gewoon in water gooien en een uurtje wachten. De PVA lost op en komt dus je moedermal los.

Negatieve mal printen heeft mij nog nooit een goed product opgeleverd.
 
De aanhouder wint zeggen ze,...
volhouden het is een veel te mooi model om het op te geven Matthijs.

@ ray: het gebruik van PVA is dat één laag neem ik aan, maar hoelang kan je best wachten voordat je met glas en epoxy erin verder kan??
 
Ik doe een dunne film, met een sponsje, en deze is droog na 15 tot max. 30min.

Mocht je niet zeker zijn dan een wat dikkere laag en deze drogen met een föhn. Niet direct de föhn op je product richten maar de omliggende lucht warm maken. Je ziet de PVA drogen (van water naar matte oppervlakte). Misschien even een proef je doen;). PVA in de mal, drogen en PVA er weer voorzichtig uithalen met je nagel. Gaat dit goed dan de mat wassen met water.
Je kan de normale procedure doen. Waxen (was laag) en PVA aanbrengen/drogen en hopla je kan een product maken.

Tip: mocht je mal afplakken voor het gel-coat aanbrengen dan de deelranden waar plakband zat weer met PVA behandelen als jet het plakband weggehaald hebt.

Gaat goed komen.

Enkele voorbeelden.
20181130_150401.jpg

Na spuitplamuur Motip
20190627_113635.jpg

20190718_130445.jpg

Mallen klaar
20190811_161228.jpg

Eerste romp.

Nog een voorbeeld voor YRM AN-2.
20191130_155952.jpg

In de 2K lak. Moet nog gepoetst worden.
20200321_161028.jpg
 
Dank voor alle aanmoedigingen. Ik ga zeker verder en deze kist gaat vliegen! (Misschien zelfs wel dit jaar).

Ik print ook mallen voor het vacumeren en voor motorkappen. Bij het vacumeren kan je alleen met top foie werken en niet met een zak. Ik moet de mal voor het vacumeren ook opvullen. De eerste keer, 3D print huid van 3mm, gewoon het honingraad zichtbaar.

Kan je dit wat toelichten. Dit ging me iets te snel.

@ ray: het gebruik van PVA is dat één laag neem ik aan, maar hoelang kan je best wachten voordat je met glas en epoxy erin verder kan??

Nee, PVA heb ik niet gebruikt. Die profi wax zou genoeg moeten zijn. Maar ga het zeker kopen als ik nog weer mallen ga maken.

Ben nu aan het printen. Als die mallen gereed zijn, ga ik eerst wat testjes doen om een goede werkwijze te vinden met onderdelen die makkelijk loskomen. Mogelijk ook PVA kopen.

Wordt vervolgd......
 
Dit schiet lekker op. Printer draait dag en nacht en eerste helft zit in elkaar.

e6e03557e1eb9382f37c95c6e99bdcb8.jpg


075e65d395ce4c3c0a1ac5774b6b0165.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit is wat ik bedoel.
20200327_132204.jpg

Radiateur van de DRCK Fokker D-VII.

Achterzijde volgegoten met PU. Eerste testen zag je dus de honingraad structuur terug. in het gevacumeerde product.
20200327_132212.jpg


Dus wat ik wil zeggen is dat als je bv een negatief geprinte roer mal in een zak doet je de binnen structuur terug gaat zien als je deze niet opvult.

Wat je geprint hebt ziet er goed uit. Hoe zien de overgangen van bv. horizontaal naar verticaal bij het stabilo eruit?
 
Kijk dit is wat ik bedoel.
Bekijk bijlage 361787
Radiateur van de DRCK Fokker D-VII.

Achterzijde volgegoten met PU. Eerste testen zag je dus de honingraad structuur terug. in het gevacumeerde product.
Bekijk bijlage 361788

Dus wat ik wil zeggen is dat als je bv een negatief geprinte roer mal in een zak doet je de binnen structuur terug gaat zien als je deze niet opvult.

Wat je geprint hebt ziet er goed uit. Hoe zien de overgangen van bv. horizontaal naar verticaal bij het stabilo eruit?
Ahh nu snap ik um.

Denk wel dat een extra buitenrand dus 3 ipv 2 hier wonderen doet. Maar ga het zien.
 
