Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Zijn er nog meer die de D17+ hebben en al mee gevlogen hebben
    ik zou graag de instellingen willen voor de flaps en hoeveel uitslag het hoogteroer naar beneden moet.
    Heb er vanmiddag mee gevlogen maar indien ik de flaps aanzet duikt hij naar beneden.
    te weinig hoogteroer gaat hij omhoog, dus dit komt erg nauw blijkbaar .

    mvg Andre
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Doe je de ailerons ook naar boven?
    Probeer dat eens te verminderen, heb ik gehad bij een ander model, met ailerons naar boven heel kritisch op hoogte, verminderen van de aileron uitslag maakte hem een stuk beter controleerbaar.(bij crowmix, uiteraard)
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    De ailerons gebruik ik niet icm de flaps
    dus alleen flaps met het hoogteroer.

    mvg Andre
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt mij dat dat niet werkt.
    Je moet butterfly zetten.
    Doe je de flaps omhoog of omlaag?
    Ik neem aan voor de landing?

    GJ
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Ik zweef nooit , dus butterfly termen heb ik wel van gehoord maar gebruik ze niet zover ik weet , is dat de flaps omlaag gaan en de ailerons omhoog ? ik doe nu de flaps omlaag , net zoals bij edf toestellen en dan mix ik het hoogteroer iets naar beneden , ik kan morgen wel de uitslagen even doorgeven .
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat werkt dus niet.
    Flaps naar beneden zonder ailerons omhoog geeft hele rare effecten.
    Je gaat lift creeren op de vleugel en dat wil je niet.
    De vleugel moet lift verliezen en dat compenseer je door iets hoogte mee te mixen.
    Dat geldt voor elke 4 kleppen vleugel.
    Bij een 2 kleppenvleugel zet je de ailerons omhoog om lift te verliezen.
    De flaps zorgen voor extra weerstand zodat ie remt.
    Dat werkt zo bij elke vleugel dus zou je het in principe ook verkeerd doen bij je EDF modellen.
    Flaps naar beneden zorgen ervoor dat je iets langzamer kan vliegen omdat je vleugel iets meer bolling krijgt, dus iets meer gaat liften.
    Om een hogere invalshoek te krijgen, wat je wilt om de snelheid eruit te krijgen om te kunnen landen, moeten de ailerons omhoog.

    Dit is het lijstje zoals Sergey het me gegeven heeft, dat heb ik ergens eerder in het draadje al gepost maar nu nog maar eens.

    Je moet dat Aileron/Flap overnemen


    Avionik D17 / D17+
    CG 45-50mm

    48mm Competition




    Aileron D17

    +5/-3mm

    +-20% Expo




    Aileron/Flap D17+

    +4/-2mm / +3/-1mm

    +-20% Expo




    Elevator +2/-2mm

    +-40% Expo




    Spoiler:

    Aileron+7mm <

    Elevator +-0mm




    Snap Flap D17+:

    Expo. To Elevator+- 30-35%

    Flap -3

    Aileron -2


    Max FAI Weight - 1030g

    Recommended C.G.45-50
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2021
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Met onderstaande uitslagen gebeurt er niet of amper wat , zal eens proberen hoeveel uitslag ik kan creëren met de ailerons omhoog , want ik vlieg met 2mm dus indien ik ze op 4mm zet in de butterfly stand is er niets meer te sturen .

    Aileron/Flap D17+

    +4/-2mm / +3/-1mm
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tuurlijk is er nog wat te sturen.
    De aileron die naar beneden moet gaat naar beneden, de andere blijft gewoon staan.
    Hij stuurt gewoon, zo is het bij alle F5B kisten ook.

    De uitslagen die Sergey gegeven heeft zijn uitgetest door wedstrijdpiloten en het werkt.

    GJ
     
    crins vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In Butterfly de flaps zover naar beneden dat ze net niet tegen hun eindpunt aanlopen.
    Zelfde voor de rolroeren maar dan omhoog. In de zender de differentiatie weghalen bij vol-butterfly, zodat het omlaaggaande rolroer verder dan normaal omlaag gaat.
    Hoogteroer behoorlijk omlaag bijmixen, iets meer dan je normale vol-down uitslag is een goed uitgangspunt.

    Model eerst vertragen, dan pas butterfly trekken (en die rustig zetten), niet in een1x vol.

