Bouw van een Avionik D17 pylonracer

mss is er iets, dat de vertraagde grote props, sneller naar de eind-snelheid accelereren, en zo in de praktijk (met enige foutjes erbij) minstens zo snel is en soms sneller, dan direct aangedreven.
 
De vertraagde grote props hebben iets meer tijd nodig om op de eindsnelheid te komen maar die eindsnelheid ligt hoger en wat ik begrijp ligt het stroomverbruik dan lager waardoor de spanning langer hoog blijft, dus ook de snelheid tot op het laatst hoog blijft.
Dat begrijp ik uit wat men mij veteld.
Maar het gaat mij niet om wedstrijden of zo.
Een grote prop is gewoon stil en daardoor kan je overal vliegen zonder overlast te veroorzaken.

GJ
 
Inmiddels heb ik in de afgelopen weken 132 vluchten met pitot-buis gemaakt en de data daarvan geanalyseerd in samenwerking met Peet en Tjarko.
Die data zijn: optreksnelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde weg, vermogen, toerental. Meegenomen zijn luchtdruk en buitentemperatuur om te corrigeren voor pressure altitude. Op deze manier proberen we zin van onzin te onderscheiden.

Ik heb getest met vertraagde props van GM (10x23 / 11x22), Schlage (zaagzand en normaal), kopie van de Tsjechische single-blade (7x7) en diverse direct drive props (Graupner CAM speed / APC / E-flight).

Voorzichtige conclusie tot nu toe: direct drive 2-blads-propjes zijn het efficiënts. Ze leggen het meeste afstand af op hoge snelheid. De single-blade komt daar erg dicht bij in de buurt. De grotere vertraagde props van Schlage en GM accelereren sneller (mits starten met ramping), maar zijn niet zo efficiënt over de gehele vlucht genomen. GM props zijn betrekkelijk inefficiënt. Ze zien er fantastisch uit en accelereren het snelst, maar daar blijft het bij.

Best geteste setup tot nu toe: Leomotion L3038-2450-V2 met Graupner CAM 5x5. Prop wordt niet meer gemaakt, maar hier en daar nog te verkrijgen. De beste vlucht met die setup gaf: 59,10 sec motorloop, 310,6km/h gemiddeld en 4848m afgelegde afstand. Zo ver vliegen met zo'n hoge snelheid is echt goed voor een prop-ontwerp van enkele decennia oud.

De beste vlucht met de Schlage geeft bijvoorbeeld: 58,80sec., 299,9 km/h en 4624m, aanzienlijk slechter dus.

Om echt hard te gaan kun je een APC 5,25x6,25 carbon gebruiken en die ietsje clippen. Dat levert 52,30sec, 328,4km/h en 4402m op. Niet genoeg voor 10 rondes maar wel lekker snel.

Bedankt voor deze test Joriz ik heb zelf ook al bijna dezelfde setup op de Mini-hawk getest 5,25x6,25 APC niet de carbon uitvoering, de motor is een Dr mad trust de 2200kv uitvoering ,dezelfde motor gebruik ik ook in de Bullet van Hepf maar gek genoeg daar gebruik ik de Graupner 6x5,5 voor het beste resultaat , ik denk dat het ook wel verschilt in welk toestel de setup gebruikt wordt , in een Bruce F5D toestel ging deze setup absoluut niet , daar heb ik een 3000kv dr mad trust in gehad met een 4,75x4,75 voor het snelste resultaat , wat geluid betreft maakt de laatste setup het meeste lawaai ,de 2200kv motoren het minst en zeker niet storend geluid , ik ga ook in de Avionik D17+ eerst toch de direct drive toepassen met een 2000 of 2150kv dit ivm met de langere vliegtijden en lager stroomverbruik , mocht je meer tests hebben laat het weten .
Willy de direct drive motoren zijn veel goedkoper dan degene geschikt voor een vertraging dus beter voor de portemonnee:thumbsup:

mvg Andre
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze test Joriz ik heb zelf ook al bijna dezelfde setup op de Mini-hawk getest 5,25x6,25 APC niet de carbon uitvoering, de motor is een Dr mad trust de 2200kv uitvoering ,dezelfde motor gebruik ik ook in de Bullet van Hepf maar gek genoeg daar gebruik ik de Graupner 6x5,5 voor het beste resultaat , ik denk dat het ook wel verschilt in welk toestel de setup gebruikt wordt , in een Bruce F5D toestel ging deze setup absoluut niet , daar heb ik een 3000kv dr mad trust in gehad met een 4,75x4,75 voor het snelste resultaat , wat geluid betreft maakt de laatste setup het meeste lawaai ,de 2200kv motoren het minst en zeker niet storend geluid , ik ga ook in de Avionik D17+ eerst toch de direct drive toepassen met een 2000 of 2150kv dit ivm met de langere vliegtijden en lager stroomverbruik , mocht je meer tests hebben laat het weten .
Willy de direct drive motoren zijn veel goedkoper dan degene geschikt voor een vertraging dus bete rvoor de portemonnee:thumbsup:

mvg Andre

Bedankt voor de tip. In het algemeen laat ik de keuzes aan GJ over.
 