Laatst bewerkt:
Update

Ik heb afgelopen dagen, tussen de bedrijven door, de mal afgemaakt. Paar lagen spuitplamuur en schuren. Daarna laag "auto-K" hoogglans wit. Tenslotte 2 lagen hoogglans 2K lak. Veel lagen wax en gaan met die banaan.

Het houten blokje aan de bovenzijde is de aansluiting waar de horizontal stabs komen.

f29a533153bd24bf178b0d9fa3806138.jpg


Mal zag er goed uit vond ik zelf.

b4f65fa0376c3abf32bc893e2ab3f250.jpg


Lamineren & vacuum zak eromheen (die te klein bleek en dus niet overall aanlag tegen de mal.

6628e3a299e23ba4baa6950e8bcc2ea3.jpg


Ja, je kunt 3D geprinte onderdelen gebruiken voor vacuum bagging. Zolang ze maar luchtdicht zijn, dat is essentieel. De vacuumkrachten komen dan alleen op de epoxy terecht. Is je 3D print onderdeel NIET luchtdicht, komen de vacuumkrachten op het onderdeel en trek je het zonder meer kapot (schrijf het krachtenevenwicht maar een op, dan blijkt e.a. te kloppen).

Resultaat is super! Perfect glad aan de buitenzijde.

6179da6fd1fe99c6826d1007c4c51313.jpg


Nu uitharden en snel de mal voor de andere helft maken. Daarna nadenken over spanten en andere verstevingen.

Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen staat de printer dag & nacht aan en rollen er langzaamaan meer mallen uit de printer.

Hieronder de 2 helften van de hor. stab. De kleurverschillen komen doordat ik allemaal restjes PLA aan het opmaken ben. Had best nog wat rollen met kleine stukjes en kleuren die ik toch niet gebruik. Maar gros van het printwerk gaat in budget zwart en die zwart blijkt ook nog eens goed te schuren. De onderste mal is na 1x schuren, spuitplamuur, schuren en aflakken al gereed (op dat kleine naadje na). Dat viel best mee.

f52b9ee949bbbb634ae8973aea71074e.jpg


Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
(Deels) gelukt!

Lossen uit de mal ging soepel. Popte er zo uit.
De haakse randen zijn niet zo mooi geworden. Daar is de epoxy met glasvezel niet goed in gedrukt door het vacuum. Volgende rond gaat daar eerst een papje van epoxy met micro balloons in.

b31758b14ee92b0fe7c7d4c406773d72.jpg


Met dremel de randen eraf.

5f7035afef93ca077d9bebbfeea29848.jpg


En maar meteen aan elkaar gemaakt. Dit is een proefonderdeel omdat de haakse randen niet goed genoeg zijn. Paar uur in de mal gezeten en nu eruit. Is echt gaaf aan het worden!

e475eda86a4717f112b4a2d124eb6e3a.jpg


Super stevig nu het een koker is. Een spantje op 1/3 van links zou wel verstandig zijn. Zeker omdat de hoogteroer servo *in* een van deze delen moet komen.Dan is dat spantje vast een eerste deel van een bakje.
 
Laatst bewerkt:
2e helft ook klaar.
Eens kijken of het lukt om in dit Paasweekend het 2e deel te lamineren. Dan begint het echt ergens op te lijken.

b547b66a5de088166df6eadb57186ee2.jpg


En nog 2 fotos van het totaal. De nieuwe staart naast de bestaande romp (zonder staart, die ben ik vergeten op de foto te zetten).

f03ecc1acb8ea155ad40a15a539e6b3a.jpg


Ik verwacht dat de nieuwe constructie een stuk steviger is en ook nog eens lichter. Een paar 100 gram besparen zou erg welkom zijn.

778eea866d5518fd3763f93b6aa6fe4c.jpg


Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Hor. Stab. gereed.

d914da2441563e0ce294a954faf8e23d.jpg


3075772d4653f4fa9fe25785f632629d.jpg



b039132b87794d1b2444274ec58848b2.jpg


bba1c89572b76884c8aad25c1645a39d.jpg

Eindresultaat = 23 gram. Oke-isch, maar kan lichter volgens mij. Rechter hor. stab is inmiddels aan het uitharden. Daar zou ik < 20 gram moeten uitkomen.

Volgende keer scharnieren erin lijmen voordat ik de 2 helften samenplak.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top