    Met vol butterlfy stuurt hij nog maar weinig, maar remt het model op zn best. Gebruik je alleen om flink te remmen.
    Om te sturen op rol iets butterfly wegnemen. Even wennen, werkt prima.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Down bijmixen?
    Normaal gesproken moet je up bijmixen omdat de vleugel lift verliest.

    GJ
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Up trekken bij snelheid verliezen? Klinkt als een potentieel stall! Interessante materie
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mijn F5B kisten moest ik up bijmixen als ik butterfly trok.
    Stallen gaat bijna niet omdat de ailerons omhoog staan.
    Soort extreme tipverdraaiing.

    GJ
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij al mijn 4 kleppen modellen moet (moest) ik zoals Gerben stelt down bij mixen. Zowel F5B als F3F.
    Instellingen ook zoals Gerben aangeeft.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de s14, 15, 16 en 17 was het allemaal up bijmixen.
    Ook de huidige f5j kist die ik nu vlieg, up bijmixen.
    Vind ik ook logisch, je vleugel verliest lift, dus moet je een grotere invalshoek aanhouden.
    De welfkleppen staan dan wel ook echt op remmen, dus bijna haaks op de vleugel.

    GJ
     
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn ervaring met 4 kleppen vleugel en butterfly is ook dat je down moet bij trimmen op het hoogteroer.
    Flaps naar beneden geven een flinke downwash op het hoogteroer, wat zorgt voor een nose up moment. Bij een T-staart is dat effect minder omdat die boven de (ergste) downwash uit steekt. Mogelijk komt daar het verschil vandaan.
    Overigens remmen zeker niet alle 2 kleppen vliegtuigen met de kleppen omhoog. Bij DLG's worden rolroeren, die over de hele vleugel lopen, juist naar beneden gezet. Gecombineerd met flink down op het hoogteroer gaat het vliegtuig dan met een lage snelheid in een steile hoek naar beneden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Surprises hadden inderdaad een T staart, de Avioniks hebben een X staart.
    Maar mijn huidige F5J heeft ook een X staart, dus het gaat dan niet op.

    Krijg je dan niet een enorme overtrek met alle roeren naar beneden?
    Of staan de ailerons ietsje hoger dan de welfkleppen zodat ie niet aan de tip overtrekt.
    Dat was namelijk de thermiekstand bij de Surprise, welfkleppen stonden iets meer down dan de ailerons om overtrekken tegen te gaan.

    GJ
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @GJVO, door de grote welving bij een 2 kleppen vleugel zoals een DLG gaat de neus naar beneden, je zou zelfs (negatieve) overtrek van je stabilo krijgen als je dan -up- zou geven.
     
  18. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd. er is wel iets, dat als er een beetje pijlstelling is (eindlijst recht, neuslijst gekromd naar achteren), dat de ailerons al een beetje als hoogteroer werken (alsof bij een staartloze kist).
    mijn mini-ellipse bijvoorbeeld, als de ailerons omhoog gaan voor spoileron, heeft het effect van een beetje "hoog". mix een beetje laag elevator bij om dat (ongeveer) te neutraliseren.
     
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Heb inmiddels wat geprobeerd wat je hierboven beschrijft nog niet de volle uitslag maar de helft kijken hoe het reageert ,het hoogteroer down gemixt , iets teveel en hij duikt naar beneden te weinig en hij gaat omhoog dus dit komt erg nauwkeurig want bij iedere mm zit er veel verschil in , dus alles op fijn gezet wat de trims betreft, de vertraging helpt ook wat Gerben aanrade en een clubgenoot deze staat nu op 4 seconde down en 2 sec naar up indien ik de juiste uitslagen weet wil ik ze op een slider gaan zetten dan kan ik bij weinig of veel wind dit aanpassen maar moet nog wel wat meer testen heb ik in de gaten , maar heeft vervolg , ook is hij zonder flaps wel te landen maar het toestel gaat zo lang door dat je wel geduld moet hebben model vliegt erg strak snelheid nog niet gemeten maar dat komt nog wel .

    mvg Andre
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Instellingen op hoogte uitproberen.
    Ik heb de 2 klappen uitvoering dus kan niets zinnigs zeggen over wat wel en niet werkt.
    Wat Gerben schrijft kan je gerust zo instellen, die weet meestal wel wat ie doet.

    Gaan jullie het weekend vliegen?
    Ik denk dat Wil graag wil zien hoe het vliegt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina