Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inmiddels heb ik in de afgelopen weken 132 vluchten met pitot-buis gemaakt en de data daarvan geanalyseerd in samenwerking met Peet en Tjarko.
Die data zijn: optreksnelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde weg, vermogen, toerental. Meegenomen zijn luchtdruk en buitentemperatuur om te corrigeren voor pressure altitude. Op deze manier proberen we zin van onzin te onderscheiden.
Ik heb getest met vertraagde props van GM (10x23 / 11x22), Schlage (zaagzand en normaal), kopie van de Tsjechische single-blade (7x7) en diverse direct drive props (Graupner CAM speed / APC / E-flight).
Voorzichtige conclusie tot nu toe: direct drive 2-blads-propjes zijn het efficiënts. Ze leggen het meeste afstand af op hoge snelheid. De single-blade komt daar erg dicht bij in de buurt. De grotere vertraagde props van Schlage en GM accelereren sneller (mits starten met ramping), maar zijn niet zo efficiënt over de gehele vlucht genomen. GM props zijn betrekkelijk inefficiënt. Ze zien er fantastisch uit en accelereren het snelst, maar daar blijft het bij.
Best geteste setup tot nu toe: Leomotion L3038-2450-V2 met Graupner CAM 5x5. Prop wordt niet meer gemaakt, maar hier en daar nog te verkrijgen. De beste vlucht met die setup gaf: 59,10 sec motorloop, 310,6km/h gemiddeld en 4848m afgelegde afstand. Zo ver vliegen met zo'n hoge snelheid is echt goed voor een prop-ontwerp van enkele decennia oud.
De beste vlucht met de Schlage geeft bijvoorbeeld: 58,80sec., 299,9 km/h en 4624m, aanzienlijk slechter dus.
Om echt hard te gaan kun je een APC 5,25x6,25 carbon gebruiken en die ietsje clippen. Dat levert 52,30sec, 328,4km/h en 4402m op. Niet genoeg voor 10 rondes maar wel lekker snel.
Bedankt voor deze test Joriz ik heb zelf ook al bijna dezelfde setup op de Mini-hawk getest 5,25x6,25 APC niet de carbon uitvoering, de motor is een Dr mad trust de 2200kv uitvoering ,dezelfde motor gebruik ik ook in de Bullet van Hepf maar gek genoeg daar gebruik ik de Graupner 6x5,5 voor het beste resultaat , ik denk dat het ook wel verschilt in welk toestel de setup gebruikt wordt , in een Bruce F5D toestel ging deze setup absoluut niet , daar heb ik een 3000kv dr mad trust in gehad met een 4,75x4,75 voor het snelste resultaat , wat geluid betreft maakt de laatste setup het meeste lawaai ,de 2200kv motoren het minst en zeker niet storend geluid , ik ga ook in de Avionik D17+ eerst toch de direct drive toepassen met een 2000 of 2150kv dit ivm met de langere vliegtijden en lager stroomverbruik , mocht je meer tests hebben laat het weten .
Willy de direct drive motoren zijn veel goedkoper dan degene geschikt voor een vertraging dus bete rvoor de portemonnee![]()
mvg Andre
Direct drive kan, als ze het op de club goed vinden.
Het maakt een rotherrie en op veel clubs word je weggestuurt als je met zoiets aankomt.
Een geschikte motor koop je al voor 25 Euro, sterker nog, ik heb er 1 gekocht voor 16, een prop met spinner is 15 Euro of zo.
GJ
Ja Rick.
Ik heb destijds de Surprise 16 verlengd en dat liep veel beter dan met de originele romp.
Rudi Freudenthaler heeft dat toen overgenomen en in de S17 verwerkt.
Die vloog veel stabieler dan de korte versie.
Het zal wel zo zijn als bij schepen, lengte loopt.
Ik snap alleen de nieuwe trend niet bij F5B, dat het kielvlakje voor het stabilo staat.
Het zal wel een reden hebben.
Sergey gaat volgend jaar ook props maken voor F3E (vroeger F5D).
Dat zal dan ook wel weer beter zijn en harder gaan.
En over een paar maanden komt er een nieuw model, zodra hij klaar is stuurt ie hem op.
Dit in wedstrijdverband vliegen kan ik niet denk ik, daar ben ik te oud en te traag voor.
Maar het model is fijn klein, past makkelijk achterin de auto, is minder gedoe dan F5B.
En de modellen zijn goedkoop, een wat groter schuimpie is al duurder.
Voor 600 Euro kan je een vliegklaar ding hebben dat makkelijk 250 gaat.
Dus ook als tussendoor modelletje geschikt.
En zelfs op de helling vliegt het goed, weet ik van de Demon van Ruud Zandvliet.
De Gilette die Ruud bouwde was kwalitatief niet geweldig, de mijne klapte in de lucht uit elkaar, het kwam als hagelslag naar beneden.
Neuslijst was niet goed gedicht.
GJ
Tja Wil, ik kreeg ook niet doorbetaald, en moet helaas van de eerste Tozo iets terug betalen. Nu begint voor mij de markt weer aan te trekken en komen steeds weer nieuwe mogelijke klanten vragen voor info.
Best geteste setup tot nu toe: Leomotion L3038-2450-V2 met Graupner CAM 5x5. Prop wordt niet meer gemaakt, maar hier en daar nog te verkrijgen. De beste vlucht met die setup gaf: 59,10 sec motorloop, 310,6km/h gemiddeld
De 2200KV op 4S met de 5,25x6,25 prop draait iets van 26000 toeren, dat jankt best.
En de horizontale snelheid zit dan op net boven de 200
Je snelheid kan nooit hoger zijn dan de pitch maal toerental.
Reken dat maar eens uit, dan kom je op de snelheid die ik gegeven heb.
GPS snelheden kloppen niet, radargun, lichtsluis of een pitotbuisje zijn redelijk betrouwbaar.
GJ