Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Staal... maar je zit met die DIN tandwielverhoudingen.
Die zijn anders bij auto's. Ik heb in het verleden gearboxjes gebouwd voor de boot.
Was een behoorlijk gezoek om iets te kunnen maken wat binnen de perken bleef qua diameter...
En qua waarde die ik wenste... en zonder draaiwerk...

Dit is Madler met de beschikbare maten. Niet alle tanden zijn haalbaar.
Dat is inherent aan de modus. Dus 10 of 12
https://www.maedler.nl/product/1643/1618/1034/1076/stirnzahnraeder-aus-stahl-modul-05

Lees ook hier... gelukkig nog steeds op het net... ook al in 2003...
http://www.alexdenouden.nl/artikelen/teksten/tandwielen01.htm
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ik ga morgen de spinners en props bestellen.
Dan zullen we zien of het vast blijft zitten.
Volgens de loctite helpdesk is het allen te lossen als het boven 100 graden verhit wod.
Dus temperatuur alarm gaat op 85 graden.
 
Ik ga er een 2600kv in stoppen (de 2200kv heeft een 5mm as en daar heb ik geen spinner voor
en slecht te krijgen,) van Dr madtrust de specs zijn uitstekend 1700watt 80A op 6S 58000rpm 4 polen
op 4S met een 5,25x6,25 heeft iemand hem al getest 85A, de ESC wordt de 150A sunrise compact en blijft dan lekker koel.
Wel een aparte bec weegt amper wat .
De 4S 2200mah 70C van Turnigy passen prima dus daar ga ik mee starten.

Ik zit nog wel even te kijken naar koelgaten aan voorzijde bij motor en achterzijde boven het hoogteroer servo

IMG-20210615-WA0003.jpeg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Tie-wraps om elektronica ben ik nooit zo van gecharmeerd. Geeft altijd druk op de componenten.
In de professionele electronica doen ze niet anders.
Complete noodstroomsystemen zaten aan elkaar getiewrapped.
Wat ik niet zo handig vind is de losse bec aan de regelaar knopen.
Dat kan wat interferentie geven maar erger, als je regelaar vlam vat is je bec ook weg.
Ik zou die ergens achterin, bij de ontvanger leggen.

GJ
 
Iemand heeft met de Avionik meegedaan op de speedcup:
Resultaat, gemeten tussen 2 lichtsluizen.
Mit f5d set up ( tp motor / 5 s tattu / 5,25x 6,25 Apc ) sind es 365 kmh geworden .


GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Een TP3660, dus een 36mm inrunner met 2800KV.
De romp is een verbouwde romp van Marcel Schlage, daar past een 36mm in.

GJ
 
Ik zag de rompjes op het Rc-network , het is op zich mooi een grotere motor maar ook weer zwaarder , indien er dan ook grotere lipo's in kunnen is het een mooie optie .
Maar heb je al gevlogen inmiddels ben wel benieuwd hoe je hem verder afbouwd enz.
Er kwam bij mij ook een EDF projectje tussendoor maar ga hem nu zo spoedig mogelijk afmaken, motor vastzetten, koelgaten erin maken, bedrading solderen van de servo's en afstellen klinkt altijd zo gedaan maar gaat soms best wat tijd inzitten.
En tussendoor nog vliegen en werken uiteraard .

mvg Andre
 
Volgens mij kunnen er niet meer of grotere lipo's in.
Ze zijn nu aan het experimenteren met 10 of 12S, dus dan word het een mini F5B model.
Ik ben nog niet verder gegaan, net de gaten voor de motorbevestiging gemaakt.
Koelgaten doe ik niet, heb ik ook nooit gedaan in F5B, is alleen maar weerstand en maakt geluid.
Ik moet de regelaar nog ophalen bij Gerben, dan kan ik alles even proefdraaien want met de regelaar die ik nu heb word de motor onbelast al vrij warm, door de veel te hoge timing die in de regelaar staat.

GJ
 
Heb je geen programma kaart voor de sunrise dan ? want de esc had je daarvan toch liggen meende ik .
Meestal moeten de hoog toerige motoren op hightiming, heb zoiets wel eens getest en scheelde soms wel 20% vermogen vergeleken met middle timing .
de khz is vaak 8khz wat ze opgeven .
 
De regelaar heb ik niet liggen.
Ik wilde het met een BLHeli regelaar gaan doen maar dan zit ik echt zwaar aan het maximum van de regelaar.
De Sunrise ken ik, ik heb de firmware herschreven voor Sunrise want de standaard regelaars hadden gewoon de YGE firmware, wat gewoon waardeloos is.
De pwm frequentie moet zo hoog mogelijk, 16 khz bij de ICE.
De motor die ik gebruik is een 4 poler dus moet ie om te beginnen op 6 graden staan.
De regelaar die er nu aanhangt staat ingesteld op een 14 poler, dus ik gok zo rond de 18 graden.
En wat je meet is opgenomen vermogen, dat wil niet zeggen dat het uitgaande vermogen hoger is.
Als je timing te hoog staat gaat ie meer stroom trekken maar zal je zien dat het toerental daalt.
Allemaal al eens uitgetest en gemeten in de F5B...

GJ
 
Ik bedoelde de pmw frequentie die zet ik op 8khz de timing op automatisch want de meeste motoren kun je maar weinig over vinden wat het beste is
16248047448352753628286690333646.jpg
 
PWM is frequentie waarmee de regelaar schakelt, heeft niet heel veel te maken met wat voor motor er achter hangt.
Je wilt dat de regelaar zo snel mogelijk schakelt omdat de motor dan soepeler loopt maar je moet wel in de gaten houden of de motor niet te veel hitte opbouwt.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat een motor warmer word bij een hogere PWM, wel bij een hogere timing.
En bij een lagere PWM kunnen sommige regelaars geen hogere toeren aansturen, dus ik zet ze (op aanraden van Plettenberg en Markus regelaars) altijd op de hoogste schakelfrequentie.
Maar het is altijd controleren en loggen van opgenomen stroom, toerental en temperatuur.

GJ
 
Back
Top