Direct drive kan, als ze het op de club goed vinden.
Het maakt een rotherrie en op veel clubs word je weggestuurt als je met zoiets aankomt.
Een geschikte motor koop je al voor 25 Euro, sterker nog, ik heb er 1 gekocht voor 16, een prop met spinner is 15 Euro of zo.

GJ
 
Direct drive kan, als ze het op de club goed vinden.
Het maakt een rotherrie en op veel clubs word je weggestuurt als je met zoiets aankomt.
Een geschikte motor koop je al voor 25 Euro, sterker nog, ik heb er 1 gekocht voor 16, een prop met spinner is 15 Euro of zo.

GJ

De Goden verzoeken, zullen we maar niet doen.
 
ja wel interessant uiteindelijk wat het best gaat. veel aero dingen verschuiven exponentioneel of met tot 5e macht aan toe, dan wordt het resultaat al best lastig in te "schatten" wat een bepaalde verandering, teweegbrengt in het resultaat.
 
Ze worden kampioen met een vertraagde motor.
Nou heeft de piloot ook wel een behoorlijk aandeel in dit maar als een direct drive sneller zou zijn dan zouden ze dat wel gebruiken.

GJ
 
De 2200kv met de 5,25x6,25 maakt echt geen herrie ik zou zeggen Gertjan je hebt een 2e romp probeer het eens , zal je reuze meevallen , indien hij dan 20 of 30km langzamer gaat maakt niet zoveel uit indien je toch geen wedstrijden vliegt , ipv 50sec 3 min vliegen is toch erg prettig.

mvg Andre
 
Ik heb hem even doorgerekend.
De 2200KV op 4S met de 5,25x6,25 prop draait iets van 26000 toeren, dat jankt best.
En de horizontale snelheid zit dan op net boven de 200.
Niet interessant dus.
We hebben vroeger met direct drives gevlogen, waaronder de Gillette van Zandvliet en dat was kantje boord wat op de club mocht.
We hadden dan altijd het smoesje, het is electro, dat hoeft niet gemeten te worden.
Dat is de reden waarom ik toen met vertraagde motoren ben gaan testen en dat ging harder en was echt fluisterstil.
De beleving is wel anders, als iets jankt lijkt het harder te gaan.
En de enige reden waardoor je maar 1 minuut kan vliegen met de vertraagde motor is omdat je dan die vastgestelde hoeveelheid energie verbruikt hebt, 1000 W/min.
Als je geen limiter gebruikt kan je gewoon 5 minuten vliegen maar of je dat wilt is de vraag.
De tweede romp is al verkocht, dus die heb ik niet meer.
Er zitten wel weer wat nieuwe modellen aan te komen, ze zijn gisteren in Frankfurt aangekomen en ik hoop dat ze er morgen of zaterdag zijn.
Dat is een speciale uitvoering voor een duitser.

GJ
 
Vandaag kwamen ook de Avioniks voor mijn duitse "klanten" binnen.
Ontwerp heb ik gemaakt, Sergey heeft volgens mij voor het eerst de naam Avionik op een model gezet.
Dat was zijn idee omdat er nogal wat verwarring is of het nou een D17, 18 of 19 is.
Nou, duidelijk lijkt me..
CIMG4790.JPG



CIMG4791.JPG



CIMG4792.JPG



GJ
 
Wat een gigantisch verschil in staartlengte met mijn Gillette ontwerp uit 1993. Die was kort, eigenlijk té kort zou ik nu zeggen, en dan zeker in de 1.10 meter uitvoering die Ruud Zandvliet er van gemaakt heeft. Maar toch met de originele Gillette de 2e team plaats gehaald in 1996 in Benesov (CZ). Zeven cellen subC 1100 mAh NiCd, Lehner Motor. Graupner prop 6x5.5 opgedraaid naar ~6.5"spoed (verwarmen bij de wortel en torderen).
F. Koot 5e, 92.1 sec beste tijd.
H. Koot 10e, 99.7 sec
R. vd Klok 12e. 104.0 sec
Pylon Racing F5D World Championships 1996
 
Ja Rick.

Ik heb destijds de Surprise 16 verlengd en dat liep veel beter dan met de originele romp.
Rudi Freudenthaler heeft dat toen overgenomen en in de S17 verwerkt.
Die vloog veel stabieler dan de korte versie.
Het zal wel zo zijn als bij schepen, lengte loopt.
Ik snap alleen de nieuwe trend niet bij F5B, dat het kielvlakje voor het stabilo staat.
Het zal wel een reden hebben.
Sergey gaat volgend jaar ook props maken voor F3E (vroeger F5D).
Dat zal dan ook wel weer beter zijn en harder gaan.
En over een paar maanden komt er een nieuw model, zodra hij klaar is stuurt ie hem op.
Dit in wedstrijdverband vliegen kan ik niet denk ik, daar ben ik te oud en te traag voor.
Maar het model is fijn klein, past makkelijk achterin de auto, is minder gedoe dan F5B.
En de modellen zijn goedkoop, een wat groter schuimpie is al duurder.
Voor 600 Euro kan je een vliegklaar ding hebben dat makkelijk 250 gaat.
Dus ook als tussendoor modelletje geschikt.
En zelfs op de helling vliegt het goed, weet ik van de Demon van Ruud Zandvliet.
De Gilette die Ruud bouwde was kwalitatief niet geweldig, de mijne klapte in de lucht uit elkaar, het kwam als hagelslag naar beneden.
Neuslijst was niet goed gedicht.

GJ
 
Ja Rick.

Ik heb destijds de Surprise 16 verlengd en dat liep veel beter dan met de originele romp.
Rudi Freudenthaler heeft dat toen overgenomen en in de S17 verwerkt.
Die vloog veel stabieler dan de korte versie.
Het zal wel zo zijn als bij schepen, lengte loopt.
Ik snap alleen de nieuwe trend niet bij F5B, dat het kielvlakje voor het stabilo staat.
Het zal wel een reden hebben.
Sergey gaat volgend jaar ook props maken voor F3E (vroeger F5D).
Dat zal dan ook wel weer beter zijn en harder gaan.
En over een paar maanden komt er een nieuw model, zodra hij klaar is stuurt ie hem op.
Dit in wedstrijdverband vliegen kan ik niet denk ik, daar ben ik te oud en te traag voor.
Maar het model is fijn klein, past makkelijk achterin de auto, is minder gedoe dan F5B.
En de modellen zijn goedkoop, een wat groter schuimpie is al duurder.
Voor 600 Euro kan je een vliegklaar ding hebben dat makkelijk 250 gaat.
Dus ook als tussendoor modelletje geschikt.
En zelfs op de helling vliegt het goed, weet ik van de Demon van Ruud Zandvliet.
De Gilette die Ruud bouwde was kwalitatief niet geweldig, de mijne klapte in de lucht uit elkaar, het kwam als hagelslag naar beneden.
Neuslijst was niet goed gedicht.

GJ

Als ik als zelfstandige van de overheid 5000 euro krijg, koop ik er ook een bij.
Volgens de Kunstenbond is het niet eerlijk dat wij niets krijgen, terwijl anderen gewoon doorbetaald worden.
 
Tja Wil, ik kreeg ook niet doorbetaald, en moet helaas van de eerste Tozo iets terug betalen. Nu begint voor mij de markt weer aan te trekken en komen steeds weer nieuwe mogelijke klanten vragen voor info.
 
Tja Wil, ik kreeg ook niet doorbetaald, en moet helaas van de eerste Tozo iets terug betalen. Nu begint voor mij de markt weer aan te trekken en komen steeds weer nieuwe mogelijke klanten vragen voor info.

Ja, je moet een beetje geluk hebben in het leven.
 
Best geteste setup tot nu toe: Leomotion L3038-2450-V2 met Graupner CAM 5x5. Prop wordt niet meer gemaakt, maar hier en daar nog te verkrijgen. De beste vlucht met die setup gaf: 59,10 sec motorloop, 310,6km/h gemiddeld
De 2200KV op 4S met de 5,25x6,25 prop draait iets van 26000 toeren, dat jankt best.
En de horizontale snelheid zit dan op net boven de 200

Ik denk dat je berekeningen niet helemaal kloppen indien zelfs een Mini-Hawk boven de 250km gaat met de 2200kv (gemeten met GPS en Frsky meter)
en dat Joriz met een iets hogere KV 2427KV maar met een prop met minder spoed 310KM gaat
dan zou je zeggen dat er iets niet klopt en zeker interessant is .

mvg Andre
 
Je snelheid kan nooit hoger zijn dan de pitch maal toerental.
Reken dat maar eens uit, dan kom je op de snelheid die ik gegeven heb.
GPS snelheden kloppen niet, radargun, lichtsluis of een pitotbuisje zijn redelijk betrouwbaar.


GJ
 
Je snelheid kan nooit hoger zijn dan de pitch maal toerental.
Reken dat maar eens uit, dan kom je op de snelheid die ik gegeven heb.
GPS snelheden kloppen niet, radargun, lichtsluis of een pitotbuisje zijn redelijk betrouwbaar.
GJ

Klopt GJ, maar dan moet je wel het toerental in de lucht nemen én de werkelijke aerodynamische spoed.
Beide liggen in de praktijk duidelijk hoger dan het grond toerental en de opgegeven spoed.
GPS snelheid klopt wanneer je lang genoeg integreert over een recht stuk, en dat is natuurlijk bij een klein snel toestel het probleem.
Inderdaad zijn de andere methoden voor deze modellen de juiste.
 
Back
Top